Duurt een jaartje, maar dan heb je ook wat. De BMW M440i Cabrio met een uitbrekend kontje.
Terwijl BMW met de M3 en M4 eerst de achterwielaangedreven varianten op de markt bracht en later de versie met xDrive, deed het merk het precies andersom met de M440i. Het model werd exclusief gelanceerd met xDrive. Later kwam de coupé er ook met achterwielaandrijving en nu is het de beurt aan de BMW M440i Cabrio.
De komst van achterwielaandrijving voor de cabrio maakt onderdeel uit van de BMW modelupdates met ingang van dit najaar. Door het verliezen van aandrijving op de voorwielen is het een langzamere auto geworden, maar de achterkant is er een stuk speelser op geworden. De M440i xDrive Cabrio doet 0-100 km/u in 4,9 seconden, terwijl deze nieuwe versie met louter achterwielaandrijving er 5,2 seconden voor nodig heeft. Maar wat maakt dat uit. Je hebt nog altijd standaard de 8-traps Steptronic automaat en een M sport differentieel op de achteras.
Het is niet het enige nieuws uit de M Performance koker van BMW. Zo introduceert het merk ook de M440d xDrive Cabriolet. Totaal niet relevant voor onze markt, want wanneer zag jij voor het laatst een nieuwe cabriolet met diesel rijden? Precies. Voor de volledigheid, deze variant sprint in vijf tellen naar de honderd en heeft ook een 8-traps Steptronic en een M sport diff. De mild hybride diesel levert 340 pk en 700 Nm koppel.
We sluiten het Cabrio nieuws af met de komst van de 430i xDrive Cabriolet. Niet het lekkerste snoepje uit de gamma. De tweeliter viercilinder met 245 pk laat de auto in 6,3 seconden naar 100 km/u sprinten. Deze koop je vooral om te cruisen, want voor het geluid van de motor hoef je het niet te doen.
fmgarcia zegt
Een auto die in 6 seconde op 100 zit en met gemak 250kph haalt kopen om mee te cruisen.. Elke hot hatch met vergelijkbare prestaties en wsl een nog kutter geluid worden de hemel ingeprezen. Ik snap die 430i wel, leuk recept zo.
RubenPriest zegt
De 430i is goed in cruisen, echt sturen is geen leuke bezigheid zoals met een hot hatch. Om jouw vergelijk mee te nemen.
Er is geen sper zoals op de 440 en xDrive voegt nog meer gewicht toe. De 4-pitter moet behoorlijk aan het werk om die 1.800 kg+ lekker de bocht door te krijgen. Waar de 440 nog een leuke soundtrack brengt, is de 430 -zoals ik in de tekst schrijf- het lekkerst tijdens cruisen. Een auto is meer dan wat cijfers op papier natuurlijk.
JanJansen zegt
Ik zal het maar weer vragen, want BMW schaamt zich er blijkbaar voor;
wat weegt dit ding en waarom sturen ze de laatste tijd zo slecht?
87sandyd zegt
@JanJansen: De 3/4 serie is juist weer heel goed in sturen
f31bmw320d zegt
Maar met wat XHP xdrive software (zoals Willeme op zijn 325d heeft) kan je prima driften met een M440i xdrive 😉
tinnemans zegt
@f1bmw320d;’ z’n 325d heeft toch geen 4WD? Of wel? Ik ben helemaal in de war nu.
f31bmw320d zegt
@tinnemans: nee klopt, XHP heeft baksoftware maar ook xdrive software, kan je bijvoorbeeld via app alleen achterwielaandrijving kiezen maar ook permanent 4wd
tinnemans zegt
@f31bmw320d; Er gaat een wereld voor me open. Zelf je automaat tunen..
kasteel zegt
Komt de m340i nu dan ook zonder xDrive?