De Dacia Spring goedkoop in Nederland? In België is ‘ie pas echt goedkoop!
We schreven gisteren over een elektrische auto die een stuk goedkoper is in een van onze buurlanden, namelijk een MINI Cooper Electric die 25% goedkoper is in Duitsland. Je zou denken dat het bij een Dacia Spring wel meevalt. Die auto is ten slotte al aardig scherp geprijsd, met een vanafprijs van €18.950.
Maar wat blijkt? Het kan nog een stuk goedkoper. In België wordt de Dacia namelijk aangeboden voor slechts €10.590. Ga maar kijken op de Belgische website van Dacia, het is echt waar. De Spring is in België dus maar liefst 42% goedkoper.
Nu hebben ze in Vlaanderen ook subsidie, of overheidspremie zoals dat daar heet. Die bedraagt maximaal 25% van de aanschafprijs, dus dat betekent dat je als Belg een Dacia Spring hebt voor het bizar lage bedrag van €7.942. Dat is goedkoper dan een Toyota Aygo 15 jaar geleden. Kun je nagaan…
De Belgisch krant HLN heeft uitgezocht hoe de Dacia Spring zo spotgoedkoop kan zijn. Het blijkt om een tijdelijke actie te gaan, ook al wordt dat niet op de website aangegeven. Je moet dus wel een beetje opschieten als je een goedkope Dacia Spring wil scoren, want de korting loopt tot eind deze maand. Al wordt de actie misschien nog verlengd met een beetje geluk.
Het AD heeft ook nog navraag gedaan of je als gierige Nederlander kunt aankloppen bij een Belgische Dacia-dealer. Het antwoord luidt nee, jammer maar helaas… Al zijn er vast wel omwegen te bedenken.
Via: HLN
Dutchdriftking zegt
Het lijkt bizar goedkoop, maar realiseer je wel (deed ik ook nooit) dat de Spring gebaseerd is op de Chinese Dongfeng… Dan is 8.000 euro voor een nieuwe auto ineens niet meer zo goedkoop. En de ruim 18k die wij moeten betalen bizar duur.
Eerlijk is eerlijk, als je kijkt wat een elektrische bakfiets kost, dan is een Spring voor dit geld geen rare aanbieding. Mocht deze actie toch komen dan koop ik er meteen eentje om de tweede auto in het huishouden te vervangen.
pleiades zegt
Klopt niet helemaal, de Dacia Spring is een geëlektrificeerde versie van de Renault Kwid. Die is door Renault voor de Indiase markt ontwikkeld. Deze wordt als Renault City K-ZE in China gebouwd en gerebadged als Dongfeng, Nissan en Dacia.
b088y zegt
Volgens mij mag je niet zomaar weigeren een auto te verkopen omdat je uit een ander land komt, raar verhaal
royaledeluxe zegt
Je moet helemaal niets.. als ik aan jou niet wil verkopen doe ik dat ook niet.
Maar dat is een andere discussie in dit geval zal de prijs wel onder voorwaarden zijn die te maken hebben met de Belgische subsidie enz… Je kan hem waarschijnlijk wel kopen als NL’er maar niet aan die prijsvoorwaarden.
b088y zegt
Is dat zo?
Weigeren van potentiële klanten mag, onder 2 voorwaarden:
vooraf melden bij welke criteria men niet geaccepteerd wordt
de criteria mogen niet discriminatie op een verboden grond opleveren
Ik weet dan niet op welke grond er dan geweigerd word, maar omdat je ‘Nederlander’ bent is dus geen gegronde reden.
b00st zegt
Wss omdat je woonachtig bent in Nederland, niet omdat je Nederlander op zich bent.
royaledeluxe zegt
Niet echt, de verkoper (bedrijf) heeft in België gewoon de keuze om te verkopen aan wie hij wil (particulier) en daar zijn geen voorwaarden aan gekoppeld. Enkel in uitzonderlijke omstandigheden wordt het opgelegd door de rechtbank. Dit is geen uitzonderlijke omstandigheid.
Robert zegt
Gisteren voerden we hier al de discussie over waarom een elektrische Mini bij onze oosterburen zoveel goedkoper was dan in Nederland. Dat je als Nederlander geen aanspraak kunt maken op een subsidieregeling voor Belgen, dat snap ik, maar hóe kan het dat een dealer je een auto weigert te verkopen als je niet een ingezetene bent van dat land?
Ik bedoel maar… €10.590 versus €18.950, dat moffel je niet weg onder het kopje ‘marktdynamiek‘.
marcomanta zegt
Ik vrees dat in 2025 de dealers massaal blijven zitten met “te dure” auto’s. Met name EV.
kniesoor zegt
Naar ik begrepen heb is dit een extra kale versie, zoals die niet in Nederland verkocht wordt. Benieuwd wat het verschil in uitrusting is. Zou geen oto meer willen zonder airco en cruise control. En misschien dat er ook nog wat EV-specifieke items zijn, die nadere inspectie behoeven. Enfin, sowieso een scherpe aanbieding, lijkt me.
rulefollower zegt
Het is de versie met penlites. Zelf je pakje AAA-batterijen meenemen.
M240i zegt
Lijkt me dat je voor 8k (België) dit niet als de woon-werk auto voor lange afstanden gaat aanschaffen. Eerder goedkoop vervoer binnen de stad of misschien net erbuiten. Dan is cruise control oveberbodig lijkt me. En voor dat bedrag neem ik zelf wel een koelzak mee die ik in mn nek leg, kan die airco me gestolen worden.
Hubert zegt
Ideaal voor de thuiszorg en schoonmakers die meerdere adressen in de binnenstad langs moeten gaan.