De Audi S7 Sportback is een soort rijdende vergeten groente, maar dan met V8.
Soms zijn er van die auto’s die je even bent vergeten. In sommige gevallen is dat helemaal niet erg. Jouw leven is niet toe aan een Yue Loong Feeling, Daewoo Espero of Seat Exeo. Maar gelukkig is er ook de categorie van auto’s die vergeten zijn, maar absoluut de moeite waard.
Een auto die tot die categorie behoort is eigenlijk wel de eerste generatie Audi S7 Sportback. Dat is de snelle variant van de Audi A7, maar niet de snelste (dat is uiteraard de Audi RS7). Het mooie is dat Audi S7 heerlijk ingetogen is, in tegenstelling tot de RS7.
Audi S7 Sportback
Het grappige is: in de Audi S7 heb je wel gewoon een hele dikke biturbo V8 onder de kap liggen! Het is dezelfde motor die we ook zagen in de Audi S8 en Bentley Continental GT.
We gingen eventjes op Marktplaats kijken hoe het ervoor staat met de S7’s en kwamen deze blauwe parel tegen. Het is een Estorilblauwe Audi S7 Sportback uit 2012. Dat is dus een pre-facelift uitvoering met ‘slechts’ 420 pk. Latere varianten hadden namelijk 450 pk (net als de huidige generatie)
Dit is overigens niet de goedkoopste Audi S7 Sportback van ons land, die vind je tegenwoordig vanaf 20 mille. Dan zit er wel een ‘beetje werk’ aan, maar vanaf 30 mille zijn er zat keurige exemplaren te vinden.
Geen geld
Het interieur komt uit de tijd dat Audi interieurs deed als geen ander. Dus met fraaie materialen, perfecte afwerking en we willen het woord naadloos gebruiken. Helaas heeft deze S7 níet dat fraaie Beaufort-houtinleg, maar het (veel duurdere) koolstofvezel. Verder zijn heeft deze blauwe S7 het schitterende zilverkleurige Valcona-leder met de grote sportstoelen.
Dan de prijs van deze prachtkar. De verkopende partij vraagt slechts 32.495 euro! Dat is goedkoper dan een nieuwe Golf 1.0 TSI met handbak! En dan heeft deze S7 ook nog eens de keramische remmen. Die zijn heel erg handig voor de zondagochtendjes buitenspelen op de A31.
Het is nog niet eens dat deze Audi S7 Sportback extreem veel gelopen heeft: 147.939 km is niet bijzonder veel voor zo’n dikke Duitser, die in de verkooptekst ‘volbloed sportwagen’ genoemd wordt. Ach ja, als dat gezegd kan worden, dan is ondergetekende een volbloed atleet. Interesse? Je kunt de advertentie hier bekijken!
Check hieronder de rijtest van de Audi S7 Sportback:
Meer lezen? Deze 7 net-niet toppers zijn absoluut de moeite waard!
drdre1 zegt
Een soort bleekselderij met spoiler.
Poulusma zegt
Hij is er niet bepaald knapper op geworden nee….
drdre1 zegt
Overigens, is het weer VAG-dag vandaag? 😉 Veel nieuws uit Germanië.
AudiRS zegt
14 artikelen tot nu toe. Waarvan 3 over VAG. Hoezo VAG dag?
drdre1 zegt
Tel er toch echt 5.
stewie zegt
Leuke Youngtimer in spe
Robert zegt
Absoluut. De jongste exemplaren bereiken volgend jaar al die status. Vind je er nu een met niet al te veel km’s op de teller, zal de afschrijving in ieder geval de komende twee jaar weinig voorstellen.
Nou is voor mijn karakter (en nuchtere inborst) de S7 een beetje overkill, maar ik zit al een tijdje naar een A7 te kijken, voor minder dan 20 mille koop je ze te kust en te keur met een 2.8 FSI of 3.0 TFSI zescilinder.
kniesoor zegt
Erg mooie uitvoering, me like 👌
marcomanta zegt
Was de vorige eigenaar vrouw Haverkamp…. Geintje, prachtige Audi!
GJZ zegt
Wel een potje opzij zetten voor het onderhoud van deze V8 want dat is echt knijter duur
por100 zegt
Kan je dat uitleggen? Bvd
Dr.Dre zegt
Er gaat nog wel eens wat stuk en zeker bij deze meer exotische motoren van Audi zijn dat meteen veel uurtjes aan arbeidsloon (je kunt bijna nergens fatsoenlijk bij) en met een normaal geplaatste distributie (voorzijde blok) is (ze komen er een keer aan!) ketting, spanners en geleiders vervangen al snel een bedrag ter grootte van een modaal maandsalaris. Heb je (ook bij andere merken zoals BMW) een motorblok met de distributie aan de achterzijde, betekent dit complete motorblok eruit voordat uberhaupt de distributie vervangen kan worden. Natuurlijk ben je bij een niet-merkdealer wat voordeliger uit maar alles (bijvoorbeeld acht bobines vervangen) lijkt minstens meteen met € 1000,- plus te beginnen.
mashell zegt
Het is een fraaie uitvoering maar het model oogt toch al wel gedateerd.
Robert zegt
Het enige wat ik eigenlijk echt gedateerd vind, is die dikke rand rondom het navigatiescherm midden op het dashboard. Voor de rest vind ik een eerste generatie qua model en looks verre te prefereren boven de tweede generatie.
tjorque zegt
32k aankoop
En dan nog
4 a 5k om hem hier in België in te schrijven…
Ik pas 😮💨
Otua zegt
Van mij mag die spoiler er wel af maar dat kleurtje staat hem wel erg goed
ouwedibbes83 zegt
Spoilertje klapt normaal gesproken in, gaat bij bepaalde snelheid pas naar buiten.
dondeboer zegt
Kleur is perfect, jammer dat er geen bruin interieur in zit. En ik weet niet of ik blij zou zijn met de keramische velgen, setje nieuwe schijven kost een klein vermogen.
Ik heb de hangkont van de A7 nooit mooi gevonden, jammer want de rest van de auto is wel fraai. Ik vind de A5 mooier.