Als je auto lang stilstaat liggen er bepaalde gevaren op de loer. Vandaar even een reminder over hoe je deze kan mitigeren.
In deze barre tijden is er ook goed nieuws te melden. Althans, voor de groene lobby. Omdat de echte economie zo goed als platligt, rijden er veel minder auto’s rond. De lucht is schoner dan ooit. Maar voor jouw auto en als verlengde daarvan jouw portemonnee is dat stilstaan niet per se goed. Of geld moet rollen, daar kan je over twisten. Dat een auto af en toe moet rollen, daar is eigenlijk wel consensus over.
Zelf heb ik hier de nodige ervaring mee. De 944 gaat elke winter de stalling in en de Dreier staat daar nu ook al best lang. Ik maak namelijk maar weinig woon-werk kilometers voor autoblog en door de week studeer ik als hobby voor erbij geneeskunde. Daar ga (althans, ging) ik dan met mijn stalen ros heen. Met een mager loon, veel uitgaven en een laag kilometrage is twee auto’s voor de deur zetten niet echt een geweldige optie in Nederland. Eigenlijk moet ik er gewoon minimaal één verkopen. Maar ja, je bent een autoliefhebber en hopeloze romanticus. Dus probeer ik ze maar zo goed mogelijk te conserveren voor over een jaar of twee (of ach ja, drie of vier nu misschien).
Goed, hoe doe je dat dan, je auto met zo min mogelijk schade stil zetten? Wel, om te beginnen natuurlijk door ze in een droge (maar niet té droge) stalling te plaatsen. Maar daarnaast zijn er nog wel wat andere dingetjes die je in de hand hebt. Een bloemlezing op basis van eerdere berichtgeving.
Banden
Een van de dingen waar het minste discussie over bestaat is het beschermen van de banden. Als een auto lang op dezelfde plek stilstaat, kunnen de banden ‘vierkant’ worden. Dan heb je dus meteen slechte vibraties als je eindelijk weer gaat rijden. Om dit te voorkomen kan je een aantal dingen doen. De banden voor het stilzetten flink opblazen (3 tot 4 bar) helpt. Verder is het afhankelijk van waar de auto staat soms wellicht mogelijk de auto een stukje verder te rollen. Tevens zijn er speciale matten op de markt die het gewicht een beetje verdelen en je banden minder belasten.
Accu
Iedereen zal het wel weten: als een auto heel lang stilstaat krijgt de accu een tikkie. Als die klap te groot wordt, dan kan er diepontlading plaastvinden en heb je geen andere keus dan een dure nieuwe accu kopen. Wat helpt is de accu loskoppelen zodat sluipverbruikers (een rood flikkerend lampje bijvoorbeeld) ‘m niet stiekem langzaam leegtrekken. Een druppellader kan ook helpen, maar of je die kan gebruiken ligt aan waar je auto staat. Een faux pas die je moet vermijden is de auto kunstmatig ontladen en dan opladen. Sommigen denken dat dat goed is, maar dat is het niet.
Roest
Controversieel is het gebruik van een hoes om je auto af te dekken. Het lijkt op het oog een verstandig idee om stof en ander vuil van je auto af te houden. Maar zo’n hoes kan ook water vangen en vasthouden. Het kan dus ook de perfecte bodem zijn voor roest. Bij roest denk je overigens waarschijnlijk primair aan de carrosserie, maar andere onderdelen van je auto kunnen natuurlijk ook prima roesten. Daarom is het belangrijk dat je je auto voordat je ‘m lang stilzet goed warm rijdt, zodat zoveel mogelijk water uit het traject van benzinetank naar einddemper gejaagd is.
Tevens wil je zo min mogelijk water en (bio-)ethanol in je tank hebben. Dat is tegenwoordig lastig, maar je tank volmikken met goede peut (als het kan zonder gemalen planten erin) is een puik idee. Er zijn additieven die je in je tank kan stoppen, maar of die nuttig zijn is voer voor discussie op menig forum. Overigens geldt dat voor vrijwel alle topics rondom dit onderwerp. De een vindt de zorg voor de heilige koe nooit ver genoeg gaan, de ander vindt het allemaal maar onzin.
Top tip ter afsluiting
Het lijkt intuïtief een goed idee om af en toe een stukje te rijden met de auto om een aantal van bovenstaande ‘issues’ te tackelen. Op zich is dat ook zo, maar doe het dan wel goed! De auto even koud starten en verzetten spaart wellicht je banden, maar belast je accu en geeft potentieel een grotere kans op roest. Alleen als je de auto dan echt weer warm laat draaien is het een redelijke optie. Als je je auto ergens stalt bij een bedrijf, check dan ook hoe zij daar mee omgaan.
Image-Credit: vunzige stilstaande Range Rover via autojunk
erreen zegt
Mitigeren …… ik moest hem opzoeken.
autodidact zegt
@erreen: wat heb je gevonden?
ouwedibbes83 zegt
@autodidact: afzwakken, verlichten
focusrs1 zegt
Elke 1-2 weken goed warm rijden lost dat probleem op.
tortuga zegt
@focusrs1: lees top tip
dutchneon zegt
Heb de twee diesel range rovers meteen maar geschorst 2 weken geleden… dus rijden is er niet meer bij.
ga er vanuit dat ze zeker een kwartaaltje niet gebruikt hoeven te worden. das een kleine 2000 euro aan mrb en verzekeringspremie bespaard!
kniesoor zegt
De kever staat aan een druppellader, dus de accu blijft okselfris. Maar vanwege de banden er vandaag eens ff flink mee gereden. Was ‘t prima weer voor. Later in de week nog een keer, terug naar waar-ie normaliter staat. Geen ‘vierkanterigheid’ van de banden gevoeld, da’s fijn.
marc94 zegt
@amghans: zet je hem toch op 4 assteunen of bakstenen (ieder zijn meug). banden probleem opgelost. ontlast ook de veren.
kniesoor zegt
@marc94: Het feit, dat-ie daar niét op staat is een mooi excuus on er geregeld ‘een blokje mee om te gaan’.
mat1980 zegt
Het is deze dagen toch bij uitstek geschikt om een mooie tour te maken? Je zit achter glas, hebt over het algemeen geen contact met andere en het is lekker rustig op de wegen! Ik zie bij mij in de omgeving bovengemiddeld veel motorrijders die lekker een stukje touren. Helaas heb ik geen “plezier”auto of motorfiets meer anders had ik het wel geweten. Lijkt mij een prima tijdverdrijf!
bbfix zegt
@mat1980: en de peut is betaalbaar(der)…
boomhauwer zegt
@mat1980: motorrijden is verboden in België wegens verhoogde kans op lichamelijk letsel. Ziekenhuizen liggen al vol genoeg.
thestino zegt
@boomhauwer: Ik zie er toch ook veel rijden, zal niet allemaal voor het werk zijn…
thestino zegt
@mat1980: Ja, vind ik ook, maar het mag niet.
mat1980 zegt
@thestino: in nl mag je, op het moment van dit schrijven, nog gewoon op straat komen, ook met de motor!
grasvreter zegt
Heb een wagen uit 93 op stal staan, maar dus geschorst. Was graag een stuk gaan rijden, maar dan moet ie gekeurd worden en uit de schorsing. Dus nog maar laten staan. Heb overigens de tank volgegooid met premium benzine, accu los, bandjes flink hard. En in zijn vrij, en niet op de handrem, paar blokkies voor de wielen. Oja, en, de wielkasten goed uitgespoten. Als je daar modder laat zitten gaat het goed roesten. Ik hoop dat ie er straks nog netjes uit ziet.
wimof zegt
Vermoedelijk woon je niet in België, anders had het ritje enkel tussen je oren plaatsgevonden.
kennone zegt
Ik ga voor de top tip. Af en toe het dorp wakker blazen met de Abarth ?
lekkerlinksrijden zegt
Vat dit niet verkeerd op, maar het is geweldig op de snelwegen. A4: geen file niks nada noppes, de hele dag doorrijden. Normaal plan ik afspraken buiten file tijden, nu wanneer het mij uitkomt
E34M5Touring zegt
We hebben een aantal sets van die foam oprij platen. Werken geweldig. De auto’s in de US staan vaak wat langer stil en met die dingen geen last van ‘vierkante’banden. Meuk kost geen drol, werkt perfect. Zelfs met zware auto’s (beide 2000+kg).
jajeroenja zegt
Advertorial voor Shell; V-power is tot op heden nog bio-ethanol vrij, met dat in de tank zal er dus vrij weinig vocht bijkomen.
golf1985 zegt
Mijn golf staat bij de schoonouders in de loods. Heb hem van het weekend effe lekker laten rijden. Vond het zelf ook leuk natuurlijk. Hij heeft 4 weken stil gestaan maar ga hem van de week meenemen naar het werk. 45 min enkel zal hem wel goed doen. Mijn schoonvader is er ook gek op die heeft hem zelfs een aantal keer laten rijden en zelfs een keer gewassen. Kan niet beter zou ik zeggen!
marc94 zegt
@golf1985: mijn reactie eerder bovenaan: krik hem op 4 assensteunen. kosten geen drol en het ontlast alles wat met je wil te maken heeft en er aan vast zit.
marc94 zegt
@marc94: wil=wiel. wellicht een dubbele post maar het scheelt een hoop ander gedoe zoals verder rollen,en mits goed uitgevoerd meer effect dan matjes.
golf1985 zegt
@marc94: hij staat ook op 4 assteunen. Mijn schoonvader heeft nog een cabrio voor de hobby die in dezelfde loods staat maar vond mijn auto belangrijker blijkbaar:)
camber24 zegt
Dat van die vierkante banden; iemand een idee vanaf wanneer zoiets ongeveer begint op te spelen?
sr20det zegt
@camber24: Na week of 3, als je er last van heb raad ik je aan je banden goed warm te rijden op een weg met veel bochten. Dan daarna op pompen tot een bar of 5, kunnen ze makkelijk hebben. Dat zal het trillen aanzienlijk verminderen, de rest moet eruit gereden worden
camber24 zegt
@sr20det: thanks!
Pallas zegt
@camber24: wil ik ook graag, de auto staat hier regelmatig een maand stil.
lekbak zegt
Een goede druppellader gaat je accu wel degelijk ontladen. Een slechte druppellader doet alleen druppelen en dan gaat je accu naar de klote. Het best is om de accu goed volgeladen los te koppelen, maar dat is vooral voor oude auto’s. Bij nieuwe auto’s zou dat wellicht bijwerkingen kunnen hebben maar daar ben ik niet thuis in.
Ook een goede hoes kan absoluut geen kwaad. Er zijn hoezen voor binnen en voor buiten. Een hoes voor binnen is ademend en niet waterdicht, scheelt een hoop poetswerk. Ze zijn overigens niet goedkoop.
jpoers zegt
Lees wel iets over de e10 brandstog maar niet over het ontmengen van het goedje. In mijn motor zorgde dit helaas ook voor een onderhoudsbeurt van de cabarateurs.
sr20det zegt
@jpoers: Als je je ook maar een klein beetje verdiept hebt in de aankondiging van die troep, hoor je te weten dat je bij oudere motoren/ motoren met carburateurs geen e10 moet tanken.
bimmerfan zegt
In het gras zetten helpt ook tegen roest heb ik gehoord.
911targa zegt
@bimmerfan: in de volle zon, heb ik gehoord.
alassad zegt
Vanaf wanneer is het rendabel om je auto te schorsen? (Vanaf hoeveel weken stilstand) – zit er aan te denken om mijn diesel te schorsen, betaal toch totaal 200e per maand aan verzekering en mrb…
phr34k zegt
Sowieso meer dan één maand want: Als u de schorsing beëindigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Schorsing aanvragen kost trouwens €73,10
Dutchdriftking zegt
Ooit is een filmpje gezien over een Britse firma welke het langdurig stallen van supercars tot hun beroep had gemaakt. Vast te vinden op Youtube. Als je denkt dat bovenstaand ver gaat dan heb je werkelijk geen idee. ….
Shaw zegt
MRB kun je die terugvorderen? Van belasting van de wegen is nl. geen sprake…