Een meneer bewees namelijk dat je dat helemaal niet hoeft te doen, je auto APK laten keuren.
Bezitters van een iets oudere auto moeten er elk jaar aan geloven; je auto APK laten keuren. Het is vaak een hoop gedoe, maar we doen het voor de veiligheid. Want het kan natuurlijk gebeuren dat er iets essentieels niet goed is en dat komt dan aan het licht tijdens die APK-keuring.
Hoe het ook alweer precies zit met die regels, heb ik voor jullie uitgezocht. Was best eenvoudig, ben gewoon even naar de site van de RDW gegaan en daar zeggen ze er het volgende over.
Een nieuwe auto die elektrisch of op benzine rijdt, moet na 4 jaar voor het eerst voor de APK. Bij een dieselauto is dat 3 jaar. Na de eerste APK-keuring moeten elektrische of benzineauto´s om de 2 jaar gekeurd worden tot ze 8 jaar oud zijn. Daarna moeten ze elk jaar worden gekeurd. Diesels moeten na de eerste APK al elk jaar worden gekeurd. Een auto vanaf 30 jaar moet om de 2 jaar voor de APK en vanaf 50 jaar hoeft de APK niet meer.
Aldus de RDW, die verstand hebben van APK-keuringen…
Je auto elk jaar APK laten keuren? Waarom zou je?
Een man uit het Gelderse Asperen kende die regels ongetwijfeld ook, maar besloot er een loopje mee te nemen. Simpelweg door zijn auto niet elk jaar APK te laten keuren. Was waarschijnlijk te veel gedoe en hij merkte wel wanneer hij tegen de lamp zou lopen. Denken wij.
Afijn, dat ging best een tijd goed. En waar we best een tijd zeiden, bedoelden we ENORM LANG! Het duurde namelijk 27 jaar voordat hij een keer een bezoekje kreeg van de plaatselijke hermandad. De plaatselijke wijkagent besloot zijn kenteken eens door het systeem te halen en zag de opmerkelijke data verschijnen.
De auto was voor het laatst voor de APK geweest in 1997. Toen betaalden we nog met guldens, reden we nog Elfstedentochten en waren de Spice Girls nog knappe jonge meisjes… We bedoelen maar, da’s dus echt lang geleden.
De dienstdoende koddebeier die de overtreding opmerkte kon niet anders dan de bestuurder een flinke boete te geven. Zou je denken. Niet dus. De boete bedroeg slechts 160 euro. Nou weten wij niet exact wat een beetje apk kost tegenwoordig, maar we denken dat die 27 keer NIET betalen goedkoper was dan 160 euro…
Kortom, wat hebben we geleerd? Je auto APK laten keuren is helemaal niet nodig. Zolang jij nergens tegenaan rijdt, normaal doet en je auto zo onderhoudt dat hij het 27 jaar volhoudt, hoef je die struggles helemaal niet te ondergaan.
Makkelijk toch?
Richmond zegt
Ik dacht dat de rdw automatisch een boete stuurde als je niet op tijd keurde
omarrs6 zegt
Dat dacht ik dus ook. Wat ik me ook afvraag, of verzekeringen de apk datum checken voor ze een polis afgeven. Stel je wilt een auto verzekeren waarvan de apk is verlopen. Kan dat?
melv zegt
In sommige gevallen wel. Ik heb hier een keer een auto binnen gehad die door de klant net was aangekocht zonder geldige APK. Er waren wat werkzaamheden nodig om de auto door de APK te krijgen (Mazda MX-5 + rotte dorpels). Gezegd tegen klant dat ik er tussendoor aan zou werken, maar hij bleef maar bellen omdat de verzekering moeilijk deed ivm dat er geen geldige APK op zat.
Dat de auto bij een RDW erkende garage in de werkplaats stond om dit op te lossen hadden ze verder geen boodschap aan.
Johanneke zegt
Auto kan je toch gewoon schorsen. Heb ik nu ook met mijn “oldtimer”. Heb er ook wel mee gereden zonder APK. Afspraak gemaakt met de garage, en ermee naar de garage gereden voor APK. Ben uiteraard niet aangehouden, maar had gevonden dat dit mag, zolang je maar kan bewijzen dat je op weg bent naar de garagist.
Robert zegt
Daarvoor dien je dus een auto tijdelijk te schorsen. Ik weet niet wat dat nu kost, maar een jaar of tien terug had ik precies dat probleem met mijn oldtimer-voor-dagelijks-gebruik, waar ik zes weken moest wachten op een onderdeel wat het verstrekken van een verse apk tegenhield. Destijds kostte me dat eenmalig iets van 22 euro.
basman147 zegt
Dat was vroeger zo, maar op een gegeven moment mocht dat niet meer vanwege privacy-regels.
RDW mag volgens mij namelijk geen boetes schrijven, maar die leverde de gegevens aan het CJIB / OM / een instantie die het wel mocht. Die uitwisseling van gegevens mocht niet mer.
mashell zegt
Privacy is niet bedoeld om onveilige auto’s op de weg te laten rijden en overtredingen mogelijk te maken.
potver7 zegt
Nee maar je mag veiligheid ook niet misbruiken als argument om de privacywetgeving te overtreden.
Richmond zegt
Volgens de RDW doen ze dit nog steeds:
“Controle op APK en boete
Alleen als u niet rijdt, mag de APK maximaal 2 maanden zijn verlopen. Daarna moet het voertuig APK gekeurd zijn. Wij controleren dit in het kentekenregister. Is het voertuig na 2 maanden niet gekeurd dan krijgt u een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Dit bedrag ligt tussen de 160 en 450 euro.”
bobje zegt
Dat klopt niet. Toen ik nog een oldtimer had die niet op de openbare weg geparkeerd stond, kreeg ik een paar maanden nadat de APK was verlopen automatisch een boete vanwege geen APK. Dan had ik m moeten afmelden.
potjak zegt
Bijzonder, daarbij als je het onderhoud van de auto zo plant dat deze ook apk nodig heeft is apk veelal gratis. Dus ik zie niet in waarom ik de auto niet zou laten keuren.
kilum zegt
Dit is een goeie tip.
Johanneke zegt
Omdat er zat mensen zijn die zelf het onderhoud kunnen doen. Olie en filter wissel, en af en toe naar de bandenboer kom je echt heel ver mee, mits je zuinig omgaat met een goed gebouwde auto. Yarisje 1.3 ofzo.
potjak zegt
Inderdaad, daar had ik niet aangedacht, dat komt omdat ik werkelijk niemand ken die dat doet ;-)
Tonnie zegt
Alsof er wel onderhoud gepleegd werd door een garage, ha! 🙃
potjak zegt
Staat inderdaad nergens ;-)
petroldrinker zegt
“maar we doen het voor de veiligheid” Voor een deel sure, maar we doen het meer omdat het een verplichting is… een auto die ik maar bijv 2500km pj rijdt, altijd binnenstaat tegen weersinvloeden en gewoon van goede kwaliteit is met goed onderhoud, zou dat dus echt niet nodig hebben elk jaar…
Johanneke zegt
Het is een verplichting omdat er anders wel onveilige auto’s op de weg zouden komen. Dan krijg je mensen die door blijven rijden totdat ze een klapband krijgen of van de weg glijden, of nooit de olie verversen, pech krijgen, etc.
APK is gewoon om de algehele conditie van alle auto’s op de weg goed genoeg te houden, en ik ben blij dat we dat hebben. Stel het begint te regenen en iemand crasht in jou omdat zijn banden geen profiel meer hebben. Geen zin in.
pomoek zegt
Tros kieskeurig, voor de APK hadden ze een item, wrak van de week. Was destijds volstrekt normaal om auto’s met de bibs enkele millimeters boven het wegdek te zien rijden, met compleet doorgerotte vloerplaten kokerbalken, noem maar op. APK heeft daar echt wel enige verandering in gebracht.
potjak zegt
Prachtig vond ik dat als kind. “Die zien wij nooit meer… terug!”
dees zegt
Of je veel of weinig rijd met een auto maakt qua veligheid niets uit.
Voor sommige dingen is rijden zelfs beter dan stilstaan.
mashell zegt
Als die auto dat niet nodig heeft, rol je fluitend door de keuring en ben je met een paar tientjes klaar en is er geen reden de keuring te mijden.
alfafever zegt
Als ik die tekst zo lees, dan is het ook voldoende om gewoon op LPG te gaan rijden, zolang hij maar niet ouder is dan 30 jaar 😋
dracae zegt
Wat een onzin… op zoveel manieren.
De meeste van ons krijgen als de APK verlopen is de boeten op basis van databases gewoon thuis.. ik vraag me af waarom deze man niet.
Dus heel slecht advies.
Daarnaast heeft APK gewoon nut. Als je kijkt naar de staat van auto’s met en zonder een dergelijk systeem zijn wij veel beter af qua veiligheid.
Marf zegt
Die man heeft dan nooit op snelwegen gereden. Daar wordt je kenteken ook gescand en krijg je automatisch een berichtje of boete thuis als de apk verlopen is .