Dik hoor zo’n premium Duitser. Behalve dan dat je steeds meer rondrijdt in oude meuk.
We hebben hier al iets vaker betoogd dat iedere Nederlander eigenlijk een premium Duitser wil hebben. Het is de ongrijpbare magie van de baaaadge, de zachte plastics, de ergonomie die past bij een forse Noord-Europeaan en als het een beetje kan, een dikke motor. Hoewel Nederlanders dan weer vaak kiezen voor een klein turbotorretje met hele grote velgen vanwege belastingmaatregelen.
Het is een soort godgegeven feit waar niemand werkelijk vraagtekens bij zet. Maar, waarom eigenlijk niet? Meer dan ooit tevoren zijn de premium Duitsers namelijk ‘premium’ omdat ze op een nette manier gebouwd zijn. Maar eigenlijk betekent dat, dat ze opgebouwd zijn uit oude meuk.
Zo heeft Audi nu een projectje lopen genaamd MaterialLoop. Dit is bedoeld om onderdelen van oude auto’s/Audi’s te gebruiken voor nieuwe Audi’s. De bedoeling is tweeledig. Ten eerste wil Audi dat materialen, zoals staal, niet ‘verloren’ gaan in minder hoogwaardige producten. Zo verdwijnt staal van auto’s nu vaak in minder hoogwaardig ‘bouwstaal’. Dit is goed voor het milieu, maar ook voor onafhankelijkheid van toeleveranciers voor grondstoffen. Een hot issue tegenwoordig in de (Duitse) industrie. Naast Audi werkt ook BMW aan vergelijkbare programma’s.
Audi wil maar liefst 85 procent van het staal gebruikt in hun Audi’s redden voor nieuwe Audi’s. Zo wordt jouw eerste A3 dus jouw A4 en daarna je A6 en A8. Ook voor plastics en ramen lopen projecten om het materiaal te herbruiken. En dat is allemaal leuk en aardig. Maar het maakt je nieuwe blepper natuurlijk wel Frans Tweedehands. Onlangs hadden we het op de redactie nog over verf en dat het vroeger allemaal beter was met verf op basis van chemische meuk in plaats van water. En dit lijkt weer zo’n dingetje te zijn.
Vind jij het premium als je auto uit gerecycleerd spul is gemaakt en wil je daar extra voor betalen? Of wil je gewoon alles nieuw, zo goed mogelijk en na ons de zondvloed? Laat het weten, in de comments!
Dakhaas zegt
Bijzonder positieve ontwikkeling. Tegenwoordig is recycling zo goed, dat het 0 invloed heeft op kwaliteit. En circulariteit is goed en nodig. Geen sterveling die ook maar enig verschil merkt in z’n voiture, behalve dat het goed is voor onze aardkloot en voor de onafhankelijkheid van andere continenten ogv grondstoffen.
steephh zegt
@roofrabbit
Sterker nog, in sommige gevallen levert het zelfs betere kwaliteit op. Zie je bij Lithium-Ion batterijen:
https://www.scientificamerican.com/article/recycled-lithium-ion-batteries-can-perform-better-than-new-ones/
e36thuglife zegt
Eten is ook van poep gemaakt dus wat is de probleem??
fanboy zegt
Als je premium Duitser kapot is of je presenteert met een dure garage rekening, dan komt dat meestal door een ontwerpfout of twijfelachtig onderhoud. Niet aan de staalkwaliteit.
moveyourmind zegt
Goede ontwikkeling. Net als het idee van sommige autofabrikanten om hun gebruikte auto’s te refurbishen.
goodvibrations zegt
Het is idd zonde om goede legeringen bij het “standaard” oud ijzer te gooien.. kan me best voorstellen dat dit kostenbesparend kan zijn.. om dit niet te mengen met “pisbakkenstaal”.
Met name bij chasisstaal VW golf tot aluminium A8.. waar TATA steel de leverancier van is volgens mij?
schuimbekje3 zegt
Duitse premium?Duitse marketing…
Mijn knopje voor volume is op mijn 6 maanden oude ID3 al wit grijs plastic, terwijl de knop op mijn Lexus van 2003 nog als nieuw is .. wat is nu premium?
Alleen de marketing…. En daarna de psychologies… Vraag aan een duitse rijder of die ooit problemen had met zijn auto, zegt ie nee… Maar als je doorvraagt heeft ie wel Al een opgerekte distriketting, 2 maal 4 abs sensoren, 2 mafs en god weet wat vervangen…
2scan zegt
Uhm…een ID3 is niet premium en staat bekend om zn slechte interieur
toniominestrone zegt
Dus een ID3 is in jouw ogen premium en een Lexus dan?
goodvibrations zegt
Je hebt premium “indruk” en kwaliteit.. Lexus verliest van Audi op de eerste indruk (ik rij ook Lexus) maar dat halen ze dik in in service (red carpet treatment en betrouwbaarheid). Dus lease: Audi en koop Lexus 😉.. Al waardeer ik Lexus inmiddels dusdanig dat ik ook qua lease voor Lexus zou gaan.. Wacht alleen nog op een goede BEV 🙂.
autoped zegt
Het verklaart eindelijk waarom alle Audi’s zo veel op elkaar lijken
M240i zegt
Snap dat het soms moeilijk kan zijn om een odnerwerp te vinden om over te schrijven, maar dat er wordt gerecycled in een productieproces is toch niets nieuws?
Richmond zegt
Voorheen werd er dus zoveel mogelijk nieuw Metaal gebruikt en als de auto zijn weg naar de sloop vond dan was die uit het zicht van de fabrikant. Nu zijn Audi en bmw dus bezig om actief zelf bezig te zijn met het recyclen zodat hun Oude auto’s soort van donors zijn voor de bron materialen van de nieuwe auto’s. Dat is anders dan nieuw staal of gerecycled staal te kopen bij een leverancier en niet weten wat de herkomst ervan is.