Wederom een Amerikaans consumentenonderzoek waar je verder niet bar veel aan hebt, maar de discussies in de comments zijn altijd wel vermakelijk.
JD Power heeft onderzoek gedaan naar de algehele voldoening bij auto-eigenaren. We krijgen nog weleens commentaar omdat niet duidelijk is wat die luitjes nou precies onderzoeken. Om dat probleem te ondervangen hebben we gewoon een lap tekst van hun website gekopieerd. Gelieve je commentaar dus ook aan JD Power te richten. Laatste reminder: dit is dus GEEN kwaliteitsonderzoek. Waar het dan wel om gaat? Lees verder:
The 2017 U.S. Automotive Performance, Execution and Layout Study measures owners’ emotional attachment and level of excitement across 77 attributes, ranging from the power they feel when they step on the gas to the sense of comfort and luxury they feel when climbing into the driver’s seat.
These attributes are combined into an overall APEAL index score that is measured on a 1,000-point scale. The study, now in its 22nd year, is based on responses gathered from February through May 2017 from nearly 70,000 purchasers and lessees of new 2017 model-year vehicles, surveyed after 90 days of ownership.
Ah ja. In het APEAL-onderzoek staat dus de vraag centraal hoe speciaal een auto nog aanvoelt voor een eigenaar. Of hoe speciaal de auto de eigenaar laat voelen? Ingewikkelde materie. Goed om te weten is dat fabrikanten steeds beter snappen wat de consument zoekt in een auto. Bovendien lijkt de kloof tussen mass production en premium steeds kleiner te worden.
Verder blijft Porsche voor het 13e jaar achter elkaar bovenaan staan en is Chrysler het merk dat zich het sterkst wist te verbeteren. Dit zijn de best scorende merken, inclusief het aantal punten:
Porsche, 884
Genesis (Hyundai), 869
BMW, 855
Audi, 854
Mercedes, 851
Chrysler, 815
Dit zijn de “beste” modellen per categorie:
- LARGE LIGHT DUTY PICKUP 2017 Ford F-150
- COMPACT PREMIUM SUV 2017 Porsche Macan
- MIDSIZE PREMIUM SUV 2017 Porsche Cayenne
- SMALL SUV 2017 Kia Niro
- MIDSIZE PREMIUM SPORTY CAR 2017 Porsche 911
- LARGE PREMIUM SUV 2017 Cadillac Escalade
- COMPACT SPORTY CAR 2017 MINI Cooper
- COMPACT MULTI-PURPOSE VEHICLE 2017 Kia Soul
- LARGE HEAVY DUTY PICKUP 2017 Ford Super Duty
- MIDSIZE SPORTY CAR 2017 Dodge Challenger
- COMPACT SUV 2017 Honda CR-V
- MIDSIZE PREMUM CAR 2017 Audi A7
- MIDSIZE PREMIUM CAR 2017 Lincoln Continental
- LARGE SUV 2017 Chevrolet Tahoe
- SMALL PREMIUM CAR 2017 Audi A3
- SMALL PREMIUM CAR 2017 BMW 2 Series
- COMPACT CAR 2017 MINI Clubman
- LARGE CAR 2017 Kia Cadenza
- MIDSIZE CAR 2017 Nissan Altima
- SMALL CAR 2017 Chevrolet Bolt
- SMALL PREMIUM SUV 2017 BMW X1
- MIDSIZE PICKUP 2017 Honda Ridgeline
- MIDSIZE SUV 2017 Nissan Murano
- MINIVAN 2017 Chrysler Pacifica
- COMPACT PREMIUM CAR 2017 Audi A4
sportstand zegt
De A7 als midsize premium sedan, only in America.
moosepower zegt
@sportstand: klopt is natuurlijk gewoon een klein hok ?
bitd zegt
@sportstand: trouwens wel bijzonder in het laatste jaar vh model.
suheyl zegt
@sportstand: en de A4 als compact klasseren…
olivier420 zegt
Afkortingen verzinnen. Die Amerikanen zijn er gek op.
En ik vind dat APEAL nog leuk gevonden ook.
dawwg zegt
@olivier420: APPEAL was anders stukken beter geweest :)
dampu020 zegt
Er staat heen mercedes tussen de modellen
E34M5Touring zegt
Knap van Hyundai. Al denk ik dat het voornamelijk op conto van Genesis komt. Ik vind zo’n Equus een fraaie bak. Kost gebruikt geen donder in de US. En zo’n 5.0 R-Spec is dan best interessant.
kalslasie zegt
Hoppa, 2 categorieën in de pocket, MINI Cooper & BMW 2 serie!
unknown32 zegt
@kalslasie: beiden geen bmw’s in mijn ogen… FWD bweik!
autodrop zegt
Compact premium car A4, heeerlijk!
desjonnies zegt
Primijum
– als poes 18 jaar inmiddels een goede dag heeft
– als mijn vrouw niet loopt te zeiken
-als frietkot Luc, verscholen in de Antwerpse haven Friet mĕj stoofvlees serveert
– als die flitspaal het niet doet
– als ik na het bevolkingsonderzoek gelukkig geen darmkanker blijk te hebben
– als ik bericht van vriend Wout krijg dat hij diep in Frankrijk zit
– dat dat dolende yorkshire terriertje wat ik gevangen heb weer bij zijn baasje is.
– dat ik weer een klant heb geholpen.
– als ik me op de weg me niet erger aan debiel rijgedrag
Auto’s kunnen mooi, lelijk, koddig, Alfa 159, goedkoop, agrarisch, patserig, dik, over the top, Engels, groot, breed, open, Germaans of zwart zijn; sommigen hebben zelfs zes wielen, maar premijum heeft niemand me ooit kunnen uitleggen
jules713 zegt
@desjonnies: bij de meeste producten wil ‘premium’ zeggen dat je er ver vandaan moet blijven.
awesome zegt
Jij maakt je zorgen om ‘premium’?
Ik scrollde vanochtend even door LinkedIn, dat is pas eng!
‘Gaat je hart sneller kloppen van werken met Office?’
En nog veel meer van dat soort kreten. Marketing is een grote bitch!
Mag ik een teiltje?
pomoek zegt
@desjonnies: eens. Mensen mogen wat mij betreft zich best lekker voelen achter het stuur. Maar ik wordt echt lauw van al die auto emotion-achtige marketing onzin.
lekkaah zegt
@pomoek: en nu?
Marketing verbieden? Schaf dan gelijk het kapitalisme af!
Gelukkig ben jij geen ondernemer, want elk bedrijf heeft marketing nodig.
pomoek zegt
@lekkaah: haha, dat zou je wel willen hè ouwe salon-socialist, het kapitalisme afschaffen! Nee hoor, het mag van mij mooi blijven bestaan, net als marketing. Dat muur is gevallen tovaritsj, geniet van love peace and Happinez!
Rick-dos zegt
“Wederom een Amerikaans consumentenonderzoek waar je verder niet bar veel aan hebt, maar de discussies in de comments zijn altijd wel vermakelijk.”
Als ik dit lees dan voel ik mij als reageerder als een tijger in een circus en Maurits is de dompteur. Ik kan niet tegen autoriteiten daar word ik passief agressief van.
Ik doe dus niet mee aan dit spelletje.
BMW rules! …….damn you, Maurits!
michaelcorleone zegt
Nissan GT-R i.p.v. de Porsche 911
Ook de Cayenne zou ik weglaten voor iets leukers.
peug206 zegt
“Small premium car 2017: audi A3.”
“Small premium car 2017: Bmw 2 series”
Hoe dan??
E550 zegt
@peug206: coupe en sedan denk ik.
peug206 zegt
@e550: zou kunnen. Ik haal het in ieder geval er niet uit… niet dat er een hoge waarde aan onderzoeken door amerikanen gehecht moet worden, en al helemaal niet dit soort onderzoeken.
potjak zegt
Gevoelsmatig dan hé ;)
toyotavenray zegt
Waar staat Toyota? Met de meest betrouwbare auto 2017.?
Gulli zegt
@toyotavenray: geeft maar aan dat betrouwbaar en beleving ver van elkaar vandaan liggen
lekkaah zegt
@gulli: zie alfa :’) *gaat schuilen*
peugeot307 zegt
Uuh de Audi A4 is echt niet beter qua rijden dan de Alfa Romeo Guilia/BMW 3 Series/Jaguar XE
huracan zegt
@peugeot307: de 307 wel natuurlijk
robert110 zegt
Die Honda Ridgeline is toch wel opmerkelijk. Dat is toch een beetje de minivan van de pick ups met zijn unibody ontwerp. Je zou zeggen dat zijn concurrenten (Toyota Tacoma, Chevrolet Colorado, GMC Canyon, Nissan Frontier) door het klassieke ladderschassis en meer off road gericht ontwerp voor meer beleving zouden zorgen.