Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het mogelijk om de Aspark Owl te kopen!
Het was, even kijken, toch alweer drie jaar geleden dat we voor het eerst hoorden van de Aspark Owl. De zoveelste (elektrisch) supercar, dit keer van Japanse komaf met duizelingwekkende specificaties. Gelukkig niet de zoveelste luchtbel, want de Owl is werkelijkheid geworden. In Osaka, Japan is de eerste showroom geopend en vanaf heden is het mogelijk om er eentje te bestellen.
De Aspark Owl is de snelst accelererende auto die je op dit moment kunt kopen. Deze claim slaat op de 0-100 km/u tijd van de auto. Die bedraagt een duizelingwekkende 1,9 seconden. Een keertje knipperen met je ogen en je zit al op de maximum toegestane snelheid op de Nederlandse snelwegen bij daglicht. Er zijn vier elektromotoren, samen goed voor maximaal 2.012 pk en 2.000 Nm koppel. De topsnelheid ligt op 400 km/u en de actieradius zou 400 kilometer moeten bedragen.
Aspark Owl kopen
Er worden in totaal 50 exemplaren van het apparaat gemaakt. Europa krijgt er 20, Azië en het Midden-Oosten mogen bekvechten over eveneens 20 stuks en Noord-Amerikaanse markt krijgt er 10. Het goede nieuws is dat de orderboeken voor Amerika en Europa eindelijk zijn geopend. Een Aspark Owl kopen begint met het invullen van een formulier op de site van het merk. In verband met de gelimiteerde oplage moet je een soort motivatiebrief schrijven waarom jij recht zou hebben op je order. Ook moet je aangeven of je de auto als daily driver gaat gebruiken, of bijvoorbeeld als track tool. Het kostenplaatje ligt op bijna drie miljoen euro. Yikes.
duderuud zegt
Lijkt me het perfecte boodschappenwagentje voor vrouwlief!
2000pk is behelpen maar okay…
Edge zegt
Hoe zwaar is jouw vrouwlief dan wel niet als het met 2000pk nog steeds behelpen is?
m550d zegt
@Edge: hij is @willeme zijn zwager?
Turbo S zegt
@m550d: 😂😂😂
petroldrinker zegt
Impressive kwa acceleratie etc, maar ik heb dan toch echt liever een auto die het 5x zo langzaam is maar wel een leuk geluid erin heeft :)
Design is wel echt chinees, lelijk dus…..
alcantara zegt
Als je zo’n audiofiel bent kun je ook wel een mooie geluidsinstallatie kopen die dat geluid nabootst.
Performance gaat sowieso altijd boven geluid, geluid is echt bijzaak.
Niet de hoofdzaak waarom een performance car gebouwd wordt.
jajeroenja zegt
@alcantara: Hold your horses!
Een R32 is ook trager als een R met 2.0tfsi.
Maar doe mij toch maar die VR6 met een milltek ofzo!
wjeurs zegt
@jajeroenja: dan
petroldrinker zegt
uhm, nee dat is net zoals bij bmw in de M5, dat is echt voor kansloze figuren die herrie willen maar bang zijn erop aangesproken te worden bij uitstappen ofzo…
Performance is idd hoofdzaak, maar kijk naar de formule E, geen zak aan puur en alleen al door het gebrek aan geluid…
Johanneke zegt
Ik rij echt liever deze hypercar dan een doorsnee auto die in 9.5 seconden naar de 100 gaat hoor. En een top heeft van 80? Uhm.
Vraag mij overigens wel altijd af waarom dit soort auto’s gebouwd worden. Wordt er echt geld mee verdient? Stel die 3 miljoen komt bij het bedrijf terecht, ze verkopen ze alle 50. Heb je het over 150 miljoen. Kan je daar een auto van designen en bouwen? Lijkt mij niet, maar hey, weet ik veel.
petroldrinker zegt
Tja, dat verschilt. Dit is voor mij geen hypercar, een hypercar moet “bombarie” etc er omheen hebben, dat heeft dit absoluut niet, dit is in mijn ogen gewoon een snelle duracel. nee dank je…
En verder helemaal eens, lijkt mij dat dit een soort halocar moet worden voor het merk dat ze in de toekomst gewoon aygo achtige autos gaan doen ofzo
alcantara zegt
Je klinkt als een opa die een stoomlocomotief verheerlijkt met je ‘bombarie etc’.
Een kenmerk van een hypercar is juist dat de laatste technieken worden gebruikt om de maximale performance te realiseren. En nee daar passen geen spaakwielen of Weber carburateurs meer bij, of heel veel herrie en stoom bij het starten.
bpc zegt
Volgens mij slaat hypercar op de snelheid dat het beestje halen kan, of dat nu door elektriciteit verbranding of stoom komt doet weinig terzake, een chiron heeft ook geen hybride systemen etc, wil je dat geen hypercar noemen dan? Hypercar staat toch gewoon voor de topklasse in performance ongeacht hoe die preformance bereikt word. De ultima rs is zo mechanisch en analoog als het kan maar is ook ongetwijfeld een hypercar, deze uil valt er ook zonder twijfel onder.
leonlampe zegt
@petroldrinker: vond dat die Lotus een behoorlijk leuk geluidje produceerde, beetje alsof een vliegtuig gaat opstijgen
Edge zegt
Ik deel de mening van het gebrek aan bombarie, maar dat zit hem in mijn ogen niet in de aandrijflijn. Elektrisch kan net zo spannend en snel zijn als een auto met benzinemotor. Het gebrek aan bombarie zit hem in mijn ogen meer in de presentatie van de auto. Ik mis de teasers waarop een hip logo met het silhouet van de auto wordt getoond. Ik mis de gelikte promofilmpjes waarin een (beroemde) coureur de auto flink de sporen geeft op een afgesloten stuk weg. Ik mis de “reviews” van autojournalisten die in een studio vertellen hoe snel deze auto wel niet gaat zijn als ‘ie af is, dat het knopje van de airco geïnspireerd is op de knop waarmee Neil Armstrong de temperatuur in de Apollo 11 bediende en dat het leer afkomstig is van de West-Zimbabwaanse regenwoudmuis.
In plaats daarvan hebben we het moeten doen met een aardappelfilmpje waarin de Aspark Owl 10 meter op een parkeerplaats rijdt en nu deze foto’s… Gemiste kans hoor.
redneckdarian zegt
@Edge: Wat een complete onzin zeg! Dat zijn allemaal dingen die over zeg 20 jaar vergeten zijn. Bovendien is dat allemaal bijzaak. In deze (zinloze) discussie van wat een hypercar is, gaat het toch wel echt OM DE AUTO ZELF….
Edge zegt
@redneckdarian: Natuurlijk draait het om de auto zelf, maar die randzaken zorgen er wel voor dat mensen serieus benieuwd naar je auto zijn en kunnen helpen de auto een mythische status te geven. Een merk als Ferrari, Bugatti of Koenigsegg heeft dat niet nodig, hun prestaties in het verleden spreken voor zich. Maar als nieuw merk mag je best wat moeite doen om wat buzz rondom je merk en auto te creëren.
potver7 zegt
Dit zal deels een halo project zijn (Aspark is een redelijk grote onderneming), en ik vermoed dat het de bedoeling is om het platform voor deze auto in de toekomst verder te ontwikkelen en nieuwe modellen te introduceren.
De wagen wordt geproduceerd in Turijn, bij dezelfde fabrikant die ook de SCG003 van Glickenhaus heeft gebouwd. En die wordt in kleine serie verkocht voor rond de 2 miljoen…
okdoei zegt
@petroldrinker: dat is grappig van dat design want het is een Japanse fabrikant. Jij vindt het lelijk, ik vind t wel cool.
Al geef ik persoonlijk vaak minder om interieurs van auto’s maar meer om de rij-eigenschappen.
Donstil zegt
Ik hoorde laatst eens dat Japan niet in China schijnt te liggen. Wist jij misschien ook nog niet?
admiajfe zegt
Hahaha, design is Italiaans, wordt gebouwd in Turijn in opdracht van Aspark
Graafke zegt
@petroldrinker: is Japans
jarnobakker zegt
Dat design vind ik niks. Ik hou het wel bij mijn 7 zittertje . die gaat van 0 tot 100 in ongeveer 7 seconden.
bbfix zegt
@jarnobakker: Zafira opc?
jarnobakker zegt
@bbfix: getunede Ford S-max met 2.0 ecoboost met aangepaste versnellingsbak
joosstra zegt
Misschien een idee om eens een 24-uursrace te organiseren op Le Mans waar al deze hieperdepiep superdesuup elektrische winkelwagentjes het tegen elkaar opnemen.
Rob zegt
Ach, ziet er nog eens niet zo heel slecht uit, maar er zijn ondertussen wel fraaiere elektrische supercars voorbij gekomen. NIO, Rimac, Lotus, Piëch Automotive, Toroidion, Quant, etc.
Zitten zonder meer best wel leuke / interessante prototypes tussen. Ben benieuwd waar we het over 10, 20 jaar nog over hebben….
cossiekiller zegt
Bij de naam Aspark Owl denk ik altijd dat die auto ineens kan transformeren tot een autobot.