Voorkom irritante verrassingen en weet wat je kun verwachten.
De herfst is lekker mild begonnen. Blauwe luchten en aangename temperaturen maakten oktober voor de autoliefhebber een feestje. In plaats van je hobbyauto naar de stalling te brengen kon je er nog een maand van genieten. Cabrio-rijders hebben bijzonder veel dagen deze maand met het dakje open kunnen rijden.
Autoruit krabben
Het is nu terugblikken op een heerlijk najaar, want de herfst gaat er toch echt komen. Echt koud is het overdag nog niet, maar je moet wel rekening gaan houden met eventuele vorst dit weekend. Dat betekent dat er kans is dat je bevroren ruiten gaat zien op je auto. Wie de krabber niet in de auto had liggen deze zomer moet deze nu weer van stal halen. Daarover bericht de Telegraaf, de krant van krabbend Nederland.
Dat niet alleen. Koude ochtenden betekent ook dat je een afspraak kan gaan maken voor de bandenwissel, mocht je winterbanden hebben. Morgen begint november en de kans op ochtenden met vorst nemen toe. Dan wil je niet rijden met je Pilot Cup 2’s, maar liever een compound met wat meer houvast om glibberen en glijden te voorkomen.
Daarover gesproken. Voorkomen is beter dan genezen. Wees dus voorbereidt op het uitgestelde najaar dat nu echt gaat komen. Krabber in de aanslag, afspraak maken voor de bandenwissel, een extra jas in de auto mocht je ergens met panne komen te staan. Ik zie het als een uiterst belangrijke maatschappelijke taak jullie Autoblog-lezers tijdig te informeren over wat komen gaat. Bij deze!
De grootste kans op een bevroren autoruit is in de nacht van zaterdag op zondag. Lokaal kan het kwik dalen tot -2 graden Celsius. Wie vroeg in de auto stapt op zondagochtend zal hoogstwaarschijnlijk de autoruit moeten krabben. De waarschuwing is vooral voor het buitengebied. In drukbevolkte dorpen of steden is dit nog niet echt aan de orde. Tenzij jij zo’n eindbaas bent die zijn of haar auto gewoon in de garage of eventueel onder een carport heeft staan. Want krabben is eigenlijk voor paupers natuurlijk.
tortuga zegt
Een heel artikel om het weerbericht van komend weekend te kunnen meedelen?
Dat mag ook eens
RubenPriest zegt
Ik ambieerde altijd al een carrière als weerman
mashell zegt
De gouden formule is een: teleac cursus, elke dag met een zwaar accent “hier en daar een bui” zeggen en afsluiten met een soort van oerschreeuw tussen allerlei vrolijke bewoners van een zorgboerderij.
RubenPriest zegt
Good to know
Richmond zegt
Bestaat dat nog teleac?
't Peugje zegt
Mijn winterbandjes vorige week laten monteren, meer vanwege de verplichting in Duitsland. De eco banden met lage rolweerstand op mijn leasemuis hadden de zachte hollandse winters vast ook wel overleefd. Wel bedankt voor de tip want mijn ijskrabber met handschoen van de action ligt nog op zolder.
Dutchdriftking zegt
In Duitsland enkel verplicht wanneer de omstandigheden er om vragen. Niet seizoen gebonden😉
't Peugje zegt
I know, maar ik ben gebonden aan een dealer die de wissel moet uitvoeren want auto van de zaak en ik ga pas vlak voor de kerst. Vaak staan de planningen dan al ramvol bij de dealers. En ik weet niet de weersomstandigheden rond de kerstperiode daar. Waar is Peter Timofeeff als je hem nodig hebt.. En ach, als ik ze toch heb, waarom niet mooi op tijd onder de auto.
imaginenl zegt
Ik zet de winterbanden er meestal pas onder als we naar de wintersport gaan. Als we dat niet zouden doen zou ik niet eens winterbanden hebben. Alleen als het heel winters in Nederland wordt en ik moet ergens heen (wat eigenlijk bijna nooit zo is) ga ik banden wisselen. Of is dit nu domme tactiek omdat de winterbanden eigenlijk alleen maar vergaan ipv verslijten?
ouwedibbes83 zegt
Ze drogen wss wel langzaam uit, waardoor het rubber stugger wordt en minder grip biedt. Maar als jij ze goed opslaat, gaat dat maar heel langzaam.
Rudy zegt
Ik zit er een beetje tussenin, vervang ze altijd vrij laat in het seizoen. Lees als het echt koud gaat worden en nodig is. Zolang het behoorlijk boven 0 blijft rij ik lekker op mijn PS4S rond! In de praktijk gaan ze er meestal medio – eind november onder en eind februari – begin maart er weer vanaf.
Johanneke zegt
Ajoh mijn nieuwste aanwinst, het nieuwe 2e auto’tje, een Kia Carens 2.0, heeft gewoon voorruitverwarming! Nooit meer krabben. Wat een luxe wagen is het toch.
't Peugje zegt
Met voorhuidverwarming krab je jezelf een ongeluk kan ik je vertellen.
ar166 zegt
Heb je daar ook last van tijdens het rijden? Nog nooit met een auto gereden met voorruitverwarming. Ben zelf buschauffeur, onze bussen hebben het wel en als het mistig is dan kijk je alleen maar tegen de draden van de warming aan, wat natuurlijk erg hinderlijk is.
Johanneke zegt
Nou, ik kende het knopje niet. Dus ik boekje er bij gepakt, staat er voorruitverwarming. Ik goed kijken, zie geen draden lopen. Ruit is origineel. Dus of de draadjes zijn echt heel dun, of ik heb een knopje die niks doet. We gaan het zien.
Richmond zegt
Een Kia carens? Zijn die er nog? Zie ze nooit meer rijden
rwdftw zegt
Neem een Tesla. Nooit meer krabben, altijd warm interieur.
Serieus : je opent de app, en vervolgens geef je aan hoe laat je de volgende ochtend wilt vertrekken. De volgende ochtend is de auto vol, ontdooid en opgewarmd.
mattr zegt
Alle elektrische auto’s behalve die van MG en Dacia hebben dit. Een Tesla nemen is dus gelukkig geen noodzaak.
jessepinkman zegt
Jaja je voorruit ijsvrij met een Tesla, maar je handgrepen nog steeds vastgevroren. Gelukkig heb je inderdaad geen Tesla nodig en kan dit met benzineauto’s d.m.v. een standkachel ook gewoon. Zoals mijn vorige 750i. Die verwarmde dan uiteraard d.m.v. benzine (extra optie), mijn huidige 745e doet dat via de accu (standaard optie).
mashell zegt
“standaard optie” het nieuwe schoolvoorbeeld van eencontradictio in terminis!
R82 zegt
Doe ik ook al jaren bij mijn Volvo Phev. Heeft ook nog eens voorruitverwarming (was wel een optie).
mashell zegt
Verwarmt Tesla ook de spiegels voor? Mijn Audi doet dat niet en dat is gewoon stom, stap je in een voorverwarmde volgeladen auto zit je alsnog te wachten tot de spiegels zijn ontdooit.
tmenges zegt
Ja dat heet standkachel, had mijn pa ook in zijn Volvo 240 uit 1990.
Robert zegt
Carport owner 😎
Ik geloof dat ik in 20 jaar twee keer heb moeten krabben, maar dat was omdat er ijsregen viel en de wind deze precies recht op/onder de carport blies.
werf76 zegt
Afgezien van het weer, sommige merken auto’s kunnen er sowieso na een nacht er vaak anders uit zien.
kniesoor zegt
Nachtvorst gaan we in de buurt van de Nederlandse (west)kust nog even niet meemaken, zeewater is nog vrij ‘warm’. Dus de ijskrabberT kan hier nog effe stof blijven vergaren.