At last! De rechtervoet heeft iets om naar uit te kijken.
Geheel in lijn met de huidige trends verscheen er nog voor de officiële onthulling een lekplaat, die eigenlijk alle details wat betreft het uiterlijk van de GT3 RS prijsgaf. Datzelfde geldt overigens voor de specs. 500 pk en 460 Nm uit een atmosferische 4-liter zescilinder boxer.
0-100 km/u fixt-ie in 3,3 tellen en bij 320 km/u verliest de body inclusief giga-achtervleugel het van de luchtweerstand. Ook de oh-zo belangrijke ‘Ringtijd waar fabrikanten tegenwoordig graag over in het ongewisse blijven staat genoteerd: 7:20 min. Da’s slechts twee tellen langzamer dan de 997 GT2 RS en voor een auto met dit vermogen een bijzonder knappe prestatie. Zeker als je bedenkt dat de GT3 RS de Carrera GT het nakijken geeft.
De spoorbreedtes zijn bij dit feestbeest groter geworden, wat in combinatie met het torque vectoring systeem zorgt voor een nog strakkere wegligging. Om het gewicht omlaag te helpen is gebruikgemaakt van allerhande exotische materialen, zodat de RS 10 kg lichter is dan de GT3.
Om de nadruk helemaal op het racy karakter te leggen is het interieur uitgerust met een PIT SPEED-knop en kan er een hele zooi aan data worden af- en uitgelezen. Verder krijgt de RS een rolkooi achter de voorstoelen, die sterk zijn afgeleid van de exemplaren in de 918 Spyder.
Prijzen zijn helaas nog niet bekend, al wisten we al dat-ie in Duitsland € 50k meer moet kosten dan de gewone 991 GT3, die in Nederland voor 200.500 euro mee naar huis mag. Oh ja, de handbak is met de vuilniskar meegegeven, u zult het met PDK moeten doen. In mei staat-ie in elk geval bij de dealer.
gash zegt
Mooi voor de rechtervoet, maar de linkervoet huilt….
tupperware zegt
@gash:
Tip, leer links remmen, hoeft die voet niet te huilen en je kan sneller op het gas..
edgaar zegt
@tupperware: !!!
alfaromeo939 zegt
Geweldig dat porsche de GT3 RS zonder turbo uitbrengt! er gaat niks boven een atmosferisch blok
bisazza zegt
@alfaromeo939: inderdaad! Nu al benieuwd naar het geluid
jrmpower24 zegt
@alfaromeo939: Als de normale GT3 een atmosferisch blok heeft.. Waarom zou de nog puurdere RS versie opeens turbo’s hebben? :p nou niet echt iets waar ik voor vreesde
agarde zegt
@alfaromeo939: de GT2 was toch altijd zo’n beetje een kruising tussen de Turbo en GT3 (RS)? Please correct if I’m wrong…
alfaromeo939 zegt
@agarde: je hebt helemaal gelijk! maar je weet maar nooit wat voor gekkigheden er gebeuren tegenwoordig. wie had 5 jaar geleden verwacht dat elke hypercar tegenwoordig deels elektrisch is… bij wijze van
nickimhoff zegt
Wat een heerlijke Porsche echt een droomauto. Alleen jammer van enkel de pdk,
Normaal gesproken zal ik hiervoor kiezen. Alleen bij een gt3 Rs zal ik een handbak willen.
tupperware zegt
@nickimhoff:
Gek, juist bij een dergelijke circuit racer kan ik die flipperkast wel hebben, als ik met 500 paarden op de verkeerde plek in de auto over de ring boender hou ik graag mijn beide handen aan het stuur.
Als je het nu hebt over een hothatchje dan ben ik het met je eens, dan zijn flippers ronduit kinderachtig..
gash zegt
@tupperware:
Gezien je aantal reacties, zit je volgens mij al een hele poos veilig op de bank met je vingers op het toetsenbord ;)
nickimhoff zegt
@tupperware: En bedankt he, heb zelf een Golf Gti Dsg. Wat ik persoonlijk heerlijk vind. Maar in een echte hardcore Porsche gaat mijn voorkeur voor een handbak hoe hard ik in mijn dromen ook over de Ring vlieg haha.
valentinorossi zegt
Al generatie op generatie de meest begeerlijke uitvoering van de 911 in mijn opinie.
friso17 zegt
Ben benieuwd hoeveel toeren hij max kan draaien :P
vinceb2 zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
Tonnie zegt
De voorkant oogt nu al verouderd. Helaasch.
gtwillem zegt
@thijsj: klopt. Hebben ze al sinds 1965, begint een beetje afgezaagd te worden. Misschien moeten ze maar spiegeleitjes van de koplampen maken…
Tonnie zegt
@gtwillem: design kan tijdloos zijn, maar ik bedoelde vooral die bumperpartij. Oogt nogal 2008.
gtwillem zegt
@thijsj: dit bumperdesign hebben ze al sinds 2006 op de 997 GT3. Alle AB’ers zijn er gek op!
badboys zegt
Schitterende auto dat moet gezegd worden met indrukwekkende specs, dit is natuurlijk de auto voor verzamelaars en de liefhebber. Voor mij zou een GT3 genoeg zijn want 50k is een zeer groot verschil. Net als de vorige GT3 RS 4.0 en eventueel een nieuwe zijn dit soort auto’s de meest pure en fijngeslepen machines.
sydney zegt
Doe mij maar een GTS…
tupperware zegt
@sydney:
Voor dagelijks gebruik wel..
sydney zegt
@tupperware: Ik gebruik een auto sowieso dagelijks.Maar daar ben ik een rare in ;)
jaapiyo zegt
Hoewel er al flink wat flinke japen in de flanken zitten wil ik nog wel een jaap toevoegen aan deze auto…achter het stuur.
Dutchdriftking zegt
Maar welke is leuker, deze of de Cayman GT4?
scottishcarspotter2000 zegt
@dutchdriftking: Iets voor Casper en Wouter om uit te vogelen?
Dutchdriftking zegt
@scottishcarspotter2000: Prima idee, als AB die dubbeltest kan regelen, zou heel leuk zijn!
@casperh: Lees je mee:P
mrrallycross zegt
Ik vind hem niet mooier geworden, gelukkig is dat niet van toepassing.
kvdw zegt
Ergens vind ik het wel een beetje jammer dat ze de 4.0 liter hebben gepakt, doet toch een beetje af aan de exclusiviteit van de 997 GT3-RS 4.0 als je het mij vraagt. Verder een enorm gave bak!
w0o0dy zegt
@kvdw: die 4.0 was de oude Metzger boxer dit is op basis van het (vernieuwde/) nieuwe blok meen ik.
amgc63 zegt
@w0o0dy: ja de boring/slag verhouding is anders dan bij de 997 4.0 wat in feite gewoon een raceblok was
fconderkantlat zegt
zelf 10 kilo afvallen kost je minder geld