Een paar booskijkers, dikke Cupra-style knalpot in de achterbumper, en natuurlijk een setje dikke, Bentley-eske velgen. Ja, deze driedeurs (gefacelifte) Ibiza heeft iets meer ‘presence’ dan zijn standaardbroertjes. Maar gaat hij ook harder?
Jazeker! En niet zo’n beetje ook: de 1.2 TSI krijgt een boost van 77 kW (105 pk) naar 103 kW (140 pk), en dat is toch mooi 33% meer performance. Dankzij deze extra pep zit je vanaf het stoplicht 0,7 seconden sneller op de 100 km/u. Niet alleen de pk-stijging is hier debet aan, ook de Newtonmeters vermenigvuldigden zich onder de kap van 175 tot 230 stuks.
Neem je de 1.6 liter TDI, dan gaat het sommetje: 105 pk -> 125 pk en 250 Nm -> 295 Nm. Prijskaartje? 1.399 euro (TSI) of 1.099 euro (TDI). Bang for buck noemen we dat. Dus als je geen Polo kunt kopen, of een Seat-fetish hebt, kijk dan eens naar deze Spaanse unit.
Zelf zou ik die belachelijke opzetstukjes aan de skirts en bumpers niet nemen, hoewel een beetje extra gaas natuurlijk altijd sportief oogt. De 18″ multispakers daarentegen mogen ze er zo onder schoreven, maar da’s dan ook meteen de grootste kostenpost: 2.460 euro wil JE er voor hebb0n…
Heb je liever iets pittigers rechtstreeks uit de Seat-fabriek? Dan moet je nog even wachten. Verder dan een Cupra-concept zijn ze nog niet. Ten opzichte van de vorige Ibiza heeft JE zich ingehouden, en gelukkig maar, want dat was toch een wanstaltig LED-spektakel…
jrk68 zegt
Bang for buck mag je in dit geval heel serieus nemen vrees ik.
Een standaard 1.2tsi heeft al een zeer korte levensverwachting en dat gaat er zeker niet beter op worden als je daar 140pk uit haalt.
gedwongenleaser zegt
“ook de Newtonmeters vermenigvuldigden zich onder de kap van 175 tot 230 stuks.” Goedemorguh smoke :)…
gedwongenleaser zegt
@gedwongenleaser: ok, in theorie klopt het wel wat er staat; Newtons vermenigvuldigen zich met ongeveer 1,3.
sir_smokalot zegt
Juist :) Ik heb er geen vermenigvuldigingsfactor bijgegeven, maar t klopt wel. Je zegt van konijnen toch ook wel eens dat ze zich vermenigvuldigen. Daar kan ik alleen niet uit afleiden of er nou 20 of 30 konijntjes geboren zijn.
gedwongenleaser zegt
Ach ja; velgjes zijn best leuk, achterbumper kan ook nog wel maar de rest heeft toch echt een te hoog bisonkitgehalte.
alcantara zegt
So wat een wagen, Cayman killer!
mikkeloentje zegt
@alcantara: het kan alles killen, mits je natuurlijk goed mikt op het beestje
utr1984 zegt
Blijkbaar geen geld over voor een fatsoenlijke fotograaf: een bussie in de reflectie is wel echt pauper
utr1984 zegt
@mezelf: Skoda Roomster
sir_smokalot zegt
Lol! Inderdaad zeg…
Carreza zegt
Geslaagd… maar wat mij nog steeds stoort aan de Ibiza is die te kleine achterlichten. Hij valt gewoon niet op tussen de concurrenten in het B-segment en dat is jammer.
lincoln zegt
ik voel nix ..
wil er niet inzitten ..
wil em niet zien ..
wil er niet langslopen ..
wil em niet horen ..
nix .. helemaal nix ..
norge zegt
Het blijft een schattig wagentje, alsof je een baby een paar hoorntjes Geeft .
meneersander zegt
Nog steeds de lelijkste uit de IBiza reeks ooit. Deze kit maakt ‘m niet mooier.
SimonMc zegt
Bang for *the buck eigenlijk.
syliaca zegt
Doe mij maar gewoon de vorige Ibiza Cupra.
jordy14 zegt
So dikke seat zeg.
clubbtraxx zegt
Die booskijkertjes… Kan dat nog anno 2012?