Best een rare naam, eigenlijk.
Soms hoor je een typenaam net even wat anders uit te spreken dan je zou denken. Zo spreek je A3 niet uit als de bekende jongensnaam Adrie en mag je geen ‘Lambortsjienie’ zeggen. Zo kun je ook bij de Volkswagen-stand gecorrigeerd worden bij het uitspreken van de naam van de Volkswagen Trok (‘Tierock’) en deze Volkswagen Eup. Dat moet dan weer E-up! zijn.
De Volkswagen e-Up is niet bijzonder nieuw. Sterker nog, al in 2013 rolde de e-Up de beursvloer op. De e-Up! kom je nog geregeld tegen, al dan niet voorzien van reclame voor de betere kapsalon, koffiezaak of Jeans Store. Dit is de geheel vernieuwde e-Up!. Een belangrijk verschil is het accupakket. De vorige had een 18,7 kWh pakket, de nieuwe krijgt een 37 Kwh accupakket.
Daarmee kun je nu verder op een lading. Volgens Volkswagen is een actieradius van 250 kilometer mogelijk. Dat is aanzienlijk meer dan de 160 km die VW opgaf voor de oude elektrische Up!. Of Eup, zo u wil.
trustmeiamanengineer zegt
Eigenlijk nu al irrelevant dit gebakje. De ID.3 komt verder op een kleinere accu…
JanJansen zegt
@trustmeiamanengineer: dat hangt af van de prijs van dit gebakje.
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Deze auto is mega relevant voor Nederland.
En de ID.3 heeft een grotere accu, namelijk 45kWh, waar hij een beetje verder mee komt.
Deze E-up moet net onder de 22K gaan kosten. Verder zijn je operationale kosten alleen bandjes.
Dus deze, of de nog wat goedkopere Skoda variant (20K) is straks waarschijnlijk voor rond de 200 euro te leasen. Dat gaan echt heel veel mensen doen. In plaats van de Aygo of benzine Up e.d. Of zelfs Fiat 500.
Genoeg mensen die wel elektrisch willen rijden, maar hiermee wordt het wel bereikbaar, ook voor de private leaser.
Er is een Financial lease aanbieding in Duitsland om deze (of was het de Skoda variant) voor 159 euro per maand te leasen. Is niet 1 op 1 vergelijkbaar met operationele lease hier maar het geeft wel wat aan.
lekbak zegt
@fanboy: dat is zeer betaalbaar. Ik ben gelijk aan het rekenen gegaan, altijd goed om weer te kunnen bezuinigen natuurlijk. Als het echt 200 per maand gaat kosten voor 15.000km/j is het nog geen 20pm euro duurder dan wat mijn vrouw rijdt met de 206 (incl brandstofkosten en stroom). We zijn er bijna!
fanboy zegt
@lekbak: Ja en het wordt helemaal hilarisch als je dat ding op het werk kan laden a 7ct de kWh.
Ik denk ook dat veel mensen (al dan niet vanwege milieu) prima wat meer neer willen leggen om elektrisch te rijden. Het rijdt, zeker in dit segment, ook gewoon beter.
Maar goed, effe afwachten waar hij op komt in de (private) lease. Veel zal het niet zijn.
robicide zegt
De ejup?
pomoek zegt
Je kunt de E-up! ook bewonderen in de kleuren van de gemeente Breda waar ze, al jaren, elk weekend nagenoeg ALLE oplaadpunten van de Chassé parkeergarage bezet houden.
cityrent_autoverhuur zegt
hoe moet adrie dan uitspreken? eefree? atrai? atres? a cijfer drie? please enlighten me?
robicide zegt
@cityrent_autoverhuur: doits priemiejum dus het is natoerlich “aadrei”