We weten wat de toekomst is van de Abarth 695. En we hebben nieuws in de vorm van de Abarth 695 75° Anniversario.
Aan alle leuke dingen komt een einde. Vorige week kon je exclusief bij Autoblog lezen dat de Fiat 500 uit productie gaat, evenals de Fiat 500X. In de commentsecties waren er mensen die vroegen hoe het zat met de Abarth-versie.
Nou, daar hebben wij een antwoord op: ook de Abarth 695 gaat uit productie! Helaas, helaas. Nu is dat natuurlijk geen verrassing. De Abarth 695 is natuurlijk een snelle en heftige variant op basis van de Fiat 500.
Als de basisvariant niet meer gemaakt wordt, heb je ook geen snelle versie. Overigens hoef je niet te treuren, want er is natuurlijk wel een elektrische Abarth 500e, wat in feite de opvolger is.
Abarth 695 75° Anniversario
Uiteraard viert Abarth het einde van de 695 wel. Dat doen ze met de Abarth 695 75° Anniversario. De auto viert niet alleen het einde van de 695, maar ook de 75e verjaardag van het merk Abarth.
Je kan de Abarth 695 75° Anniversario herkennen aan een paar kekke features, zoals de gouden 17 inch wielen, de gouden stickers en de Lexus-esque uitlaten aan de achterzijde. Voor elke cilinder is er één uitlaat. Overigens zijn die uitlaten niet helemaal uniek voor de Abarth 695 75° Anniversario, we zagen ze ook op andere special editions van Fiats pretletter.
Motor
De motor is de 1.368 cc (onthoud dat getal) grote viercilinder turbo die 180 pk en 250 Nm levert. Via een handbak (slechts vijf versnellingen) worden de krachten op de voorwielen gesmeten. Als je goed de grens tussen grip en slip kunt aanvoelen, kun je in 6,7 seconden de 100 km/u halen.
De topsnelheid bedraagt 225 km/u. Ze zien je al voorbij aankomen als je met die snelheid aankomt denderen op de A3. Om te zorgen dat je op dat beruchte stuk snelweg niet alle kanten op stuitert, zijn er Koni FSD-dempers aanwezig.
Toekomst Abarth 695 helaas bekend
Uiteraard zijn er ook nog wat interieur-items die de Abarth 695 75° Anniversario bijzonder maken. Zo is het dashboard van Alcantara. Dat materiaal zien we ook terug op de Sabelt-sportkuipen, uiteraard met logo’s en borduurwerk (ja, er staat 75° Anniversario).
Apple CarPlay en Beats Audio zijn standaard. Abarth gaat er (let op) 1.368 exemplaren van maken. Precies, voor elke kubieke centimeter één Abarth. Daarna is het over en uit.
Jantje_555 zegt
Apple Carplay??? Android Auto toch ook vermoed ik?
HZW zegt
Eigenlijk is het ook wel klaar met de Abarth 595/695, na de 2016 facelift is er eigenlijk technisch niets meer door ontwikkeld aan de auto, dus nog steeds de oude 5-bak, zoals bij de alle eerste Abarth 500, en ook geen fatsoenlijke automaat met bv een dubbele koppeling, voor de liefhebbers daarvan.
Tevens weinig op het gebied van meer vermogen, wat vroeger 135 pk was, werd bij de 2016 facelift 145 pk (software aanpassing) en 160 pk (verdere software aanpassing) voor bv een Pista en andere specials en verder werd de Turismo met een 165 pk down tune competizione motor met Garrett 1446 turbo motor uitgerust.
Maar verder niets nieuws, wat überhaupt noemenswaardig was, geen nieuwe compacte handgeschakelde 6-bak, geen compacte moderne automaat, waardoor er weer een meer normale draaicirkel ontstaat.
Het enige wat Abarth heeft gedaan sinds de 2016 facelift, is het uitmelken van een achterhaalde auto, tot de laatste druppel.
anthwan zegt
Inderdaad ze melken het weer lekker uit.
En waarom geen 6-bak, lekker cheap Fiat!
detroitv8 zegt
Ik rij een 595 Turismo phase 4 (“facelift”) en die 6e versnelling mis je echt niet.
Sterker nog, hij draait bij 110km/u ca. 100 toeren minder dan de 86pk TwinAir die ik hiervoor reed.
De facelift heeft, met name wat je zelf aangeeft softwarematige aanpassingen, echt wel een ander karakter dan de phase 3.
Al met al vind ik het best wel geinig rijden en jammer -doch logisch- dat de productie stopt.
Wolflow zegt
Gezien de goedkope stoffen stoel bekleding zou je Android auto inderdaad eerder verwachten.
Apple CarPlay doet te veel aan premium denken
anthwan zegt
Als u mocht kiezen tussen een nieuwe VW Corrado VR6 of deze Abarth?
HZW zegt
Deze Abarth 695 75º Anniversario, ondanks dat ik het een schamel uitgevoerde versie vind.
HZW zegt
Het valt me nu op dat er niet eens Bi-Xenon verlichting aanwezig is, wat echt een 10x betere licht opbrengst heeft tegen over de standaard koplampen.
De Abarth 695 70º Anniversario van 5 jaar geleden was een veel beter uitgevoerde Anniversario versie.