Jay Leno mocht alvast in de Tesla Semi rijden.
Met de Model S tot en met de Model 3 heeft Tesla een steady, maar ook weinig vernieuwend gamma. Komt er nog wat nieuws aan? Ja, zat natuurlijk. De Cybertruck, de Roadster, de Semi. Laatstgenoemde is inmiddels echt concreet geworden. En aan Jay Leno de vuurdoop om de Tesla Semi eens aan de tand te voelen.
Video
Hoe kritisch de voormalige Amerikaanse televisiepresentator mag zijn? Geen idee. Hij heeft in elk geval een belangrijke primeur te pakken. Voor zijn YouTube kanaal Jay Leno’s Garage stapt hij achter het stuur van een gloednieuwe Tesla Semi. En de autoverzamelaar is onder de indruk van het ding.
In de meer dan 40 minuut durende aflevering krijgt Jay Leno van alles uitgelegd over de Tesla Semi. Van de zitpositie in het midden, herkenbaar van de McLaren F1, tot het laden van een andere Semi. Dat laatste is wel bijzonder.
Inclusief trailer en vrachtwagen combinatie trekt de elektrische vrachtwagen moeiteloos deze combinatie van 30 ton. Leno is onder de indruk. Rijdende met de combinatie zegt hij nauwelijks te voelen dat hij zoveel gewicht achter zich heeft.
Aan boord van de Semi zijn Franz von Holzhausen, chief designer bij Tesla, en Dan Priestley, de senior engineer van het Semi-project. Tijdens het interessante gesprek worden leuke feitjes uit de doeken gedaan.
Onder andere dat de Semi is ontworpen aan de hand van de gestroomlijnde bullet treinen in Japan. Tesla stapte af van het standaard vierkante design van een vrachtwagen en koos voor een meer aerodynamische aanpak.
Er komen meerdere varianten van de Semi op de markt. Het exemplaar waar Leno in zit is gemaakt voor ritten overdag, zonder slaapcabine. Er is een nieuwe variant in de maak inclusief slaapcabine voor vrachtwagenchauffeurs die langere ritten moeten rijden, inclusief een overnachting.
Tesla zegt nu 60 tot 70 Semi’s gebouwd te hebben. Op basis van feedback, onder andere van klant Pepsi, wil het merk de elektrische vrachtwagen verder verbeteren. Pas dan gaan de seinen op groen voor grootschalige productie.
rulefollower zegt
Bijzonder dat er van die grote spiegels op zitten, terwijl alle Europese trucks met camera’s uitgerust worden voor de aerodynamica.
michaelras zegt
Ik kan me zomaar voorstellen dat dit zwaar gereguleerd wordt, wat er op een vrachtwagen moet zitten in de VS. Opvallend vind ik dat Jay zegt dat hij de aanhanger met die spiegels niet eens ziet. Dat is niet wat je wilt horen van een vrachtwagenchauffeur van 73….
tortuga zegt
Camera spiegels is tot op heden nog niet legaal in de US
Dutchdriftking zegt
Deze gaat sowieso niet verkopen. Aandocken terwijl je in het midden zit gaat praktisch gezien amper.
michaelras zegt
daar heb je meer verstand van dan ik, maar helpen die mega schermen niet icm die camera’s?
Dutchdriftking zegt
Theoretisch kan je met camera’s een heleboel in zicht brengen, maar het ‘gevoel’ met manoeuvreren heb je gewoon veel meer wanneer je met je hoofd uit het raam hangt. Het gaat te ver om te zeggen dat het onmogelijk is, maar het zal een enorme gewenning zijn, en afstand nauwkeurig inschatten blijft beperkt met camera’s.
Tel hier bij op dat chauffeurs over het algemeen nou niet bepaald volk is wat open staat voor verandering, en dat deze truck absoluut niet goedkoper zal zijn dan reguliere trucks, en je weet meteen waarom deze slecht zal verkopen.
Richmond zegt
Trucks veranderen continue net als autos.
Flutterbear zegt
Inmiddels in de tweede nieuwbouwwoning c.q. bouwplaats maar heb nog nooit een vrachtwagenchauffeur achteruit manoeuvreren door uit het raam te hangen. Dat is écht voor de amateur en zeker niet hoe je het op een beroepsopleiding geleerd krijgt, zelfs BE is op spiegels en achteruitrijcamera. Zeker aankoppelen is ideaal met een camera omdat je perfect vanuit het midden erop kijkt.
r525 zegt
Want de chauffeurs bepalen tegenwoordig wat voor truck de vloot koopt? Ik weet dat de VS nogsteeds veel eigen rijders kent, maar qua marktaandeel van verkochte trucks stelt dat nog steeds niets voor.
Grote vloten zullen sowieso overstag gaan als de range en TCO goed zijn.
Jozo zegt
Zelfde geldt voor het afgeven van papieren via het raam.
Wellicht dat ze voor het docken een soort autopilot functie hebben?
drtim zegt
Nou als doorgewinterde trucker Jay Leno het goed vindt..
drtim zegt
Hoe hoger de Tesla wordt hoe moeilijker het design op het netvlies lijkt te liggen.. het lijkt wel een model 3 met de hoed van Abraham Lincoln op z’n hoofd.
ggj1987 zegt
Ze doen goed hun best om vragen te ontwijken. Hoeveel weegt dat ding nou eigenlijk??
TheMaster zegt
Dat is nog niet bekend (hangt ook af van kleine of grote accu natuurlijk). Schattingen zijn ongeveer 12.500kg voor de ’truck’, zonder trailer. Een +/- 4000-5000kg zwaarder dan een diesel vrachtwagen?
Indrukwekkender is de verwachtte besparing van $200.000 aan brandstofkosten in 3 jaar tijd. Neem dit wat negatiever ga er even vanuit dat dit €200.000 in 4 of 5 jaar is. Dat zijn enorme besparingen.
Wolflow zegt
Dit is inclusief hoe veel brandstof je bespaart doordat electrisch hok niet kan rijden omdat hij aan lader staat
basman147 zegt
Als het ding 12500 kg weegt gaat het niets worden, er zijn niet veel vervoerders die 4 a 5 ton laadvermogen kunnen opgeven (het bedrijf waar ik voor werk zeker niet).
Henk O zegt
Dat in het midden zitten is ook echt handig met in- en uit badgen wanneer er bedrijfsterreinen, container terminals enz betreden moet worden.