Een raar verhaal, maar gisteren heeft Volkswagen AG een aandeel van 49,9% genomen in Porsche AG. Eerder werden er nog andere percentages genoemd, maar VW kon het gewoon niet laten en betaalde €3,9 miljard voor nagenoeg de helft van het sportwagenmerk. Kunnen ze eindelijk weer roepen dat ze een auto bouwen met de motor achterin.
Dit is een grote stap in de ‘integratie‘, zoals het zo mooi genoemd wordt, van Volkswagen en Porsche Holding SE, die in 2011 rond moet zijn. Porsche behoudt hierbij alle vrijheden van een onafhankelijk merk, zo belooft VW, en kan naar verwachting behoorlijk groeien. In ruil daarvoor hoopt men dat de winst van Volkswagen uiteindelijk met zo’n €700 miljoen zal stijgen, aangezien Porsche al een tijdje het meest winstgevende automerk is dat er rondrijdt.
Betekent dit dat we straks een 911 gaan zien met een 2.0 turbo DSG, of Golfjes met de contactsleutel links van het stuur? Onwaarschijnlijk, maar laat het voor Cayenne V6-rijders des te duidelijker zijn dat ze teveel hebben betaald voor een opgedirkte Touareg.
Laue zegt
je moet wel een enorme drol zijn als je van te voren niet weet dat je cayenne een luxe touareg.
OT: Leuk voor VW.
dekleine14 zegt
@Laue ik snap je zin niet echt.
OT: hopen dat hier mooi auto’s uit voort komen.
Laue zegt
@dekleine14:
het woordje “IS” mist ;)
B /\/\ \/\/ zegt
Boontje komt om zijn loontje, jammer voor Porsche, nu moeten ze ook VAG eenheidsworsten gaan maken, maarja, hadden ze niet zo hard moetern roepen dat ze VAG over wilden nemen. Ze hadden kunnen bedenken dat ze dat niet konden betalen… Maar goed, ik was toch al niet onder de indruk van Porsche, platgeslagen kevers en lelijke SUV’s, kan er toch al niet veel minder op worden.
PCCB zegt
@Laue: Erger zelfs: de Cayenne 3.0TDI is niet meer dan een opgesmukte Touareg met een Audi-motor. Enfin, hij heeft wél Porsche-badges… :-/
911GT2 zegt
@ B /\/\ \/\/: Porsche had wel de middelen om VAG over te nemen alleen sloeg de recessie toe tijdens de overname waardoor het geld van Porsche ineens in VW zat/ zit significant minder waard was. Er was dus geen basis meer om verder te lenen voor de overname omdat er geen onderpand meer was.
Porsche heeft gegokt en verloren helaas. Als ze VAG wel over hadden genomen had iedereen er hulde over gesproken!
Windhoos zegt
Het kan verkeren zullen we maar zeggen….
B /\/\ \/\/ zegt
@911GT2: Dat geld waar jij op doelt was geen geld, maar aandelen, obligaties, en andere gebakken lucht… Anders was het niet opeens verdampt door de recessie. Als ze die aandelen, vastgoedbezittingen, en andere wazige niet-autogerelateerd luchtballonnen op tijd te gelde hadden gemaakt hadden ze geld gehad. Goed ze konden niet weten dat de crisis uit zou breken, maar geld wat je niet hebt kan je niet uitgeven. Laat staan het tig maal grotere VAG over gaat nemen. Dat rondtoeteren is gewoon dom en je reinste grootheidswaanzin.
dekleine14 zegt
@Laue:
aaah nu is alles duidelijk :D
cardesigner@USA zegt
@Laue, de Touareg is ook aardig luxe…
Ahura zegt
Tja iemand die in een Touareg én Cayenne heeft gereden zal gelijk door hebben dat de Porsche van een heel ander caliber is. De VW rijdt vaag en op comfort, de Porsche rijdt strak en communicatief. Maar het blijft een hondslelijk ding. Eigenlijk alle Porsches.. nou ja de 911 is gewoon saai en gedateerd
PCCB zegt
@Ahura: Twee maal niet akkoord.
De Cayenne V6 is qua rijgedrag de mindere van de X5. Je krijgt een mooi geluid, maar het gevaarte wil niet vooruit. De vergelijking met de Touareg gaat vooral over de onderdelen. Het is toch wel frappant dat bijvoorbeeld in de Cayenne de knopjes om je ruiten te bedienen dezelfde zijn als deze in de Golf 4. De Golf 4!
Dat alle Porsches hondslelijk zijn is je eigen kortzichtige mening.
Ahura zegt
@PCCB: lezen is lastig he? Ik had het over de Touareg vs Cayenne. De Cayenne V6 vind ik sowieso een nepding maar goed, die heeft wel 30pk meer dan de Touareg V6 en zoals ik al zei; de Cayenne rijdt heel anders. Sublieme wegligging is iets wat vaker in tests voorbij is gekomen. Ik heb trouwens naar de knopjes gekeken op foto’s en die van de Cayenne zijn smaller en rondiger dan de Golf IV dus je praat onzin. En ik had het daar helemaal niet over
Ahura zegt
@PCCB: oh kortzichtig? Nee hoor, gewoon mijn mening. En mijn mening is tevens dat ik juist openminded ben omdat ik me niet zo blind staar op een logo. De laatste mooie Porsche was voor de 993 hoewel de 996 ook nog net kon. En de Carrera GT natuurlijk.. vreemd genoeg niet zo populair als de SLR en Enzo
bakkerst zegt
@Ahura:
agreed, 996, kon er nog mee door. en dat de Carrera GT minder populair was dan de SLR en de Enzo zal te maken hebben met de rijdbaar heid van de eerst genoemde exoot, keramische kopppeling, (zeer) hoog toerige motor etc..
maar hij is dan wel weer vele malen stoerder dan de Enzo of SLR..
(en ohja, dat laatste is een MENING)
DonVito zegt
Aan alle Cayenne-peoples … nog even voor de nieuwe Touareg hè :p:p you’ll beeee sorryyyy
DD zegt
@PCCB: dat is dan een compliment voor de golf 4, want die knopjes zijn gewoon mooi ;)
Treff zegt
Dit blijft een goede deal, ze maken hier allebei winst mee! Voor Volkswagen natuurlijk een een goede deal, want ze willen alleen maar meer merken binnen de VAG (12, volgens mij), en Porsche kan natuurlijk ook weer leren van Volkswagen!
Ik denk dat ze wel allebei hun eigen indentiteit houden qua design/prijs/kwaliteit
sebastianchubasco zegt
nu de emissieeisen steeds meer worden aangescherpt kunnen sportwagenfabrikanten met een grotere afzet niet meer alleen overleven.
goede deal misschien wel maar porsche zal moeten waken om niet zijn ziel kwijt te raken aan deze grijze muizen merk.
…zie ik al een volkswagen middenmotor roadster voorbijkomen met lekker ronkende boxer 6 midscheeps?
w0o0dy zegt
@Ruben Baeten: Men gaat er vanuit dat Porsche 700miljoen aan extra winst GAAT opleveren. Op dit moment maken ze minder winst of zelfs verlies. Die 700miljoen is een (midden)lange termijn target van VW.
-edit: check, aangepast-
Wout zegt
“grijze muizen merk”
“…zie ik al een volkswagen middenmotor roadster voorbijkomen met lekker ronkende boxer 6 midscheeps?”
Volgens mij spreekt dat elkaar een beetje tegen. Ik denk dat Porsche en Volkswagen hier als aparte merken toch erg van kunnen profiteren.
sebastianchubasco zegt
@wout
misschien is het een beetje aangedikt hoe ik het typeer. wat ik bedoel te zeggen is dat ik denk dat onderdelenswaps tussen de verschillende merken de exclusiviteit van de meest exclusieve merk naar beneden haalt. dat heeft het verleden wel bewezen met de 912, 914, 944. Lamborghini kan het nog net hebben aangezien zij min of meer van de ondergang waren gered door VW. echter zou het jammer zijn voor een nu zo rijk merk als porsche, met een vaste en conservatieve klantenbestand, om te werken aan een immense schaalvergroting met behulp van volkswagentechniek (lees: zielloos). aan de andere kant blijkt de onderdelenuitwisselingen ook wel te werken (bv cayenne vs touareg, allebij een succes, waarvan de cayenne toch wel een echte porsche is? toch?).
JPM zegt
Maakt Porsche niet al gebruik van een double clutch systeem?
Brum zegt
Goeie foto bij dit verhaal!
Het is weer zoals vroeger, fijn he jongens!
PCCB zegt
@Ahura:
Lezen kan ik weldegelijk. Ik verwijs enkel naar de overtreffende trap qua rijgedrag bij de 6-cilinders, zijnde de X5. Was dit verboden, dan? Gezien je er tenslotte zelf over begon. Zelfs de X5 diesel is agieler dan de benzine Cayenne V6. En laten we eerlijk zijn, Touaregs verkopen meer als V6, dus vond ik het ook nodig om de vergelijking met de Cayenne V6 te maken. De S, GTS en Turbo zijn een ander verhaal, akkoord.
De Cayenne is gewoon een gerebagede Touareg. Het onderstel en vele interieurelementen zijn letterlijk af fabriek bij Volkswagen. Dit hoeft überhaupt geen betoog!
Wat je kortzichtigheid betreft, heb je mijn punt uiteindelijk wel beaamd wanneer je toegaf dat niet alle Porsches hondslelijk bleken te zijn.
Vincenzo zegt
nou dat is altijd al zo geweest, platgeslagen Kever natuurlijk die eeuwenoude 911.
Windhoos zegt
@Vincenzo,
Meen je dat nou? Behalve de ietswat ronde daklijn en ronde koplampen zie ik anders geen overeenkomsten
http://www.vwinthenews.com/wp-content/uploads/2009/10/VW-Beetle.jpg
http://www.groenlicht.be/wp-content/uploads/porsche_911_turbo.jpg
Race_Kees zegt
Ja Ruben, mooi Kever plaatje! Goeie keus.
geer zegt
de nazi’s zijn terug!
johan zegt
ach ja ze roepen ook al sinds mensenheugenis dat een porsche duits is.
maar ze vergeten dat een jood de porsche zoals deze is ontstaan vroeger gemaakt heeft en dat ze dit ff tientallen jaren hebben ingepikt.
veel zullen zeggen onzin, nou verdiep je dan maar eens in de historie van dit mooie merk!!
Windhoos zegt
@geer,
Pardon? Ik denk dat je ouders je niet goed hebben opgevoed, want anders kwam je niet met dat soort harde uitspraken. Echt walgelijk…..
bozewolf zegt
lol @ geer.
Tis wat flauw van hem, maar het is wel waar dat beide merken een “rijk” Nazi verleden kennen.
Loebas zegt
Porsche en VW zijn terug van weg geweest, namelijk samen zoals het destijds begon.
Je kan ook stellen dat VW aan Porsche cash geeft om de innovatieve trend van de afgelopen jaren verder te zetten.
Dat Porsche af en toe gebruik maakt van de schaalvoordelen van het VAG concern is toch geen schande. De Cayenne heeft destijds bij de introductie handig gebruik gemaakt van de kwaliteit die op de markt aanwezig was, namelijk de Touareg. Bij Mercedes of Bmw zijn ze niet gaan aankloppen hetgeen ze evengoed konden doen. Iemand die beweert het gevoel te hebben om in een Touareg te zitten terwijl hij zich in een Cayenne bevindt, is een beetje zielloos.
Om even een vergelijking erbij te halen van gelijkgezinden en niet de nieuwe X5, want die moet vergeleken worden met de komende Cayenne: http://www.autobild.de/artikel/cayenne-gegen-x5-touareg-und-xc90_45219.html
Dit zegt genoeg.
Tot slot: Hitler’s favorieten waren een Benz van 5 ton en talrijke Bmw’s en toch vond hij het nodig de Kever te ontwikkelen, leuk. Als je weet wat uit dat Kevertje is voortgevloeid… Een Porsche biedt alleszins meer Freude am Fahren dan een Bimmer.
VAG heeft Bentley, Larmborghini en Bugatti TERUG op de kaart gezet. VAG zal er tevens voor zorgen dat Porsche niet van de kaart verdwijnt. Bij mijn weten kunnen Mercedes en Bmw deze successen niet evenaren.
w0o0dy zegt
De reden achter de hoge kortingen waarmee VW op het moment aan het smijten is, is duidelijk (na de “wij hebben de meeste auto’s gebouwd van alle merken”) is de voorraad enorm en worden alle importeurs dus voorraadmodellen door de strot geduwd en de verkoopcijfers in NL zijn op z’n zachts gezegd teleurstellend te noemen…..
“Het bestverkochte merk van november is Renault, met een verkoopaantal van 3.007 stuks. Dit komt door goede verkopen van de Clio, Mégane en Twingo.
Ford is tweede met 2.942 auto’s en Toyota derde met 2.271 stuks. Opel (2.258) en Volkswagen (2.113) maken de topvijf vol. Het bestverkochte model was de Ford Fiesta, waarvan er 1.429 werden geregistreerd.”
http://www.autoweek.nl
Mao zegt
@w0o0dy:
Enorme voorraad ?
“De afleveringen bleven weliswaar op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar (4,8 miljoen eenheden), maar de productie nam ten opzichte van dezelfde periode in 2008 met 12% af tot 4,4 miljoen voertuigen. Daardoor heeft Volkswagen zijn voorraad sterk kunnen terugbrengen.”
http://www.volkswagen.nl/home/over_volkswagen/actueel/nieuws/0,18461,21641_D0Lnl,00.html
w0o0dy zegt
@Mao: wat zeggen cijfers over 2008? Het is al bijna 2010
w0o0dy zegt
@Mao: De afzet nam met 9,7% af dus per saldo is de voorraad 2,3% van de afzet of van de productie afgenomen… Maar welk merk heeft tienduizenden auto’s op voorraad? Als de voorraad niet drastisch omlaag zou hoeven zouden ze geven 10 tot 15% korting geven op alle modellen behalve de Polo. En welke VW verkoopt wel goed? Precies diezelfde Polo.
p_fanatic zegt
996 kon er nog mee door? jongens toch… blijkbaar niet veel kaas van gegeten é… de laatste luchtgekoelde P was de 993. Bij de porschefanaten is de 996 absoluuuuuuut niet gegeerd! oa. door de afwijkende vorm van de lichten. en 3.4l motor met kinderziektes. Je moet maar de occasie prijzen eens controleren. voor een goeie 993 betaal je meer dan voor een recentere 996. Porsche heeft idd al de dubbele koppeling nl PDK. En ja in origine is het een platgeslagen kever… so what! het brult fantastisch en het rijdt geweldig. hoeveel van jullie peugeot/toyota/golf/nissan/renault/kia/hyundai-rijders rijden met iets dat krachtiger is? dat een icoon geworden is? dat een sportwagen is? beauty lies in the eye of the beholder… sommige vinden een nissan gtdinges ook geweldige japanse plastiek. Les gouts et les couleurs ne se discutent pas! (en ja rijplezier is beter dan een bimmer, ik heb de twee namelijk) :-)
Ahura zegt
@p_fanatic: GT-R is een icoon, MX-5 is een icoon.. wat is je punt? ;)
Dimitr S. zegt
fantastische titel!
Frederik zegt
Helemaal met eens!
p_fanatic zegt
@yahura. gt-r icoon? euhm… icoon word je pas na gezegende leeftijd. als er binnen 30j nog steeds over de gt-r gesproken wordt. als ‘ie een massa fans heeft die hem in ere houden. als er in bijna elk land ter wereld een officiële club van is….. dan is het een icoon… nu is het een auto. toegegeven eentje met massa pk’s en wegligging.
Porsche_Fan zegt
Porsche blijft Porsche voor mij!
als ferdinand de kever niet had bedacht had VW waarschijnlijk niet bestaan! ;)
en door de jaren heen hebben ze wel eens samen gewerkt!