Af en toe wordt er wel eens wat meesmalend over EV’s gedaan, waarbij de Nissan Leaf in het bijzonder de kop van Jut is. De technologie heeft nog een lange weg te gaan om zich te ontwikkelen, maar eigenlijk is het best goed dat een fabrikant er mogelijkheden in ziet en bereid is flinke investeringen te doen. Bovendien creëren EV’s in de marge ook nieuwe toepassingen. Zo kan je je Leaf binnenkort gebruiken om je huis van stroom te voorzien.
Iedereen heeft het dan wel over het gebrek aan laadpunten, wat vooralsnog een beetje de achilleshiel van de Leaf is, maar je kunt de zaak ook omdraaien: als de Leaf wél een volle accu heeft, en je hebt hem even een dag niet nodig, dan kan hij goed dienst doen als generator, of om je huis overdag te voorzien van goedkope nachtstroom. De 24 KWh-accu in de auto moet volgens de ontwikkelaars bij Nissan voldoende sap leveren om een gemiddeld Japans huis 2 dagen van stroom te voorzien.
Het systeem dat dit mogelijk moet maken verbindt de auto met de meterkast via een koppelstuk dat op de snellaadpoort van de Leaf-batterij geplaatst wordt. Heb je mooi een ‘gratis’ generator. Naast deze functie, die bij het Nissan-hoofdkwartier in Yokohama onthuld werd, heeft de automaker onlangs ook nog een Blackberry- en Android-app voor het elektrowaggie uitgebracht. Je kunt zeggen wat je wilt, en de nadruk op de negatieve aspecten leggen, maar het bedrijf staat wel achter hun product en ontwikkelt in de marge goed door. Waarvoor hulde.
In de VS (grootste afzetmarkt) blijkt de Leaf in ieder geval een stuk populairder dan zijn voornaamste concurrent, de Chevrolet Volt: de teller van eerstgenoemde is de 4.800 inmiddels gepasseerd, terwijl de Volt de 3.000 nog moet aantikken.
tzr4race zegt
Ze ZEGGEN 2 dagen, maar al doe je gewoon normaal met je energie verbruik dan red hij dat denk ik echt niet!!
zounds010 zegt
@tzr4race: 24 kWh in 2 dagen is 4300 kWh per jaar, dat is een stuk meer dan het gemiddelde verbruik. Dus die 2 dagen haal je er vast wel mee, tenzij je ongewone dingen doet (electrisch koken of verwarmen).
super zegt
@zounds010:
wiet telen waarschijnlijk
visconty zegt
Ik snap het nut er niet van… zit je met een lege auto, die je alsnog moet opladen :s
Freewarefreak zegt
@visconty: de gedachte achter dit feestje is: overdag als het huis dagstroom nodig heeft (lees: dure stroom) dan kun je dat de auto laten geven. In de nacht als de stroom goedkoop is en het huis ook minder stroom nodig heeft omdat iedereen slaapt laad je hem op.
OT: Over die app.. je hebt een Leaf en een iPhone? Mooi oneerlijk van Nissan..
sir_smokalot zegt
Juist, en bovendien komt die generatorfunctie ook niet uit de lucht vallen. In Japan is het in ieder geval na de aardbevingen superactueel.
piebepost zegt
@Freewarefreak: App zal wel niet mogen van ome Steve
enveekaa zegt
Generator? Het is eerder een grote accu, genereren doet-ie toch niet?
visconty zegt
@enveekaa: Nee precies… beetje vage lui daar bij Nissan.
baasbas zegt
@enveekaa: Klopt, tenzij je hem in je garage de hele dag naar voren en naar achteren duwt terwijl iemand licht op de rem drukt :)
bartinspace zegt
@baasbas: Hahaha geweldige oplossing! :P
Freewarefreak zegt
“..blijkt de Leaf in ieder geval een stuk populairder dan zijn voornaamste concurrent, de Chevrolet Volt..”
Is dat niet oneerlijk? De Leaf was er eerder?
baasbas zegt
@Freewarefreak: De Volt/Ampera heeft die Leaf zo ingehaald denk ik. In verkoopcijfers én op de weg overigens :)
mout zegt
meesmalend: het is kiezen of delen, maar dit is een gevalletje optelefoneren.
Wat wordt het: Meesmuilend of smalend?
sir_smokalot zegt
Integendeel: http://weblogs.nrc.nl/woordhoek/2007/05/30/meesmalend/
august zegt
@sir_smokalot: heb je het ook zelf gelezen? In het stukje van jouw link staat: “[…] smalend en meesmuilend. Uit een botsing van die laatste twee is vanzelfsprekend meesmalend ontstaan”. Maar dat terzijde;)
sir_smokalot zegt
Vluchtig, maar het mag. Ik vind het net zo’n mooi woord als ‘mekander’.
Joerek zegt
Overdag gebruik maken van het goedkope tarief (als deze tijdens het goedkope tarief is opgeladen)… dat is onzin. De Leaf heeft al een laadverlies van 85%. Het verschil tussen hoog en laag tarief maakt dat niet goed. In dat opzicht een slechte zet :)
jelmer zegt
@Joerek: Bron laadverlies?
OT: Als je een HRE CV-ketel (je weet wel, zo’n CV ketel die met een stirling motor stroom produceert)of zonnepanelen hebt, dan kun je de over productie van stroom mooi opslaan in je auto en het er voor je huis weer uithalen, en daarna ’s nachts opladen. Handig handig.
Joerek zegt
@jelmer: http://www.mynissanleaf.com/
Is Leaf forum, lees wel eens gebruikers ervaringen. Iedereen heeft het over 85% laadverlies. Althans, wat ze meten op de muur en wat de Leaf zegt te verbruiken. De meesten komen dan op 5.2 km per Kwh.
Als 1 Kwh je 21 cent kost, is dat 4 cent / km. In geld komt dat overeen met een dieselauto die 1 op 34.7 rijdt. Niet echt denderend groot verschil. Als 1 Kwh gelijk staat aan gemiddeld 450 gram co2 uitstoot, stoot een Leaf ongeveer 86 gram/km uit.
Joerek zegt
@jelmer: Gunstiger om je overproductie aan het net terug te geven, dan zelf op te slaan. Met teruggeven krijg je de volledige kwh prijs (teller draait terug). Als je het zelf gaat opslaan heb je te maken met laadverliezen wat dus gewoonweg zonde is.
jelmer zegt
@Joerek: Bedankt voor de link, dat ga ik zeker doornemen. Intressant. Klein verschil in prijs met die berekening. Co2 uitstoot hangt natuurlijk van de vorm van opwekking af, maar dat is een wat andere discussie. Met betrekking tot het terugleveren moet ik je ook gelijk geven.
Captain zegt
De bedoeling van deze functie ligt ergens anders; het grote voordeel als iedereen zijn eigen ‘generator’ (EV) heeft zorgt ervoor dat de piekstromen op het lichtnet kunnen worden opgevangen. Momenteel moet de elektriciteitsmaatschappij genoeg installaties hebben om piekstromen (s’ochtends en s’avonds) op te vangen. Voor de rest van de dag (en nacht) genereren windmolens en kerncentrales ook energie maar die wordt slechts iets van een 50% benut (een kerncentrale zet je niet voor even een pitje lager dus blijft die continu splijten) Doordat iedereen het lichtnet zelf een boost kan geven als men thuiskomt kunnen hoeven we minder energie op te wekken met gevolg dat de installaties kleiner en efficienter zijn. Kost natuurlijk minder als men minder elektriciteit moet opwekken/ minder windmolentjes moet zetten.
ukbob zegt
Als ik het goed lees kan je in plaats van een Leaf dus beter een paar van die Leaf accu’s kopen (zelfde nut want die auto-accu is dan door de dag heen toch telkens leeg..)
Is t niet handiger een auto met range extender als alternatieve energiebron voor je huis in te zetten? Die motoren zijn er op ontwikkeld om zo efficiënt mogelijk energie op te wekken..!
(of dat nu is voor ’t bijladen van je accu’s onderweg of energie leveren aan je huis als ie er toch staat,aan een snoertje nota bene!)
dennisr zegt
kan wel handig zijn denk ik, en uiteindelijk kun je goedkoper uit zijn met je stroom, overdag stroom van de auto naar je huis, snachts andersom.. maar ik betwijfel of die beste auto hier in huis 2 dagen volhoud.. geef hem een dag :mrgreen:
mbevo zegt
gewoon een windmolen op dat lelijke ding en je hoeft nooit meer op te laden:P maar wat is het een lelijk hok
bozewolf zegt
Dit is oud nieuws. Slimme Amerikanen sloten jaren terug hun Prius al aan op het thuisnet bij stroomstoringen.
Motortje aan en je hebt een mobiele generator.
zounds010 zegt
@bozewolf: Daarmee heb je denk ik ook de voornaamste functie te pakken van deze mogelijkheid.
De andere functie (stroom leveren aan het net op momenten van piekvraag) werkt alleen als je thuis gegevens krijgt over wanneer die piekvraag dan plaatsvindt. Daar wordt wel aan gewerkt (‘slimme meter’), maar het is er nog niet.
Captain zat er met zijn opmerking wel dicht bij, maar niet helemaal: De hoeveelheid opgewekte stroom is nooit groter dan de vraag. Het energiebedrijf moet dus continu de hoeveelheid opwekking aanpassen aan de vraag. Nu gebeurt dat met relatief dure gasturbines (want dat zijn zowat de enige installaties waarmee je snel kunt bijregelen). Op elk moment heeft het energiebedrijf een aantal gasturbines ‘loos’ draaien (dwz ze draaien, maar leveren geen vermogen) om pieken in de vraag te kunnen opvangen. Als er eenmaal flink wat EV’s zijn, kan je die gaan gebruiken om de pieken op te vangen, dat is (wordt) goedkoper.
De vraag is wel wat dit met de levensduur van je accupakket doet: die levensduur wordt beperkt door het aantal (en de snelheid van) laadcycli; als elke nacht je EV 1 extra laadcyclus maakt ben je zomaar een paar jaar levensduur kwijt.
Plague zegt
Ben ik de eerste die opmerkt dat het voornamelijk handig is dat er gratis oplaadpunten zijn en je dus gratis stroom aan je huis kunt leveren? Sterker nog, ik zeg: ram er een driedubbele accupack in, zet je auto ’s nachts bij zo’n oplaadpunt, overdag die energie terugleveren aan het net. Dat heb je volgens mij zo terugverdient dan! ;-)
sdk16420 zegt
@Plague: Als veel mensen dat doen, dan is het snel gedaan met gratis oplaadpunten
tarquesh zegt
de Nissan heeft eigenlijk een verkeerde naam l en f.leave Nissan go to Chevy Volts.
tarquesh zegt
de Nissan heeft eigenlijk een verkeerde naam l en f.leave Nissan go to Chevy Volts.
ochtendpaal zegt
Amsterdam levert GRATIS stroom om je auto op te laden !
http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/elektrisch-vervoer/elektrisch/oplaadpunten-0/
Dus Amsterdammers: Snel een leaf kopen voordat ze op zijn !
xyberborg zegt
Weegt het voordeel van nachtstroom overdag op tegen de slijtagekosten van de batterij?