
En minder geinige hatchbacks…
Ik ben gewend dat populaire zaken onder de jongeren op den duur verpest worden doordat volwassenen jong willen lijken en gaan meedoen. Kijk maar naar Hyves of Facebook. Het tegenovergestelde gebeurt weleens in de mobiliteit. Zo begonnen senioren met elektrische fietsen en zie je nu vaak genoeg ook jongeren op een e-bike. En de crossover-gekte? Die begon bij mensen op leeftijd die lekker hoog willen instappen.
Het lijkt erop dat we in Nederland alleen nog maar meer van dat soort saaie auto’s gaan zien en minder leuke, sportieve bakjes. Dat komt door de rijbewijsverdeling in ons landje. Het CBS heeft uitgezocht wie er in Nederland allemaal een rijbewijs hebben. Begin dit jaar waren dat bijna 11,8 miljoen.
Minder jongeren bezitten een ribba
Op 1 januari 2025 hadden ruim 201.000 Nederlanders van 17 tot 20 jaar oud een rijbewijs B. Dit is 32 procent van alle Nederlandse jongeren. Vorig jaar lag dat aantal 2,3 procent hoger en in 2019 zelfs 9,8 procent hoger. Dat is de grootste daling van rijbewijsbezit van alle leeftijdsgroepen. Zou het iets te maken kunnen hebben met de puinhoop bij het CBR?
Meer ouderen met een rijbewijs
Waar de jongste bestuurders afnemen, blijven ouderen alleen maar langer autorijden. Begin dit jaar had 64,9 procent van alle 75-plussers een rijbewijs. In totaal zijn dat ruim 1,1 miljoen oudjes. Dat is 5,1 procent meer dan in 2024 en een forse 45,7 procent meer dan in 2019.
Ook de iets jongere ouderen hebben een rijbewijs. 90,2 procent van de 60- tot 70-jarigen heeft een autorijbewijs. Dit is het hoogste percentage van alle leeftijdsgroepen. 87,5 procent van de 50- tot 60-jarigen heeft een rijbewijs. Zij doen dus ook erg leuk mee.
Waarom hebben meer senioren een rijbewijs?
Het CBS heeft een verklaring voor de groei aan seniorenautomobilisten: ”Dit komt doordat 75-plussers relatief vaker een rijbewijs hebben dan vroeger, maar ook omdat er beduidend meer 75-plussers zijn.” Door die vergrijzing zul je vaker de Toyota hieronder tegenkomen.

Het RDC onderzocht welke auto’s onder 65+’ers het populairst was. Dat bleek de Toyota Yaris Cross te zijn. Ook 56- tot 56-jarigen kopen de hoge Yaris het vaakst. Senioren houden wel van een Aziatische auto. Op nummer 2 staat de Hyundai Kona gevolgd door de Kia Niro, Toyota Yaris en Suzuki Ignis. Jongeren kopen liever een hatchback – zoals de Clio, Yaris, Picanto – of een Tesla. Of een andere elektrische auto.
Nu ben ik ondertussen 62 en val gelukkig niet onder de doelgroep zoals hier boven word vermeld.
Met mijn Mazda MX5 ND en net 1 maand geleden een Puma ST erbij gekocht.
Nog steeds jong van geest dus.
Een Puma is ook een B segment crossover
Maar een ST kwalificeert wel voor “jong van geest”
Wat een irritant ding, die Yaris Cross. Kreeg er laatst een mee van Hertz, kon er niet eens mee van Delft naar Leeuwarden vv op een tank. En heb nergens harder gereden dan 110km/u. En een gebrek aan trekkracht hielp ook niet..
o ja, ben 64, heb ook een MX5 NC, en een megane e-tech. En als ie beschikbaar is, ga ik daar het liefst mee naar Leeuwarden…
Mijn vader is 60 en rijdt zakelijk zo’n Yaris Cross. Privé rijden ze een Skoda Kamiq.
Dit segment auto’s worden alleen maar populairder.
Het feit dat minder jongeren een rijbewijs hebben komt ondermeer doordat jongeren bezit minder belangrijk vinden en de tweede reden is dat rijlessen tegenwoordig schreeuwend duur zijn.
Ik moet nog altijd eens proberen om AI een auto te laten tekenen met de vorm van een gestroomlijnde Amerikaanse schoolbus, zo groot mogelijke wielen eronder en een BMW logo en 2 nieren op de neus. Er moet een heel hockey team in passen incl alle bagage, iedere stoel moet een eigen scherm hebben, een eigen koptelefoon en een 100W USB aansluiting. De bus is uiteraard begrensd op 250 km/h, behalve als je het drivers pack erbij koopt. 0-100 in 3.5 sec met aandrijving op alle 6 de wielen.
Zo’n BMW bestaat al. De XM Red Label (alleen geen dubbel lucht achter)
Is het niet zo dat jongeren bezit van de nieuwste smartphone zo belangrijk vinden dat er geen geld voor rijlessen over is?
Als de verdeling zo blijft is over 10 jaar het aantal een stuk lager. Als het blijft doorschuiven. Word het vanzelf rustig op de weg