Een lekker ruim budget voor een Japanse topper. Hier kwamen wij op uit!
In Nederland zijn Duitse auto’s populair. Niet gek, ze zijn hier relatief goedkoop (we zetten bewust het woord relatief erbij) en je kunt ze in heel erg veel uitvoeringen krijgen. Zowel qua motoren als qua luxe. De keuze is bijna oneindig.
Zeker als mensen iets meer te besteden hebben, is Duits bijna heilig. Nu is het vaak best onterecht om een compleet land weg te zetten vanwege een bepaalde eigenschap. Ja, er is zijn zat betrouwbare Franse en Italiaanse auto’s en er zijn heel veel onbetrouwbare Duitse auto’s. Een vooroordeel blijft wel hardnekkig overeind en dat is dat Japanse auto’s erg betrouwbaar zijn. Er zijn wel enkele uitzonderingen, natuurlijk, maar over het algemeen klopt die stelling wel.
Daarom is Yusuf op zoek naar een toffe Japanse auto. Stiekem mag een Duitse auto ook wel, maar wij vonden zijn insteek om te gaan voor een dikke Japanse topper dermate leuk dat we het konden laten om ALLEEN maar Japanse auto’s uit te zoeken. Die Duitsers komen volgend week wel.
Yusuf heeft nu nog geen kinderen dus is hij vrij in zijn keuze. Het mag eigenlijk van alles zijn. Het moet wel een beetje vooruitkomen en er een beetje sportief of luxe uitzien. Dus geen medium crossover van 3 jaar oud, maar een iets meer tot de verbeelding oudere auto. Het verbruik is niet heel relevant, want zoveel kilometer maakt Yusuf toch niet.
Alle wensen en eisen van Yusuf vooir een Japanse topper van 25 mille kun je hieronder lezen in de bekende tabel:
Huidige / vorige auto’s | Mitsubishi Galant 2.5 V6, Daihatsu Young RV Turbo, Mitsubishi Outlander Turbo |
Koop / lease | Koop |
Budget | € 15.000 tot € 25.000 |
Jaarkilometrage | 15.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Tijd voor iets anders/nieuws |
Gezinssamenstelling | Alleen |
Voorkeursmodellen | Duits |
No-go merken en modellen | Franse, Engelse, Italiaanse, Amerikaanse en Chinese merken. |
Honda Civic Type-R GT (FK)
€ 24.950 (universele garage)
2016
165.000 km
Dit is een beetje een vergeten generatie. Net als zijn voorganger (en opvolger) valt deze FK-generatie heel erg op. Echter, waar de FK2 Civic wel erg overgedreven gestileerd is, klopt deze gevoelsmatig iets beter. Je moet deze auto ook niet zien als een schoonheid zoals een Jaguar E-Type, maar meer als een touringcar voor de openbare weg. Dat heeft Honda uitstekend gedaan. Het mooie van een Civic Type-R is dat het geen ‘GTI’ is, maar echt een compleet herziene Honda Civic. Alles wijkt af.
Het onderstel is in vergelijking met zijn opvolger nóg harder. Dit apparaat is zo scherp als een scheermes. Het interieur met de rode Recaro’s zorgt ook voor het betere race-effect. Qua prestaties scheelt het niet veel met de opvolger: 320 pk op de voorwielen is meer dan voldoende. Ook lekker: qua betrouwbaarheid scoort deze auto erg goed. Nadeel is wel dat de keuze niet reuze is. Maar zeker met recht een Japanse topper!
Lexus LS460 (USF40)
€ 22.900
2007
140.000 km
Deze Lexus is compleet het tegenovergestelde van een Civic Type-R. De LS460 heeft weliswaar meer vermogen, maar is een relaxte cruiser tot en met. Er is ook een hybride versie (de LS600h) met vierwielaandrijving. Bijzonder indrukwekkend, maar misschien iets over de top. Qua verbruik is zo’n hybride wel lekker. Maar als je niet veel kilometers maakt, lekker voor de eenvoudigere V8 gaan. Het is knap hoe weinig dynamiek er in deze Lexus zit. Echt helemaal niets.
Het interieur van de Lexus LS is het grootste nadeel. Je hebt net niet dat speciale gevoel dat je in een Duitse of Britse topklasser wél hebt. In de LS heb je wel het voordeel dat het veel langer heel blijft. Ook heeft de Lexus een heel neutrale uitstraling. En de restwaarde is goed. Kijk maar naar oude LS430’s. Ze zijn nieuw bijna niet verkocht en op de occasionmarkt is er meer vraag naar dan dat er nieuw was.
Subaru Impreza WRX STI (GRB)
€ 24.950
2008
120.000 km
Qua spirit komt de Subaru Impreza WRX STI het dichtst in de buurt bij de Honda Civic Type R. Dus ja, met veel vleugels en opvallende styling. Wel is de Subaru een ander type auto. Met vierwielaandrijving kun je het vermogen ietsje beter kwijt. Vanwege het hogere vermogen en lagere gewicht is de Civic – eenmaal op snelheid – een stuk rapper. Ook heb je in deze generatie niet meer het bijzondere roffeltje.
Maar wat je wel hebt is een rijdende legende die onder alle omstandigheden snel is. Ook in de sneeuw, op onverhard of op het asfalt is deze Subaru een bom op wielen. Je komt overal met deze auto. Qua ruimte is het best een praktische auto. De betrouwbaarheid is goed voor elkaar, maar er zijn wel wat specifieke issues met de motor die de Civic niet heeft.
Toyota GT86 (ZN6)
€ 25.450
2013
95.000 km
Daar is ‘ie weer: de Toyota GT86. Een Japanse topper pur sang. En reken maar dat we elke mogelijke gelegenheid deze pretletter zullen adviseren. Ja, een gechipte Volkswagen Golf GTE is sneller. Ja, een Opel Corsa OPC is ruimer. En ja, het is een vrij prijzige auto. Ook gebruikt. Maar daar krijg je een geweldig chassis voor terug. Het mooie is dat de auto is afgestemd op maximale fun op normale snelheden, niet op Nürburgring-rondetijden.
Daarom staat ‘ie standaard op exact dezelfde energy-savers als de Toyota Prius: dus beperkte grip = fun. Overigens is het geen trage auto, je hebt alsnog 200 pk in een relatief lichte auto. Als je niet elke dag gevulde koeken eet, pas je er ook vrij eenvoudig in. Daarbij heb je een achterbank en een bruikbare kofferbak.
Infiniti G37 Cabrio (CV36)
€ 26.495
2010
80.000 km
We kwamen eerst voornamelijk wat open Lexussen tegen. De IS250 en SC430. Nu zijn dat heel erg betrouwbare auto’s, maar verder in geen enkel opzicht beter dan de concurrentie. De 250 als cabrio is wel erg zwaar en de SC430 is in dynamisch opzicht niet denderend. Deze Infiniti daarentegen is wel de moeite waard. Ook dit is geen lichte auto, maar je hebt wel een dikke 3.7 liter V6 (de VQ) tot je beschikking.
Ook is de Infiniti in rij-dynamisch opzicht beter dan de Lexus (en een BMW E93 om even een zijstraat te noemen). Goedkoop zijn ze niet in vergelijking met een Duitse concurrent. Dat komt door twee dingen. Ten eerste heb je altijd een dikke motor én uitrusting. Ten tweede zijn ze weinig verkocht en is de occasion-koper vaak iets iets kritischer qua betrouwbaarheid dan de gene die de auto nieuw mag leasen. Dit exemplaar is ietsje over budget, maar je kunt altijd een gokje wagen met zo’n Japanse topper.
Acura TLX AWD V6 Elite (UB)
€ 24.900 (Duitsland)
2015
70.000 km
Even een wildcard. We hebben gekeken wat je over de grens kan krijgen. Wat dacht je van deze Acura TLX? De TLX is een sedan die qua maatvoering precies tussen de Accord (TSX) en Legend (RL) in zit. De auto heeft een paar gave typisch Japanse features. Dus een zeer complete uitrusting bijvoorbeeld. En een lekker overbemeten 3.5 V6 VTEC met twee enkele bovenliggende nokkenassen (in plaats van de gebruikelijke vier). Dat is bijna lowtech! Je kan ze krijgen met voorwielaandrijving, maar vierwielaandrijving (SH-AWD) was ook mogelijk en aanwezig op de modellen die wij in Duitsland zagen staan.
Kortom, best een leuke auto! Onderdelen kan wel een dingetje zijn, want de auto is nooit in Europa geleverd. Aan de andere kant heb je een slagschip van jewelste voor een een redelijk scherpe prijs, alhoewel invoeren nog wel een uitdaging kan zijn, dus zoek een goede Uli op die de auto uit Duitsland haalt voor je.
YOLO: Mitsubishi 3000GT (Z16A)
€ 24.000 (België, particulier)
1992
60.000 km
Een Nissan Skyline, Honda NSX of Mazda RX-7 was helaas niet mogelijk in het budget. Die auto’s zijn al erg duur geworden. Wat wel mogelijk is (wellicht met een klein beetje bij sparen) is deze auto: een Mitsubishi 3000GT! Qua hardware lijkt het veel op een Skyline: een zescilinder biturbo, vierwielaandrijving, vierwielbesturing en een hoop elektronica.
De 3000GT is echter een compleet ander type auto in in rij-dynamisch opzicht geen match. Wel is de 3000GT een uitermate prettige auto om dagelijks mee te rijden en is er ietsje meer ruimte en comfort aan boord. In het budget kun je een originele vinden of een facelift model. In tegenstelling tot heel veel andere auto’s moet je bij de 3000GT een zo vroeg mogelijk exemplaar hebben, die zijn het meest bijzonder.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Citrofieleviltwin zegt
Opvallen met Japans? Nissan Murano (al dan niet cabriolet)
ar166 zegt
Tsja, negatieve aandacht is ook aandacht!
Johanneke zegt
Zo’n gt86 daar is bijzonder veel voor te krijgen. Ook om er iets meer vermogen uit te halen, of heel veel meer vermogen als je aan turbo’s begint.
3000gt is echt een bijzondere wagen. Eigenaar en monteur van mijn vorige garage (hij heeft de boel verkocht) heeft er 1, en had er meerdere van in onderhoud. Schijnbaar ook 1 van een piloot met meer dan 4 ton op de klok. Super brute wagens, al kan je beter een jonger exemplaar nemen dan een ouder, aangezien de oudere exemplaren technologisch helemaal maf zijn. Zelfs een actieve voorspoiler, en dat kan allemaal kapot.
Oh en je moet niet buiten het turbogat komen. Je hebt enkel een turbo voor hoge toeren, binnen die toeren is ie loeisnel. Daarbuiten niet. Maar wat een gaaf ding zeg. Wel de vr4 twin turbo handbak natuurlijk. Je hebt ze ook met 12 klepper sohc en 165pk ofzo, met een trage jaren 90 automaat. Daar rij je een aygo nog niet mee zoek.
Johanneke zegt
Er staat een oude te koop:
https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-3000gt-benzine-1992-52595795
Niet de vr4, dus niet met 4wiel besturing en actieve voorspoiler. Prijs valt best mee.
DIG-T 190 GT zegt
Waarom jouw vorige garage jouw vorige garage is? Lekker belangrijk.
Van een piloot? Boeiende toevoeging!?
Johanneke zegt
Lekker piepen om het piepen.
cloverleaf zegt
Nissan 370Z
Of yolo: Nissan 350Z Nismo
kniesoor zegt
Zo’n GT86 lijkt me een geweldig otootje. Nee, geen miljoenmiljard peekaa, maar wel een speels rijijzer. Daar heb je als jonge vent meer aan dan aan zoiets logs als een Lexus LS460. Da’s meer iets voor als je grijs ben danwel je haar volledig foetsie is, lijkt me.
HelldogBE zegt
Zijn de Type R’s (FK2 & FK8) niet wat gevoelig aan de versnellingsbak? Dacht dat de synchro’s soms al erg vroeg de geest kunnen geven. Iets waar ik zelf wel mee zou kunnen leven, als je budget voorziet voor een revisie en nadien met beleid schakelt.
De Impreza 2.5 motor is dan weer redelijk berucht. Zou ik zelf vermijden!
wimof zegt
Het is de bestuurder die de synchro’s de nek omwringt (hier mag je het letterlijk nemen)
HelldogBE zegt
Dat ben ik zeker met je eens. Maar als je 2ehands koopt toch een aandachtspunt!
pitapita zegt
Toyota MR2 met middenmotor lijkt me wel leuk om nu te rijden.
Of zo’n buitenaards ogende Subaru Coupé: XT of SVX
redbeams zegt
Die lexus ls lekker links laten en kijk voor een gs450h
sleepyj zegt
Bij de Subaru:
“Vanwege het lagere vermogen en hogere gewicht is de WRX STI— eenmaal op snelheid – een stuk rapper” hoe doen ze het toch?
sleepyj zegt
Ik zie dat het inmiddels is aangepast.
kenner zegt
Hoe duur is die mitsubiziee nou ? 24 of 60.
Dan moet ie echt doorsparen
jarnobakker zegt
Zag ik ook al
jarnobakker zegt
Die Mitsubishi is ondanks zijn leeftijd nog steeds een mooie auto.
ArnoldH zegt
Voor dat budget en japans; Honda S2000. Al dan niet met het stuur aan de verkeerde kant
tenaci zegt
Ik zou deze ophalen: https://link.marktplaats.nl/m1867681906?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Ziet er nog altijd puik uit, schijnt een prima chassis te hebben en je loopt niet leeg op de brandstof.
HelldogBE zegt
Prima vervoer voor een boekhouder. Tijdloos design, exclusief, relatief zuinig en erg betrouwbaar. Maar de hele beleving valt vast uiteen als die 2.5 4-pitter toeren gaat janken de eerste keer dat je op z’n staart stampt. De sportieve ambities eindigen toch bij de looks vrees ik.
michelF zegt
-edit: dank u, is gefixt!-
OT: ik zou voor een 350z of 370z gaan :)
superfred zegt
Dit is een beetje hoe een nachtmerrie er uit moet zien, alleen maar dit soort auto’s. Ik ga echt nog liever met de bus dan met willekeurig welke auto uit dit lijstje. Heb er echt helemaal niks mee, sterker nog, ik vind het vreselijk…
Maar: Gelukkig is smaak vreselijk subjectief!
Johanneke zegt
Was niet nodig om zo erg te overdrijven hoor.
En liegen. Want niemand pakt graag de bus.
superfred zegt
Dit is een beetje hoe een nachtmerrie er uit moet zien, alleen maar dit soort auto’s. Ik ga echt nog liever met de bus dan met willekeurig welke auto uit dit lijstje. Heb er echt helemaal niks mee, sterker nog, ik vind het vreselijk…
Maar: Gelukkig is smaak vreselijk subjectief!
shalomleon zegt
Laat me raden, u rijdt liever een golf
PunicaOase zegt
Van dit lijstje zou ik echt voor de Honda gaan.. Een S2000 (effe doorsparen) of een 370Z mis ik nog in dit lijstje.. Die zijn beiden echt dikke fun.
De Toyota vond ik echt suf. De Subaru en Mitsubishi zijn niet zonder problemen. Sedans vind ik meer voor opa’s :-(
barchettadriver zegt
Tijdje zoeken en dan een VW Eos V6 3.6 zien te vinden. 3.6? Die V6 was toch 3.2?
Dat klopt, maar er is een beperkt aantal 3.6’en gemaakt. Zelfde blok als in de Passat 3.6, tegen de 300 atmosferische pk’s.
Dan heb je de ideale alleskunner, die ook nog eens een fraaie sleeper is.
SpiderIV zegt
Niet erg Japans qua origine. Mogelijk wel wat japanse onderdelen en dan niet in de dakconstructie want die is rampzalig bij de Eos.
barchettadriver zegt
Dat valt eigenlijk best mee. Je moet m alleen onderhouden. Na een jaar of 10 – 15 is de dakspin dan versleten en vervang je die en neem je vaak ook gelijk de motor mee. Kosten: 1500€.
Voor de rest is het Webasto dak een prima dak. En lekker compact waardoor je voorruit niet zo lang hoeft te zijn.
petroldrinker zegt
ATS imports heeft een r33 skyline binnen het budget, topic kan dicht
scoobyej20 zegt
Zonder twijfel de Type R. Laat de mensen maar lullen over zijn uiterlijk, tot ze er zelf een keer in hebben gereden. En je rondjes om een GTI heen rijd.
dunhozzie zegt
Hoe is dit vriend @willeme ? Ken de auto niet, maar lijkt me wel wat om te bekijken:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/infiniti-q50-3-5-s-h-sp-te-awd-benzine-zwart-7c3e600e-7a8e-4816-9628-37b9f80d0ec2
En hij wilde dan geen Engels (had een hele mooie XJR gezien), maar dit is wel YOLO:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bentley-continental-flying-spur-6-0-w12-560pk-flying-spur-full-loaded-benzine-zwart-bb2caea9-aef5-40ed-b850-685d8e7654d1?utm_source=android-share
Kilometerstand: 258.151 km
Bouwjaar: 01/2006
Verkoopprijs: € 24.950,-
Zag trouwens nog een coole no-go: Camero in de Bumbelbee uitvoering
willeme zegt
@dunhozzie:
ROEL! Kerel! Alles goed? Heb je die ML nog?
Die Infiniti is wel heel erg tof, inderdaad. En met die Bentley moet je wel ietsje geld opzij zetten ;-)
dunhozzie zegt
Hey vriend Willem, jazeker, die heb ik nog. Het is stiekem wel een bron voor hoofdbrekens, diesel zit behoorlijk in de hoek waar de klappen vallen. Alleen is de markt voor benzine auto’s/ hybrides zo overspannen, dat switchen bijna niet loont. Maar gezien ik nog 10-15.000 max per jaar rij, is het wel dubben. Misschien toch maar inruilen voor de Bentley 😜😉