Een nieuwe ronde in de ontwikkelingen rond Jaguar. Sir Anthony Bamford, baas van het bedrijf JCB dat nog geen week geleden met de JCB Dieselmax het record brak van de snelste dieselauto ter wereld, vertelde na deze geslaagde record poging dat hij geïnteresseerd is Jaguar. De enige voorwaarde is wel dat hij enkel Jaguar koopt, want Land Rover wil hij er niet bij hebben. Ford zou dan voor de verkoop eerst de twee merken moeten splitsen. Bamford is van mening dat Ford meer winst kan maken als de twee merken gescheiden worden verkocht.
Bamford voorspelt ook dat wanneer een privé bedrijf Jaguar koopt, het merk na ongeveer drie jaar weer verkocht zal worden. Zelf heeft hij grootse plannen met Jaguar voor langdurige toekomst. Bamford heeft nog niemand van Jaguar of Ford benaderd maar hij is dat zeer binnenkort wel van plan (bron: insideline).
Klaas zegt
Ik wist niet dat Ford ook van LaRo afwil. Dat is wel erg snel. Ik dacht dat er bij LaRo nog wel geld werd verdient.
Als Jaguar door venture capitalist wordt gekocht dan wordt het zeker na vier tot acht jaar weer doorverkocht, tegen een dikke winst. Dat is de business van venture capitalists.
Staan de merken al officieel te koop? Bij de geruchten dat Renault Jaguar wilde hebben ontkende Ford nog verkoopplannen.
Met JCB kunnen we wel een hele snelle Jag Diesel verwachten en een Jag tractor, iets voor de PC Hooftstraat.
LPH zegt
@Klaas, Jaguar en LaRo was een soort combi pakketje, op de hoop dat er dan meer gegadigden zouden zijn…
LaRo is wel degelijk winstgevend hoor.
diesel zegt
Komt er dan een Jag landbouwtractor
of een Jag laad / graaf combinatie lijkt me vet
er zijn ook Renault, Ford, Lamboguini, Fiat en zelfs Porche tractors de meeste zijn wel over genomen door grote tractor fabrikanten als CNH
http://images.google.nl/images?q=tbn:JAReWIns2kcq9M:http://www.jcb77.ru/pics/jcb.jpg
Maar dan een groene natuurlijk
dekster zegt
van mij mag hij ;-) ik zie het al helemaal zitten
JeffreyG zegt
woehoe, jaguar gaat dus dieselen ;)
kicken :roll:
in zo’n wagen moet geen diesel
is het net een tank :roll:
Insider zegt
@JeffreyG: Jaguar is al 2 jaar aan het dieselen in de X-type, S-type en XJ
heidekonijn zegt
De recente geschiedenis bewijst dat als Engelsen een Engels bedrijf managen het glorieus de mist in gaat. British Leyland deel twee. Nu nog wat vakbonden en over een jaar of twee is Jaguar van de Chinezen.
autoblogger zegt
Beter de Duitsers dan, die weten wel hoe je een Engels bedrijf moet runnen;)
Dennis zegt
Analisten waarschuwen Anthony Bamford. Hij kan het maar beter niet doen, want hij zou nog weleens zijn vingers kunnen branden aan Jaguar.
But automotive guru Professor Garel Rhys of Cardiff University disagrees: “There is no synergy between a JCB and a Jaguar,” he said in an interview with The Telegraph. “The only thing they have in common is four wheels and a steering column… Jaguar would bring JCB down.
bron: http://www.autocar.co.uk/News_Article.asp?NA_ID=222142
w0o0dy zegt
Bamford heeft een erg goede staat van dienst. Zijn bedrijf is een voorbeeld van hoe je een efficiënte fabriek moet runnen. Hij heeft dus alle kennis in huis om er wat van te maken…. maar of hij genoeg geld op tafel kan leggen om de verliezen te dekken en de ontwikkeling van betere nieuwe modellen te financieren dat is de vraag. Dat is ook precies waar het bij de Engelse merken fout ging. Bezuinigen op de ontwikkeling omdat het slecht gaat en vervolgens de markt op moeten met een inferieur product… kansloos!
Dus een grote VC samen met Bamford, zou wel eens een zegen voor Jaguar kunnen zijn, als ze genoeg durven te investeren.
Cees LeConte zegt
In de 70er jaren. heb ik ca 12 jaar voor JCB Beneleux mogen werken (verkoop). Een van de fijnste bedrijven waar ik ooit voor gewerkt heb. Tijdens deze periode heb ik verscheidene malen de fabriek in Engeland bezocht en stond er versteld van de profesionaliteit waarmee er daar gewerkt werd ondanks de negatieve berichtgeving die er toen heerste over Engelse bedrijven, t.a.v stakingen, produktontwikkeling enz. JCB was altijd positief en werkte aan een uitstekend imago. Bamford senior was toe al een liefhebber van auto’s met historieen trots op Engelse produkten als R.R,Diamler enz. Dit straalde het bedrijf ook uit. Als wij met (nieuwe)klanten de fabriek bezochten werden we ook altijd van het vliegveld opgehaald in een Daiml;er of R.R. Ik geloof daarom ook dat Anthony Bamford oprechte gevoelen heeft om een merk als Jaguar weer die plaats op de internationale automarkt geven die het merk waardig is en verdient.