Raar maar waar: het loont gewoon om vanuit Utrecht heen en weer te rijden naar Rotterdam om te gaan laden.
Als je gaat tanken kan het zomaar zijn dat je een tankstation langs de snelweg mijdt om zo een paar procent goedkoper uit te zijn. Je bent zuinige Hollander of je bent het niet. Bij het laden van je elektrische auto kun je echter te maken krijgen met verschillen van een andere orde…
Op veel plekken zijn de prijzen namelijk door het dak gegaan, maar niet overal. Dit zorgt voor hele scheve verhoudingen. Dat blijkt wel uit een overzicht van LaadpasTop10.nl, die de actuele tarieven van de grote steden in kaart heeft gebracht.
Wat blijkt? Er zijn onderling enorme verschillen. Vooral Utrecht valt in negatieve zin op: daar betaal je €0,79 per kWh voor AC-laden. Ter vergelijking: snelladen bij Fastned kost je €0,72 per kWh.
Tot de dure steden horen ook Amsterdam, Arnhem, Amersfoort, Eindhoven, Zwolle en Leiden. Ze zitten wel op hetzelfde niveau qua prijs: in al deze steden ben je €0,67 per kWh kwijt (of €0,68 in het geval van Amsterdam).
Rotterdammerts en Hagenezen hebben geluk, want in die steden ben je momenteel verreweg het goedkoopst uit. In Den Haag kun je nog laden voor €0,33 per kWh en in Rotterdam voor €0,31 per kWh. Dat is dus maar de helft van wat je in alle steden hierboven kwijt bent.
Vooral het tarief in Utrecht staat in schril contrast met dat van 010. Daar ben je potverdorie 2,5 keer zo duur uit. Laadpastop10 heeft uitgerekend dat van Utrecht naar Rotterdam te rijden, daar laden én weer terug rijden goedkoper is dan laden in Utrecht zelf. Of nog beter: je zoekt gewoon de dichtstbijzijnde snellader op.
Foto: Tesla Model 3 aan de lader in Utrecht, gespot door @sanderstline
Bron: Laadpastop10.nl nieuwsbrief
metalmike zegt
Een laadpas met een vast tarief per kWh werkt ook gewoon.
Bij Shell Recharge bijvoorbeeld betaal je altijd €0,55 per kWh AC laden. Soms gunstig, maar als je lagere tarieven tegenkomen, dan gebruik je een laadpas met variabele tarieven.
stekkerkoning zegt
Goede en erg relevante opmerking. Gelukkig is er keuzevrijheid. Bij de meeste laadpassen zit de tariefstructuur zo in elkaar dat er geen vaste maandelijkse kosten zijn, maar dat er een toeslag is per laadsessie. Dat betekent dat je gerust in bundeltje laadpassen in het dashboardkastje kunt leggen. Nu de tarieven alle kanten opgaan en voortdurend wijzigen, is het alleen bij iedere paal opnieuw puzzelen voor de goedkoopste optie. Of gewoon de pas nemen met een vast tarief, pakt meestal vrij aardig uit.
mashell zegt
Gelukkig staat er bij elke laadpaal een bord met daarop het actuele variabele tarief….
Nee, het is nog steeds één groot wild west als het op laad tarieven aankomt.
Gewoon tarief op de paal aangeven, LCD display, sticker, 10 meter hoge paal met verlicht bord, daar kunnen we het nog eens over hebben. En dan betalen met je bankpas of met je laadpas waar je dan afhankelijk van de laadpas aanbieder een paar cent korting krijgt. Gewoon net als bij benzine, deze contracten wirwar en ondoorzichtige tarieven is contraproductief om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken.
Gulli zegt
Utrecht is toch zo’n GroenLinks bolwerk? Dan mogen ze wel wat meer doen om EV’s te stimuleren lijkt me
stekkerkoning zegt
Wonderlijk genoeg zijn er in Utrecht geen binnenstedelijke snelladers en heb ik er nog nooit een volledig elektrische taxi gezien. Het openbaar vervoer leunt op de bus, met wat geluk is het een elektrische. Duurzaam door Utrecht doe je op de (ov-)fiets.
karhengst zegt
Ik denk dat de echte Groenlinkser helemaal niet voor de EV is, maar liever ziet dat men zich binnen de stad op de fiets beweegt en van buiten de stad met het OV komt. Neem aan dat de P&R’s wel gewoon laders hebben?
bfvo zegt
Nou ja Groen Links, de burgemeester is die kleuterjuf van de PvdA…
stekkerkoning zegt
Een burgemeester is kleurloos, de raad doet niet aan kleurplaten, herfststukjes en buitenspelen.
rwdftw zegt
Allego heeft dus gewoon de tarieven opgeschroefd. Dat was iets van 40 cent/kWh en is nu 67 cent/kWh.
Rotterdam heeft volgens mij Vattenfal voor de laadpalen en die hanteren nog een ouder tarief. Dat zal binnenkort ook wel omhoog gaan.
rutgerg zegt
Zo’n eind teruglopen naar Utrecht als je savonds voor het slapengaan je auto even in Rotterdam aan de paal zet…
mashell zegt
De krant had een net iets uitgebreider artikel en het blijkt dat de gemeenteraad in Utrecht daar de tarieven vaststelt.
Wat de krant dan weer niet vertelde is hoe de gemeenteraad van Utrecht in haar onbeschrijfelijke wijsheid had kunnen bedenken dat het vaststellen van prijzen haar taak was. Dat is het namelijk helemaal niet. De gemeenteraad van Utrecht stelt ook niet de prijzen van benzine binnen de gemeentegrens vast (dat doet Shell, de rest volgt).
Gemeenteraden van Nederland, houdt je bij je taak, bepaal waar de nieuwbouwwijken, riolering, laadpalen, windmolens en zonneparken komen. Ruimtelijke ordening is jullie domein. Op zaken als zorg en prijs van stroom geeft de grondwet jullie helemaal geen beleidsvrijheid omdat de burger in gelijke gevallen gelijk behandeld moet worden. Dus stop de regelzucht en machtspolitiek!
joki zegt
Oh, ze zijn in Belgie hetzelfde hoor. Geef een aap wat zeggenschap en hij/zij wordt een dictator…
rutgerg zegt
Maar met m’n shell recharge pas met vaste tarieven betaal ik wel het normale tarieven in Utrecht, zie ik zojuist… ga er toch vanuit dat de meeste mensen zo’n pas (met vaste tarieven) hebben en dit artikel dus eigenlijk nutteloos is.
Fer-4S zegt
Redactie, wel goed lezen naar tarieven. Er wordt in en ex btw door elkaar gebruikt, dat verandert de werkelijke situatie. Overigens kwestie van tijd en dan zal Rotterdam ook omhoog gaan naar (verwacht) 67 cent. (Deed Vattenfall idem in Adam)
deeeef zegt
Blij dat ik geen vriendinnetje meer heb in Utrecht.
in mijn buurtje 1 paal Vattenfall € 0,34/kWh en 1 paal Total/greenflux € 0,67/kWh+start €0,35
Regelmatig briefjes onder ruitenveger bij Vattenfall paaltje… ;-) ja sorry autootje laadt met 6,6kW
slowland zegt
Misschien ff een domme vraag, maar als ik op de site van Essent kijken dan betaal je daar €0,83/kWh
Maaar ik zie ook prijzen van €0,49.
Hoe zit dat? Want als ik €0,83 thuis betaal, dan is Utrecht nog steeds goedkoop? En hoe kan Rotterdam dan voor €0,31 leveren? Dan plugt iedereen toch zijn huis in bij een laadpaal?
Even ter vergelijking….. Ik woon in BC, Canada, en wij hebben 98% stroom van de Hydro installaties. Wij betalen hier $0,095 (€0,07) per kWh…..
Gebruik ik hier wel 3x zoveel stroom als in Nederland, omdat ik deels mijn huis electrisch verwarm, en dat is bij -25C best veel stroom….