Kia is van plan om een al gedurfde auto nog gedurfder te maken.
Weet jij nog waar je was toen je voor het eerst een nieuwe Kia Sportage zag? Dat klinkt een beetje stom, maar ondergetekende weet het nog best goed. Het was op de A10, onderweg naar het Autoblog-kantoor wat toen nog aan de westkant van Amsterdam zat. Want dat design met die bizarre ‘slagtanden’ als dagrijverlichting, dat maakte wel impact in de binnenspiegel. Inmiddels zie je ze vaak genoeg om te zeggen dat het went, maar het was des tijds een bizarre en gedurfde keuze om de Sportage er zo uit te laten zien. Maar het heeft Kia kennelijk geen windeieren gelegd. Wij zijn meer van het kaliber Niro in Nederland, maar elders is het formaat Sportage perfect en daar is men wel fan van de auto, geacht of ongeacht zijn uiterlijk.
Kia Sportage facelift
Maar, zoals gezegd, het went. Als je het design onder de loep neemt is het net zo bizar als het ooit is geweest, maar door gewenning is het niet meer een ‘oei’-momentje zoals het was. Gelukkig is het bijna tijd om de Sportage op natuurlijke wijze van een vervolg te voorzien middels een facelift. En wat doe je dan? Het front nog bijzonderder maken, bijvoorbeeld.
Kia gaat de Sportage binnenkort namelijk inderdaad van een forse facelift voorzien. De voorkant gaat wederom voorzien worden van kenmerkende dagrijverlichting. Iets meer in toon met wat Kia recent heeft uitgebracht, maar wel met het scherpe hoekje tussen motorkap en spatbord. Wat overigens vooral betekent dat Kia geen nieuwe motorkap en spatborden hoeft te ontwerpen. Met ertussenin een gargantueske grille en een nog maar deels herkenbare Tiger Nose-grille.
Aan de achterkant verandert er in grote lijnen ook niet zo veel behalve een nieuwe lichtsignatuur die in exact dezelfde behuizing past. Uiteraard moet nog blijken in hoeverre de rest van de details veranderen.
Kia maakte de nieuwe Sportage bekend via hun Koreaanse kanalen, waardoor we enkel de lange (‘Amerikaanse’) versie eerder te zien krijgen, helemaal met de Los Angeles Autoshow in aantocht. Denk daar een paar centimeter uit weg en je hebt de Europese versie. Of Kia moet hem weer ‘per ongeluk’ ongecamoufleerd ergens laten staan. Uit betrouwbare bron vernemen we dat de volgorde hetzelfde is als voor de facelift: de korte Europese versie laat nog heel even op zich wachten, tot ergens in 2025. De versie voor Azië en de VS komt eerst aan de beurt, die krijgen we in 2024 nog te zien.
str8six zegt
Je ziet zoveel van die dingen rijden. Ondanks – of mss wel dankzij – dat bizarre uiterlijk. Ik vind het nog steeds lastig er een optisch samenhangend geheel van te maken met de dimlichten in die slagtanden.
viezefreddyw zegt
Eens. Al moet ik zeggen dat ik de nieuwe SORENTO best een mooie auto vind.
Motomoto zegt
-edit:check-
mashell zegt
Foute blog: dit is autoblog, niet taalblog. Als leraar Nederland zijnde zou je dat toch moeten weten…
McShineBXL zegt
NederlandS
mashell zegt
Engeland Engels, Duitsland Duits, Griekenland Grieks, Nederland Neders…
jaso013 zegt
Ja ik ben Kia-fiel. Dus mijn mening zal best wat gekleurd zijn. Maar ik vind het echt een mooie auto, net als de Ceed. Het is geen wonder dat deze zo goed verkopen imo.
pietjealpine zegt
Ben net terug van een vakantie in Zuid-Korea .
Je ziet er de nieuwste Hyundai’s , Kia en Genesis rijden , maar tevens ook de grootste !
De Hyundai Grandeur / Santa Fe bijvoorbeeld machtige mooie auto’s , prijs onder de 40000 E.
De Genesis G90/80 het zelfde verhaal .
Kia EV9 enzovoort .
De Zuid-Koreanen blijven mooie auto’s maken .
Als ook De Maybach , nog nooit zoveel in het wild gezien .