Goed nieuws voor Casper en Kornuiten.
De Suzuki Swift Sport is een van de leukere rijdersauto’s die je kan krijgen voor het geld. Qua snelheid, rijgedrag, uitrusting en kwaliteit biedt de auto veel voor voor de 25 mille die de auto kost.
Om even een indruk te geven, @CasperH moest nogal wennen dat de Mercedes-Benz GLE 450 testauto géén adaptieve cruise control had, terwijl de Suzuki Swift duurtester dat wél had. Standaard! Ook prettig aan de duurtester is het 140 pk sterke BoosterJet motortje. Daar hebben we een nieuwtje over te melden.
De 1.4 liter viercilinder wordt namelijk voorzien van 48V ondersteuning. Dat is een kleine elektromotor die de motor assisteert, waardoor de verbrandsingmotor minder hard hoeft te werken en het een zuinigere dus schonere auto oplevert. De nieuwe aandrijflijn moet zorgen voor 20% minder CO2 emissies. Daar staat tegenover dat de motor 15% zuiniger is.
Ook belooft Suzuki méér vermogen en méér koppel. Hoeveel pk’s en Nm’s dat zullen gaan worden, verklapt Suzuki nog niet. Wel dat de 1.4 BoosterJet met 48V het huidige aggregaat vervangt. Suzuki heeft zijn best gedaan om het 48V-systeem zo leeg te houden. Dat is gelukt, want het totaal weegt slechts 15 kg.
Naast de Suzuki Swift Sport zullen ook de Suzuki Vitara en Suzuki S-Cross de nieuwe motorvariant krijgen. De Europese lancering staat gepland voor maart 2020.
Dutchcarwizard zegt
20% minder CO2 en 15% zuiniger, volgens mij klopt dat niet helemaal. Die twee getallen moeten toch hetzelfde zijn (als je dezelfde brandstof gebruikt)? C atoom in =C atoom uit.
vaakbenjetebang zegt
@baidu: Dat wou ik dus ook net schrijven.
TheMaster zegt
@baidu: Nee, natuurlijk niet. Een zuinige motor is heel iets anders dan een schone motor.
BaRa zegt
@themaster: tenzij je de CO2-uitstoot en het verbruik met twee verschillende testmethodes meet, moeten die twee gelijk oplopen. Het is een ander verhaal voor NOx en ander spul waarvoor we een katalysator, EGR etc gebruiken. Maar de hoeveelheid CO2 en het verstoken van de hoeveelheid koolwaterstoffen is simpelweg een quasi vaste factor. Ik negeer even de productie van CO, maar die zou marginaal moeten zijn (regel is: max een halve gram per kilometer voor diesel, max een gram per kilometer voor benzine; een MX-5 ND met de 1.5-motor zit aan 138 gram CO2 per kilometer, je CO-productie is bij een normaal gebruik en correcte afstelling een paar honderd keer kleiner dan de CO-productie).
BaRa zegt
@bara: … bij gebrek aan edit-functie: die laatste CO moet natuurlijk CO2 zijn.
escort77 zegt
@baidu: “20% minder CO2 emissies. Daar staat tegenover dat de motor 15% meer zuiniger is.”
Is ook helemaal geen tegenstelling.
escort77 zegt
@escort77: en “het 48V-systeem zo leeg te houden.” is ook een slechte zin voor een advertorial.
Dutchcarwizard zegt
@escort77: Als je de chemische reacties op een rijtje zet, dan klopt het niet. Hoe meer verbruik, hier meer CO2 uit de pijp en vice versa.
Dutchdriftking zegt
@baidu: Nee, wanneer je een meer volledige verbranding heeft hoeft een auto niet zuiniger te zijn, maar is wat er uit de uitlaat komt wel minder schadelijk.
erce zegt
Maar nu de hamvraag: hoeveel extra vermogen levert dit dan op?
ablogjunk zegt
Goed nieuws….oh wacht wat is het nou precies? Ben heel erg benieuwd wat ze eruit weten te halen!
markos78 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
johnhert zegt
En ik maar denken dat ze eindelijk eens zouden starten om de duurtester aan te pakken…
p3r0x zegt
48V systemen hebben niets met elektro aandrijving te maken. Het zorgt ervoor dat alle systemen (stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, etc.) in de auto operationeel blijven bij uitgeschakelde motor. De motor zal dus vaker, eerder en langer afslaan via het alom gewaardeerde start-stop systeem.
notsobig zegt
@p3r0x: En dit baseer je op? Bron? O en het “alom gewaardeerde stat-stop systeem” is hopelijk sarcastisch toch of bestaan er toch mensen die dat wel waarderen?
p3r0x zegt
@notsobig: https://www.automotive-iq.com/electrics-electronics/articles/are-48v-electrical-systems-the-gateway-to-the-vehicles-of-the-future en https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-wil-48-volt-elektrisch-systeem-in-autos-69637. En ja dat was sarcastisch. Daarbij kan ik het start-stop systeem wel waarderen, maar ik ben dan ook een rare kwibus. Vandaag was ik in Duitsland en daar werkt het wel beter: de stoplichten gaan van rood eerst naar oranje voordat ie groen wordt, kan de rustig de auto laten starten.
michaelb zegt
En wordt dus ook zwaarder.
Gewoon de ECU upgraden en gaan is mijn advies.
sizedoesmatter zegt
Oei, minstens 15 kilo zwaarder dus. Nog lichter maken had volgens mij nog beter geweest.
HZW zegt
Alle auto’s worden zwaarder met electro meuk toevoeging.