Volkswagen is het een en ander aan het herprogrammeren.
De softwareontwikkeling van Volkswagen liep de laatste tijd niet helemaal van een leien dakje, om het even mild uit te drukken. Zowel de ID.3 als de Golf 8 – toch wel vrij belangrijke modellen – kampten met softwareproblemen. De man die daarvoor verantwoordelijk was: Christian Senger. Hij verliest nu zijn functie.
Gezien de problemen die speelden is het geen verrassing dat er koppen gingen rollen. Het gerucht dat Senger zou vertrekken dook begin deze week al op. Vandaag heeft Volkswagen officieel bevestigd dat ze een nieuwe software-baas hebben aangesteld.
Sinds kort heeft de Volkswagen Group een aparte software-afdeling met de naam Car.Software. Senger zwaaide de scepter over deze afdeling. Car.Software is nog volop in ontwikkeling. Volkswagen is bezig om mensen vanuit de hele Volkswagen Group in deze afdeling onder te brengen. Het is de bedoeling dat er tegen het eind van het jaar 5.000 man zitten. De afdeling zal ondergebracht worden bij Audi, die tegenwoordig verantwoordelijk is voor de R&D van de hele Volkswagen Group.
Om de taken van Senger over te nemen heeft Volkswagen Dirk Hilgenberg (de meneer hierboven) aangetrokken. Hij komt bij BMW vandaan, waar hij de klinkende titel Senior Vice President Manufacturing Engineering had. Hij mag nu als nieuwe software-baas orde op zaken gaan stellen bij Volkswagen.
Christian Senger is overigens nog niet volledig uit de gratie gevallen bij Volkswagen. Er wordt gekeken naar een andere verantwoordelijke functie voor hem binnen de organisatie. In het persbericht bedankt Audi CEO Duesmann hem voor het ‘pioneerswerk’ dat hij verricht heeft. Pionierswerk was het zeker, want Volkswagen begaf zich met het ontwikkelen van hun eigen software op onbekend terrein. En onbekend terrein is gevaarlijk, zoals gebleken is.
Los van het software-verhaal, vinden er überhaupt opvallend veel verschuivingen plaats in de bedrijfstop van Volkswagen. Eerder dit jaar kregen namelijk zowel Volkswagen zelf als Seat en Skoda een nieuwe CEO.
moveyourmind zegt
Lijkt mij de juiste man op de juiste plek…
Hij heeft tenslotte als Senior Vice President Manupulating Software Engineering ervaring op kunnen doen die nu goed van pas zal komen.
bmwfe zegt
@moveyourmind: weet je wat grappig is? Die software kwam van Bosch.
sleepyj zegt
@bmwfe: dan nog, zal in opdracht geweest zijn van, anders heeft Bosch een grapje gemaakt. Dat tweede is onwaarschijnlijk, Duitsers maken geen grappen.
wimof zegt
Vermoedelijk was hij een zeer bekwaam man, but at the wrong place.
ouwedibbes83 zegt
Ik krijg het gevoel dat ze met een schone lei wilden beginnen, nadat er ontzettend veel weerstand was binnen VAG om alle software door een centrale afdeling te laten runnen. Al die merken met al hun eigen wensen, zorgden voor een onwerkbare situatie. Die Senger is geslachtofferd, soort kop van Jut, zodat de nieuwe man kan gaan doen wat Senger al die tijd graag wilde doen zonder eindeloze inmenging van alle andere betrokken. Het belang van onderscheide de software gaat voor autofabrikanten aan belang winnen, als de aandrijving meer generiek wordt, zoals bij electro. Dat zagen ze wel aankomen, maar werd wss niet omarmd door een hoop “baasjes” binnen VAG. Benieuwd of er snel verbetering komt, of dat we eenzelfde bericht over een jaar weer lezen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@ouwedibbes83: Wiedergutmachung…
alfabeta zegt
5000 man IT developers. Vijf duizend waar vind je die? India? Of echt in Duitsland? Lijkt me niet
Richmond zegt
@alfabeta: misschien sluiten ze een deal met accenture en stationairen ze dat personeel daar.
unidentified zegt
@benja01: goed recept om de boel nog verder te verkloten accenture inzetten, veel praatjes en nooit leveren
mashell zegt
Dat lukt wel niet alleen omdat ze er heel heel hebben bij al de dochter maatschappijen maar ook omdat ze aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden kunnen bieden.
crepito zegt
Wellicht is er nog een positie software development bij AB vrij …
hansiehansie zegt
Lijkt me dat ze een ouderwetse auto-industrie-man nu op die plek gezet hebben. Niet iemand die de dynamiek van software-development snapt of ooit ook maar enigszins aan den lijve heeft ondervonden.
Tesla lukt t qua software beter omdat t gerund wordt door mensen die in eerste plaats hun roots hebben in Silicon Valley.
SvenskaAeroplanAB zegt
@hansiehansie: goed punt
alfabeta zegt
5000 man IT developers. Vijf duizend waar vind je die? India? Of echt in Duitsland? Lijkt me niet
mashell zegt
Het blijkt maar weer, BMW is een opleidingsinstituut voor Volkswagen managers.