Toch is dit niet per se slecht nieuws voor de petrolheads.
De tijden dat BMW nog een dikke V10 in de M5 durfde te lepelen zijn alweer even voorbij, maar de huidige M5 heeft nog wel gewoon een V8. Als petrolhead heb je dus weinig te klagen. De vraag is wel hoe lang dit nog gaat duren.
BMW is alvast de volgende generatie M5 klaar aan het stomen. De huidige 5-serie voelt nog vrij vers aan, maar die is er ook alweer ruim 5 jaar. En zijn ‘Life Cylce Impulse’ heeft de 5 Serie ook al gehad in 2020. In München zijn ze daarom al druk bezig met een opvolger van de 5 Serie. En dat betekent ook: een nieuwe M5.
Het lijkt erop dat BMW het over een andere boeg gaat gooien qua aandrijflijn. Daar hebben ze nog geen uitspraken over gedaan, maar er is een prototype gesignaleerd dat de snode plannen van BMW verraadt. Daarop staat namelijk duidelijk ‘Hybrid Test Vehicle’ te lezen. Ook is er een laadklep te zien.
Het is dus duidelijk: de BMW M5 wordt een plug-in hybride. Die geruchten gingen al langer rond, maar die zijn bij deze dus bevestigd. De grote vraag is welke verbrandingsmotor BMW daarbij in gedachten heeft. Het kan zijn dat ze gewoon de V8 aanhouden, maar het is ook niet ondenkbaar dat ze gaan downsizen.
De nieuwe M5 wordt in ieder geval niet de eerste hybride van BMW M. Eerst komt namelijk nog de XM. En dan hebben we het niet over een Citroën, maar over de nieuwe über-SUV van BMW. Die een V8 krijgt. Wat dat betreft zou het dus heel goed kunnen dat de nieuwe M5 wederom een dikke achtcilinder heeft.
Waarschijnlijk krijgt de nieuwe M5 dan ook een klap meer vermogen. Autocar heeft vernomen dat de nieuwe M5 dik 700 krijgt. Dat is aannemelijk, aangezien de XM ook 750 pk zal krijgen. De eindeloze pk-wedloop krijgt op deze manier nog eens een extra impuls.
We zullen verder nog even geduldig af moeten wachten tot BMW zelf met officiële info naar buiten komt. Dat kan nog wel even duren, want de onthulling van de nieuwe hybride BMW M5 is waarschijnlijk pas volgend jaar.
Edge zegt
Zo met die camouflage erop is het van voren net een Kia Optima
lecomte zegt
@Edge: En van achteren een Peugeot 508
lexis zegt
Zoveelste doodskist op wielen . Wie neemt dit nog serieus 750 pk. Jongens toch het zou gewoon bij wet verboden moeten worden , max 400pk en daarmee basta.
Een zielig merk geworden ipv hun energie in betaalbare zuinige autos te steken blijft de pk wedloop maar doorgaan. Totaal nutteloos apparaat.
Ben zelf BMW rijder maar heb alle affiniteit met het merk verlorern het gaat precies nog enkel over provoceren en het gemis aan toekomst visie ergert me nog het meeste.
8cylinder zegt
Goed gezegd. Pure penis compensatie dit ding, heeft vrijwel niets meer met de liefde voor auto’s en autorijden meer te maken. En ze waren een jaar of tien geleden nog zo goed bezig! Gigantische investeringen in exotische nieuwe materialen, de i3 en i8 waren oprecht geweldige concepten, hun tijd voorruit. Helaas was de uitvoering van die concepten gewoon ruk (geen zelfdragende carrosserie van de i3 kan gewoon niet) wat de meer conservatieve krachten binnen BMW de munitie verschafte hun achterhaalde strategie uit te voeren.
Waardoor we nu dus met achterlijke loei karren van 2 ton met drie honderd duizend tweeënnegentig péékáá zitten opgescheept. BMW is één van de treurigste verhalen uit de auto industrie van de laatste 10 jaar.
bohica zegt
@lexis: dan snap je het niet helemaal . Door dit soort projecten testen ze dingen uit op dure auto’s . Zodat ze het later voor jou op goedkopere zuinige auto’s kunnen gebruiken .
elemento zegt
@bohica: idd dan mogen ze formule 1 ook stoppen. Weet je hoeveel dat vervuilt…. niet auto maar 1 team 500 mensen die moetrn per vliegtuig reizen etc….. juist formule 1 komen techniek autos….. en ja vw doet met lambo etc waarom bmw niet
michaelb zegt
@lexis: Bij wet verboden worden… dat is wel een heel drastische maatregel zeg. De overheid bemoeit zich al veel te veel met de automobiele industrie dus laat ze aub hier buiten een keer zeg. En volgens mij heeft BMW nog genoeg motorvarianten die veel minder vermogen produceren en zuiniger zijn als je dat graag wenst.
Ik vindt het juist een kunst dat je een auto ontwikkeld waarmee je zo goed en gecontroleerd vermogen kan opvragen. Persoonlijk ben ik juist blij dat dit soort dingen in de huidige overdreven ecosamenleving juist nog ontwikkeld ziet worden.
Overigens kunt u met een gerust hart slapen: de nieuwe M5 zal ongetwijfeld een astronomisch bedrag kosten waardoor je deze ‘doodskist’ weinig op de weg zal zien.
lexis zegt
Veilig 500pk ” plus ” op de weg zetten heb ik toch zo mijn twijfels over bij een straat auto . Oké zal 4wd worden en en een ” batterij ” aan software safeties zal overuren moeten draaien om het vermogen aan de grond te krijgen. Maar wat heeft dat nog met rijplezier te maken voor de openbare weg als je continue tot de orde geroepen wordt? . Maar goed men beslist zelf als men dit wilt en moet er ook de consequenties van dragen als het ooit eens misloopt . Maarja das het enige bestaansrecht van een m mobiel het moet steeds meer zijn dan de voorganger. Maar soms is less toch more ben ik van overtuigd.
vaakbenjetebang zegt
@lexis: Hear, hear. 500 pk, 600pk, 700pk – mij interesseert het ook al lang niet meer, want je kunt er in de echte wereld toch niks mee. Zulke vermogens kunnen alleen maar veilig (als in: niet iedere auto met dit vermogen wordt binnen no time om een boom gevouwen) losgelaten worden omdat een modern ESP onwaarschijnlijk goed is enerzijds en omdat de auto waar al dat vermogen in zit loodzwaar is anderzijds (dan heb je tenminste nog wat tractie…). Allemaal leuk lief en aardig, maar als je tot boven de 150 km/h nog een tractiecontrolelampje kunt zien oplichten in een gezinsauto ben je als fabrikant je doel toch stevig voorbijgeschoten. Een E34 M5 bijvoorbeeld, met 315 of 340 pk is meer dan voldoende snel in de echte wereld en wat mij betreft nog leuker om te rijden ook. Maar ja, de volgende generatie moet altijd maar meer vermogen hebben want anders wordt het internet gek. Of zo. En het eind van het liedje is dan een monsterlijke blokhut als de BMW XM met een ziljoen pk als uithangbord van de ‘Motorsport’-divisie van BMW. Als het niet zo treurig was, zou het om te lachen zijn.
michaelb zegt
@vaakbenjetebang: ja, maar hij was ook een stuk listiger voor de meeste mensen. Plus een heeel stuk lichter. Met andere worden die hele auto was anders, niet simpel enkel het vermogen
michaelb zegt
@lexis: Maar dit is toch niet aan de orde? Ja hij heeft 750pk maar zal ook behoorlijk zwaar zijn. Je kan 400pk wensen in een veel lichtere auto, maar dit geeft toch een heel ander karakter? Lichte bmw’s worden niet meer gemaakt door toedoen van veiligheid, accu’s en andere zaken die het veilig maken. (Wat nu eenmaal de standaard is)
Ja less is more, maar ook met gewicht en aandrijving. Dit levert vaak ook een speelsere auto op die daardoor behoorlijk trickier is voor de meeste mensen. Maar om dan 750 pk belachelijk te vinden? Totaal niet. De context is daar niet naar. Ik denk dat deze auto een stuk veiliger te rijden te zijn dan de “oude” V8 met 400pk die zeker 1000kg minder zal wegen. Zeker voor de ongeoefende rijder.
lexis zegt
Deels deel ik je mening met de electronica kan er een soort van vangnet gecreëerd worden want met awd alleen redt je dit niet. Niemand is uiteraard verplicht om dergelijk pk monsters te kopen en er is vraag naar, maar dikwijls loopt het toch wel mis met mensen die zich “Schumacher “wanen. Zie bv de kop :
https://www.autoblog.nl/nieuws/proefrit-met-alfa-romeo-giulia-q-eindigt-tegen-boom-2969401
Is beetje zoals met alcohol ” verboden onder de 18j”. Zou niet slecht mocht je nodige skills en ervaring op tafel moeten leggen vooralleer dergelijk spul te mogen rijden.
michaelb zegt
@lexis: volgens mij moet je dan eerder de bestuurder aanpakken. Ik denk dat de meeste mensen die onvoorzichtig rijden ook een Civic kunnen crashen of dergelijke. Ik woon in Rotterdam centrum en zie bijvoorbeeld de laatste tijd menig AMG’s als idioten rijden (en af en toe een lantarenpaal meenemen)
Dat licht niet aan Mercedes maar aan de idiote bestuurder.
pindakoning zegt
@lexis: tja ik kan mij een oude 321pk M monster herinneren die denk ik een stuk gevaarlijker is dan dit model gaat worden;)
Deels ben ik het wel met je eens hoor
mb10 zegt
@lexis: ik word ook een stuk warmer van een 316 Efficient Dynamics. Genieten…
lexis zegt
@mb10, das natuurlijk het andere uiterste, en het us altijd leuk om te dromen. Inderdaad 20j terug was 300 pk veel, heel veel. En das het eigenlijk nog steeds maar tegenwoordig met de turbomotoren goochelt men de gekste waarden uit 1.5 l blokjes. Dus dan moet een m mobiel daar wel een stuk boven staan. Maar waar ligt de grens van de pk wedloop? Om nog niet te spreken over de betrouwbaarheid, tuurlijk iets waar de “nieuwkoper: van dergelijk spul niet wakker van zal liggen. En zoal elders al gezegd op Nederlandse of Belgische wegen ga je die niet vaak zien. Bv alles boven de 200gr c02 is in Belgie kwasie onverkoopbaar geworden of je moet vaderste staat wel heel erg genegen zijn.
mb10 zegt
@lexis: vrijwel elke auto journalist zegt komt met de conclusie dat dit soort auto’s de ultieme alleskunners zijn. Helemaal met de technieken van nu kun je zowel comfort als een snelle auto in 1 format krijgen. Ik zie het nadeel niet zo. Beetje vroeger was alles beter betoog dit.
Tuurlijk laat vooral uw mening gelden maar als dit niks voor u is heeft BMW maar zat wat daar wel inpast.
En als inderdaad vroeger alles beter was, dan kunnen we erop vertrouwen dat we ons in de toekomst gelukkig zullen prijzen met het nu.
lexis zegt
Regel nummer 1 , geloof vooral niet te veel van de niet objectieve you- tube auto journalist maar vertrouw eerder op je eigen ervaringen heb ik zelf helaas ook moeten ondervinden ondanks de bijna lyrische adelbrieven van de journalisten voor het model (het betrof hier ook een Beemer). Is nu eenmaal de job van de autojournalist.
Nemus zegt
@lexis: daar ben ik het wel mee eens. Meer dan 400pk is eigenlijk te gek voor woorden.
Daarom dat ik eigenlijk wel blij ben met de keuze van BMW om de iX3 ‘maar’ 287pk te geven.
Ik heb met die sagen gereden, en je zit zo snel aan illegale snelheden dat ik me meteen afvroeg: heb je écht meer vermogen nodig? 🙄
287pk, achterwielaandrijving en een aangenaam rijgedrag. Als je meer nodig hebt dan dat hoor je op een circuit thuis.
Begrijp me niet verkeerd: een dikke V8 zien voorbijrijden tegen lage snelheid die zijn motor laat brullen: het wordt niet beter.
Maar een hockeymoeder in een Tesla Model X die per ongeluk Ludicrous-mode activeert? 🙈 God help us…
vondick zegt
Deze heeft juist te weinig PK. Hij moet zijn minst VEEL sneller zijn dan de concurrentie: Model S Plaid.
Daar is dit segment voor.
aziz zegt
Wat lijntjes wel niet kunnen doen: 750pk. En dan zie je zo´n auto gewoon boodschappen doen bij de plaatselijke supermarkt.
aziz zegt
waar blijft de tijd dat fabrikanten auto´s maakten ipv straalvliegtuigen zoals je nu ziet met een miljoen pk? De nieuwe technieken maken de autofabrikanten alleen maar dwaas het moet steeds meer. meer pk. ik vind dat alleen supercarbouwers als ferrari 500pk beetje plus mogen hebben al het andere beneden de 400.
Remi Vingerhoedt zegt
Eindelijk dat werd ook eens tijd, eindelijk een snelle, goedkope, dikke m5!! Ik kijk er al naar uit.
lexis zegt
Voila, BMW en anderen heef ons terug een 5 en 3 serie met normale afmetingen en looks ipv van er steeds weer een paar cm bij te te doen, straks zitten we met slagschepen van boven de 5m . Met betrouwbare aandrijftechniek , met weer het speelse stuur -en rijgedrag van welleer en daar hebben we heus geen 750 pk voor nodig. Alleen vrees ik dat dit wishful thinking is. De traditionele auto is met uitsterven bedreigd.
rrk147 zegt
@lexis: gewoon een klasse lager shoppen. De m2 is inmiddels bijna gelijk aan een wat oudere M3, en een M3 gelijk aan een E39 M5.
Dutchdriftking zegt
V8 of 6 in lijn? Dan gaat de M5 sowieso over de 2 ton heen, misschien zelfs 2.200kg….
willemveenstra zegt
De M van Motorsport is inmiddels de M van Marketing. BMW maakt niks intressants meer voor de motorsport liefhebber. Het is groot, lomp en veel te zwaar! Als BMW liefhebber is de M2 competition de laatste leuke BMW. De rest is saai en alledaags vervoer geworden.
lexis zegt
Klopt, maar het interieur is een afknapper in de m2. Voor die prijs verwacht je echt geen hard plastics overal in het interieur . Maar kwa rijgedrag inderdaad enige wat nog klopt.
Leunt nog het dichtst aan bij de originele philosofie van een m wagen.
pablo007 zegt
Terug naar de bron BMW E30 wordt opnwe gemaakt alleen elektrische…
pablo007 zegt
Bmw schrap die klote 4 serie en maak van de 3 serie een coupe en cabrio en M versie Coupe Cabrio !!!!
JanJansen zegt
Ach wat maakt het uit. Ding weegt nu ook 2 ton en stuurt van geen meter en toch verkoopt het fantastisch. Het concept blijft dan toch hetzelfde?
VeniVidiVici zegt
Hybride is totaal niks mis mee. Ik zie het als een mooie techniek om de turbolag weg te krijgen. En als autoliefhebber een EV… No thanks!
Sir_Vmax zegt
Man man man al dat gezeur hierboven…
Volgens mij hebben ze in München recent bewezen dat ze nog steeds kunnen waar ze voor geroemd worden.
Ze proberen iedereen te pleasen want ze maken (of beter proberen) alles: ev, benzines, diesels, H2, hybride, autonoom, manueel, futuristisch, conservatief, sportief, comfortabel, ecologisch en dat alles in een: sedan of station of hatchback, crossover, suv, cabrio, coupe, suv-coupe enz. enz. Alles is mogelijk ondertussen.
De modellen die in dit geval relevant zijn zijn denk ik de cs modellen van de m2 t/m m5. Zeker over die M5 cs heb ik geen onberispelijk woord gehoord. Links en rechts wordt ’t ding geroemd en won EVO Car Of The Year, tegen een manuele 992 gt3 touring en een Huracan STO.. me dunkt.
vondick zegt
Mooie reactie
arta zegt
Het zijn lastige jaren voor de petrol
heads.
EV’s zijn wel sneller van 0-100 en in een aantal gevallen ook op het circuit, maar zijn nog flink zwaarder en bieden veel minder beleving.
In de nabije toekomst kan een ICE niet meer worden toegepast, maar tot die tijd maken ze een half bakje oplossing. En een ICE en een elektromotor, wel snel en bereik. Maar ook lomp zwaar en van acht naar 6 of 4 cilinders waardoor de beleving verdwijnt.
joki zegt
Hoo, nog eens 500 kg erbij… ADD LIGHNTESS!!!
pablo007 zegt
Slecht voor de G30 rijders.. waarom komt BMW zo snel met een nwe model .. G30 kon makkelijk mee tot 2025 .. erg kort opelkaar al die modellen…