







Dikke voor- en achterspoiler, gave striping, een flinke bult op de motorkap en leuke sportvelgen. Maar hoeveel stampende paarden gaan er schuil onder deze brute looks? Doe een gok en klik.
En, wat had je gegokt? 300 pk? 400 pk misschien? Mis. Deze Ford Mustang II Cobra kwam in 1976 de fabriek uitrollen met liefst 88 trappelende pony’s onder de kap. Die bult in de motorkap wist heel behoorlijk te verhullen dat onder de kap een 2.3 liter viercilinder schuil ging, die aan een chronisch vermogenstekort leed.
We spreken 1973 als Ford de tweede generatie Mustang presenteert én de oliecrisis op haar hoogtepunt is. Begin dat jaar lepelt Ford nog een 100 pk-sterke zes-in-lijn in de laatste gedaante van de eerste generatie Mustang, maar die weet allesbehalve raad met de 1425 kilo zware sloep. Om dat probleem op te lossen krijgt de Mustang geen zwaardere motoren, maar wordt de auto simpelweg een stuk kleiner. De Mustang II is een halve meter korter en zo’n 200 kilo lichter dan zijn voorganger.
Onder de kap gaat eerder genoemde 2.3 vierpitter schuil, maar er kan ook nog gekozen worden voor een 2.9 V6 en een 4.9 V8. Die waren een stuk krachtiger dan de amechtige viercilinder met respectievelijk 108 en 139 pk… Honderdnegenendertig peekaa uit een 4.9-liter V8, je leest het goed. Dat was hoe men in Amerika destijds hun motoren zuiniger wilde maken. Deze topmotorisering was goed voor 0-100 in 10.5 seconden en een topsnelheid van 171 kilometer per uur. Om de acceleratie van de vier- en zespitters te meten kon je beter een kalender dan een stopwatch gebruiken.
Om dat gebrek aan vermogen (alle Amerikaanse auto’s hadden er mee te kampen) een beetje te verbloemen kon je op elke Ford Mustang II -dus ook op de viercilinders- het Cobra-pakket bestellen. Je kreeg dan de eerder genoemde dikke bupers, lekkere striping en kekke velgjes. Afgemaakt met het Cobra-logo, dat nu de o zo lekkere Shelby-versies van de Mustang mag sieren. Omdat Ford ook wel begreep dat zo’n wolf in schaapskleren niet de beste reclame was, kwamen ze in 1978 met de Mustang II King Cobra. Zelden droeg een auto zo’n veelbelovende naam, maar onder de kap ging nog altijd de 4.9 V8 met 139 pk schuil. Opdat we nooit vergeten hoe het niet moet.
Zo zonde dit, met een fatsoenlijk vermogen was dit een hele leuke auto geweest!
Nevermind, ik vind het een heerlijke wagen, wel met een v8 Just for the sound
Gewoon een Pinto met een iets leukere body. Vreselijk. De derde generatie was ook niet veel beter…
@kapiteinaudi: Nope, geen Pinto. Onderhuids vertoont hij meer overeenkomsten met de Falcon qua onderdelen…
@kapiteinaudi: Nope, de Mustang II heeft niks met de Pinto van doen. Onderhuids tref je meer onderdelen aan uit de Falcon.
Maar daar kan het wandelende autoencyclopedie a.k.a. @desjonnies je vast meer over vertellen…
Ik ben een enorme mustang liefhebber maar de mustang II laat me echt totaal koud. Echt een miskleun van Ford
@arnoldh: Nog altijd beter dan de III.
@alcantara: beter dan de Fox-Body? Kan het me niet voorstellen. Ik vind juist dat de verhoudingen bij deze Mustang II volledig zoek zijn.
@arnoldh: dat noemt zich liefhebber? Zet alle modellen is op een rij neer dan zijn er wel mustangs die stuk minder mooi zijn.
Wat een lelijk apparaat. .gelukkig ligt het overgrote deel van deze misbaksels weg te rotten op de schroothoop
28pk/l, mooi die V8. De V8 in de eldorado was toen nog erger met 180pk in een 7.0 V8
@Captain: Dat blok heeft dan ook een gigantische bult koppel en rijdt nog behoorlijk hoor.
Natuurlijk gumt het niet maar daar kocht je destijds dan ook geen Cadillac voor.
@mclarenf1lm: ‘maar’ 430 Nm … bij meer dan 2000kg is dat niet ‘veel’. Maar wel een heerlijke cruiser inderdaad; jammer dat benzine onbetaalbaar geworden is…
Heeft een hele compacte stuurinrichting. Daarom populair bij HotRod bouwers. Zeker niet de knapste Mustang maar verkocht best goed. Charley’s Angels (de originele) reden ze in de serie. Farrah Fawcett had zo’n Cobra.
@E34M5Touring: Charlie’s Angels dus…. Goedemorgen…
@E34M5Touring: goodmorning Charlie ;)
*kopt hem even in*
Hele grote fout…. heel erg zonde
Tranentrekkendtraag hok…..
ik snap het niet 88pk…? verder in het artikel gaat het over 108 en 139pk. Ook triest, maar wat is nu het echte dieptepunt?
@tjorque: jou leesvaardigheid…
@jpo26: Jouw schrijfvaardigheid…
@ar156sw: gaat ie weer hoor… Hou toch eens op met dat vervelende gedoe. Alsof je niet snapt wat er staat.
70’s petjesmobiel dus. Hoop uiterlijk vertoon, maar meer ook niet.
En toch he: doe mij er maar één!
Dit was de Corolla (yep, Toyota) onder de Amerikanen. En die kon je beter hebben dan de Amerikaanse Manta: de Chevy Monza…
Hahah, Amerikanen en brandstofverbruik. Toen niet, nu nog steeds niet.
Ik dacht aan 84 PK, @dizono: Wat is mijn prijs :)
Dit lijkt me eerder een schaap in wolfskleren dan een wolf in schaapskleren…
Ecoboost?
Word je eruit getrokken door een normale clio in je mustang
schaap in wolfskleren is het toch? Hoop show niet heel veel go.
De blokken uit die tijd heten niet voor niets “boatanchors”.
Brrr , lelijkste Mustang ever .
Hahaha dat zijn waarden van een atmosferische diesel :’)
Ff een paar maatjes grotere velgen en een motor transplantatie en je hebt een hardstikke leuk bakkie
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Haha chronisch tekort aan pk’s.
Das niet veul
Mustang (II) King Cobra met 139 pk? Lijkt me eerder een Pony (II) Prinsje Waterslangetje als je het mij vraagt ;-)
Meer dan een Honda Civic.
Ach 140pk in een Mustang… Plaats de motor in perspectief met de tijd en locatie…
K heb geleerd om de Mustang II te waarderen. De Mustang II redde zowat het bestaansrecht van de Mustang. Goed, het is niet bepaald de mooiste Mustang. Maar mits een beetje mooi uitgevoerd, zou ik er best 1 willen. Iets als een rode Mustang II Ghia met zwart dak (zelf gespot): http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0725/171956/image_01.jpg
Dan is de 2.3 ecoboost iig histories verantwoord.