Ondanks onze lage maximumsnelheid is Nederland het land waar je (bijna) sneller dan alle andere landen kunt rijden.
Kijkend naar de feiten, is Nederland niet een land voor snelheidsduivels. Sinds 2020 mogen we hier maar 100 km/u, tenzij je een nachtbraker bent. Daarmee zou je zeggen dat je in Nederland zeker niet ‘sneller’ kunt rijden dan in andere landen.
Onderzoek naar vertraging
Een onderzoek beweert echter het tegendeel. Het Britse Moneybarn heeft namelijk 57 landen van over de hele wereld met elkaar vergeleken op het gebied van verkeersdrukte en vertragingen. Factoren zijn het gemiddelde niveau van drukte, het gemiddeld aantal dagen per jaar dat het druk is, maximumsnelheid op zijn hoogst (voor ons dus 130 km/u), wegkwaliteit en de Numbeo traffic index, waar gemiddelde kwaliteit van het verkeer al aan de kaak is gesteld. Des te hoger die index, des te erger het is.
Resultaten
We kunnen je al vast melden waar je niet heen hoeft: Peru, Colombia en de Filippijnen scoren het slechtst. De gemiddelde vertraging en wegkwaliteit nekt alle drie de landen, want ze hebben wel veel dagen zonder drukte. Is ook wel een beetje te verwachten, dus. De top drie is veel interessanter. Tussen Oostenrijk op plek drie en Duitsland op plek één staan wij: in Nederland kun je op één land na sneller rijden dan in alle landen ter wereld.
Sneller rijden in Nederland
Nederland heeft een gemiddelde vertraging van zo’n 18,4 procent (18,4 procent langzamer dan gewoon rijdend ‘free flow’ verkeer), wat vergeleken met Duitsland en Oostenrijk een stuk lager is. Ook onze wegenkwaliteit is indrukwekkend met een 6,4 van de 7 punten. Alleen Singapore scoort beter op dat gebied. Duitsland is echter beter vertegenwoordigd op het gebied van niet-drukke dagen per jaar: dat zijn er bij onze Oosterburen 37,8 vergeleken met onze 31,1. Wel scoort Nederland beter op de Numbeo index. Het is nek-aan-nek met de Duitsers, maar zij overtuigen vanwege die onbeperkte Autobahn, wat de gemiddelde free-flow natuurlijk een erg stuk omhoog gooit.
Wij zijn dus sneller
De volgende keer dat je klaagt over dat het rijden hier te lang duurt: in Nederland kun je sneller rijden dan bijna de hele wereld. Het is de gedachte die telt… (via Moneybarn)
florisje zegt
Nederlanders klagen over dingen die eigenlijk heel goed geregeld zijn? BREAKING?!
maarteno zegt
precies dit….het was toch geen nieuws hoop ik dat het hier best goed ging…
flutterby zegt
@florisje: daarom is alles ook zo goed geregeld.. We hebben altijd wat te zeuren.
tinnemans zegt
@flutterby; Klopt, het is hier zo gek nog niet.
Wat ik wel erg jammer vind hier is dat er zo weinig leuke bochtige bergweggetjes zijn waar je moeite moet doen om de toegstane snelheid te halen. Dat doen ze in veel andere landen wel echt veel beter.
Jacco zegt
Ga naar cochem in duitsland, mag je gewoon 100 door de haarspeld bochten, heb max 70/80 aangrtikt op die berg weggetjes en toen weer in de ankers.
faalhaas zegt
Ik wil niet 100 rijden, dat is achteruitgang, in 2030 allemaal 300km/h en in 2050 minimaal 600km/h.
maarteno zegt
allemaal geld inzamelen voor maglev tubes dan….anders kom je er niet aan…
faalhaas zegt
@maarteno: Prima, ik wil richting lichtreizen en lasers. Niet terug naar paard en wagen en in grotten wonen.
rotasaxal zegt
Zo, lekker dan dit artikel. Dit geeft dat linkse gepeupel weer voer om de snelheid te verlagen.
Richmond zegt
@rotasaxal: waarom is alles wat slecht is altijd links gepeupel
Sempiternal zegt
@benja01 omdat dat nou eenmaal het antwoord is van iemand die zich niet zo goed ergens over inleest en het fijn vindt om heel hard te roeptoeteren.
Die snelheidsverlaging was overigens geïnitieerd door een vrij rechts kabinet.
Dutchdriftking zegt
Eerlijk is eerlijk, wel eens in Zuid-Amerika geweest en het klopt wel. Het verkeer in de steden is daar een hel.
kniesoor zegt
Hangt ervan af waar. In Buenos Aires viel het me qua verkeersopstoppingen mee. Alleen de manier waarop dat bereikt wordt is wat discutabel, verkeersveiligheid heeft er geen hoge prioriteit.
waterisnat zegt
En de inflatie is in 2021 ~2%, net zo’n boekhoudkundige waarheid. Natuurlijk is de infra hier redelijk, maar dit is statistisch geloel.
NeoVeloci zegt
Goed geregeld? Dat we van 120 km/u na jaren gelobby eindelijk naar 130 km/u mogen en een jaar later naar 100 km/u. Wat een gepruts.
En het voelt nog steeds zó tenenkrommend langzaam dat ik er vermoedelijk nooit aan ga wennen.
eunosroadster zegt
Volgens mij is het lijstje uit de dikke duim gezogen door een paar parameters met elkaar te vergelijken. Bundes Republik Baustelle-land op 1… laat me niet lachen.
vrijdag zegt
@eunosroadster: dit gaat over heel Duitsland het hele jaar, niet over de 2 dagen per jaar dat jij over de A5 rijdt naar de camping en terug.
dees zegt
Eunos heeft echt wel een punt.
Het grootste gedeelte van de Autobahn is van vrij slechte kwaliteit, ja je mag er 200 maar dat moet je echt niet willen.
Het onderhoud etc van de Autobahn is de verantwoordelijkheid van de overheid, maar die heeft dit al een jaartje of 30+ achterwege gelaten. De plekken waar deze kwalitatief wel goed is word dit betaald door de regio, simpelweg omdat ze deze nodig hebben voor de lokale economie.
En ik kom vaak in Duitsland en het onderhoud daar duurt een flink stuk langer dan hier. Het kan daar gewoon voorkomen dat een kort stuk weg meer dan een jaar een “baustelle”” is.
Waarom? Het is daar vrij normaal om aan weg werkzaamheden te beginnen terwijl ze er het geld niet voor hebben. Dus dan komt het voor dat er maanden geen zak gedaan word terwijl je er wel met een slakken tempo doorheen moet.
Hier in de regio hebben ze in vrij vlot tempo een buitenring aangelegd, tunnels gemaakt etc. Mijn Duitse familie kon niet geloven dat dit zo snel mogelijk is, simpelweg omdat het in Duitsland niet mogelijk is.
petroldrinker zegt
@dees: dat is nl ook vaak zod at er lange tijden weinig gedaan word op wegwerkzaamheden…
Sempiternal zegt
@dees: plus veel lokaal aanbesteed toch? Daardoor ellenlange bureaucratie. Drama.
@petroldrinker misschien op die ene boerenweg..? Meerdere keren per jaar op mijn traject (randstad) wegwerkzaamheden ‘s avonds laat / ‘s nachts en die zijn de dag erna altijd weer grotendeels weg. Avond erna pakken ze km verder weer op.
Zie die gasten (m/v) altijd werken.
Petje af, ik doe het ze niet na
petroldrinker zegt
@Sempiternal: als ik kijk bij mij direct om de hoek (n205) nu al 2 weken met werkzaamheden, maar nog niet 1x een machine of persoon aant werk gezien, maar wel 1 vd 2 banen afsluiten…. zo zijn er nog vele voorbeelden
Sempiternal zegt
@petroldrinker Tsja. Ik kom nooit op N-wegen. En kan mij niet zo storen aan een wegstrook meer/minder of wat minuten later op kantoor of thuis.
superfunky zegt
@dees: in de categorie wat een poepverhaal.
Ik rijd 2x per maand Zug – Laren en terug, in 2 jaar niet één keer langer dan 7:30 uur over gedaan en tijdens het corona hoogtepunt 6:15. Ja, er zijn een paar wekrzaamheden, maar het is allemaal een kwestie van timing. Rijd vroeg of laat, maar nooit tijdens de spits. Da’s toch gewoon logica, of zijn er nog mensen die denken dat het aantal bewoners van west-europa gelijk is aan 1980?
karhengst zegt
Het grootste gedeelte is goed genoeg, alleen rijden velen daar kennelijk niet. Dat er achterstallig onderhoud is en dat wegwerkzaamheden er langer duren dan nodig zou moeten zijn, staat buiten kijf. Maar tenzij je een truttenschudder rijdt is het overal op de 70%+ waar geen limiet geldt kinderlijk eenvoudig om op rustige tijdstippen 150+ te torren.
Dat het wegdek net wat minder is wordt verder wel gecompenseerd door het kunnen rijden van fatsoenlijke auto’s.
zesinlijn zegt
“Sneller rijden dan Nederland”…. zucht!
petroldrinker zegt
Nou zo.voelt het dus nooit, zoals het 50 door de steden (of zelfs plekken 30), in uae , kuwait etc is dat gewoon lekker 80 op de meeste plekken en soms op drukke plekken 50… dat rijdt dan toch voor je gevoel altijd lekkerder dan die trage snelheden van in NL
thomcarspotter zegt
@loek
Topicfoto is van mij; https://www.autojunk.nl/2020/11/carrera-4s-258136
Bedankt voor de credits..
Benzdude zegt
Bij 100 ben je langer onderweg dus meer uitstoot dan met 130
sportabgasanlage zegt
Als de uitstoot gelijk zo blijven, had je gelijk, maar die blijft dus niet gelijk.
Jacco zegt
Ik raad u aan eens naar het standpund van die grunen te kijken, dan ziet u dat van onbegrensde snelheid naar 130 limiet wel 2% gaat achelen qwa uitstoot over de transportsector, rwkwn dit terug naar heel duitsland en u houd wss minder als een tiende procent uitstoot reductie over, laat dan staan hoe weinig vam 130 naar 100 dan nog uitmaakt voor de reductie. Het is gewoon niet recht te praten en vooral niet als kolencentrales weer harden aan het draaien zijn en bio(massa(le ontbossing)) nog steeds mag van onze roverheid….
Marc zegt
Als ik de grens bij Arnhem over rijd denk ik altijd ik heb hier alleen n achteruit nodig.
Sempiternal zegt
Vind 100 km/u hard zat overdag voor doorsnee NL verkeer. Je kan nu juist makkelijker 130/140 km/u rijden doordat de rest lekker rechts of op de Middenbaan kachelt . As je gepakt wordt wel wat minder maar goed… iets met op de blaren zitten.
Shaw zegt
100 op de snelweg werkt niet.
120-130 terug naar het oude normaal. Facebook.com/Overal130
marcomanta zegt
Oplossing: na 19:00 uur bij Hengelo de A30 op richting Osnabruck, dan na 15 km de A31 op richting het Noorden, en dan kun je planken tot bijna ter hoogte van Groningen. Verder zeg ik niets.
sportabgasanlage zegt
“nachtbraker”?
Net nog heerlijk 130(++) gereden gereden en de nacht moet nog beginnen…