Nee, geen saaie LS-swap.
Het hart van een auto verwijderen en er iets totaal anders voor in de plaats brengen. De normaalste zaak van de wereld in de game Forza Motorsport, maar in het echte leven liggen de zaken anders. Toch heeft zo’n swap plaatsgevonden bij deze Ferrari Dino 308GT4.
Bij een motorwissel denk je al gauw aan een dikke LS V8 of een andere achtpitter van Amerikaanse komaf. Niets van dit alles bij deze Ferrari. De Dino werd door de eigenaar voorzien van power uit Japan. Het gaat hier om een 280 pk sterke Subaru WRX boxermotor. Een viercilinder in een Ferrari, jawel.
De turbomotor is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. Aan de aandrijflijn is verder niet gesleuteld. Het is dus mogelijk om de Subie-motor te verwijderen en een originele Ferrari-motor voor in de plaats te brengen. Het project is nooit helemaal afgemaakt. Zo werkt de snelheidsmeter niet, omdat deze nog niet is gekalibreerd met de nieuwe versnellingsbak.
De grote vraag is: hoe klinkt dat dan? De eigenaar maakte een kort filmpje van zijn Ferrari WRX. De 308 GT4 werd in het verleden aangeboden op Craigslist, maar de advertentie is inmiddels offline. (via Engine Swap Depot)
goodfellar1 zegt
And blow off valve goes ‘su tu tu’
VeniVidiVici zegt
Nu is de hamvraag, waarom heeft die eigenaar voor die motor gekozen? Is hij nou een Ferrari of een Subaru liefhebber?
rijnounsdoor zegt
@venividivici: Alledrie!
escort77 zegt
@venividivici: originele motor stuk en geen geld voor een nieuwe of revisie?
jasbelle zegt
@venividivici: In het Jalopnik artikel staat dat hij de Ferrari had gekocht zonder blok erin.
VeniVidiVici zegt
@jasbelle: Oké, maar dan nog de vraag waarom de keuze voor een Subaru WRX blok? En niet iets anders een Porsche boxermotor ofzo.
b00m3rang zegt
@venividivici: het is maar waar je toegang tot hebt.
desjonnies zegt
@venividivici:
Omdat’ie verstandig is, een Subaru boxer is goedkoop, compact om in te bouwen en levert een fantastisch vermogen voor zo een compact blokje; verder zijn de tunings mogelijkheden volop aanwezig voor een WRX blok.
Dit zal de meest betrouwbare 308 ter wereld zijn !
potver7 zegt
@venividivici: Ferbaru liefhebber?
Dizono zegt
Ik heb nooit in een mooier klinkende auto mogen rijden dan in deze 308 GT4, dus ik kan hier niet bijzonder blij om worden. Nu moet ik wel zeggen dat een US-spec in het wit niet bepaald de mooiste uitvoering is, al blijf ik het ook qua looks een geniaal ding vinden.
fejjie zegt
Fellali
marinepower zegt
Ik weet niet of het past, maar had er dan een 6 cilinder Subaru ingelepeld, klinkt altijd beter dan de keversound van een 4 pitter.
seicilindri zegt
Ook ik heb een Subaru (SVX) blok in een andere auto gelegd, maar gelukkig niet in mijn Dino 308GT4. Die klinkt nog als vanouds. Zoals terecht werd opgemerkt was wit en USA specs toch al niet de meest gelukkige combi. Ik ben wel in de markt voor zijn wielen….
Dizono zegt
@seicilindri: Ja, die zijn fraai! Je hebt nog een échte Dino dan denk ik? Meeste zijn -al dan niet door dealers zelf- omgebouwd naar Ferrari, inclusief de bekende vijfspaaks.
seicilindri zegt
@Dizono: klopt, een vroege 75’er. Men had hem idd naar Ferrari gemuteerd, je struikelde over de paardjes.
seicilindri zegt
@seicilindri: Inmiddels bijna overal weer Dino op. alleen de claxondop en de wielen nog
Arnoud zegt
@RubenPriest:
Vier cilinder in een Ferrari… Lampredi motor?
e28forever zegt
Ik hoop dat hij meer aandacht voor detail heeft gehad bij de montage van de motor dan bij de montage van z’n sportstuur…
thierryvth zegt
Dat raad je wel als het al een week geleden op Jalopnik stond
dondeboer zegt
Ik had ‘r een 1.6 puretech uit de Peageot 308GT ingelepeld. Dan klopt ’t typeplaatje tenminste.
amersfoorter zegt
Google eens op subaru engine failure…. Zo sterk zijn ze niet hoor