De titel klinkt misschien enger dan het daadwerkelijk is. Feit is dat je Mercedes info doorspeelt aan de Rijksoverheid.
Gloedjenieuwe Mercedes-Benz gekocht of geleased? Gefeliciteerd. Weet ook dat je meteen bijdraagt aan nog beter wegdek in Nederland! Mercedes-Benz en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat slaan namelijk de handen ineen. Dat hebben beide partijen bekendgemaakt op de beurs Intertraffic Amsterdam.
Mercedes werkt samen met Rijksoverheid
Moderne auto’s zitten vol met sensoren en daar is een Mercedes geen uitzondering op. Die informatie gebruikt de auto via de diverse hulpsystemen, maar kunnen ook voor andere zaken van toepassing zijn. Mercedes gaat verzamelde informatie van auto’s in Nederland doorgeven aan de Rijksoverheid. Maak je geen zorgen. Dit is volledig anoniem en voor een periode van twee jaar.
Doelstelling is voor wegbeheerders om een frequenter en completer beeld van de onderhoudstoestand op de weg te krijgen. Ook komen zo verkeersonveilige situaties beter in beeld.
De Mercedes ‘leest’ onder meer of het wegdak glad is, of verkeersborden en belijning nog goed zichtbaar zijn en of de weg op sommige punten beschadigd is. Die informatie komt bij de wegbeheerders terecht. Vervolgens krijgt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op deze manier in kaart waar de prioriteiten liggen voor onderhoud of reparatie aan het wegdek. Ook kan de info gebruikt worden om strooiwagens in de winter beter aan te sturen.
Op dit moment verzamelen we informatie over onze wegen via bijvoorbeeld vaststaande sensoren of rondrijdende weginspecteurs. Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. Door duizenden auto’s van Mercedes-Benz te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is
Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat)
Eind 2023 volgt er een evaluatie vanuit de overheid om te kijken of het project van meerwaarde is geweest.
lekkaah zegt
Jaja, net als TomTom zeker.
Pascal zegt
En vergeet Flitsmeister niet, die jouw data ook vrolijk deelt met bepaalde diensten binnen de overheid.
kevertje zegt
Over het principe om onze persoonlijk data, lees: handel en wandel in welke vorm dan ook, zelfs ‘zogezegd’ constructief bedoeld te delen met overheden, niet akkoord. We willen geen Chinese toestanden, toch? De stap verder die straks publiek plots ‘aanvaardbaar’ moet worden is dat automatisch verkeersboetes toegestuurd worden bij het minste dat de auto een ‘overtreding’ ziet. Voor de rest wordt m.b.t. GDPR heel moeilijk gedaan over een dom kiekje waar toevallig een onbekende op staat, maar als het de overheid betreft is het recht op privacy blijkbaar onbestaande?
jaapiyo zegt
Hear hear. Eng gedoe dat geklooi met privacy en data.
smijsie zegt
@jaapiyo: Kwestie van tijd tot de bestrijding van kinderporno eraan gekoppeld wordt. Wie kan daar nou iets op tegen hebben immers…
Robert zegt
@smijsie: ook ‘de strijd tegen terrorisme’ doet het nog altijd goed.
Anyway, om e.e.a. eens in een wat bredere context te plaatsen: eenieder die op vrijwillige basis een of meerdere diensten gebruikt van Google, Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp), Apple, Microsoft, TikTok of AliExpress verspeelt feitelijk al het recht om te klagen over privacy schending…
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Zou daar maar niet te nonchalant en lichtvaardig over denken Jaapie… dat big brother gedoe moet je niet willen.
Pascal zegt
Juist, de bekende ‘glijdende schaal’ waar al genoeg voorbeelden van zijn. Het is ook helemaal niet aan een autofabrikant of er data met de overheid wordt gedeeld. Die controle behoort toe aan mij, de eigenaar.
pomoek zegt
@kevertje: Over welke persoonlijke data heb je het? Volgens mij betreft het data die gaat over de staat van de wegen in Nederland, niet over naam, foto, telefoonnummer, adres, bankrekeningnummer, e-mailadres, IP-adres, vingerafdruk of medische data. In Nederland geldt de Algemene verordening gegevensbescherming. Mocht MB deze verordening overtreden dan riskeren ze een boete van 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet.
berlinetta zegt
Precies. Ik denk ook dat er helemaal geen persoonsgegevens verwerkt gaan worden en mocht dat wel het geval zijn, dan neem ik aan dat deze geanonimiseerd worden zodat de gegevens niet meer herleidbaar zijn tot een individu.
kevertje zegt
Ik denk dat daar precies het issue zit: je weet nooit welke data overgestuurd worden. Voor je het weet kan men je handel en wandel tracen. Het is voldoende dat je naam of het chassisnummer van je auto meegestuurd wordt om de link naar honderden andere data onmiddellijk te leggen. We leveren al gevechten genoeg tegen Microsoft, Google, Amazon, enz. die ongevraagd daarmee aan de slag gaan (ook daar speelt GDPR blijkbaar amper). Onze overheden moeten absoluut niet weten dat ik vandaag om 3uur mijn auto net voor de bank geparkeerd heb. De volgende vraag is immers: waarom was je daar? Het feit dat dergelijke gegevens als losse flodders doorheen het overheidsuniversum vliegen zijn beangstigend, want aan die kant heeft men blijkbaar van GDPR nog nooit gehoord. Als mijn auto al met iemand ‘digitaal’ moet praten, is het met mezelf en niet grote broer.
berlinetta zegt
Daar hebben we een toezichthouder voor, namelijk de Autoriteit Persoonsgegevens. En die zijn niet te beroerd om te strooien met boetes. En reken ook maar dat Mercedes zich aan de AVG houdt. Als bekend wordt dat Mercedes ongevraagd persoonsgegevens van haar klanten doorstuurt aan de overheid, zal dat niet goed zijn voor hun imago.
roadster zegt
Dat is de maximale boete. En die is nog nooit opgelegd, ondanks dat er genoeg affaires geweest zijn.
berlinetta zegt
“maar als het de overheid betreft is het recht op privacy blijkbaar onbestaande?”
Nou nee, Nederland is een rechtsstaat. Dat betekent ook dat de overheid zich moet houden aan haar eigen wetten, in dit geval de AVG.
e36thuglife zegt
Snitches get stitches.
Edge zegt
Aangezien Mercedes geld verdient met de data van de consument, neem ik aan dat er iets gratis tegenover staat, toch? Onderhoudsbeurtje voor nop, of gratis toegang tot Mercedes’ internetdiensten zolang je deelneemt aan dit data-delen. En ik mag toch eveneens aannemen dat er een duidelijk schrijven richting alle betreffende consumenten gaat, met daarin kraakhelder uitgelegd welke data er gebruikt wordt, hoe deze bij de overheid aangeleverd wordt en waar de opt-out knop zit, toch?
jaapiyo zegt
Die opt out is er vanaf juli sowieso niet meer richting de EU overlords.
Pascal zegt
Er zou een opt-in moeten zijn, ipv een opt-out.
karhengst zegt
Het antwoord van Mercedes laat zich wel raden: Als tegemoetkoming zal de prijsverhoging van dit jaar worden gereduceerd.
fanboy zegt
Liever doen ze dit in een Renault Twingo of een VW Upje o.i.d., daarin voel je die oneffenheden nog veel meer.
Voor een S klasse lijken de wegen gemiddeld wat beter :)
C220AMG zegt
@fanboy: Ja, maar het is niet de bestuurder die het communiceert maar de auto en die S-klasse is in staat jou meer comfort te bieden juist doordat ‘ie een goede meting/inschatting maakt van het wegdek.
aadzor zegt
Ik mag toch hopen dat dit op basis is van opt-in?!
HB zegt
Er waren periodes dat Chinezen copies maakten van auto’s uit Europa. Bij deze Mercedes heb ik toch echt het gevoel dat het tegenovergestelde is gebeurd…
ukbob zegt
Ik meen dat ze zoiets in Oekraïne (in betere tijden) of Bulgarije ook al eens deden, ideaal toch!?
Automobilisten maken samen nou eenmaal meer kilometers dan RWS ooit kan maken in een jaar.
Kortom: door deze Mercedes deal besparen we als Nederlanders euro’s!
berlinetta zegt
In Oekraïne heb je zo’n systeem niet nodig. Ik ben er geweest en 90% van de wegen is daar echt belachelijk slecht. Dus daar weet de overheid op voorhand al dat ze alles opnieuw moeten asfalteren.
bernoulli zegt
Beter implementeren ze dit in Lamborghini’s.
karhengst zegt
Klinkt als een dienst die in het thuisland aan z’n eigen succes ten onder zou gaan. Is het niet vanwege de databundel die er na een dag doorheen is gejaagd, is het wel vanwege afgebrande servers.
redbeams zegt
Geldt dit voor iedere nieuwe mercedes of alleen voor de hamilton edition…