
Dat is even schrikken. De premie voor je autoverzekering gaat dit jaar flink omhoog.
Even naar de supermarkt om een bonk kaas te kopen en je bent zo 8 euro kwijt. Werkelijk alles is duur en het einde is niet in zicht. Nu komt Independer met het bericht dat OOK de autoverzekering behoorlijk duurder gaat worden.
Meer betalen voor je autoverzekering
Het zit niet mee zeg. De vergelijkingssite laat weten dat de premie in vergelijking met vorig jaar juni met bijna 20% gestegen is. Laat het even op je inwerken….
Dat is gewoon veel, heel veel zelfs. Voor een hoop mensen zal dit ongeveer 160 euro in een jaar meer zijn. Kijken we naar een tijdsperiode van zeven jaar, dan is de premie voor een WA-verzekering zelfs verdubbeld. De all risk-verzekering steeg in een jaar met gemiddeld 8%, dat is een goede 80 euro meer per jaar. De WA + steeg met 14,1%, dat is 118,90 euro meer.
Verplicht
Nou, kan je denken, dan doe ik het lekker toch niet! Dat is echter geen optie. Een WA-verzekering is verplicht en dat is logisch. Want dan ben je (meestal) verzekerd als je schade aanricht bij iemand anders.
Wat wel gunstig voor je kan uitvallen is je woonplaats. De plek waar je woont, heeft namelijk invloed op de hoogte van je premie. Factoren die bijvoorbeeld meespelen zijn het aantal inbraken in je buurt en het aantal schadegevallen.
In Brabant betaal je het ‘minste’, daar was de stijging een schamele 9,5%. Het meeste geld ben je kwijt als je in Zuid-Holland of Noord-Holland woont, daar kost een verzekering gemiddeld 1030 euro per jaar. Dat is de gemiddelde premie van de WA-, WA +- en all risk-verzekeringen.
Reden
De reden dat jij meer gaat betalen voor je autoverzekering is -weet Menno Dijcks van Independer te vertellen- de markt. De premie ontwikkelt namelijk mee met de markt. En ja, zoals eerder beschreven: alles is duurder geworden. Maar ook namen de verkeersongevallen in 2022 met 10% toe in vergelijking met 2021. Tel hierbij op dat de reparaties meer kosten en dat de arbeidskosten zijn gestegen. Het is al zelfs lastig om een vakantiecheck in te plannen bij je garage door personeelstekort, zo erg is het al.
Tsja, als je blijft rijden moet je betalen. Je zou kunnen verhuizen, maar voor die paar tientjes per jaar doet niemand dat. Je zou kunnen overwegen om je auto niet meer all risk te verzekeren, dat scheelt wel geld. Overweeg jij dat? Is dat een optie? Laat het ons weten in de comments.
Foto: gele Audi R8 Spyder gespot door @patrickcoerver
Zelf heb ik nog nooit een auto Allrisk verzekerd. Als je zelf de eventuele schade kan betalen dan niet verzekeren is mijn stelregel.
Verzekeren is voor arme mensen.
Of voor auto’s waar je vrouw in rijdt.
Nee hoor verplicht…..
Juist niet. Vaak verzeker je tegen 1% vd waarde……dat komt snel uit als je veel activiteit hebt.
Beetje schade aan een auto van 50-100k loopt snel op.
Als je dat voor, zeg 1000 euro, af kan kopen, rijdt je toch een heel stuk relaxter rond.
Maar dat weet je niet van te voren, dat is het hele punt van verzekeren. Om je in te dekken tegen mogelijke hoge kosten en andere problemen als gevolg van. Als jij auto met een nog nette waarde tegen de boom aan parkeert en je bent niet all risk denk ik niet dat veel mensen dan genoeg geld hebben om een andere auto van dezelfde waarde te kopen.
Ik heb meer dr stelregel: als ik deze auto total loss rijd, kan ik ‘m dan zonder teveel financiële pijn nogmaals kopen? Nee? > Allrisk verzekeren.
Toen ik 4 jaar geleden een nieuwe KTM kocht en vroeg wat het ging kosten om deze allrisk te verzekeren was ik gauw genezen. Dit zou neerkomen op ruim € 200,- per maand premie, uit m’n hoofd was het ergens rond de € 220,-
Ten opzichte van een WA+ verzekering van +/- € 25,- per maand was de keuze voor mij vlug gemaakt…
Niet heel gek natuurlijk, ik blijf mij altijd verbazen over verzekeringen voor mijn autos… mijn niruwe F430 kost mij net aan 100 eu pm allrisk op taxatiewaarde, dat vond ik echt peanuts.
Mn e92 m3 was ook 50 eur pm, midden in de randstad beiden overigens!
Dat is inderdaad niet veel. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat het bij mij kost. Ik ben iemand die liever lui dan moe is, en alle verzekeringen via één maatschappij op een grote hoop heeft.
Niet heel slim: even rondkijken scheelt echt wel geld hoor. En dat iedere maand weer.
Vaak zijn juist de ‘normale’ auto’s duurder in de verzekering. Daar maken mensen veel en minder voorzichtige kilometers mee. Zo betaald een vriend van me meer voor zijn Golf 7 GTD dan zijn 997 4S.
Dan vraag ik me toch af hoeveel de taxatiewaarde is. En hoe hoog je je eigenrisico hebt staan.
Mijn m3 ben ik toch echt meer dan 50 eur pm aan kwijt tegen taxatiewaarde. En voor die waarde kan ik geen e92 m3 aanschaffen.
Mijn all-risk verzekering gaat van 39 naar 46 euro. Mooi k#t.
Alleen een simpele WA verzekering is al gigantisch duur als jonge gast. Gelukkig woon ik dus schijnbaar wel in de goedkoopste provincie.
Ik ga van €6,48 per maand naar €6,90
Minder Avocado eten en dan red ik het wel.
Collega had een heel lichte aanrijding met een Belgische dame , zo te zien niet veel aan de hand , was 6500€
Ik betaal 40€ voor all risk van mijn abarth
Dat is niet zoveel meer als wa dus heb ik er voor over
Grootste voordeel van allrisk is dat je minder gezeik hebt als iemand anders schuldig is: dit regelt je eigen verzekering dan allemaal.
jeej dat we 3% meer loon hebben gekregen….oh alles is 30% duurder geworden?….
wat willen ze in den haag gaan beslissen of jij je huis wel of niet mag kopen of verkopen?
hoe kan het dat nog niemand rutte en co van airconditioning hebben voorzien….n beetje in de stijl van die ‘dierenactivist’ van n paar jaar geleden….