Officieel is er volgens onze overlords nog geen inflatie. Toch wordt alles duurder. Zo ook je nieuwe importhok.
De ECB heeft het er maar druk mee, al dat geprint van nieuw geld. Onze overlords doen er alles aan om de huidige status quo door de Big Reset heen te slepen en daarbij tevens de pro-EU agenda vorm te geven. Grote bedrijven worden immers niet zo bang van een beetje inflatie. Zij verkopen hun producten dan gewoon voor wat meer geld. En passant zien onze Europese overlords hun kans schoon met het monetaire beleid wat welvaart van de rijke landen over te hevelen naar de wat minder rijke landen.
Door er joekelveel geld bij te printen, wordt elke reeds verdiende Euro immers minder waard. Heb je dus niet zoveel meer aan. Elke opgebouwde Euro schuld wordt tegelijkertijd ook minder waard. Dus zo’n opgebouwde schuld is opeens ook wat minder erg. Zo hoef je dus niet eens meer letterlijk op papier geld over te maken naar Zuid- en Oost-Europeaanse broeders, wat politiek altijd gevoelig ligt. Dat komt op deze manier automatisch al voor de bakker.
De Nederlandse Jan Modaal kan inmiddels al lang geen nieuwe gezinsbak meer kopen. De kaalste der kale Passats doet je 40 ruggen. Zodoende rijdt Jan nu rond in een okkazie van gemiddeld 11 jaar oud. Tien jaar eerder was dat nog gemiddeld negen jaar oud. Omdat niemand meer een nieuwe gezinsbak koopt in Nederland, moet Jan zijn waggol tegenwoordig bij Otto Normalverbraucher over de grens ophalen. Maar ook Otto heeft te kampen met duurdere boodschapjes. En zodoende is je splinternieuwe tweedehands importhok nu ook duurder dan ooit.
Het onvolprezen mobile.de heeft namelijk becijferd dat de gemiddelde prijs van een auto op de site nu 24.793 Euro bedraagt. Er staan op dit moment zo’n 720.000 auto’s te koop uit Die Heimat op de website. In het begin van de Coronacrises daalde de gemiddelde prijs van een okkazie nog met 5,2 procent. Inmiddels is dat echter weer ruimschoots ingehaald. Nooit was de gemiddelde prijs van een Duits tweedehandsje hoger dan nu.
Overigens hebben de hogere prijzen kennelijk wel zijn weerslag op de standtijd van de buitenkansjes op het terrein van de dealer. Met name SUV’s raken daarbij relatief gezien uit de gratie, opvallend genoeg. In maart 2020 duurde het gemiddeld 104,4 dagen voordat een tweedehands SUV-je een nieuwe eigenaar vond. Nu is dat opgelopen naar 117,7 dagen. Alleen cabrio’s staan nog langer, zij het nipt (118,1 dagen). Dus wil je courante waar hebben: koop een station, hatchback of een sedan. Waarvan akte.
intimrasiert zegt
Het is toch dramatisch dat nieuwe auto’s zo onbereikbaar worden gemaakt door de BPM. Toch hoor je er geen politieke partij over.
vaakbenjetebang zegt
@intimrasiert: Het laat zien dat het huidige BPM-beleid te goed werkt. Het idee is natuurlijk dat mensen door een hoge BPM ontmoedigd worden om een ’te vervuilende’ auto te kopen, als ze een nieuwe auto uit gaan kiezen. Helaas worden ook veel minder vervuilende auto’s hierdoor veel te duur en rijden mensen dus nog even door in hun oudere auto.
En mocht er een politieke partij zich druk gaan maken over dit fenomeen, dan schieten we daar als autoliefhebbers denk ik nog niet veel mee op. Hoogstens worden dan modale, oninteressante, verkeerdwielaangedreven treurmobielen verhoudingsgewijs (wat) goedkoper, maar interessant spul blijft duur of wordt nog duurder.
Stefje zegt
@vaakbenjetebang: daarom belasten naar verbruik en niet aanschaf/bezit. Benzine op 3 euro de liter en weg met de co2/bpm. Kan je prima een dikke V8 paar keer per jaar rijden. Die liefhebbersauto vervuilt aanzienlijk minder dan een Prius die 60k per jaar rijdt.
vaakbenjetebang zegt
@stefje: preaching to the choir, my man…
Ik mocht willen dat er naar gebruik belast werd, ik kan maar in 1 auto tegelijk rijden maar betaal permanent voor de mogelijkheid om dat ook met andere auto’s te mogen doen. Gekkenwerk.
Stefje zegt
@vaakbenjetebang: bizar idd. In landen als Zwitserland mag je kentekens delen onder je eigen auto’s. Maar dat levert ons rijk natuurlijk te weinig op.
RutgerK zegt
Betalen naar gebruik is leuk maar je moet er niet aan denken dat iedereen er daardoor een extra auto op gaat nahouden omdat stilstaan toch niets kost. Ik denk dat we een gigantisch parkeerprobleem in de hand werken op de openbare weg als al 30% van de auto eigenaren er dan een weekendauto bij gaat kopen en deze op straat moet parkeren.
burninrubber zegt
@RutgerK: haha moet je in Amsterdam niet proberen 😂
dutchneon zegt
Lijkt me logisch dat je dat beperkt tot auto’s op eigen terrein… iedereen die een openbaar parkeervak nodig heeft voor zijn auto hoort de straat niet vol te zetten!
vaakbenjetebang zegt
@rutgerk: dat is zo, maar zo veel mensen die nu nog slechts één auto hebben zullen geen auto’s gaan hamsteren hoor. Het zijn geen postzegels die je even makkelijk in een mapje stopt en je bent er nog altijd geld aan kwijt met onderhoud en zo.
En voor mezelf sprekend: voor alle auto’s heb ik een plekje, er slaapt er slechts 1 op een parkeerplaats buiten en daar betaal ik nog een vergunning voor ook. Big whoop. En het is niet zo dat het betalen van houderschapsbelasting me er van weerhoudt om ze te hebben of er nog meer te kopen, dus in die zin maakt het niet uit. Het voelt alleen wat dwaas om het voor alle auto’s individueel te moeten betalen terwijl ze opgeteld minder kilometers maken dan een beetje 14%- leasehok. Maar goed, het zij zo.
1000bochten zegt
Ik vind het huidige systeem ook heel onlogisch. Ik heb 6 auto’s en een motor. Ze staan allemaal keurig op eigen terrein overigens. Ik kan er maar met eentje tegelijk rijden. Toch betaal ik 7x motorrijtuigenbelasting, 7x verzekeringspremie, 7x schadeverzekering in(/op)zittenden. Leuk voor de belastinginkomsten en de verzekeraar, maar ik betaal me blauw terwijl ik vermoedelijk minder kilometers rijd dan heel veel andere Nederlanders met 1 auto.
Dan laat ik de onderhoudskosten even buiten beschouwing, want het is mijn eigen keuze om zoveel voertuigen te hebben en te onderhouden. Daar draag ik echter wel weer BTW over af en de garagist inkomstenbelasting, dus de staat houdt er genoeg aan over ;-)
RutgerK zegt
Het probleem gaat zich voordoen in de wijken waar je geen parkeervergunning nodig hebt en veel gezinnen met oudere kinderen in huis wonen.
Een auto erbij kost niet de wereld. Voor 1500-2000 euro heb je echt wel een auto om een paar honderd kilometer per maand mee te kunnen maken. Het autootje voor de regenachtige dagen.
Ik zeg niet dat iedereen opeens een extra auto erbij neemt maar wel genoeg om een parkeerprobleem te veroorzaken in veel wijken die nu al tegen de limiet aan zitten.
petroldrinker zegt
het enige waar het juist voor zorgt is dat mensen oudere autos uit butienland halen, dan een nieuwe in nl als ze de bpm eraf halen, dus is er meer uitstoot uiteindelijk. ik koop ook elke keer weer mn autos uit buitenland kopen, gewoon meer performance voor zelfde geld (of minder zelfs)
MarcoM zegt
@intimrasiert: die hebben allemaal een hark gekregen om al ons geld op te harken.
sportabgasanlage zegt
Ik heb nog een mooie 4-serie GranCoupé te koop. Nederlandse auto, dealer onderhouden, 245 pk en fijne automaat 😉😉
Past meer in dan in de gemiddelde suf en je rijdt niet voor lul. Richtingaanwijzers zijn fabrieksnieuw.
Jochempie zegt
Waarom heb je de richtingaanwijzers besteld?
davelepeef zegt
@Jochempie: voor de occasionwaarde, net als de “zwarte hemel” en grijze lak…
sportabgasanlage zegt
@jochempie de verkoper zei dat het de nieuwe trend was.
Jochempie zegt
Hij heeft je in het ootje genomen!
MarcoM zegt
@sportabgasanlage: en van een oud vrouwtje geweest en binnen gestaan?
sportabgasanlage zegt
Euh, nee. Is mijn nickname “oud vrouwtje”?
theblazerunner zegt
@sportabgasanlage: Lelijk. Een echte coupe is tweedeurs.
sportabgasanlage zegt
Jij vindt mijn auto lelijk… Ik vind jouw auto lelijk. En we gaan over tot de orde van de dag.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
simonferrari zegt
Dit zegt eigenlijk niet veel. Dat de gemiddelde prijs van een auto op Mobile hoger is wil niet zeggen dat het ook de gemiddelde waarde van import betreft.
jajeroenja zegt
@simonferrari: Moet zeggen dat de bpm me alles meevalt.
Auto van 4jaar oud, nieuwprijs van 65k, bpm 2,5k.
nathanael zegt
Nieuwe auto’s zijn onbetaalbaar… Een simpele b of c-segmenter heeft de prijs van een respectievelijke c en d-segmenter van een paar jaar geleden.
In 2009 had ik een vol geladen Fiesta met 120pk… Je weet zo eentje: “BOM VOL OPTIES”, “FULL OPTIONS”. Voor € 21.000. voor een beetje gelijke configuratie ben je nu € 26.000 kwijt.
406_v6 zegt
@nathanael: in 1994 kocht ik een splinternieuwe Peugeot 306 Full options… kostte me fl.62.000, 4jr later kreeg ik er nog fl.18.000 voor terug. Dat was de 1e en de laatste nieuwe auto
timdawg zegt
@nathanael: dat is pakweg 24% duurder in 12 jaar. Als je een beetje je best hebt gedaan op de arbeidsmarkt heb je in 12 jaar er ook ca. 24% netto bijgekregen (CAO stijging + regelmatig een schaaltje en/of treedje). Daarbij komt dat de auto normaliter iets veiliger is geworden, dus een keiharde achteruitgang zou ik het niet willen noemen.
MrHyde zegt
@timdaweg
Sterker nog, dat is gemiddeld <2% per jaar. Zelfs als je alleen de inflatiecorrectie neemt, (tussen de 1,5 en 2,5%) kom je er al op uit. En dan ben je als een ambtenaar aan het eind van zijn schaal, dus zonder promoties etc.
En daar krijg je nu dus meer auto voor terug (net wat stiller, net wat veiliger, net wat zuiniger).
sabrerator zegt
@timdawg:
Vergeet de betere uitrusting niet.
HZW zegt
Ja een goed uitgevoerde Golf 8 R kost ook gewoon 85K.
alcantara zegt
Nou ja iedereen heeft toch ook vet meer geld nu dan 10 jaar geleden?
Of vergeten we even dat de waarde van vastgoed en aandelen enorm is gaan moonen afgelopen decennium.
Om nog maar te zwijgen over crypto. Niet normaal hoeveel miljonairs er op deze manier zijn bijgekomen. Dus ja de gemiddelde burger heeft ook wel flink meer geld om te spenderen nu.
roadster1976 zegt
@alcantara: hoe kom je daar nou bij? Krediet crisis gemist? Voor mijzelf merk ik, woon alleen, dat leven knap duurder is geworden en dat het salaris daarin niet is mee gestegen. Voor samenwonenden zal jouw betoog ongetwijfeld kloppen want daar past de regering haar beleid op aan.
alcantara zegt
Nee hoor, samenwonen is niet goedkoper. Vrouwen kosten alleen maar geld, kinderen al helemaal.
Nooit aan beginnen!
ouwedibbes83 zegt
@alcantara: je hebt gelijk over die stijgingen, maar of Jan Modaal daar ook zo de vruchten van plukt… Ik denk dat die niet zoveel vermogen in aandelen en crypto heeft gestoken en vergeet niet dat er in NL ook een hoop huurders zijn.
HZW zegt
Je kan wel vet meer geld hebben dan 10 jaar geleden, maar alles is ook vet veel duurder geworden dan 10 jaar geleden.
Als je veel geld heb, is het makkelijk om nog veel meer geld te verkrijgen.
Crypto’s, aandelen, enzovoort, moet je wel geld voor hebben, die je missen kan uit je normale financiële huishouding.
Veel mensen zijn al blij dat ze de maand financieel rond kunnen komen.
5cilinder zegt
@alcantara: Dan heb je vermogen, maar geen geld. Als iedereen liquideert blijft er niks van die huizenprijzen of crypto rommel over. Maar mensen lenen of meer bij voor een groter huis of hopen dat het nog meer waard wordt allemaal. Dan heb je helemaal niks aan die papieren waarde.
z4coupe30si zegt
De Duitsers hebben eindelijk door dat de youngtimerboeren goud geld verdienen hier in Nederland.
Daarom is er geen goedkope en fatsoenlijke auto te vinden op Mobile.
pignon zegt
Als tweedehands duurder wordt, is een nieuwe dus goedkoper. Hmm 🤔
woutersleyffers zegt
Mooie wagen op de foto @jaapiyo, goeie keus als importhok :)
jaapiyo zegt
Zeker 👌🏼
MrHyde zegt
@jaapyo, iets minder janken aub, met je populistische Baudet gemekker. (Trouwens, wel leuk dat ze je zo goed gesponsord hebben met hun advertenties op AB)
Zo, dat is er uit.
On Topic: aangezien verschillende nieuwe auto’s langer op zich laten wachten door de vele productiestops bij autofabrikanten door het chiptekort, komen er logischerwijs minder inruilers binnen voor de occasie markt. Minder aanbod, dus…….
r3fl3x zegt
Dat ophitsen van overlords zus en roverheid zo mag van mij ook wel wat minder. Ik snap dat het een blog is en daar wat eigen mening bij hoort maar blijf een beetje bij de inhoud en doe’s normaal.
Pascal zegt
Je kan het ‘populistisch’ noemen (altijd een handig woord voor zij die ergens liever niet inhoudelijk op willen of kunnen reageren, dat terzijde) maar het is feitelijk wel gewoon correct wat hij in het artikel zegt.
Wat die ads betreft: Veel websites zijn aangesloten op een real-time bidding netwerk. Dat betekent dat ze advertentieruimte beschikbaar stellen, en adverteerders op basis van diverse regels (doelgroep, maximale kosten per vertoning etc) real-time kunnen bieden op die plaatsen. Dat betekent dat je niet met elke adverteerder afspraken maakt, maar gewoon de markt laat bepalen welke advertentie waar wordt vertoond. En als FvD of wie dan ook er een hoog budget tegenaan zet, krijgen ze veel vertoningen.
saxoke zegt
Behalve dat een auto op 10jr duurder is geworden, is die auto ook luxer,veiliger, sneller, …. geworden. Dik 10jr geleden was een C segment auto met airco, elektrische ruiten, opendak en cruise control een zeldzaamheid en een full option, terwijl dat nu een beetje de standaard is. 10jr geleden vond Jan modaal een auto met 90pk normaal, terwijl diezelfde Jan Modaal nu een 130pk auto denkt te moeten hebben. Dat zijn ook allemaal zaken die de auto duurder maken.
HZW zegt
130 pk !! , dat is een mooi start vermogen voor een A-segment auto.
Richting de 200 pk voor een A-segment auto is toch wel het minimale wat ik hebben wil.
Een C-segment auto met toch wel een PK-tje of 400 hebben, om het een beetje leuk te maken.
hetkannietsnelgenoeg zegt
@saxoke: Daar voor moet je twintig jaar teruggaan. Rond 2010, 2011 was airco en elektrische ruiten echt wel al gemeengoed. Kocht in 2007 mijn Subaru Impreza WRX gloedjenieuw voor nog geen 31K met al automatische airco, stoelverwarming, elektrische ruiten etc.