Zoals het heurt.
Twaalfcilinders in Duitse prestigebakken hebben bijna geen bestaansrecht meer. Bijna, want bijvoorbeeld is de huidige generatie 7 Serie nog met een V12 te krijgen in vorm van de M760Li. Dat zal over een paar jaar anders zijn.
Bij BMW willen ze vermoedelijk nog gebruik maken van de beschikbaarheid van die heerlijke twaalfpitter, want het lijkt erop dat de Duitsers dit blok in de X7 gaan stoppen. Moderne BMW M Performance en M-modellen geven de modelbenaming aan in het instrumentarium. Zo weet je bij het starten van de motor dat je niet in een regulier model zit.
Allemaal leuk en aardig, maar via deze weg leren we dat er mogelijk een X7 M60i gaat komen. Deze benaming is via Bimmerpost naar buiten gekomen. Een foto brengt het instrumentarium van deze nieuwe variant in beeld. Het ‘X7 M60i’-logo werd door een forumgebruiker ontdekt toen hij door de codes van de X7 aan het scrollen was. Nu kan het zo zijn dat BMW dit logo van tevoren heeft gemaakt, maar de kans is zeer zeker aanwezig dat er een nieuw topmodel in de pijplijn zit.
Voor de Amerikaanse markt een interessante optie. Hier in de Nederland zou de auto kansloos zijn door alle belastingen. Je moet toch al gauw denken aan een prijskaartje van 245.000 euro voor zo’n gigant met een V12 in Nederland. Wanneer en of we deze X7 M60i kunnen verwachten is koffiedik kijken. Fingers crossed dat de bruut inderdaad gaat komen.
boomhauwer zegt
Het zal vast een twinturbo V8 zijn met 12 elektromotoren in V.
deora zegt
@boomhauwer: ik denk dat het 12v moest zijn ipv van V12
Dutchdriftking zegt
Liever een 7-serie V12, maar sowieso gaaf als deze er komt.
mennok zegt
@dutchdriftking: Die is er al een tijdje?
loserboi932 zegt
Toen BMW jaren geleden aangaf dat ze met een 7 persoons SUV kwamen was ik zeer hoopvol. En toen zag ik de auto in het echt. Die grille en platte voorkant zijn afschuwelijk. Erg jammer. En nou krijgt ie ook nog een V12. Was ie maar niet zo lelijk dan was het m’n ultieme droomauto. Dan maar naar een carrosserie bouwer en hopen dat die er nog wat van kan maken.
ralfast zegt
Verklaard meteen de nieren. Waren nodig voor de koeling van het topmodel.
jaso013 zegt
Een V12 kan echt niet meer in deze tijd zeg!
3246cm252kw zegt
@jaso013: wat een dom gelul! Hoe meer cilinders hoe beter. Die millieu gekkies moeten niet zo dom onderbouwd lullen zeg pfff
reactief zegt
@3246cm252kw: Haha… Dom onderbouwd lullen..
Tja. Dat een V12 lekker is ben ik het wel mee eens trouwens!
fanboy zegt
@3246cm252kw: Dit is gewoon een auto voor kroegpraat. Ik heb de grootste bla bla bla. Gaat echt nergens meer over.
spykerboy zegt
@3246cm252kw: jij snapt het, maar dat wist ik al aan je naam ;)
jaso013 zegt
@3246cm252kw: ahh ook jij bent net als ik de sarcasme knop vergeten uit te zetten. Tenminste dat hoop ik dan maar.
imarinos zegt
@jaso013: ik begrijp je niet, leg eens uit…
spykerboy zegt
-EDIT: Welkom op de modlist!-
phaeton zegt
@jaso013: Maybach GLS incoming…
ontploffer zegt
@jaso013: idd doe mij maar een Volkswagen id.3!!1!1!!1 gruwelijk dikke sjaak poahhhh
ozzytrk zegt
@jaso013: Muil dicht
bmwfe zegt
@jaso013: Waarom niet? Misschien moeten deze motor weer leven inblazen. https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
karhengst zegt
“No active entertainment source” is wel een erg omslachtige manier om te zeggen dat de motor nog gestart moet worden.
momo zegt
@karhengst: nice one!
galgootje zegt
@momo: inderdaad!
fanboy zegt
M60i kan tegenwoordig alles betekenen.
Het gaat in ieder geval nergens meer over. Heeft weinig meer met sportiviteit te maken. Luxe is het zeker maar de M hadden ze weg kunnen laten.
troljedemoeder zegt
“Hier in de Nederland zou de auto kansloos zijn door alle belastingen. Je moet toch al gauw denken aan een prijskaartje van 245.000 euro voor zo’n gigant met een V12 in Nederland.”
Hoezo kansloos? Je krijgt er geen vinex mee vol nee, maar er zal zeker wel een (kleine) markt voor zijn, zoals die er ook is voor de momenteel duurste suv’s.
nvn1993 zegt
@troljedemoeder: vroeg ik me ook af. De g63, gls63, cayenne turbo, range rover svr en de urus doen het toch ook niet super slecht in Nederland. Waarom zou een uitgemonsterde x7 dan zo kansloos zijn?
ouwedibbes83 zegt
Delen de X7 en RR Cullinan eigenlijk hun platform? Of is die laatste nog een slag groter?
emping zegt
Sinds wanneer heurt er een V12 in een SUV?
ericc zegt
@emping: sinds de Lambo LM002!!!!
Maar goed dat ze nog een V12 bouwen. RR gebruikt deze toch ook.
ouwedibbes83 zegt
@ericc: volgens mij heeft die RR nog een groter slagvolume dan t BMW V12 blok.
circlestorm69 zegt
Dikke motor, maar het blijft wel een van de lelijkste BMW’s van het moment.
ozzytrk zegt
@circlestorm69: Rij er maar 1, dan denk je er anders over.
phaeton zegt
Al gauw zo’n 245.000? Waar komt die 5.000 minder in deze ruwe en puur speculatieve schatting ineens vandaan?
carlover12 zegt
De Cullinan heeft dit toch al een tijdje onder de kap? Zie de verschillen nog niet helemaal.
cossiekiller zegt
Een 330 is ook een 4-cilinder geworden. Een 760 zal nu waarschijnlijk een 1.5 driepitter worden BMW kennende. En met de facelift gooien ze er dan binnen enkele jaren voorwielaandrijving onder. Toch geen mens die daar offroad mee gaat.
mikespek zegt
Is al de 2de keer dat bmw een v12 in een x gooit