Let wel, naar Land Rover maatstaven.
Het is een eigenschap waar sommige merken mee te dealen hebben: een smal c.q. specifiek product portfolio. Daarmee zul je slechts een bepaald gedeelte van de markt kunnen voorzien in hun behoefte.
Denk aan McLaren en Ferrari enerzijds en Jeep en Land Rover anderzijds. Maar Land Rover heeft tegenwoordig concurrenten uit heel erg veel hoeken, aangezien heel veel luxe-merken nu ook dure en luxe SUV’s bouwen. Maar dan zou je denken: is het niet handig als Land Rover zich ook gaat begeven in het marktsegment der sedans?
Welnu, dat gaat niet helemaal gebeuren, maar wel een beetje. Er komt namelijk een Range Rover voor het asfalt, een ‘Road Rover’, zo u wilt. Dat meldt Autocar. Qua marksegment moet je denken aan het premium segment der crossovers. Dus een concurrent voor de Audi e-Tron of Mercedes EQC. Qua formaat moet ‘ie tussen de Range Rover Velar en Range Rover Evoque gepositioneerd worden. Voor velen nog altijd een ’terreinwagen’-achtige, maar voor Land Rover bijna een circuitauto.
De ‘Road Rover EV’ wordt in samenwerking met Jaguar gemaakt, uiteraard. De auto zal op op het MLA-platform worden gebouwd, een modulair platform dat geschikt is voor elektrische auto’s, plug-in hybrides en auto’s met een verbrandingsmotor. In technisch opzicht zal de auto veel aandrijflijn-componenten gaan delen met de nieuwe Jaguar XJ. Ook die auto is specifiek voor het asfalt bedoeld en zal er alleen komen met enkel elektrische aandrijflijnen. Voor de goede orde: deze ‘Road Rover’ zal enkel en alleen elektrisch zijn.
De nieuwe elektrische Range Rover en nieuwe Jaguar XJ zijn enorm belangrijk voor Jaguar Land Rover. De huidige Jaguar XJ is inmiddels uit productie en voor de rest maken de Britten voornamelijk grote, zware en dorstige auto’s. Dus logisch dat de verouderde en slecht verkochte XJ uit het gamma werd gehaald. Het is wel jammer, want de Jaguar XJ is toch wel een type auto dat in de Jaguar dealer moet staan.
Met deze diverse elektrische auto’s kunnen ze bij JLR de gemiddelde CO2-uitstoot terugdringen. Daarom komen er een hele hoop geëlektrificeerde Jaguars en Land Rovers aan. In 2020 komen er 14 nieuwe of vernieuwde modellen bij. Daarna staan er nog 16 eens nieuwe en vernieuwde modellen op de planning. Let wel, als daar een PHEV van de XF bij zit, dan gelden de sedan en station allebei als één model. Beide auto’s zullen gebouwd gaan worden bij de fabriek in Castle Browmich. De Jaguar XJ kunnen we volgend jaar al verwachten, de Range Rover voor de openbare weg zal iets langer op zich laten wachten.
mashell zegt
Jarenlange statistieken bij onderhoudsbeurten door Land Rover dealers hebben aangetoond dat maar 1 van de 100 Range Rover modderresten in de wielkasten had. 2 van de 100 hadden kinderfietsjes in de wielkasten en 15 van de 100 hadden tasjes met designerkleding in de wielkasten.
flatsixx zegt
@mashell: ik moet je zeggen dat ik af en toe wel eens een bospaadje pak.
lekkerlinksrijden zegt
@flatsixx: lopend met de hond?
lekbak zegt
@flatsixx: ik ook, zowel met de focus, de 206 als de 190. In Nederland nog nooit vast gezeten.
monaco zegt
@flatsixx: Same, zeer regelmatig
schaap zegt
@mashell: En de overige 84 van de 100? Staan die enkel maar voor de show op de oprit dan?
loserboi932 zegt
@mashell: Ben één keer door 40cm water gegaan. Dynamo naar de klote. €500 lichter.
bassx zegt
@mashell: Lekkere hoge zit, prima onderstel en een 5.0 V8 van Ford in het vooronder. Was voor mij reden genoeg.
lekbak zegt
Maar welke Range Rover is nu nog wel terreinwaardig vanuit de dealer dan? Alleen een paar nieuwe banden en velgen is niet meer genoeg om ze geschikt te maken. De offroad genen stoppen ze steeds verder weg onder plastic, en er is steeds meer moeite voor nodig om er iets goeds van te maken.
itiswhatitis zegt
@lekbak: het zou je verbazen hoe goed ze af fabriek in het terrein zijn
lekbak zegt
@itiswhatitis: op straatbanden niks beter als elke andere auto met permanente awd. Sterker nog: het hoge gewicht is een serieus nadeel waardoor ik er best een kratje bier op durf te zetten dat een subaru beter is offroad.
willeme zegt
@lekbak: Laten we binnenkort dan lekker gaan pilsen ;-). Veel Land Rovers zijn nog verrassend goed in het terrein. Zo leuk en compromisloos als vroeger is het niet meer, maar vergeet niet dat een Discovery S1 of Defender niet echt comfortabele auto’s waren. Subaru’s zijn ook niet verkeerd, maar komen rijhoogte te kort. Vroeger hadden ze vaak nog een tussenbak, wat ze beter geschikt maakte. Gewicht hoeft niet per se een nadeel te zijn met terreintijden. Zorgt ook voor voldoende druk op de wielen, die je soms erg goed kan gebruiken.
lekbak zegt
@willeme: les 1 met terreinrijden: gewicht is altijd je grootste nadeel. Met minder gewicht heb je ook minder grip nodig!
Maar zolang een auto op dunne straatbanden van de dealer komt is er bijna geen voordeel van allerlei offroad systemen. Kleine moeite, maar dat aanpassen maakt het al niet meer standaard.
Ik ben het er helemaal mee eens dat land rovers een goede basis hebben enzo. Maar je komt echt geen offroad park door zonder een stuk plastic achter te laten. En al helemaal geen verwilderd karrenspoor waar al 10 jaar niemand op heeft gereden. Die plastic bumpers enzo worden iedere generatie lager en kwetsbaarder, je zult dus steeds meer moeite moeten doen om de offroader uit z’n driedelig pak te krijgen en fatsoenlijke buitenkleren aan te trekken.
willeme zegt
@lekbak: Mijn ervaring is alleen met de Grote Jongens, dus de Discovery’s, Range Rovers en Range Rovers Sport. Met alledrie door behoorlijk wat offroad parken gejakkerd zonder problemen. En dan gewoon op de grootst mogelijk velgen. Ja, je kan wel wat schade rijden als je niet uitkijkt. Maar je komt zeer diepe plassen door, je kan enorm steile hellingen nemen en het duurt even voordat je vast komt te zitten. Natuurlijk, een klassieke Suzuki SJ410 kan het ook ;-)
lekbak zegt
@willeme: mijn ervaring is met een w123 op net iets grovere bandjes dan zomerbanden, en ik ben heel wat SUV’s voorbij gegaan ;-). Gewoon de standaard 175 brede pizzasnijders en open diff zelfs.
Zelfs sommige defenders op mt’s kwamen soms minder ver, maar dat kwam natuurlijk door de superieure betrouwbaarheid van het 55pk monster onder mijn motorkap!
Overigens dus niet in een park maar gewoon in het wild. Ik heb alleen met een oude g-240d in een park gereden en die was daar gewoon de baas der bazen. Relatief licht vergeleken met modern spul en je kunt het alles geven zonder dat het stuk gaat. De standaard bumper is zelfs sterk genoeg om je eigen weg omhoog te graven als je approach angle niet genoeg is. Helaas was die niet van mijzelf, want dat was de meest brute auto die ik ooit heb gereden, en op de banden na helemaal standaard!
fanboy zegt
@lekbak: Ben ik niet helemaal met je eens. Je hebt ten eerste alleen grove banden nodig in modder of sneeuw. Ik ben al in zoveel droge omstandigheden wezen 4×4-en en dan kom je hartstikke ver. Bandenspanning is alles.
Daarnaast hebben deze wagens wel alle techniek aan boord om ver te komen, met allerlei nieuwe elektronische snufjes (hill control etc).
Waar het mis gaat is dat je op de eerste dag offroaden waarschijnlijk een hoop plastic bumpers kapot rijdt en meer bodemvrijheid zou willen hebben. Of uberhaupt niet zo’n ingewikkelde auto mee wil nemen de bush in.
Maar hij komt zeker verder dan een willekeurige SUV.
lekbak zegt
@fanboy: het aller aller aller laatste wat je moet doen bij banden met zo’n lage wang is de bandenspanning verlagen. Eerst nieuwe (kleinere) velgen en dikke banden. Als je nu de bandenspanning gaat verlagen rij je gegarandeerd de boel kapot, bij het eerste grindkorreltje rij je je band en zelfs velg aan stront.
Verder heb ik eens een oude Mercedes uit Duitsland gehaald die op iets grovere banden stond dan moderne wegbanden, en ik ben daarmee langs een Mercedes ml (eerste generatie, hele prima off-roaders in de basis) gereden die vast stond op een flauw heuveltje. Alles wat grover is dan zomerbandjes is al een hele dikke winst, je hebt geen dikke mt’s nodig maar gewoon nèt dat kleine beetje meer om gelijk enorme winst te behalen. Een gewone zomerband raakt al vol als je over teveel boombladeren rijdt.
lekbak zegt
@fanboy: overigens is het wel zo dat je op zomerbandjes verder komt dan je denkt, maar dat geld voor elke auto. Elke auto komt wel over een zandweggetje.
Maar als je daar niet meer verder komt doen banden een hoop. Liever 2wd met goede banden dan awd met zomerbandjes. Met een beetje momentum kom je dan best wel ver, maar met zomerbanden krijg je dat momentum niet.
Ik denk dat ik bijna elk karrenspoor is Duitsland, Polen en Tsjechië heb gezien toen ik nog vrijgezel was. Met die w123 met goede banden ben ik drie jaar lang elke maand een week weg geweest (slaapzak achterin, gasbrandertje mee en klaar). Gouden tip: haal bij een lokale tourist info wat kaartjes met wandel en fietspaden, daar staan de leukste kleine weggetjes op en dan kom je op de meest malle plekjes!
itiswhatitis zegt
@lekbak: ik ga toch echt geregeld door de modder met de “moderne” rr. En waar de classic range rover komt op offroad banden komt moderne rr 9vd 10 keer ook dus ?
lekbak zegt
@itiswhatitis: het gaat er niet om waar een auto komt maar waar een auto niet komt.
itiswhatitis zegt
@lekbak: waar de rr 9vd 10 keer niet haalt staat hij geregeld zn duitse concurrenten los te trekken
lekbak zegt
@itiswhatitis: welke offroader komt er nog uit Duitsland dan. Alleen de g-klasse heeft een offroader basis maar die heeft net zoveel werk nodig om daar gebruik van te maken als de Range Rovers.
Misschien dat de amarok nog de beste offroader is die uit Duitsland komt.
Dimglor zegt
Als je een sedanachtige Land Rover wenst, dan koop je toch gewoon Jaguar? ?
sabrerator zegt
@dimglor:
En als je een terreinwaardige Jaguar wenst, koop je een Land Rover of Range Rover. Toch hebben ze een F-Pace.
Edge zegt
Begrijpelijk, maar jammer dat het een crossover wordt. Ik weet dat het totaal ingaat tegen alles waar Land Rover doorgaans voor staat, maar wat zou ik toch graag een Range Rover sedan of coupé (formaatje S-klasse) willen zien. Ik denk dat je met de huidige Range Rover designtaal echt prachtige sedans en coupés kunt maken.
Dutchdriftking zegt
Tja, hoeveel van deze tractoren ziet daadwerkelijk modder? Het is vooral status dus ik snap het wel. Al zijn er natuurlijk nog voldoende Britse Lords welke graag hun landgoed bezichtigen met hun Range Rover.
marc94 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
BaRa zegt
Beetje grappig in de reacties wat sommige mensen beschouwen als “offroad”.
– Modder is niet hetzelfde als offroad. Ik reed dit weekend een kletsnat weiland op met de MX-5. En er ook weer af. De modder op de achterflanken zit er nog steeds op. Maar dat is niet offroad.
– Bospaadjes met hobbels en putten is niet hetzelfde als offroad. Dat kan je met tig auto’s doen. Het enige wat telt is bodemvrijheid. Ik heb in een Mehari leren rijden (een andere vormfactor voor een Eend), met dat ding kan je perfect bospaadjes nemen. Zuid-Afrika heb ik doorkruist met een reguliere Fiat hatchback. Als je weet hoe je moet rijden, is onverhard geen enkel probleem.
– Vierwielaandrijving is niet nodig voor offroad. Je kan het perfect met voorwielaandrijving doen (zie Eend / Mehari hierboven).
– Een doorsnee Range Rover is verrassend goed offroad. Maar voor het echte werk hebben ze drie nadelen. Een: geen starre assen meer, waardoor de bodemvrijheid niet zo groot is als je zou verwachten met de luchtvering (al compenseert de nieuwe actieve vering daar wel). Twee: veel te grote velgen / veel te weinig wang op de band. Nefast op het moment dat je met grote losliggende keien op hellend terrein zit. Je moet ze onbehoorlijk hard oppompen om ze heel te houden, wat dan weer niet handig is als je meer tractie wilt. Drie: onmogelijk om die geometrie aan te passen, door die effing luchtvering. Dat is precies ook het nadeel van de nieuwe Land Rover. Als er wat misgaat in het midden van de bush, zit je gewoon klem.
Laro weet echt wel hoe ze terreinvoertuigen moeten bouwen, maar dat is niet meer wat ze vandaag verkopen. Ze verkopen SUV’s die ook offroad kunnen. Een “Overland Vehicle”, dat hebben ze niet meer in het gamma. Sign of the times. Gelukkig is er nog heel veel andere keuze.
Citrofiel zegt
@willeme: Volgens mij ben je in het artikel een zinnetje vergeten, namelijk dat hij elektrisch wordt. Even neuzelen omdat ik het leuk vind om zo’n tekst te analyseren:
– Wanneer je over concurrenten begint heb je het over elektrische SUV’s, dat was hint 1. Daarvoor staat er niets over aandrijving.
– ‘Road Rover EV’ staat er, dat is hint 2, maar weer geen keiharde mededeling.
– Over de XJ hint 3: ‘Ook die auto (…) enkel elektrische aandrijflijnen.’ Hoezo ook? Ik heb nog nergens gehoord dat hij elektrisch wordt?
– ‘De nieuwe elektrische Range Rover’. Dit kan ook een mededeling over een andere auto zijn, hoeft niet naar de auto in dit artikel te verwijzen.
Al met al zijn er genoeg hints om de juiste conclusie te trekken, maar het staat er niet! ;)
willeme zegt
@citrofiel: Hahaha! Verrek, je hebt volkomen gelijk! Omdat de nieuwe Jaguar XJ volledig elektrisch wordt, geldt dat ook voor deze ‘Road Rover’. Maar je hebt gelijk, het zinnetje: het wordt een elektrische auto had alle twijfel weg kunnen nemen ;-)