Lachen of huilen? Waarom niet beide?
Een groot deel van de conceptauto’s dat door autofabrikanten wordt geïntroduceerd, redt het meestal niet tot het productiestadium. Zonde, want op een aantal uitzonderingen na, wordt een aanzienlijk deel veelal goed ontvangen. Jaguar zegt – en blijkt! – te luisteren. De E-Type Zero die de Britten vorig jaar onthulden, wordt namelijk in productie genomen.
De elektrische E-type voegt zich bij een fijn rijtje presentaties dat tijdens de Monterey Car Week is gedaan. De volledig elektrische sportwagen van het verleden maakt gebruikt van techniek de we ook op de nieuwe I-PACE kunnen vinden. Dit belooft veel goeds, want deze auto krijgt lovende kritiek uit alle uithoeken van de wereld.
Jaguar wil voorlopig nog geen specifieke details kwijt over de prestaties van de volledig elektrische E-type Zero. Momenteel proberen ze vooral uit te vinden hoeveel mensen precies interesse hebben in de auto. Dat gezegd hebbende, Jaguar weet ons al wel te vertellen dat de auto een rijbereik van ongeveer 170 mijl (273 kilometer) moet hebben. Daarbij drukken ze ons op het hart dat de elektrische E-type sneller zal optrekken dan het origineel, maar dat spreekt voor zich.
Overigens, wie zo’n originele E-type in de garage heeft staan, kan eveneens bij Jaguar aankloppen. De Britten bieden namelijk, naast de volledig nieuwe E-type Zero, een ombouwpakket aan. Hiermee kunnen de originele E-types worden omgebouwd tot een elektrische auto. Bevalt het toch niet, dan is de auto niet dermate beschadigd dat het niet ongedaan kan worden. Naar verluidt rijden zowel de nieuwe E-type Zero als de omgebouwde E-type weinig anders dan het origineel. Op de snelheid en het gebrek aan geluid na, moet men amper verschil kunnen voelen.
Jaguar plakt nog geen prijs of richtprijs op de auto of het ombouwpakket, maar weet wel te melden dat de auto in de zomer van 2020 op de markt komt. Nog even wachten, dus.
406_v6 zegt
Originele ombouwen?? ?
ikschrijfookoverautos zegt
@406_v6: jup, het deed pijn om op te schrijven.
marcus1963 zegt
Om Etype te rijden moest je toch al twee auto’s kopen.
dare2think zegt
@marcus1963: Met De E E-type kan de benzine E type vaak genoeg met startkabels gestart worden..
Ram-G-maN zegt
DB5 JB, 993 Turbo, E-Type what’s next? Miura en daarna de 250 GTB?
Conclusie, fabrikanten hebben door dat ze tegenwoordig drollen ontwerpen.
sabrerator zegt
@AutomotiveDesigner:
Nou, ik zou het wel fijn vinden als ze mijn Jaguar S-Type weer in productie namen, maar dan met de huidige 3 liter versie van de V6 diesel erin.
Maar dat zullen ze wel niet doen…
theblazerunner zegt
@sabrerator: dat is zelf in je garage nog wel te fiksen!
JamesBond007 zegt
Mooi idee, maar gelijk dat interieur zo Halfords afwerken met 2 van die schermen vind ik dan weer afbreuk doen aan het geheel.
hotze zegt
@jamesbond007: dat zal ook wel retro zijn James.
Uitermate geslaagd hoor dit ontwerp en een elektrische variant, prima. Ben persoonlijk meer een fan van de XJ uit de jaren 70/80, maar deze mag er zeker zijn, niet zo’n debiel-lange neus als het origineel.
En de Citroën Goddess is er ook wel eentje om te repliceren.
406_v6 zegt
@hotze: een Déesse repliceren?? Een Déesse valt niet te repliceren.
desjonnies zegt
Totaal gebrek aan fantasie om na de retro-invasie van New Beetle, New Mini en de 500 nu de originelen nog eens te gaan klonen.
Met een staafmixer motor erin.
rufctr01 zegt
Zo’n originele zou ik never nooit niet ombouwen. Dat is eeuwig zonde!
moveyourmind zegt
Doe mij maar een authentieke E-type. Die staat misschien wel wat vaker bij de garage dan deze…
Maar dat is altijd nog goedkoper dan de wekelijkse sessie van deze Jag bij de psychiater op de sofa om van zijn Schizofrenie af te komen.
Ongelooflijk wat een mismatch die nieuwe technologie in dat fraaie oude hok.
toyotafortuner zegt
>Jag E-Type met een (elektrische) nosejob
*kots*
launchcontrol zegt
Nu nog een leverancier van goed geluid….
lithiumion zegt
Briljante ontwikkeling!!!
ImHO zouden ze dat met iedere wagen mogen doen, of een aantal klassiekers! Stel je voor de Countach die geluidloos voorbij komt zoeven, dat is wat de ontwerpers ongetwijfeld in gedachten hadden toen ze het ontwierpen. De traditionele, lees achterhaalde verbrandingsmotoren hebben hun nut bewezen, en ‘now move over’. De rek is er uit, meer dan 15% energie op de wielen is wel het hoogst haalbare, na een eeuw van doorontwikkelen… wat een triest-laag rendement overigens…Ze hebben een bestaansrecht meer, op naar de watersof of electrische aandrijving.
desjonnies zegt
@lithiumion:
Je doet me denken aan milieufreaks, milieufreaks zijn mensen die geen fuck om de natuur geven, alleen om veilige fietspaden en groene stroom voor hun kinderen geven, maar dat jaarlijks tienduizenden trekvogels sterven als gevolg van windmolens dat wordt categorisch verzwegen.
Hetzelfde geldt voor een Lamborghini, de ziel van iedere Lamborghini is de motor en het geluid wat deze produceert. Iemand die een geluidloze elektrische Lamborghini toejuicht kan beter zijn geluk op het barista web of pop-up restaurant web proberen.
Want je begrijpt niet wat een Lambo een Lambo maakt
lithiumion zegt
@desjonnies: “Want je begrijpt niet wat een Lambo een Lambo maakt”….
Ongetwijfeld, want jij bent een liefhebber van de verbrandingsmotor, dus daarom mag jij mij veroordelen als een milieufreak…. wellicht dat je jezelf beter kunt beschouwen als een liefhebber van een fenomeen dat zijn einde nadert. Of jezelf in dezelfde groep scharen, die paard en wagen beter achtte, dan de toen opkomende auto… en surprise, daar zijn er ook niet veel meer van. Dat ik dan bij jou een gevoelig snaartje, tsja…: jou snaartje, verwar dat niet met andermans kijk op zaken
moveyourmind zegt
@desjonnies: de ontwerpers droomden van een Countach die geruisloos voorbij zoefde…
Echt hé… Denk eerder dat Ferrucio Lamborghini in zijn laatste jaren als baas van het merk de ontwerpers eerder de opdracht gegeven heeft om in de Countach een motor te hangen die zo hard buldert dat als ze in Sant’Agata Bolognese een keer goed gas zouden geven al het porselein in de servieskast van Enzo Ferrari’s villa in Milaan spontaan op de grond zou vallen.
tjorque zegt
@desjonnies: in heb veel respect voor jouw autokennis en mooie verhalen over auto’s.
Maar je standpunt over het milieu vind ik wat kortzichtig…
Groene energie is vandaag de dag nog in vele gevallen niet zaligmakend, akkoord, maar om dat als excuus te gebruiken om lustig verder te doen zoals we bezig zijn, vind in een zeer flauw excuus.
De zon straalt dagelijks meer energie op aarde dan wat de hele mensheid verbruikt op een jaar… elk initiatief om dáár gebruik van te maken is beter dan niks doen. Wellicht moet ook daar nog aan gesleuteld worden, maar dat de milieuschade van hernieuwbare energie groter is dan niet hernieuwbare energie, dat wil ik met de beste wil van de wereld niet geloven.
Benzine en diesel mag voor mij blijven, om de klassiekers als een stukje geschiedenis te laten verder leven.
Verder hoeft er niks deze brandstoffen nodig te hebben vind ik. (Bovendien kan je ze synthetiseren zonder aardolie nodig te hebben, het is alleen nog wat duur vandaag de dag)
desjonnies zegt
@tjorque:
Ik ben absoluut niet tegen andere vormen van energie voor auto’s, ik ben echter mordicus tegen de manier waarop het door onze strot wordt geduwd en de naïviteit waarmee velen alles maar slikken.
Ons aardgas is op en plotsklaps moet Nederland van het gas af, 20 jaar geleden was (en is) aardgas de meest schone energievorm. Tevens ‘vergeet’ men te vermelden dat huishoudens ca 4% van het aardgas verbruiken.
Eenzijdige informatie en bangmakerij regeren, ons werd 40 jaar geleden verteld dat olie
ongeveer 20 jaar geleden op zou zijn, gelukkig had ik een schatrijke oom die tankers had varen en zich daar rot om moest lachen, hij was toen al in Rusland bezig en wist toen al te vertellen dat Rusland ons voor minstens een eeuw van energie kon voorzien, buiten de olievelden van Maracaibo en de Arabische velden of Bahrein en Indonesie.
Overigens ligt er een enorm gasveld ten zuid westen van Cyprus in zee.
vincente30 zegt
@lithiumion: hahaha of je probeert iedereen in de zeik te nemen of je valt onder de categorie “flat earthers” en snapt het nog niet helemaal :). Mocht dit het geval zij geef ik je een hint van die designers van de, zogenaamd, zoevende countach. “Sportuitlaat”.
Hier een bronnetje en verbaas je over de wondere wereld van autoliefhebbers,
https://www.google.nl/amp/s/topgear.nl/autonieuws/lamborghini-countach-lp400-s/amp/
jeroenwz zegt
Nee! Nee! Nee! Niet zo’n prachtige S1 of S1.5 hiervoor opofferen! Dit is gewoon te erg.
ikleesookoverautos zegt
Doe mij maar een Eagle Speedster.
wjeurs zegt
Het ombouwpakket is gewoon zonde, dat mag echt niet gebeuren, het reincarneren van deze auto vind ik wel tof, maar doe me dan maar die ene die ze bij top gear hebben getest
clk63bs zegt
@wouterjeuring:x etype eagle speedstar
toniominestrone zegt
Heiligschennis!
beefcake zegt
Als dit maakt dat we langer van de schoonheid (pun intended) van deze auto’s kunnen genieten, dan lijkt het me prima dat ze wat van die nieuwe karren bouwen. Laten we eerlijk zijn: het is geen geheim dat over een jaar of 10 op fossiele brandstoffen rijden echt onbetaalbaar is. Dan is het leuk om dergelijke auto’s nog op straat te zien.
scaglietti612 zegt
@beefcake: Auto’s kunnen mits wat aanpassing wel op wat meer rijden dan benzine of diesel alleen. Om wat voorbeelden te geven: lpg, cng, biomethaan, ethanol, etc….
scaglietti612 zegt
Een auto voor hipsters dus. Zit er ook een bekerhouder in voor de gepersonaliseerde Starbucks-bekertje? Nu hopen dat de waarde snel daalt om die Jag lekker betaalbaar op te kopen en vervolgens terug de echte motor erin proppen zoals het hoort.
elemento zegt
Nostalgie is weg.
tjorque zegt
Een nieuwe elektrische E-type, ieder zijn ding. Mij stoort dat niet.
Een oude, die mag voor mij ook op benzine blijve rijden (net zoals alle klassiekers), maar dan voor occasionele doeleinden. Wat veelal het geval wel zal zijn.
Zolang de hoofdmoot maar ophoudt met vervuilen…
Gulli zegt
Krijg je bij een ombouw dan je oude V12 terug als koffietafel?