En nog een paar fijne bevestigingen van Mercedes.
Hoe de tijden kunnen veranderen. Aan het begin van het millennium had je het pas echt gemaakt als je een Mercedes-Benz SL had. De grote, luxe performance-cruiser van Mercedes was het antwoord op al je vragen. Zowel de gewone modellen als de AMG-versies waren niet te versmaden.
Maar de smaak van de consument veranderde en Mercedes haakte daarop in. Zo kwam Das Haus met sportievere modellen enerzijds en luxe crossovers anderzijds. In 2004 verkocht de SL (afbeelding onder) aanzienlijk beter dan de G-Klasse, terwijl anno 2019 die antieke blokkendoos met lederen bekleding gehakt maakt van de SL qua verkoopcijfers.
Jazeker, Mercedes maakt nog steeds een SL, de zogenaamde R231. Zeker sinds de facelift is het een heel fraaie verschijning geworden. De auto beantwoordt dezelfde vragen als de R230 op magnefieke wijze, het nadeel is alleen dat bijna niemand meer de vraag stelt. Op dit moment bouwt Mercedes de S-Klasse Cabriolet en de AMG GT Roadster, waarmee het bestaansrecht van de SL ernstig te betwijfelen valt.
In een interview met het Britse AutoCar laat AMG-baas Tobias Moers weten dat er leven in de SL zit. De eerdere geruchten worden door Moers bevestigd: Ja, er komt wel een nieuwe SL. De grote verrassing is dat Mercedes ‘m niet gaat bouwen, maar AMG. De auto komt er alleen als Roadster en zal alleen een stoffen kap krijgen. Het metalen klapdak waarmee de SL furore maakte, wordt bedankt voort zijn diensten.
Dat is niet zonder reden, want de SL moet nog lichter gaan worden. Ondanks het gezapige imago valt het gewicht van de huidige SL heel erg mee, vanwege het grootschalige gebruik van aluminium. Niet alleen moet de nieuwe SL sneller worden, maar ook vooral leuker om te rijden. Daarom worden de nieuwe AMG GT (die dus bij deze bevestigd is) en de nieuwe SL zij aan zij ontwikkeld. De auto’s zullen gebruik maken van hetzelfde MSA-platform. Hierdoor kan de design-afdeling de nieuwe SL echte ‘roaadster-proporties’ mee geven. De afgelopen paar generaties was de SL ontwikkeld op basis van sedans van het merk.
Nu horen wij u denken: “De AMG GT is toch alles wat hierboven beschreven is?” Dat klopt helemaal, ware het niet dat er één cruciaal verschil is. De huidige (en nieuwe) AMG GT blijft strikt een tweezitter, terwijl de volgende SL een 2+2 configuratie mee krijgt. Het grote voorbeeld is natuurlijk Porsche, dat met dat gekke achterbankje een vorm van een oplossing biedt en daardoor verkozen wordt boven tweezits cabrio’s. Niet alleen is het handig voor (kleine) mensen, ook voor tassen en dergelijke is het niet onprettig.
Dan de motoren. Mercedes zet vol in op de elektrificatie van de aandrijflijnen. In het geval van de SL is het ‘EQ Boost’ wat de klok slaat. Dus een kleine 48V-motor die de verbrandingsmotor assisteert. Het begint met de SL 450 (370 pk), een 3.0 zes-in-lijn met turbo. De SL 53 AMG is de snelle versie daarvan, met zo’n 435 pk. De SL500 krijgt gelukkig weer een V8, ditmaal de 4.0 van AMG, ook met ongeveer 435 pk, maar aanzienlijk meer koppel dan de SL 53. Baas boven baas is de SL 63 AMG met meer dan 600 pk. Een V12 is zeer onwaarschijnlijk. De nieuwe SL wordt geïntroduceerd in 2021.
Meer lezen? Deze 9 AMG-toppers hebben magistrale motor onder de kap!
PunicaOase zegt
Dus straks kan je kiezen tussen een AMG GT met of zonder achterbankje voor je spullen… degene met heet dan SL.
Dimglor zegt
@punicaoase:
Doen ze ook al met de Cls eigenlijk… wil je een Cls amg, dan koop je de Amg GT 4-door coupe ?
Edge zegt
@dimglor: Tenzij je zo’n 43 of 53 AMG model zoekt, dan kun je ineens weer beide opties nemen
romeoalfa zegt
@edge: Nee die heet bij MB opeens weer “450” ipv “43” met dezelfde motor..
560pk zegt
@romeoalfa:
Je vindt het toch niet erg dat ik nu afhaak hè?
rikv99 zegt
@punicaoase: goeie samengevat.
Dutchdriftking zegt
Niches niches niches…..
willeme zegt
@dutchdriftking: … zijn er om gevuld te worden ;-)
StijnB zegt
@willeme:
Yup, airtight!
Jochen zegt
@dutchdriftking: gezondheid
mopar zegt
Dus de nieuwe SL gaat de S klasse cabriolet vervangen (4 zitplaatsen) en de AMG GT gaat worden wat de SL altijd al had moeten zijn.
Gelukkig houden ze het lekker simpel daar bij das haus…
willeme zegt
@mopar: Nee, de S-Klasse Cabriolet is weer een andere auto en zal vervangen worden door weer een S-Klasse Cabrio. De AMG GT is eigenlijk al wat de SL moest zijn en zal dat inderdaad ook blijven. Logica is ver te zoeken. Maar ja, ze hebben dan ook de AMG-GT Coupé 63S in de aanbieding (wat geen AMG-GT is, geen coupé is en geen 6.3 V8 onder de kap heeft). Duitsers en humor ;-)
berlinetta zegt
@willeme: Wel het beestje bij z’n naam noemen he: Mercedes-AMG GT Coupe 63s 4MATIC+.
mopar zegt
@willeme: Ik meen te hebben gelezen dat Mercedes gaat stoppen met de s klasse cabrio? (https://www.motor1.com/news/307039/mercedes-s-class-coupe-cabrio/
https://www.automobilemag.com/news/mercedes-benz-deep-dive-future-vehicles-2019-2022/)
Kan het natuurlijk verkeerd hebben maar om 2 4-zits cabrio’s in het gamma te hebben is wellicht een beetje te veel van het goede? Zeker als ze allebei ook erg luxe zijn uitgevoerd.
Maar goed, Mercedes kan ons allemaal nog gaan verassen ;)
willeme zegt
@mopar: Verrek, je hebt helemaal gelijk en ik zit er in mijn comment naast! Meende laatst gelezen te hebben dat de S-Klasse Cabrio er juist zou blijven en daardoor zou de SL een stukje sportiever worden, voor meer onderscheid. Kon de bron zo snel niet vinden (nu begrijp ik waarom ;-)), daarom staat het ook niet in het artikel. I stand corrected!
ghost zegt
Als ik oud en grijs ben, wil ik zo’n SL!
potver7 zegt
@ghost: ik niet. Typisch zo’n auto voor mensen die hun midlifecrisis nooit te boven zijn gekomen.
ghost zegt
@potver7: moet ik eerst nog bij de midlifecrisis komen ??
560pk zegt
@potver7: ik wel: sinds ik begin 70er jaren mijn eerste SL zag (een R107) is het voor mij altijd de ultieme droomauto geweest
mashell zegt
@560pk: dat geldt voor mij ook zo. Het is gewoon de ultieme luxe auto.
matdes zegt
De R107 generatie was ook al als 2+2 configuratie beschikbaar, vroeger ontelbare keren op de achterbank hiermee naar school gebracht. Leuke herinneringen aan overgehouden!
kennone zegt
Een SL65 AMG BS zou een mooie middelvinger zijn naar al de natuur gekkies. Hoop dat Mercedes dit bericht leest en er iets mee doet?
trustmeiamanengineer zegt
Doe mij maar een oude SL55. Met die megavette 5.4L V8 en een beul van een kompressor erop. Kosten trouwens “niks” meer.
kennone zegt
@trustmeiamanengineer: dat zie je verkeerd. Die zijn enorm duur! Ik denk dat je na een paar jaar al zo veel geld in die auto hebt zitten dat je er bijna een nieuwe voor hebt.
mashell zegt
Ik heb altijd al het idee gehad dat de AMG GT als Mercedes SL opvolger ontwikkeld was maar te duur werd en dus maar (een beetje gekunsteld) via het AMG merk in de markt is gezet.