Meer bewijs dan bovenstaande foto heb je niet nodig, toch?
Bedrijven die zich specialiseren in klassieke auto’s en youngtimers bestaan natuurlijk langer dan vandaag, maar met de opkomst en alsmaar groeiende populariteit van Singer Vehicle Design is er een duidelijk onderscheid te bemerken in hoever men wil gaan met het herstellen van het verleden. Waar het Amerikaanse bedrijf zich richt op Porsches, kiest het kleine Japanse Arrows voor Mercedes.
Sterker: het in Kawasaki gevestigde bedrijf verkleint zijn niche nog verder, want in het specifiek focust het bedrijf zich op het restaureren en vernieuwen van de welbekende W124. Afgaande op de beelden durven we te zeggen dat het bijzonder vaardig is op zijn gebied. De exemplaren die het bedrijf momenteel heeft staan, zijn namelijk stuk voor stuk adembenemend.
Wanneer Arrows een opdracht krijgt om een W124 te herstellen, dan legt het zijn hart en ziel in het project en creëert het een heuse tijdmachine naar de jaren ’80 en ’90. Het bedrijf weet alles wat er te weten valt over de W124 en past deze kennis vervolgens toe op de oude E-Klasse. Samen met de (toekomstige) eigenaar wordt bepaald hoe de W124 eruit moet komen te zien.
Het bedrijf gaat uiteraard zorgvuldig aan de slag met het plaatwerk en de rest van het exterieur, ook krijgen klanten de mogelijkheid om uit een aantal retrokleuren te kiezen. Daarnaast worden de meeste exemplaren geleverd met 15″ velgen en originele wielkappen. Optioneel kunnen klanten nog een dakdrager bestellen om het plaatje af te maken.
Het beste aspect van een Arrows-beurt is echter niet de manier waarop het bedrijf de buitenzijde fixt, maar wat het van het interieur knutselt. De Japanners gaan behendig met textiel, evenals andere materialen die regelrecht uit Duitsland worden gehaald, aan de slag en maken een schitterend geheel. De verscheidene ruitpatronen in allerlei kleuren spreken zeker tot de verbeelding.
Motorisch biedt Arrows overigens eveneens voldoende opties aan zijn klanten. Wie aanklopt bij het bedrijf kan kiezen uit een 2.3, 3.0 of een 3,2-liter motorblok. De exemplaren die wij in de gallerij hebben geplaatst, zijn beide voorzien van de krachtigste optie. Overigens zijn ook de prijzen hetzelfde: ieder kosten ze 4.000.000 yen, ofwel een kleine 35.000 euro.
Voor de toekomst is Arrows van plan uit te breiden, want op de website komen we inmiddels ook een gerestaureerde G-Klasse tegen. We zijn benieuwd wat het nog meer zal bakken.
cazzo046 zegt
Deze en dan elektrisch. De perfecte auto. Je koopt zon ding toch niet voor het mooie geluid of de prestaties.
mikje90 zegt
@cazzo046: klopt, deze koop je ook als je taxi chauffeur bent.
571ay zegt
@cazzo046: Elektrische w124? Redactie, wanneer kunnen we een ban verwachten voor @cazzo046 jegens vloeken?
tazmania zegt
@571ay: de toekomst is hard, maar het elektrificeren zou wel eens de redding kunnen betekenen van dit soort ‘gewone’ gebruiksmodellen. En als bonus mag je dan A’dam nog in ook.
basr32 zegt
@tazmania: redding? Ondergang…
tazmania zegt
@basr32: elektrisch is echt niet eng hoor. Probeer het maar eens.
mopar70 zegt
@basr32: Amsterdam in met de auto vind ik geen bonus. Ook zonder auto niet trouwens.
mopar70 zegt
@mopar70: Edit: Was reactie op tazmania
ghost zegt
@tazmania: want je wilt Amsterdam in met de auto waarom precies?
creative zegt
@ghost: wonen enzo? Een petrolhead zijn in het centrum zet je aan het denken.
ghost zegt
@creative: kom daar ook vandaan, maar rijd er niet graag tbh..kost mij soms al een half uur om überhaupt vanuit het centrum op de A2 te komen…ik vind autorijden daar echt ronduit bagger.
ukbob zegt
@571ay: ho ho, die is er zelfs geweest, van Mercedes zelf! Met een hele achterklep – uitschuifbaar – vol batterijen :)
ukbob zegt
@ukbob: oef, net f gegoogled en kan t nergens meer vinden.. kan ik mn comment nog deleten voordat de Mercedes fan boys me komen lynchen..? ;)
406_v6 zegt
@ukbob: Ken wel de W201 (190) met ‘Elektroantrieb’:
https://media.daimler.com/marsMediaSite/de/instance/picture/Mercedes-Benz-190-Elektro-Grafik-Innenleben.xhtml?oid=7523076&ls=L2RlL2luc3RhbmNlL2tvLnhodG1sP3NlYXJjaElkPTAmb2lkPTkyNjU4MTEmc2lzPTEmcmVsSWQ9NjA4MjkmZnJvbU9pZD05MjY1ODExJmJvcmRlcnM9dHJ1ZSZyZXN1bHRJbmZvVHlwZUlkPTE3MiZ2aWV3VHlwZT10aHVtYnMmc29ydERlZmluaXRpb249UFVCTElTSEVEX0FULTImdGh1bWJTY2FsZUluZGV4PTAmcm93Q291bnRzSW5kZXg9NQ!!&rs=4
goodolddays zegt
@cazzo046: elektrisch… doe toch normaal debiel
detroitv8 zegt
@cazzo046: maar ook voor de onverwoestbare motoren en dus de techniek.
bischero zegt
@cazzo046: ??
hummer95 zegt
@cazzo046: wel vaak opladen voor je in Turkije bent
phevtreb zegt
@cazzo046: niet voor het geluid?? Niets mooier dan het geluid van de 5 en 6 cilinder diesels die in deze serie geleverd zijn.
cpp1 zegt
Deze station is een alsmaar mooiere auto aan het worden. Prachtig.
stephane8200 zegt
@cpp1: mijn vader had vroeger een 250TD. Heerlijk apparaat met die 5 cilinder diesel.
rulefollower zegt
2 gerestaureerde G-klasses, in ieder geval. Een korte (W463) en een lange (W461?).
mark383 zegt
Mooi hoor. De W124 begint steeds meer zijn foute imago te verliezen. Het zal niet lang meer duren of het worden echte klassiekers.
Toevallig laatst nog in een E220 Coupé gereden. Reed uitzonderlijk goed. Zeker als je bedenkt dat de auto in 1986 werd ingeintroduceerd (de coupé dan). Eigenlijk bizar hoe ver Mercedes destijds was. Qua rijcomfort, maar bijvoorbeeld ook qua interieur. Alles voelt super solide aan, gemaakt voor de eeuwigheid. Dat niveau hebben ze lang niet meer gehaald.
lincoln zegt
Een autobekleder in Japan die het materiaal uit Bangladesh via Duitsland betrekt ..
Nou nou ..
O ja .. en nog iets met hart en ziel ofzo ..
Silverarrow zegt
@lincoln: Beter kunnen is zelf doen.
lincoln zegt
@silverarrow:
OK .. Stuur mijn auto wel naar Japan om er wieldoppen op te laten klappen ..
drdre1 zegt
@lincoln: nee want wat jij hebt zit hart en ziel in, right.
breakingpoint zegt
@drdre1: ziel?
lincoln zegt
@breakingpoint:
Dat zit em in het detailen van de livery ..
Anders lijkt het net een gewassen auto ..
lincoln zegt
@drdre1:
Je schrijft als een aap ..
drdre1 zegt
@lincoln: ik zat al te wachten op je verwensingen. Das altijd je sterkste troef geweest, ? ?
lincoln zegt
@drdre1:
Verwensing !!
Je schreef “observatie” als een aap ..
drdre1 zegt
@lincoln: okay Jerommeke, chill. Neem anders een ?
bsxc2 zegt
Mooi hoor…
Dutchdriftking zegt
Het extra bankje maakt hem af!
davelepeef zegt
Dat geld lijkt nog mee te vallen, hier betaal je al snel de helft voor een ‘youngtimer’ met 250k km…
E550 zegt
Mooi, maar waarom kies je de lelijkste velgen van de 124, die in Europa alleen op de basis uitvoering zaten.
Hubert zegt
@e550:
Omdat die gewoon perfect op deze auto passen.
SimonMc zegt
@hubert: Zeer juist.
emping zegt
@e550: zijn geen velgen maar wieldoppen.
eklasse zegt
O, die w124’s uit de galerij zijn al verbouwd door dat bedrijf? De meeste w124’s zien er namelijk naar 30 jaar ook nog gewoon zo uit. Onverwoestbare auto’s. (Want ik heb er zelf een.
Dát en het werk van deze Japanner vind ik beide knap.
eklasse zegt
@eklasse: ai, na
SimonMc zegt
Respect !
tjorque zegt
Knap werk maar aan zo’n stuk sloom oud ijzer zou ik nooit 35k kunnen geven.