En dat terwijl we altijd dachten dat Japanse merken zo betrouwbaar waren…
Er zijn een paar zekerheden in dit leven. Dat @willeme een witte Duitse diesel voor de deur heeft staan is er zo één. Of dat @wouter ergens in een lekker warm buitenland aan het ‘werk’ is. Of dat ondergetekende na maximaal 5 maanden toch echt een andere auto wil. En koopt.
En een ander zekerheidje is dat Japanse merken betrouwbaar zijn. Als je probleemloos honderdduizenden kilometers wil maken, moet je dat in een Toyota, Honda of zelfs Suzuki doen. Is gewoon zo. Maar nu blijkt dat Japanse merken toch minder betrouwbaar zijn dan we altijd al dachten.
En dan hebben we het niet persé over de auto’s zelf, als meer over de directie van de verschillende bedrijven. Want die hebben er toch echt wel een potje van gemaakt, blijkt nu…
Japanse merken minder betrouwbaar dan gedacht
Gisteren zijn er namelijk meerdere invallen geweest bij de grote Japanse merken. Omdat er enorm is gefraudeerd bij verschillende tests. Niet alleen Toyota fraudeerde er rustig op los, ook Honda, Mazda en Suzuki bleken dat te doen.
Zoals we in Europa de grootschalige fraude met sjoemeldiesels hadden, gaat het bij de Japanse merken zelfs nog wat verder. Daar nemen ze met bijna alles een loopje, lijkt het wel. Niet zo betrouwbaar als we altijd dachten dus.
Zo claimde Daihatsu bijvoorbeeld dat de auto’s veel veiliger waren dan ze in werkelijkheid zijn, sjoemelde Honda met het maximale aantal decibellen dat de auto’s maakten en Suzuki zei dat hun Alto veel beter remde dan dat hij eigenlijk deed.
En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Reden genoeg dus voor de Japanse overheid om maar weer eens in actie te komen en de administratie van de merken onder de loep te nemen.
Vage regels en personeelstekorten
De grote baas van Toyota, Akio Toyoda, legt de schuld van het gesjoemel bij de Japanse overheid. Die zou er met een brei aan onbegrijpelijke regels debet aan zijn dat de testresultaten misschien wat rooskleuriger werden voorgesteld.
Bovendien kampt ook Japan met flinke personeelstekorten en werd er vanwege de werkdruk en de haast weleens vergeten een remschijfje of zo te plaatsen. En ja, dan remt een auto minder goed hè? Kan gebeuren, lijkt Toyoda te zeggen. Beetje gechargeerd natuurlijk, maar je begrijpt wat we bedoelen.
De Japanse overheid is -terecht- kwaad op de merken en zegt dat het gesjoemel ervoor heeft gezorgd dat de Japanse auto’s niet langer als betrouwbaar te boek staan. En dat is een doodzonde in het land van de Rijzende Zon.
Het onderzoek zal in volle vaart worden doorgezet en elke auto die is verkocht onder valse voorwendselen zal moeten worden teruggeroepen en gratis worden gefixt. Zo hoopt Japan dat het ergste leed wordt verzacht en dat Japan weer als uiterst betrouwbaar te boek zal komen te staan.
We gaan het allemaal zien. Wordt vervolgd dus!
waterisnat zegt
Toyoda heeft (zoals eigenlijk best vaak) gewoon weer gelijk natuurlijk. Die regeltjes zijn er al lang niet meer voor de oorspronkelijke doelen. Die zijn gehaald en nu is het enkel tbv meer bureaucratie/herverdelen.
Johanneke zegt
Het is jammergenoeg niets nieuws. Ons aller Mitsubishi heeft ook al meerdere schandalen gehad, iets met fuel economy samen met Nissan 10 jaar geleden, en daarvoor al zo’n 25 jaar zelf, ze voldeden niet aan nieuwe, scherpere testprocedures in Japan.
Overigens wel bijzonder dat de automakers daar zelf de tests uitvoeren, ipv een overheid die dat doet.
ponnie zegt
Tja met steeds extremere regeltjesdruk krijg je natuurlijk ook steeds extremere uitwassen.
schuimbekje3 zegt
ik koop nog altijd liever een toyota, mazdadan welk andere merk… omdat ze gewoon betrouwbaar zijn op het enige gebied wat mij interesseert.. ‘ochtends starten, je overal naartoe brengen EN weer terug…
dat er wiel.niet goed aangedraaid is, boeien, die gaan er toch 4 keer per jaar op en af, dat ze minder goed remmen dan verteld? met mijn gewicht en bagage merk je dat niet eens… dat ie meer geluid maakt? alleen maar mooier, ruawe v8 diesel klinkt dan nog beter..
veel minder erg dan een porsche waar een abs sensor van een caddy in zit, twee benzinepompen van een polo om genoeg druk te krijgen om de v8 twin turbo van benzine te voorzien, of een ferrari waar een ruitenwisserzakje van een fiat 500 in zit, of mijn 911 waar de uitlaat met kippengaas vast zat…
of mijn volvo waar de gehele interne versnellingsbak op een stukje koper leunt van 4×1 cm en 4mm dik… of mijn peugeot waar de hoofremcylinder defect was maar waar ze willens en wetens mij mee op pad stuurde omdat ze niets konden vinden terwijl de terugroepactie in de mail stond… of mijn ford waar door accountants zoveel aan geschaafd is dat alles aan het blok stuk gaat 2.7 diesel
cdlop01 zegt
Toyota heeft zwaardere test haar producten katen ondergaan dan noodzakelijk. De eigen ‘ certificering’ was veel zwaarder. Echter hebben ze gezegd de lichtere overheids certificering te hebben gehanteerd, dit was niet zo dus….. . Bron Bestcarweb. Storm in glas water.
Toyota heeft meer dan 110 modellen, 77fabrieken tientallen kanden met duizenden verschillenden certificeringen….
Bron Bestcarweb.
Wat wel zeer ernstig mis is, de zeer ernstige motorschade aan de turbo v6 hybrid in de Tundra, Usa. Hiervan moeten er 100.000 worden vervangen, 100.000 motoren. Reputatieschade Toyota Usa immens, Youtube en pers ontploffen in de zusa om Toyota Usa door slijk te halen. Verkopen Tundra over en uit daar…..miljarden schade.
mashell zegt
Of de betrouwbaarheid van Japanse merken nou echt is of niet (het kan ook gewoon een gevolg zijn van slechte statistiek, zoals de ADAC die pechgevallen langs de Autobahn telt) het is wel wat ze hebben. Van design of vooruitstrevende techniek moeten de Japanse merken het ook niet hebben. Dat de Japanse overheid dus tegen dit gesjoemel in het geweer komt is op langere termijn alleen maar goed voor deze merken.
cdlop01 zegt
Japanse techniek superieur aan Europese, hybrid technologie geweldig, waterstof, Ev’s. Dat je Adac noemt is bijzonder want zelf in opspraak vanwege fraude en gesjoemel…..