Welkom in 2012, want Volkswagen komt vanaf nu met over-the-air updates voor de ID. modellen!
Voor (simpele) software updates naar de dealer rijden omdat een monteur een laptop aan je auto moet hangen. Een tijdrovende en vooral ouderwetse klus. Tesla was één van de eerste autofabrikanten die het slimmer aanpakte. Op grote schaal introduceerde het merk in 2012 over-the-air updates met de Model S. Net als met een software update voor bijvoorbeeld je iPhone, worden updates via het internet gedownload en geïnstalleerd.
Volkswagen over-the-air update
Ook bij Volkswagen zijn ze inmiddels wakker geworden. Vanaf nu is het mogelijk om met de ID. modellen software updates over-the-air binnen te vissen. Je moet software versie ID.Software2.1 hebben, waarmee je auto toegang krijgt tot de draadloze technologie. Alle exemplaren van de ID.3 en ID.4 die geproduceerd zijn vanaf de achtste week van 2021 zijn standaard uitgerust met de feature.
Volkswagen neemt contact op met klanten die al een ID.3 of ID.4 hebben om de auto te updaten naar ID.Software2.1. Vervolgens ben je, als het goed is, van het pendelen naar de dealer af en kun je zelf lekker updates installeren.
De Duitse autofabrikant begint komende zomer met het actief uitrollen van update. Elke drie maanden kun je een update verwachten voor je ID. auto. Voordat Volkswagen is begonnen met de uitrol van dit nieuwe systeem hebben ze de boel eerst uitvoerig intern getest. Meer dan 3.000 auto’s van de Volkswagen AG werden als eerste succesvol uitgerust met de over-the-air update mogelijkheid.
Pascal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
michiel_vandelft zegt
Volgens mij is de bovenste 2021 juist 2012 en de 2021 daaronder juist 2012
Robert zegt
…of je stopt een wifi/bluetooth dongel in je OBD2 poort. :P
mashell zegt
Je wilt dat toch niet via bluetooth? Veel te traag. En ook niet via wifi, moet je inloggen op je huis of McDonalds netwerk om updates te krijgen. En dan heb je nog een goede kans dat je vanaf de OBD stekker veel ECU’s niet eens kan bereiken, laat staan flashen. Nette online updates gaan gewoon via de online verbinding van de auto en worden door de auto zelf gecontroleerd geïnstalleerd.
Pascal zegt
Toch gaan updates bij Tesla ook alleen maar via wifi en niet via de eigen dataverbinding. Ik update de auto daarom door ‘m aan het begin van een rit op de wifi hotspot van m’n telefoon aan te melden, werkt prima.
mashell zegt
Tja, ehh, hoe zal ik het zeggen… Zou het kunnen dat Tesla hier een beetje achter loopt op VW?
Pascal zegt
Ik kan uit het artikel niet opmaken of de ID.3 de updates wel via de databundel van de auto gaat ophalen of ook gewoon via wifi. Heeft overigens weinig met voor of achterlopen te maken, maar meer met hoe krenterig een autofabrikant is met de databundel van de auto.
mashell zegt
De ID.3 kan beide. Zie: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-strives-for-digital-leadership-the-id-family-will-be-launched-with-regular-over-the-air-updates-in-2021-6876
De databundel zal een reden zijn dat VW de updates om de drie maanden uitrolt.
pignon zegt
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ota updates tot op heden verhinderd werden door een krachtige dealerlobby. En die hebben nu ‘verloren’
Richmond zegt
@pignon: het was een verdien model om software en Navi updates via de dealer te doen.
mashell zegt
In tegendeel. De updates zijn er juist om de dealerorganisatie te ontlasten. Voor hen is het maar lastig werk. Een auto moet geparkeerd zijn, sleutel er in, diagnostische tester er aan en dat staat daar uren lang voor iets wat meestal onder garantie valt.
Pascal zegt
Ik kan me nog goed herinneren dat ik voor een navi-kaart update van m’n BMW F30 naar de dealer moest om een USB stick te bestellen van 120 euro, om deze vervolgens zelf via iDrive in te laden. Good old days….
mashell zegt
Mijn BMW F21 uit 2016 deed dat automatisch. Hoewel ik het idee had dat ik toen ik na drie jaar, met nog een jaar leasecontract te gaan, geen verlenging van de online kaartupdates kocht ik ook weer teruggeworpen werd op de 2016 kaart.
Pascal zegt
Dan had je sowieso een nieuwere versie van iDrive, mijn BMW was uit 2013. Ik denk dat je inderdaad wel abonnementskosten moest betalen maar dan was er wel meer mogelijk.
dennisdd zegt
@mashell: grappig, ik sta nu ook op het punt dat ik bij VW voor het laatste leasejaar 150 euro moet bijbetalen om de verkeersinformatie op het scherm te houden.
Zal eens kijken wat een gemiddeld leaserermijn in Duitsland is. Het lijkt wel of ze goed gerekend hebben….
wimof zegt
We gaan er nog naar hunkeren, hunkeren naar het ogenblik dat we zelf nog mochten beslissen wat er met de door ons betaalde wagen gebeurde.
We hadden zelfs een verbod (als werkplaats) om beschikbare updates zo maar op te laden als de klant er niet naar gevraagd had of er geen probleem hwas die door de bewuste update kon verholpen worden.
Natuurlijk, toen werden de wagens nog voldoende getest en niet halfgaar, zoals nu, op de markt, laat ons maar zeggen, gegooid.
Pascal zegt
Ach kom op, alsof het als klant zo fijn is om aan de grillen van je dealer overgeleverd te zijn of je wel/niet iets aan je auto gedaan kon krijgen en vervolgens voor elk wissewasje weer grof geld neer te moeten leggen zoals 100+ euro voor het updaten van je navigatiekaart of 750 euro aftikken als je een sleutel kwijt bent en nieuwe sleutels moet laten ‘inlezen’. Ik ervaar het als slechte service als ik updates niet krijg, want in de software wereld is het wenselijk dat je updates juist wel installeert. Alsnog heb je zelfs in een Tesla nog de optie om 0 updates te installeren. Ik heb nu dus juist alle controle wat ik wel/niet met de auto doe. Ik installeer trouwens elke update al extra vroeg in het early access programma, en ik moet ze in 1,5 jaar nog op de eerste bug betrappen. Die ID.3 is trouwens zeker te vroeg de markt op geslingerd, wat overigens een vreemde actie is voor zo’n gerenommeerde autofabrikant.
stekkerkoning zegt
Eerst de ID bij de dealer parkeren voor een update, om de eerstvolgende OTA te ontvangen. Dat is geen verdienste van VW.
mx5wijf zegt
Ben benieuwd of dit ook voor de navigatie updates geldt.
Of zou je na 3 jaar eerst je creditcard moeten uploaden voor nieuwe kaarten?