Goed nieuws voor de eigenaren van het betere klassiekerspul.
Middels milieuzones proberen diverse grote(re) Nederlandse gemeenten de luchtkwaliteit in de binnensteden te verbeteren. In beginsel werden alleen dieselvoertuigen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2001 in dergelijke zones geweigerd op straffe van een boete, maar bijvoorbeeld Rotterdam koos ervoor om ook bepaalde benzineauto’s te verbieden.
Alle benzineauto’s met een DET van voor 1 januari 1992 werden namelijk geweigerd in de Maasstad, maar daar heeft de bestuursrechter vandaag een stokje voor gestoken. Volgens de rechter had het stadsbestuur niet in voldoende mate aangetoond dat benzineauto’s uit deze categorie voor onevenredig veel stikstofdioxide in de lucht zorgen. Deze groep auto’s is dus gewoon weer welkom in de binnenstad.
Het verbod voor personenauto’s op diesel met een DET voor 1 januari 2001 blijft wel overeind, dus wees gewaarschuwd. De gehele rechterlijke uitspraak check je hier.
Foto: dikke Lambo in Roffa door @carsofnl, via Autojunk
G-Ammo zegt
Moeten ze maar een container schip minder in zetten toch?
Oh oeps, zei ik dat hard op?
ariif zegt
@G-Ammo: Bespaar je direct net zo veel CO2 als dat de verboden auto’s in 50 jaar zouden doen
marc94 zegt
@G-Ammo: Dit is onzin.
Een enigsinds modern containerschip vervoerd zoveel in 1 keer dat zijn uitstoot per ton/cuub lading minder is dan welke manier van transport ook.
erwh zegt
@marc94: nonsens, ten eerste is railvervoer nog zuiniger (metaal op metaal contact heeft de laagst momenteel toepasbare weerstand en die verandert nauwelijks met gewichtstoename). Ten tweede zijn deze schepen inderdaad vrij zuinig op schone brandstoffen die ze binnen de territoriale wateren verplicht zijn te gebruiken, maar op internationale wateren schakelen ze nog altijd over op spotgoedkope zeer zware stookolie waarin alle vervuilende componenten zitten die uit de andere brandstoffen zijn gehaald. Dit is letterlijk het afvoerputje van de olieraffinaderijen en maakt daarmee een groot deel van de moeite om andere brandstoffen schoner te maken ongedaan.
marc94 zegt
@erwh: het probleem met een rail is dat de verbindingen (nog) niet goed genoeg zijn om rendabel te zijn.
Die rail gaat het nooit winnen, alles wat lang mag duren gaat goedkoop met her schip (en goedkoop is extreem goedkoop). En alles met haast gaat met t vliegtuig. De snelheid van de rail is niet genoeg tegen het vliegtuig en het is te duur als vervanging van het schip.
Zolang de markt voor deze middenweg te klein is zal deze dus ook nooit economisch rendabel worden dus ook geen winst opleveren voor het millieu.
Stefje zegt
Helemaal K*t. Beter verbieden ze alle auto’s van voor 2003 in het centrum van alle steden en schrappen ze BPM. Al die krotten die voor €250,- op niet nette manier door de APK heen gaan moeten echt van de weg. En het straatbeeld kan er ook alleen maar beter van worden.
En begin niet over je klassieker, die moet je lekker rijden op buitenwegen, niet in een overbevolkte stad.
viezefreddyw zegt
@stefje: Wat nou als ik in de stad woon, een klassieker heb en op buitenwegen wil rijden? Hoe moet ik daar dan komen?
Gulli zegt
@viezefreddyw: met de bus natuurlijk! Zet je je Arie in een schuur buiten de stad, lekker rustig.
Op zich wel fijn dat er niet meer onterecht op leeftijd wordt gediscrimineerd. Nou ja, wat benzine betreft dan
viezefreddyw zegt
@gulli: Ach ja. Gelukkig hebben wij Noorderlingen geen last van dit soort flauwekul. En ook geen last van files en andere gekke drukte. Zwarte Piet is hier nog steeds zwarte Piet. En is het hier ook lekker rustig. We praten alleen een beetje raar.
peug206 zegt
@viezefreddyw: helaas. Zwarte piet is ook in het hoge noorden alweer veranderd in ‘piet’, en deze komen in alle kleuren en maten.
Files is dan wel weer lekker, alleen Groningen stad en Joure nog ff (daar gaan ze ook weer bezig begreep ik).
En hoezo praten we raar? Al die Hollanders praten raar.
viezefreddyw zegt
@peug206: In mijn beleving maken we hier nog steeds zwarte Piet mee. Gelukkig maar. En Joure wordt nu inderdaad flink aangepakt. Fantastisch mooi project en komt er echt heel mooi uit te zien. En files in Groningen? Ach, die vallen in het niet als je het vergelijkt met de Randstad.
viezefreddyw zegt
@peug206: En in Groningen begint ook een heel mooi project, Aanpak Ring Zuid. Zoek maar eens op. Komt er heel mooi uit te zien en de files zullen een stuk minder zijn.
Stefje zegt
@viezefreddyw: Ja en als die klaar is is er weer meer filedruk en sta je opnieuw vast op de n7. En dat filevrij op de A7-A6 is ook echt wel voorbij hoor. Rotonde bij Joure is huilen met de pet op en op het moment dat je bij Lelystad komt mag je rustig meesukkelen. Ook in de randstad heb je echt plekken genoeg waar je gewoon door kunt rijden ongeacht tijd van de dag.
lekbak zegt
@Stefje: waarom noem je joure als knelpunt als je weet dat ze daar heel druk bezig zijn die rotonde weg te halen?
fanboy zegt
@viezefreddyw: Tja geen files want er is ook geen werk.
(tuurlijk is er wel werk, maar ik zou niet weten hoe ik daar aan een voor mij interessante baan zou komen)
Stefje zegt
@viezefreddyw: Wat is het nu van een liefhebbersauto in een omgeving waar je makkelijk een fietser schept, krassen oploopt, krappe bochten zonder stuurbekrachtiging moet draaien, et cetera? Het is onzin om een klassieker in de binnenstad neer te zetten, je hangt een Picasso ook niet in de McDonalds op.
viezefreddyw zegt
@Stefje: Volgens JOU is dat onzin. Jij ziet daar niets in. Maar een ander weer wél. Een ander kan een klassieker hebben om daarmee lekker rond te toeren en de drukte eventjes te ontglippen. En er is bijna niets leuker om dat te doen in een klassieker. Lekker in een oude Alfa Spider ofzo. Jij ziet het nut er niet van in maar een ander dan weer wel. En als iemand een Picasso in een McDonalds wilt ophangen dan moet ‘ie dat lekker doen. Moet ieder voor zichzelf weten. Heb daar begrip voor.
jeroen13 zegt
@stefje: lekker onderbouwd!
Stefje zegt
@jeroen13: https://milieudefensie.nl/nieuws/pers/berichten/nederlander-rookt-per-dag-vijf-sigaretten-mee-door-vieze-lucht
Heb je nog meer onderbouwing nodig? Liefst gewoon autovrije binnenstad en transporteurs in elektrische auto’s. En als je auto’s wilt laten rijden in het centrum laat het dan tenminste hybride’s zijn.
seicilindri zegt
@Stefje: tuurlijk want electrische auto’s hebben geen uitstoot. O wacht wel in de kolengestookte centrales op de Maasvlakte natuurlijk maar ach daar woon jij niet..
peterpann3nkoek zegt
@Stefje: kom je dan met je r34 die je van jou niet meer mag rijden
mgmgb zegt
@stefje: Wat lul jij nou? APK regels streng naleven, prima, maar oud staat niet gelijk aan afgeleefd, goedkoop, slecht onderhouden etc. En als je discriminatie op basis van inkomen of prijs van de auto wilt hebben, emigreer dan naar Dubai.
Stefje zegt
@mgmgb: Niks discrimineren op basis van inkomen, voor minder dan €2.000,- heb je gewoon een auto van 2004 of jonger:
https://www.autoscout24.nl/resultaten?fregfrom=2004&fregto=2010&pricefrom=1500&priceto=2500&cy=NL&powertype=kw&atype=C&ustate=N%2CU&sort=standard&desc=0
Kun je geen1.5- 2k ophoesten? Moet je dan wel auto willen rijden? Misschien eerst je prioriteiten eens op een rijtje krijgen dan.
lekbak zegt
@Stefje: kerel, wat doe jij hier op autoblog?
desjonnies zegt
@stefje:
Ben je boos omdat je uit ‘het motorblok’ bent gegooid Jesse?????
Ik zou je ook niet als drijfstang willen gebruiken !
Nog niet als ventieldopje !
Stefje zegt
@desjonnies: Je doet je naam eer aan.
shadowbroker zegt
@Stefje: Ik vind dat je wel een beetje gelijk hebt
carfreakjim zegt
@Stefje: Beter verbieden ze alle auto’s ongeacht het bouwjaar in het centrum van alle steden. Moet er uiteraard wel buiten de steden grote parkeer plaatsen gebouwd worden en moet het openbaar vervoer goed genoeg zijn dat mensen wel het centrum kunnen bereiken. Natuurlijk moeten er uitzonderingen zijn voor leveranciers maar in mijn ogen heeft voor de rest niemand wat te zoeken in een stads centrum met zijn/haar auto.
Stefje zegt
@carfreakjim: Eens.
baardmijt zegt
@Stefje: Tuurlijk joh, álle pre-1992 auto’s zijn levensgevaarlijke krotten.
Heerlijk verdraagzaam van je.
maotje zegt
@Stefje: wat een onzin. Uitstoot is niet gerelateerd aan bouwjaar. Een auto van 2000 kan meer uitstoot hebben dan een uit 1994.
Stefje zegt
@maotje: Er zou wat mij betreft ook een limiet mogen op uitstoot. Die is er nu überhaupt niet. Het feit dat je gemiddeld 5 sigaretten per dag meerookt door de vieze lucht is voor mij wel signaal dat je auto’s echt moet gaan weren uit het centrum als je over 30 jaar niet de halve bevolking van genoemde centra in het ziekenhuis wilt zien.
maotje zegt
@Stefje: ik ben ook niet tegen maatregelen die de lucht schoner maken. Maar dan wel op een eerlijke manier. Er word nu gewerkt met gemiddelde waardes en aannames. Daar mag je natuurlijk nooit op hamdhaven. Auto’s uit enkel het centrum weren helpt ook geen hol. Daarbuiten stoten ze gewoon uit. Het centrum van een stad ligt nou eenmaal niet onder een koepel. Rdam heeft met de invoering en hamdhaving en communicatie, rechtszaken ed. Minimaal 15 miljoen weggegooid. Dat geld had beter geinvesteerd kunnen worden in het verjongen van het wagenpark in heel nl.
Als iedere gemeente zn steentje bijdraagt incl. Overheid dan kom je een eind. Stimuleer dat. Dat heeft effect voor heel het land en zn bewoners.
O plaat zegt
@stefje:
ik rij een nieuwe bedrijfswagen 100% op de zaak. Dus mag ik geen enkele km doen prive met die wagen. Hiervoor heb ik 2 klassiekers die elk een 4000km per jaar doen. Dus moet ik van jou er nog een 4de auto bij inhuis halen voor een handvol keren het centrum binnen te rijden? Wat wint het milieu daar door? En het straatbeeld verbeteren laat mij niet lachen ik kan het aantal mooie nieuwe wagens op 1 hand tellen.
Wat jij wil is iedereen in de zelfde elektrische witte Trabant en als je in Yassin Khlaver zijn partij zit je een zwarte.
Dutchdriftking zegt
Goede zaak!
e36thuglife zegt
Haha lekker dikke middelvinger voor de Groenlinks autohaters. Beter voor Roffaknor want wie wil er nou een stad zonder Duitse iconen zoals E30/32/34 en W/C126 en 124 etc en alles daarvoor? Dan kun je die stad net zo goed gelijk plat gooien… Oh wacht…
mgmgb zegt
Niet meer dan terecht. Natuurlijk stoten benzineauto’s ook schadelijke stoffen uit, maar dat valt in het niet ten opzichte van diesels en de verschillen tussen nieuw en oud zijn niet dusdanig significant dat benzinauto’s weren te rechtvaardigen was. Ik ga vandaag maar eens een kijkje nemen in Rotterdam, in mijn auto die er niet in mocht.
geelbarrel zegt
quote: “Deze groep auto’s is dus gewoon weer welkom in de binnenstad.”
Dat moet gevierd worden!
Optocht van klassiekers en youngtimers door Rotterdam?
trustmeiamanengineer zegt
Nu nog de hele regeling ombouwen naar Euro norm, in plaats van dat achterlijke bouwjaar….
baasbas zegt
Ik vind het bespottelijk dat dit überhaupt kan in Nederland. Willekeurige gemeenten die willekeurige regels verzinnen met willekeurige sancties. Dit moet minimaal landelijk (liefst Europees) geregeld zijn met eenduidige regels. Betere regels liefst ook dan bouwjaar. .. Door soort praktijken verwacht je in een bananenrepubliek à la België ofzo
baasbas zegt
@baasbas: stomme autocorrect
lekbak zegt
@baasbas: Ik ben zelf groot voorstander van milieuzones in steden. Maar dan elke verbrandingsmotor daar verbieden. Inclusief openbaar vervoer. Alleen hulpdiensten uitgezonderd. Mogen ze van mij per direct in heel Europa invoeren.
baasbas zegt
@lekbak: ik ben niet per sé tegen een milieuzone, laat ik dat nog even toevoegen dan. Ik ben wel tegen de manier waarop. Ik zou kunnen leven met jouw drastische voorstel zelfs. Maar dan verwacht ik ook dat de stad in kwestie bijvoorbeeld goede p+r voorzieningen heeft
lekbak zegt
@baasbas: uiteraard is er meer nodig dan alleen verbieden. Maar het is net als roken. Als ze er echt vanaf willen moeten ze het verbieden. Zo zwart-wit is het gewoon. En aangezien stadscentra toch niet geschikt zijn voor auto’s is dat win win.
Jochen zegt
@baasbas: want elke stad in Europa kent diezelfde problematiek? Wees blij dat er juist lokaal gekeken wordt wat van belang is. Smog bestrijding in Rotterdam was er eentje, schijnen ze in Drachten toch wat minder last van te hebben ;-)
baasbas zegt
@jochen: Nee, ik zeg juist net dat ik níet blij ben dat er lokaal naar gekeken wordt. Zo krijgen we een onduidelijke lappendeken van zones in Nederland met elk hun eigen lokale regeltjes. Dit is nou precies waarom we een nationale regering (zouden moeten) hebben
pomoek zegt
@baasbas: precies. Waarom niet het opgetakelde systeem gebruiken om tol te heffen? Heb je een dieselauto ouder dan 15 jaar: kost, weet ik veel, 5 euro om in de stad te rijden. Heb je een diesel ouder dan 10 jaar, kost het 2,50 en jongere diesels zijn gratis. Het geld wordt besteed aan het nox vrij maken van de stad, en ik kan zelf als burger bepalen of ik een nieuwe auto koop opf niet.
O plaat zegt
@baasbas:
Met andere woorden oktrooi recht anno 2017. Wat stel je voor als straf voor mensen die de stad betreden zonder tol heffing? Hand afhakken naar aloude traditie?
baasbas zegt
@shiva: Die mag je even uitleggen. Ik heb echt mijn best gedaan maar heb geen idee wat je bedoelt
O plaat zegt
@baasbas:
Dit principe bestond in de Middeleeuwen octrooi recht. Je moest geld betalen aan de “heer” om aan de stadsmuren van een stad voor je die mocht betreden. Als je toch de stad binnen glipte zonder te betalen was een hand afhakken vaak de straf.
Ik zie wel op google dat de term octrooi nu meer voor patenten word gebruikt vandaar de verwarring. Dit systeem komt volledig terug onder het motto milieu. Alleen zijn de feudale heren nu politieke partijen die het volk uitpersen om hun kastelen te onderhouden.
lekbak zegt
Mooizo. Het was ook volkomen belachelijk dat mijn vrouw 30km moest rijden ipv 20 om mij te kunnen bezoeken als ik met het schip in de maashaven lag. Nog belachelijker was het dat de auto gewoon katalysator heeft maar ze het bij import niet geregistreerd hebben. Kostte een godsvermogen om die auto toch legaal de binnenstad in te krijgen (niet gedaan dus). Inmiddels uit de regio verhuisd gelukkig.
Overigens lag de grens niet bij 1 januari 1992 maar halverwege dat jaar. Mijn auto is in mei ’92 op kenteken gezet…
peug206 zegt
@lekbak: dan had je met de boot gewoon die 10km moeten varen eigenlijk. Kunnen ze die auto 100 jaar van laten rijden… dikke middelvinger naar al die hippies die denken dat dit de oplossing is.
lekbak zegt
@peug206: de maashaven is een plek waar de binnenvaart kan liggen als ze even geen werk hebben of moeten wachten op laden of lossen. Dè plek in Rotterdam want alles is ons al afgepakt.
Overigens hebben wij een installatie aan boord staan die 99% roet en 90 % nox uit de gassen haalt. Schoner dat wij kan je niet iets vervoeren. Zelfs niet met elektrisch.
peug206 zegt
@lekbak: duidelijk! Dan nog zou het een stunt wezen..
lekbak zegt
@peug206: ik kom niet eens één kilometer dichterbij met het schip. Te groot voor een vaarweg in de goede richting. En in havenstad Rotterdam mag je bijna nergens meer liggen. De bewoners vinden schepen maar vervelend. Ondankbaar volk…
xenonlampje zegt
In Eindhoven pakken ze het slimmer aan. Zo’n tering zooi er van maken dat er geen enkele vorm van auto meer de binnenstad in kan. Alles voor de boompjezzz
desjonnies zegt
Het hele wrange aan dit soort zaken is dat er dus een Rechter nodig is om een nuchter oordeel te vellen, de gemeenteraad zelf is niet verbeterd op enigerlei wijze; juich niet te vroeg want wie weet gaan ze in hoger beroep.
Dit terwijl Rotterdam na de tweede wereldoorlog is ingericht voor en op de auto, vooral op Zuid (zo noem je dat) waren veel vierbaans wegen die moesten zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer richting Waalhaven.
De Rotterdamse tunneltraverse is de oudste grote stedelijke verbindingsweg van Nederland , maar alles wordt petieterig klein en smal gemaakt in Rotterdam, vierbaans wegen worden veranderd in tweebaanswegen, in de Maastunnel, waar je vroegâh 60 – 70 MOEST rijden van je rij-instructeur ‘houd tut verkeer niet op rijjen rijjen rijjenman, gasgeven , gas op de plank’ wordt nu 40 km per uur gereden uit pure flitsangst. Die wegversmallingen, chicanes en andere ziek-de-automobilist-waar-je-kunt maatregelen dragen in grote mate bij tot opstoppingen en dus meer vervuiling, daar hoor je geen mens ooit over !
Daarnaast is het totaal nutteloos omdat het probleem van de oude vervuilende auto zichzelf ieder jaar weer een stukje oplost als de oude auto de export in gaat. Vreemd genoeg schijnen die dingen in een ander land of op een ander continent helemaal niet meer te vervuilen en sterft het in Nigeria van de oude Toyota’s en is de Mercedes190, de hier zo vermaledijde Mercedes 190 daar een status symbool uit de vorige eeuw !
911targa zegt
Uiteraard hebben jullie het vonnis gelezen van de RB, maar voor degene die dat niet hebben gedaan, even de essentie:
De uitstoot van oude auto’s is 0,14%, dus de doelstellingen kunnen ook op andere wijzen worden behaald, aldus de RB. Het verbieden brengt een onevenredig grote last mee met de eigenaren van deze voertuigen. Overigens zijn cruiseschepen ook de revue gepasseerd evenals leeftijdsdiscriminatie. Dit laatste argument gebruiken voor niet natuurlijke personen, komt mij hilarisch over.
Kortom: goed besluit en terecht dat de Gem. R’dam op haar vingers wordt getikt.
911targa zegt
Overigens had ik met zo’n kop wel een Godwin-netje verwacht.
– andere wijze
– last mee voor de eigenaren
r26r zegt
En wat zijn de gevolgen van deze uitspraak voor het betaalde boete geld? Centjes terug?
viezefreddyw zegt
@r26r: Dat is best een goede vraag inderdaad! Best interessant om te weten wat ze daarvan vinden.
nopetrolnofun zegt
Mooizo! Ik haal de F50 even onder het stof vandaan..
sabrerator zegt
Dat wordt van de zomer even de XJ-S van stiefpa ophalen en even met de V12 flaneren door Rotterdam!
daniel1975 zegt
Dictators als Stefje mogen van mij betreft per direct uit een stad als Rotterdam verbannen worden!
lincoln zegt
Wel gaaf dat je als ambtenaartje gewoon tol kan heffen op de openbare weg ..
Ok .. corrupt als de neten .. maar wel gaaf ..