
Nope, geen import- of uitstootfoefjes. Gewoon een nieuwe en goedkopere versie…
… met handbak! Niet iedereen wordt blij van DSG-automaten met dubbele koppelingen (en halve levensduur, grapje) en Volkswagen komt juist hen tegemoet met een hete doch vrouwvriendelijke Polo waarin gewoon ouderwets mag worden geroerd. De handbak heeft zes versnellingen om de 192 pk sterke 1.8 TSI in het juiste toerengebied te houden.
Prestaties komen overeen met die van de DSG-versie, dus dat betekent van 0 naar 100 km/u in 6,7 tellen en een top van 236 km/u. Het beste nieuws is misschien nog wel dat de handgeschakelde versie 400 euro goedkoper wordt dan de automaat, de vanafprijs ligt op 25.490 euro.
Heb je toch €400 over om te besteden aan tussentijdse olie-refills.
@gop1: Nope, ze worden nog steeds niet oud :P
@gop1: moet opgelost zijn bij de 1.8. De 1400 is inderdaad een olieboot.
@RudyV: zeg de atmosferische blokken van een paar jaar oud zijn wel ok toch eigenlijk?
@SCscreamGT2: De 1.6FSI volgens mij wel, de 2.0 FSI is echter een blauwe maandagontwerp, niet aan beginnen.
@gop1: kietel me even, dan kan ik meelachen…
@johanhummer9: Hier, kietel jezelf hier maar mee ▄︻̷̿┻̿═━一
Ik vindt 25.490 vrij veel voor een Polo.
@robert110: dan ben jij niet de doelgroep… Mensen kopen ook een Abarth 500 Esseesse voor 32.000 euro. Als zij graag dat geld willen uitgeven, dan is dat prima.
@stfu:
Maar een Abarth esse esse is dan wel iets speciaals.
@robert110: Ach een Fiesta ST, Clio RS of 208GTI kosten t zelfde….
Je bedoelt “Je kan voor 400 euro minder, je auto/koplampen of navi laten stelen”
@werf76: gaan* ipv laten
@keeper1: Als je het niet heb, inderdaad gaan. Wanneer je ze wel heb, laten.
Een dikke 25k voor een 1.8 Polo’tje met patser velgen. Ieder zijn ding natuurlijk, maar er is zo veel moois te koop voor dat bedrag.
@ruzzz: Kan je prima een heerlijk a3 uit 2012 kopen. Of een A5 met wat km’s.
@exotic: Deze bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/audi/m931313710-audi-a5-2-0-tfsi-quattro-s-line-bj-2010.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=77549
oef.
@exotic: die A5 is nog sneller ook.. Wel wat centjes achter hand houden voor onderhoud waar die polo de eerste 50k km gewoon praktisch onderhoudsvrij doet. Echter ben je het toch kwijt aan afschrijving.. A5 please!
@exotic: een a3 met doppen en geen navigatie liever een auto uit 2015 nieuw waar ik de eerste scheet in laat dan een auto die al een aantal kms heeft…. zo denk ik dan weer ?
@maliks: Koop jij lekker een nieuwe auto waar je veel op afschrijft. Ik liever een 2e hands..
@werf76: sowieso vind ik audi belachelijke prijzen hanteren het is gwn een VW met 4 ringen verder is er niet zoveel anders behalve dat de rs modellen echt de premium zijn en ik er fan van ben maar verder niet dan koop ik liever een polo gti dan een 2de hands audi …
@maliks: Jij moet eens kijken naar het aanbod tweedehandse A3’s in deze prijscategorie.
Je wilt trouwens helemaal geen navigatie in een a3, wordt er toch uit gejat.
@exotic: ik vind een audi bmw of mercedes zonder navi enz of vw zonder rns echt zonde vab me geld groot risico dat hij gestolen wordt maarja vind hem zo echt het mooist en meest compleet
@maliks:……………………………………………..
Cadeautje, Succes met toepassen. ;)
Nou nou €400, als je 25.4K kan sparen dan moet 25800 ook geen probleem zijn.
@mopar: En als €25800 geen probleem is, dan is €26200 dat natuurlijk ook niet.
@gop1: maar 26600 euro dan?
Die 400 euries kun je mooi besteden aan een optioneel mattensetje..
@mars: nee joh daar leg je toch traanplaat in
raar dat hij net zo snel is als een dsg. Nu helemaal de handbak!
@mrrallycross:
Komt omdat het koppel voor de DSG begrensd is en voor de handbank niet.. Uit m’n hoofd 320 om 250 nm..
Kjjk eens aan. De slechte 1.4 er uit, en een lekker sportieve handbak. Het zal natuurlijk nooit een Fiesta ST worden, maar hij knapt er wel van op!
@dutchdriftking: ff chippen en je hebt ruim 220Pk…ook lekker :)
@Megakix: Eerst mechanische aanpassingen, dan pas chippen.
@dutchdriftking: goed punt. Ik denk dat de motor van de Poli GTI voldoende reserves heeft, maar als je eerst de veren vervangt door Eibach exemplaren, vervolgens Bilstein dempers monteert, de Continentals die Pon er standaard onder zet direct eraf haalt en vervangt voor Dunlops SP Sportmaxx, een AP Racing koppeling monteert (met meteen een iets lichter vliegwiel, de 1.8 hoeft geen A7 op snelheid te houden), een Quaiffe 1.5 diff installeert, een Miltek uitlaat set de standaard versie laat vervangen en een open luchtfilter monteert, is ie helemaal klaar voor de chip en vermogensstijging. BBS RS-GT velgen eronder (of nog leuker, RH Classics), en je hebt een heerlijk fout Duits gifkikkertje!
@gtwillem: precies zoals ik deze ook in mijn hoofd heb. Eventueel nog een paar veerpootbruggen en extra stabilisatoren en hij gaat ineens snaarstrak de bocht om.
@dutchdriftking: inderdaad. Alhoewel Ford bij de Fiesta ST die meeste dingen standaard al goed voor elkaar had…
@gtwillem: Klopt, maar een beetje zinvolle updates aan je auto toevoegen blijft ook leuk. Gisteren weer een avondje aan het knutselen geweest, en het is het altijd waard.
DSG is top! Ik heb er 4 verspilt in 3 jaar tijd! Wel altijd garantie… Dat dan weer wel haha
Eindelijk is de Polo precies zoals ie altijd hoorde te zijn. Ik heb ooit zo’n 1.4 GTI gereden en het is best grappig, maar zeker niet bijzonder. De bak was een beetje stoterig (in tegenstelling tot de GTI, die heeft een betere DSG), en de motor heeft heel even die 180pk, maar als je 140 had gezegd kon je het ook geloven. Dus dit beloofd veel goeds.
Echter, ik denk dat de concurrentie vrij sterk is op het moment. Ondanks de handbak is de Clio RS wel een tandje scherper, en zijn de 208 GTI en Fiesta ST nog veel leuker om in te sturen. En ik denk dat dat in deze klasse wel een belangrijke factor is. De Golf GTi normen en waarden laten zich dus nog steeds niet lekker vertalen naar een klasse kleiner.
Kun je de 400 euro die je in je zak houdt mooi uitgeven aan een GTI-petje en wat goodies bij de Halfords…
@germancarsftw: VW verkoopt die zelf. Scheelt weer een ritje naar de halfords.
Handbak is ook veel fijner!
Handbak is alleen net zo snel voor diegene die als een razende schakelen. En dan zal de handbak niet duurzamer dan een DSG :) Stomme nostalgie zo’n handbak.
@gezondverstand: het gaat niet om ‘sneller’ of ‘duurzamer’. Het gaat erom dat je meer betrokken wordt bij het autorijden zelf. Het is een stukje beleving en een extra dimensie.
Bij een S500 hoort een zijdezacht schakelende automaat en bij een Nissan GT-R past de hyperalerte en aggressieve DCT. En in een Polo GTI, GT86, Corvette, Donkervoort of 370Z hoort een handbak.
@gtwillem: Dat is maar net wat je prefereert, niet iedereen wordt blij van dat eeuwige geroer met die stok… In een elektrische auto bestaat dat niet eens, is dat geen rijden dan?
@autobart: in mijn ogen is elektrisch rijden nog niet echt rijden, eerlijk gezegd. Comfortabel voortzoeven, absoluut. En dat de prestaties fantastisch kunnen zijn, is ook al het geval (Tesla P85D, Mercedes SLS E-Cell).
Maar als ouderwetse enthousiasteling wordt ik niet warm van een elektrische auto. Of er nu een elektromotor of brandstofmotor in een normale Passat, Clio of Aygo zit, zou mij om het even zijn. Het is vervoer, zo nuchter moet je ook zijn.
Maar bij een leukere auto vind ik een brandstofmotor wel wat toevoegen, zeker als het er een met karakter is (dat wordt trouwens wel rap minder).
@gtwillem:
Gelukkig, ze bestaan nog, mensen die verder kijken dan het zo modieuze rendementsdenken.
Niks mis met een beetje werken voor je lol, geeft mij persoonlijk meer voldoening.
Keurig verwoord.
@gtwillem:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hot hatch niet zou hoeven met handbak. Als je een nieuwe auto rijdt als dagelijks vervoer(en dat is toch het idee van een hot hatch, iets speels dat toch dagelijks bruikbaar is) is een automaat gewoon wat mij betreft veel fijner, tenzij het een automaat van het type dat nooit doet wat je wilt is..
@EJS: kan ik volkomen begrijpen, en als je kijkt naar de verkoopcijfers, heb je gewoon gelijk.
Maar ik ben nog een beetje van de oude stempel, en een handbak is voor mij gewoon een belangrijk onderdeel om lol te hebben. Als ik ooit het gelul heb om een nieuwe Porsche 991 te mogen bestellen, zou ik zelfs meer willen betalen voor de handbak, terwijl de PDK een veel betere transmissie is, eigenlijk.
En bij een hot hatch past mijn inziens een handbak veel beter, dat je zelf onderdeel bent om het beste uit de auto te halen.
Toen ik in 2005 mijn eerste nieuwe auto kocht, een Golf V GTI, was deze leverbaar met een handbak of de DSG. De dealer vertelde mij dat de DSG op alle punten beter was: sneller, zuiniger, comfortabeler. En het klopt volkomen, maar toch vind ik een handbak fijner. Maar je hebt gelijk, de tijden zijn veranderd en zelfs in compacte hatches prefereert het publiek een (uitstekende) automaat.
@gtwillem: beleving is er in Nederland al lang vanaf met zijn drempels en flitskasten. En dan heb ik het nog niet over die saaie wegen.
De enige tijd van het jaar dat ik echt van autorijden kan genieten is op vakantie. Eindelijk weer eens de kans om echt te sturen.
Mooie auto, maar erg diefstalgevoelig.
@hondar:
Dat is nog het minste om je zorgen over te maken….
Nog altijd een slechte deal!
Het is helemaal niet zo’n slechte deal, in het filmpje van de testrit wordt dat ook nog eens onderstreept. in NL zijn meer CO2 uitstotende auto’s nu eenmaal erg hoog belast. Nu je de handbak kan kiezen imho een leuke optie, Polo rijd erg volwassen, wie dat zoekt in een warm hatch heeft er nu een goede optie bij. Uiterlijk vindt ik nog steeds wel mooi maar het interieur wat gedateerd. Stuurtje e.d. wel mooi.
@siepie: Polo rijdt volwassen ? Nou, vond het toch tegenvallen eerlijk gezegd, je zou verwachten VW Golf op 90 graden gewassen, maar weggedrag lijkt meer op een Golf 3 of 4 dan een 6 of 7 …A1 stuurde stuk strakker (maar nog steeds niet premium of ‘conform de looks’).
En nu rijd ik zelf meestal grote RWD auto’s met veel PKs, maar ben stiekem ook fan van kleine lichte auto’s (liefst nog zonder stuurbekrachtiging), maar Polo (oke oke, lang niet zo slecht als een i10/i20/i30/Rio/Whatever-gerebrande-90s-Opel-uit-Korea) viel me vies tegen; doet Fiat of Ford stukken beter (jaja, ook voordat ze het 500 platform gingen delen).
@dawwg: ik heb zelf ook jaren een E39 523i gereden. Vorig jaar een proefrit in een blueGT gemaakt, dijken, snelweg, binnenwegen, okee er zat 17″ onder en hij is wat lager dan standaard neem ik aan, vond hem prima op de weg liggen, netjes rustig en toch lekker sturen. Voelde echt heel anders aan dan de golf IV van een collega (dat is natuurlijk ook een oude bak ondertussen). Als ik nu de verschillende 1.8 GTI filmpjes kijk dan zie ik de carrosserie ook heel netjes rustig/vloeiend bewegen. Voor mij zou een polo iig prima voldoen, laat ik het zo zeggen, en dan liever deze GTI dan de blueGT die ook maar 1op13 haalde en pas bij net onder de 100 op 2 cilinders ging lopen. Het wordt echter geen Polo :-D
@siepie: Ik had het over de ‘reguliere’ (nieuw model) Polo; niet de GT(i), daar heb ik geen ervaring mee. De reguliere vond ik echter zeker tegenvallen, maar goed, de zwaardere motoriseringen zullen wel ander onderstel hebben (is/was Golf/A3 ook zo); blijkbaar maakt dat dan een groot verschil … dat is dan positief :)
Blijf het jammer vinden dat ze met de facelift niet gelijk de 7-DSG vervangen hebben voor de 6-DSG.. Die 7-DSG moet je vaker vervangen als een rol WC-papier ..
@silenro:
De DSG6-bak met natte koppeling past vast niet in de polo…
Er staat nog een plaatje van het pre-facelift model bovenaan dit artikel…
Komt er ook een oilmotion?
Sinds wanneer post autoblog reclame als redactionele inhoud?
En dan is ie nog kaal. Paar leuke must have opties en je zit op de 30k. Doe mij maar een Golf 1.4 TSI met 150pk dan!