Je kunt nu met een niet-Tesla terecht bij een Supercharger, maar heeft Tesla het ook een beetje aantrekkelijk weten te maken?
Gisteren was het zover: de Tesla Superchargers zijn niet langer exclusief voor Tesla-eigenaren. Ook het ‘gepeupel’ met een EV van een ander merk mag nu gebruik maken van de Superchargers. Als onderdeel van een pilot-programma is Nederland het eerste land waar dit mogelijk is. Boffen wij even!
In hoeverre we echt boffen, hangt natuurlijk af van de tarieven die Tesla hanteert. Die zijn voor niet-Tesla’s sowieso hoger, maar dat betekent niet dat de tarieven niet interessant zijn.
We zochten uit wat je als non-Tesla-rijder precies betaalt bij een Supercharger. Het exacte tarief verschilt per locatie, maar bij de meeste Superchargers betaal je €0,57 per kWh. Meerkerk en Sassenheim zijn bijvoorbeeld wat duurder, daar betaal je respectievelijk €0,61 en €0,62 per kWh.
Let op: dit zijn de tarieven zonder abonnement. Als je een Tesla lidmaatschap á €12,99 per maand afsluit ben je een stuk goedkoper uit. Daarmee betaal je bij de meeste locaties maar €0,24 per kWh.
Voor de volledigheid hieronder het complete overzicht:
Locatie | Kosten zonder abonnement | Kosten met abonnement |
Sassenheim | €0,62 per kWh | €0,29 per kWh |
Naarden | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
Eemnes | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
Breukelen | €0,59 per kWh | €0,26 per kWh |
Meerkerk | €0,61 per kWh | €0,28 per kWh |
Zwolle | €0,58 per kWh | €0,25 per kWh |
Hengelo | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
Apeldoorn Oost | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
Duiven | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
Tilburg | €0,57 per kWh | €0,24 per kWh |
De grote vraag is: heeft Tesla hiermee concurrerende prijzen? Het antwoord is ja. Bij Fastned betaal je bijvoorbeeld €0,59 per kWh en dus ben je bij de meeste van de bovenstaande locaties goedkoper uit. Je bent zeker goedkoper uit dan bij Ionity, want daar betaal je €0,79 per kWh.
Het wordt echter pas echt interessant als je een abonnement neemt. €0,24 per kWh is zonder meer een scherp tarief te noemen. Ter vergelijking: als Fastned Gold Member betaal je €0,35 per kWh. Het abonnement is weliswaar €1 per maand goedkoper, maar die kosten heb je er snel uit.
Omdat het een pilot betreft, is het aantal beschikbare Supercharger-locaties nog beperkt. Daardoor kan het minder interessant zijn om een abonnement af te sluiten. Maar als je regelmatig langs een van de bovenstaande locaties komt kan het zeker de moeite waard zijn. En Tesla wil het hier vast niet bij laten. Bij Fastned kunnen ze dus hun borst natmaken. Als die niet nog nat is van de champagne na al hun noteringen in de Quote500 gisteren.
Foto: Tesla-haters bij een Supercharger, gespot door @amg65
(ooo--V--ooo) zegt
Even een noob vraag, maar als ik in Sassenheim m’n Model S P100D ‘voltank’ ben ik dus 100x €0,62 kwijt (€62,-) kwijt voor zo’n 600 kilometer?
Dutchdriftking zegt
@(ooo–V–ooo): En wat kost dit thuis?
gregorius zegt
ligt er een beetje aan welke leverancier je hebt en hoeveel ze je naaien (de afgelopen maanden), maar dan zal ergens rond de 0.20 / kWh liggen.
Dus als je een abo hebt, hoef je het niet voor het geld te laten om zo’n snelcharger te vinden.
5cilinder zegt
@dutchdriftking: 22€ gemiddeld
gregorius zegt
Yep.
Je komt er natuurlijk nooit met 0 aan.
De laatste procenten gaan langzamer, dus je laadt m waarschijnlijk niet vol.
En 600 km met een P100 ga je niet redden, ligt eerder richting de 500 als de condities en je voet een beetje meehelpen.
b00st zegt
Nee, een Tesla laadt altijd aan het goedkopere tarief, geen abonnement nodig. Ten tweede mogen de meeste Model S (en X) gratis laden bij de superchargers (de nieuwe niet meer dacht ik).
Redrum zegt
neen, minder dan 30 euro en keep in mind als je langs de supercharger gaat, laad je hem sowieso niet tot 100% of je moest op vakantie vertrekken. Je laadt om thuis te komen. Enkel met een (serieuze) buitenfunctie of als taxi chauffeur sta je geregeld aan een supercharger anders doe je iets fouts.
mashell zegt
Iets fout’s? Je doet het dan juist goed! Met een elektrische auto kun je overal heen, geen reden om je eigen bewegingsruimte te beperken, er is ook geen reden om altijd vol te vertrekken, dat is goedkoop maar niet altijd handig. Je hoeft jezelf niet laten beperken door altijd maar thuis goedkoop te laden, gewoon gaan daar waar je wilt gaan en snelladen wanneer nodig, dat kan gewoon.
12Esc zegt
doe ik ook. En toch laad ik buiten de zomervakantie slechts 1 of 2x per jaar bij een supercharger (ondanks dat het gratis is). Ik laad ’s nachts thuis, en rijd bijna nooit meer dan 450 km op een dag in Nederland.
Redrum zegt
Dat bedoelde ik dus….
mashell zegt
Mijn auto kan zo’n 350km bij helemaal vol, zo’n 300km bij 80% laden wat thuis de standaard is. En ik ga best vaak meer dan 300km van huis, ook in Nederland en moet dan soms snelladen, meerdere malen per maand en soms zelfs meermaals op een dag. Ik vind goed kunnen snelladen dan ook belangrijker dan de allergrootste range.
flutterby zegt
@(ooo–V–ooo): tarief voor Tesla’s zit rond de membership.
NOLA saints zegt
@(ooo–V–ooo): Zit hier eigenlijk een speciale belasting zoals accijns op? Anders ben ik vrij bang voor de toekomst wanneer niemand meer ICE rijd en dat geld toch richting Den Haag moet…. Gaat het 4x over de kop net als benzine…
pramm zegt
Wel eens gehoord van energiebelasting? Op 1 kWh thuis (a ca. 20 cent), zit ca. 14 cent aan energiebelasting en BTW. (huidige tarieven van een variabel contract liggen overigens aardig wat hoger.
mashell zegt
Ja die zit er op. En normaal gesproken zou ik dat niet zeggen maar de overheid is hier een doortrapt monster, want de belastingen op elektriciteit zijn nu al hoger dan op de brandstoffen van het tankstation.
Paul58 zegt
@(ooo–V–ooo): nee als Model S rijder heb je geen abonnement nodig en laadt je gewoon voor 24c de kwh
flutterby zegt
24ct/kWh is goedkoper dan wat je nu thuis kan afsluiten. Ik ben heel benieuwd naar de pilot met name hoe al die EVs aan die korte kabeltjes gaan laden. Eerste indicaties zijn dat heel veel modellen afvallen of een verkeerde combinatie paal en plaats nodig hebben (bijv de eGolf met de poort linksachter ipv rechtsachter).
TheMaster zegt
Ik mag hopen dat een E-golf sowieso niet komt. Een auto die met minder dan 50KW aan het laden is, moet sowieso niet aan een supercharger staan.
flutterby zegt
@TheMaster: ik laad mijn eGolf waar ik wil. Als er op de locatie een keuze is voor 50 kW pak ik die maar als er alleen 350 kW lader beschikbaar is dan ga ik daar laden. Gezien het bereik is locatie bijna altijd cruciaal terwijl je met een Tesla vaak de volgende ook nog wel red.
Redrum zegt
Dat is je goed recht uiteraard maar ik vrees dat het daarom bij een pilot gaat blijven.
Er stonden al mensen van Tesla enquetes af te nemen bij verschillende chargers.
Op drukke momenten zie ik dit nog problemen en frustraties geven en dit soort reacties helpen natuurlijk niet
Maar even serieus, om met 50kW naar een Tesla snellader te rijden, is natuurlijk ook redelijk bedenkelijk als het geen noodgeval is.
flutterby zegt
@Redrum: mijn aansluiting zit rechts achter ipv linksachter bij Tesla’s. Ik zal dus Superchargers niet snel overwegen tenzij ik in de app zie dat het erg rustig is. Ik zal met laden namelijk niet één plek bezet houden maar zelfs twee terwijl die met 40-45 kW aan de druppellader staat. Tot heden laad ik meestal bij de McD waar 50 kW laders staan en de kinderen ook happy zijn.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Dan gaat de cirkel andersom werken, goedkoop elektriciteit laden bij Tesla, en dan met je auto je huis van stroom voorzien.
dalmore zegt
Dit kan wel eens heel nadelig uitpakken voor tesla rijders in de drukke periodes. Sta je met je tesla te wachten op ID3’tjes bij een Tesla Supercharger…
mashell zegt
Is toch normaal? Bij de BP tanken ook vooral mensen die helemaal geen brits paspoort hebben.
Gulli zegt
Ik stond in Denemarken in mijn Kia op een Model 3 te wachten bij een E.ON paal. Hij was wel lekker snel klaar overigens, dus ik hoefde niet heel lang te wachten.
Maar goed, werkt beide kanten op dus.
mashell zegt
Waarom verschillende tarieven per locatie? Dat lijkt vooral moeilijk doen omdat het kan.
En waarom wordt Shell recharge niet genoemd? Die zijn in Nederland een veel serieuzere concurrent van Fastned dan Tesla of iOnity.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Heel normaal, doen tankstations toch ook?
stekkerkoning zegt
Met een pas van NewMotion of Shell Recharge komt het kilowattuurtarief bij de snelladers van Shell Recharge uit op € 0,35 (om volledig te zijn, het starttarief bedraagt € 0,35 met een maximum van € 7 per maand). Het komt erop neer dat het snelladen is voor de prijs van regulier publiek laden, dus dat is best een goede deal. Alleen jammer dat de laders zo nu en dan in storing staan. Het zijn er in totaal ongeveer 250, maar vaak in plukjes bij dezelfde verzorgingsplaats.
Redrum zegt
In BE verschillen de prijzen ook van streek tot streek. (Intercomunale)
Ik weet niet hoe het in Nederland zit…
koeberg zegt
Hoeveel Tesla locaties zijn er eigenlijk in Nederland? Is dat een beetje vergelijkbaar met FastNed? (kwa locaties bedoel ik, niet het aantal laders per locatie)
TheMaster zegt
Fastnet een 50 stuks? Tesla een 32 stuks dacht ik. Eind 2022 ligt dit wel op 40 stuks. De kracht van Tesla is júist het aantal stalls er locatie. Elke Fastnet heeft 2-4 stalls. De meeste superchargers zijn wel 16+ stuks.
Verse update vanuit locatie Eemnes/Hilversum, de 12 stalls worden over +/- 6 maanden ook 24 stalls.
Vooral Duitsland krijgt 2022 een grote upgrade voor Superchargers.
pramm zegt
Datzelfde geldt overigens ook voor Ionity laders. Die hebben er 2, 4, vaak niet meer dan 8 stalls.
koeberg zegt
Het aantal laders per locatie is vast heel interessant in de Randstad, maar ik rijdt voornamelijk in het oosten en (verre) noorden van het land. Volle laadlocaties zie je niet zo heel veel. De verspreiding van het aantal locaties is voor mij met mijn 28kWh batterijtje veel belangrijker, want ik moet die locatie natuurlijk wel kunnen bereiken.
mashell zegt
Pas op, op zaterdagmiddag zie ik ook in het oosten nog wel eens Fastned stations die helemaal bezet zijn.
stekkerkoning zegt
@koeberg even losjes tellend kom ik aan ongeveer 30 Tesla Superchargerlocaties in Nederland waar altijd tig laadpunten staan. Fastned zit intussen aan meer dan 160 locaties in Nederland waar veelal vier tot zes laders te vinden zijn.
Joris24 zegt
Nu ben ik niet zo bekend met het aantal kWh’s dat je gemiddeld laadt met een e-mobiel, Misschien kun je dat er ook bij zetten met inachtneming van de opmerkingen die sommigen hier plaatsen (je laadt dan 70% oid? Bijv. van 10 naar 80), en dan voor de 5 best verkochte / meest bekende EV’s. Dan kan ik het ook een beetje in perspectief plaatsen.
flutterby zegt
@Joris24: op een kWh rijd je ongeveer 4 tot 8 km. Hoe snel je laadt varieert enorm per auto, temperatuur, lader en/of batterij percentage. De meeste “fatsoenlijke” EVs laden tussen 100 en 200+ kW waarbij ze dus in een kwartier (delen door 4) 25 tot 50 kWh laden. Als je haast hebt zijn laadbeurten van 20 tot 30 minuten aan te raden.
Joris24 zegt
Hoi, fijn dat je de moeite hebt gedaan om even te reageren hierop, leer ik ook weer wat van. Bedankt!
vpowert zegt
Bij Shell Recharge laad je voor 0,35 per kWh, zonder abonnement. Kun je bovendien een koffietje drinken of broodje eten. Of zie ik iets over het hoofd?
stekkerkoning zegt
Goedkope stroom, overstappers op een elektrische auto’s niet van het merk Shell laten vervreemden en intussen omzet draaien in de shop (wat een pseudo-hippe koffietent zal worden voor automobiele laptopwerkers). Strak plan.
wmku zegt
Ik betaal thuis straks 46cent per kWh met een nieuw jaarcontract. Die prijzen die ik hier voorbij zie komen zullen vast en zeker nog wel omhoog gaan..
SimonMc zegt
Schitterende headerfoto, overigens.
Wolflow zegt
Het enige wat ik aan al die palen wil hangen is een kabel om ze van hun sokkel te trekken
Variomatic zegt
die linker, dat is @Tinnemans!
tinnemans zegt
@variomatic: Weer niet, maar ik begin nu wel aan het idee te wennen dat die Tesla laadplekken wel handige parkeerplekken zijn voor 7 rijders. 😁 Dus @pascal, binnenkort kun je m’n auto spotten ergens. 🙃