Het was natuurlijk een kwestie van tijd, maar er zijn nu voor het eerst meer EV’s verkocht dan diesels in de hele EU.
We weten het allemaal: de diesel is dood, terwijl elektrische auto’s niet aan te slepen zijn. Toch werden er tot voor kort nog meer diesels verkocht dan EV’s, ondanks alle incentives. Dan hebben we het niet specifiek over Nederland, maar over de EU in het geheel.
Nu is het moment dan toch aangebroken: de diesels zijn ingehaald door de elektrische auto’s. Dat blijkt uit de verse statistieken van ACEA. De EV’s waren in juni goed voor een marktaandeel van 15,1%. Dat is een flinke stijging, want een jaar geleden was dit nog maar 10,7%.
Het marktaandeel van diesels is niet geheel verrassend gedaald en zit nu op 13,4%. Overigens is de diesel zeker niet overal uit de gratie gevallen. In Duitsland en Centraal-Europa is het aandeel juist gestegen.
In ons land liggen de verhoudingen uiteraard heel anders. De afgelopen maand was ruim een derde van alle auto’s (33,6%) volledig elektrisch. Dit staat in schril contrast met het marktaandeel van diesels, wat teruggebracht is naar een schamele 0,9%.
Het aandeel van EV’s is dus Europa-breed gestegen, maar raad eens wie de grootste stijger was? Nederland natuurlijk. Ten opzichte van juni vorig jaar is het aantal nieuwe EV’s bijna verdubbeld. De afgelopen maand werden er 13.892 EV’s geregistreerd, tegen 7.308 in juni 2022.
Toch is Nederland niet het beste jongetje van de klas, want dat is nog steeds Noorwegen. Daar was de afgelopen maand maar liefst 82,2% (!) van alle nieuwe geregistreerde auto’s een EV. Grappig genoeg is het marktaandeel van diesels daar toch nog groter dan in Nederland, met 2,3%.
Bron: ACEA
Foto: @kuvvetmira, via Autoblog Spots
melv zegt
Gek he, als je de diesel gaat uitbannen… Lekker zo onbetaalbaar mogelijk maken, dan kopen mensen het idd vanzelf minder.
Kan me nog een nieuwsberichtje herinneren dat een groot aandeel van leaserijdend Nederland zo weer overstapt op een benzine/diesel als de EV fiscaal niet meer zo aantrekkelijk is dan op dit moment.
Allison Burgers zegt
10 jaar geleden werden spaardiesels zwaar gesponsord. EV’s worden al lang niet meer zo zwaar gesubsidieerd en over een paar jaar is dat ook over. Kijken wat de overheid dan weer verzint.
slickrick zegt
Wat ze verzinnen is vrij simpel: geen vervoer
Richmond zegt
En voorheen werden diesels fiscaal aantrekkelijk gemaakt, toen juist de 1.0 en 1.2 benzine en daarna de hybride en nu de ev. Er is altijd wel een groep die bevoordeeld wordt en een groep die benadeeld wordt. De meesten rijden met hun portemonnee en volgen elke 5 jaar mee met de massa. Plus dat ev steeds meer wordt afgedwongen door her bedrijf om hun voetafdruk te verkleinen..er zijn bedrijven die daar bewust mee bezig zijn en anders de partners waardoor zij mee moeten. Daar is niks mee. Bewustzijn over het wagenpark.
rismo zegt
Lekker dan, zitten we met al die lawaaige EV’s…
ericc zegt
Dit omdat EV’s fiscaal aftrekbaar zijn. Doe het fiscale voordeel weg en de cijfers gaan de andere richting uit. Dit is weer uitpakken door de overheid gesubsidieerde media om zo de burger in een bepaalde richting te duwen.
marcomanta zegt
Ben benieuwe als Timmermans het stokje overneemt van Rutte, dan rijden we allemaal in een Kia Picanto of VW ID3, 4, 5, of 6.
audirs3 zegt
Sommige mensen in de comments snappen niet dat dit Europese verkoopcijfers zijn. De EV verkoopt ook beter in landen waar een diesel geen BPM of CO2 heffing heeft. Misschien moeilijk om voor sommige wappies te geloven, maar er zijn steeds meer mensen die het klimaat een warm hart toedragen, die een ICE stiller en leuker en vlotter vinden rijden, en die de lagere kosten op langere termijn kunnen waarderen.
alpacatje zegt
Als jij denkt dat een EV de oplossing is voor het zogenaamde klimaatprobleem ben je ook helemaal fout
melcon zegt
Klopt een EV rij je niet om het klimaat mee te redden al zijn er hele volksstammen die geloven dat ze daarmee het verschil maken. Dat de uitstoot van het gehele wagenpark t.o.v. de gehele taart echt nihil is dat weten ze niet. Dat landbouw, industrie, energieopwekking en huishoudens de grootste bijdrage leveren aan de uitstoot horen ze liever niet. Liever via de baas een EV rijden dan je huis beter isoleren en o wee als je wat negatiefs over de boeren zegt (die het grootste deel van hun productie exporteren…). Maar de auto is uiteraard makkelijk scoren, als je aan de landbouw zit staat het malieveld opeens vol met trekkers dus daar waagt de gemiddelde politicus zich niet zo snel aan.
maotje zegt
Nu doe je net of de rest van de door jou zo mooi genoemde gehele taart niks doet om de uitstoot terug te dringen.
Nieuwbouwwoningen worden enkel nog gebouwd in energieklasse A. De meeste nieuwbouw is zelfs gasloos en zelf energievoorzienend. Steeds meer particulieren schaffen zonnenpanelen aan. Alle elektrisvhe apparatuur dat vernieuwd word in huis is energiezuiniger dan de oude apparatuur. Isolatie van gevels en spouwmuren wat gesubsidieerd word.
Kolencentrales hebben we er niet vel meer van die in werking zijn en worden de komende jaren gesloten. Er komen steeds meer windmolen parken op zee als op land. Tevens meer zonnenenergieparken.
Ook de industrie luchtvaart en scheepvaart zitten niet stil. Ook daar worden de regels mbt uitstoot steeds strenger. Walstroom voor de scheepvaart. Industrie strengere regels voor vergunningen.
Uiteindelijk is het gewoon eengrote optelsom waarin in iedere sector winst behaald is en zo dus ook in vervoersector.
maotje zegt
Het is in iedergeval een flinke verbetering. Maar dan ben ik wel benieuwd wat volgens jou WEL de oplossing is?
steephh zegt
@alpacatje Natuurlijk is het beter voor het klimaat als de hele wereld stopt met autorijden, maar dat is simpelweg niet realistisch.
Eenmalig grondstoffen voor accupakketten winnen die te recyclen zijn is namelijk beter qua CO2 uitstoot dan non-stop olie blijven winnen voor éénmalige verbranding en dat nog op een inefficiënte manier ook. Zelfs op kolenenergie is een EV beter qua uitstoot, maar we zitten inmiddels al boven de 40% hernieuwbare energie en dat wordt alleen maar meer en niet minder: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5369781/elektriciteit-vaker-uit-hernieuwbare-bronnen-windenergie-zonne-energie
En natuurlijk hoef je niet te geloven dat er een klimaatprobleem is. Zo dachten er velen vroeger ook over asbest, chroom6, lood in de benzine, etc etc. Je kan het niet zien en niet ruiken, dus waarom zou je het ook geloven. Toch heb ik meer vertrouwen in wetenschappelijke peer-reviewed onderzoeken, dan de zelfverzonnen artikels op de complotwebsite van buurman Henk.
Houthakker zegt
Eigenlijk heel interessant om de juiste feiten naar naar boven te krijgen. 2 vergelijkbare auto’s afschrijven in 10 jaar. 1 electrische en 1 op benzine. Wat heeft dan alles in ogenschouw genomen incl grondstofwinning de schoonste / minst vervuilende voetprint?
maotje zegt
Dat is niet zo moeilijk in te vullen toch?
Als je kijkt wat een enorme lijst je hebt bij de olieindustrie dan kunnen we al heel snel een winnaar aanwijzen.