De Japanse coupés uit de jaren ’90 die je ook in Nederland kon krijgen.
Op het moment van schrijven is de Tokyo Motor Show bezig. De Japanse automerken voorzien een grote toekomst voor de sportieve en luxe coupé. Zoveel is wel duidelijk, want bijna elk merk heeft wel een coupé meegenomen voor de beurs.
Allemaal een ander type en soort auto met afwijkend karakter, maar toch. De auto die ons het meest blij maakte was de Honda Prelude. De auto ziet er namelijk uit alsof deze morgen al in productie kan gaan. In tegenstelling tot een hardcore sportcoupé was de Prelude een perfecte daily. Een fraaie en betrouwbare auto met vier zitplaatsen en bijzondere techniek. Nog enigszins betaalbaar ook.
De Japanners zien daar toch markt voor. Als alle merken een crossover hebben gaan ze op zoek naar andere manieren om zich te onderscheiden, net zoals de consument dat (hopelijk) wenst te doen. Wat het effect daarvan in Nederland gaat worden: geen idee. Of nou ja, wel een beetje.
Japanse coupés in Nederland zijn traditioneel een lastige businesscase. De Nissan 350Z en Mazda RX8 waren gelukkig uitzonderingen die we geregeld tegenkwamen. Maar voor het leesvoer van deze zondagochtend (wintertijd!!) kijken we naar de betaalbare Japanse coupés. Uiteraard zijn het voorbeelden (en zijn er vast nog meer).
Mitsubishi Eclipse (D30)
1996 – 1999
De auto van Brian O’Conner en alleen daarom al legendarisch. Heel stiekem was de Eclipse een draak van een auto. Ze zijn niet vooruit te fikken, het interieur is benedenmaats (ook voor Japanse auto’s uit de jaren ’90). In Nederland waren ze niet heel erg duur, dus was het minder erg.
In de VS (waar de auto ook als Eagle Talon verkocht werd) en andere markten kon je ‘m ook als turbo krijgen. Dan krijg je een 4G63 onder de kap en kenners weten dat dat bijzonder blok is. Deze had je ook met vierwielaandrijving. De tuningspotentie voor deze Mitsubishi’s was enorm. Maar ja, dat was in het buitenland. Hier in Nederland kochten we gewoon een Opel Calibra als je een mooie coupé wenste.
Mazda MX-6 2.5i V6 (GE)
1991 – 1995
Een Japanse coupé hoeft niet per se sportief te zijn. Dat bewijst deze Mazda MX-6. Mazda heeft gek genoeg niet echt een compactere coupé onder de MX-6 en boven de compacte MX-3. Nu hadden ze een roadster (MX-5) die daar prima tussen paste. De Mazda MX-6 is verwant aan de Ford Probe, wat ooit de opvolger van de Mustang moest gaan worden.
De auto was in veel landen een betaalbare auto, maar in Europa aanvankelijk enkel een superluxe GT met lederen bekleding, lichtmetalen wielen en airco. Optioneel kon je kiezen voor vierwielbesturing, iets dat Japanse automerken vaker hadden in die periode. In 1997 ging de auto uit productie, maar in Nederland was het al in 1995 voorbij. Een opvolger kwam er helaas niet. De RX-8 kwam in 2008, maar was een compleet ander soort auto. De naam MX-6 is sinds 2018 uit de mottenballen gehaald door Mazda, maar nog niet toegepast. Hoe mooi zou een coupé op basis van een achterwielaangedreven ‘6’ zijn met zes-in-lijn?
Honda Prelude 2.2 VTI (BB5)
1996 – 2000
Ja, Honda komt vaker voor in het overzicht. Het merk had in de jaren ’90 dan ook enorm veel coupés in de aanbieding. Ja, echt. Denk aan de CR-X, Integra, Civic Coupé, Accord Coupé, Legend Coupé en dus ook deze Prelude (en dan vergeten we de NSX…). In Nederland was de Honda al sinds de late jaren ’70 leverbaar en in de jaren ’80 was het best een populaire auto. In de jaren ’90 zakten de verkopen een beetje in. De vijfde generatie kwam ook naar hier.
Het was absoluut een fraaiere auto dan voorheen, met (achteraf gezien) een vrij unieke voorzijde. Maar ja, de Europese concurrentie was ook erg fraai en ongeveer even duur. Al deze premium techniek zoals VTEC, vierwielbesturing en Wishbones rondom was namelijk wel heel erg duur. Ook was er Active Torque Transfer System aanwezig. Dat is een van de eerste ‘torque vectoring’-systemen. In dit geval zorgde het er voor dat het buitenste wiel sneller draaide en meer koppel kreeg.
Nissan 200SX (S14a)
1997 – 2000
De coolste van het lijstje is de meest old-school. Dit is namelijk een extreem premium Nissan. Het chassis van deze S14-generatie is dermate goed dat men het nog altijd gebruikt voor driftdoeleinden. Een origineel exemplaar vinden is dan ook bijna onmogelijk. Wellicht dat er iemand in Zuid-Duitsland nog eentje in de garage heeft staan.
Het is op zich wel logisch hoor, dat deze auto bijna niet werd verkocht. De turbomotor kun je inderdaad ver opvoeren, maar was nog wel een ouderwetse unit met flink wat turbolag. Het interieur was behoorlijk basic en veel ruimte was er ook niet voorhanden. En ondanks dat de auto zeker zijn charme heeft qua koetswerk, was het geen Volvo C70 of Peugeot 406 Coupé die je voor soortgelijk geld kon kopen. Dat is dan ook wat de consument deed. De S14 werd in 2000 van de markt gehaald in Nederland. In Japan kreeg deze generatie een opvolger in de vorm van de S15. Deze auto was geen lang leven beschoren. In feit kreeg je met de Nissan 350Z de prestaties van de 300ZX voor de prijs van een 200SX, waardoor beide van de markt gehaald konden worden,
Honda Integra Type-R (DC2)
1998 – 2001
In Nederland konden we geen gewone Integra krijgen. Zie het een beetje als de BMW M5 Touring, die kan men de VS straks wel kan kopen, maar de gewone 5 Serie Touring niet. We waren verrast dat Honda in 1997 de Integra Type-R aankondigde. Zelden werd een auto zo unaniem geprezen.
De Integra Type-R moest ook wel geleverd worden in diverse Europese landen ter homologatie. Het is dan ook een auto voor mensen die premium kwaliteit wensen, alles wat leidt tot een betere raceauto is aanwezig. Dus een stijver chassis, aangepast onderstel, lichtgewicht velgen, sperdifferentieel en een van de mooiste viercilinders ooit gebouwd.
Toyota Celica T-Sport (ZZT-231)
1999 – 2006
We eindigen het lijstje met de auto die het het langst volhield. Ook over de Toyota Celica gaan er geruchten dat deze terug gaat komen. Aangezien het uit de mond komt van hoge baas van Toyota, gaan we ervanuit dat ze serieus zijn. De Celica van de T210-generatie was helemaal geen verkeerde auto. De Celica had een prima 1.8 motor, origineel koetswerk, prima interieur en keurige rijeigenschappen. In 2000 kwam er een hetere versie, de ’T-Sport’. Dat was een Toyota-label dat maar een kort leven beschoren was voor een paar Yarissen en Corolla’s.
De T-Sport gaf de auto wel wat extra street cred. Het was sowieso de beste auto voor iedereen die een opvolger wilde voor zijn Prelude VTI. De laatste variant was de Celica GT voor de Britse markt, compleet met dikke bodykit en enorme spoiler. De motor is de 2ZZ-GT, die meer VTEC is dan een VTEC motor. Het blok leverde zijn maximale vermogen van 192 pk pas bij 8.250 toeren. De motoren overleefden de auto, want bleven nog leverbaar in de Lotus Elise en Exige.
Honda Accord Coupé
2000 – 2003
En we eindigen met een Honda. Want Honda zit gewoon heel erg graag in dit segment, zoveel is duidelijk. De Prelude ging in 2000 uit productie en deze auto kregen wij als vervanger (dus we smokkelen een klein beetje). Het verschil kon niet groter zijn. De Prelude was een verfijnd stukje techniek, dit was een dikke GT. Dat komt omdat deze niet gebaseerd is op de Europese Accord die wij kregen, maar de Amerikaanse Accord. Die is een stuk groter, luxer en zwaarder.
Heel erg sportief was deze auto dan ook niet echt. In plaats van een hoogtoerige VTEC viercilinder met veel vermogen was er ‘gewoon’ een 2.0 motor of een 3.0 V6 met 200 pk. Daarmee was het een rechtstreekse concurrent voor enkele Europese coupés. Met een prijs van bijna een ton in guldens gingen de meeste consumenten dan ook daarvoor. Tegenwoordig zie je ze sporadisch voorbij komen. Het is een Honda en ze blijven wel gewoon heel. In 2003 ging het model van de markt.
Meer lezen? Dit zijn de leukste betaalbare jaren ’80 coupés!
scoobyej20 zegt
De Integra Type R DC2 graag, blijft een van de beste voorwielaandrijvers ooit gemaakt.
dijan zegt
Honda Civic Coupe hoort die er niet bij ?
awesome zegt
Mis ik de CRX?
Robert zegt
Zoals reeds door @willeme benoemd onder de Prelude, Honda had van zo ongeveer model wel een coupé, dus naast de CRX, ook van de en zelfs van de Legend. Het zou haast een topic op zichzelf kunnen zijn.
Het doet mij wel afvragen wat de marketing afdeling van Honda moet hebben bezield om deze prachtige line-up in de jaren nul en daarna om zeep te helpen.
Loek zegt
@Robert: ik denk dat het antwoord simpel is, zoals het tegenwoordig vaker luidt: ze verkochten slechter dan sedans en later SUV’s/crossovers.
Coupés zijn bloedmooi, maar je koopt ze bijna nooit vanuit praktische overwegingen. En het aantal mensen dat een auto écht prefereert over praktischere andere modellen is niet groot genoeg om rendabel te zijn.
Robert zegt
En toch, de gewone Civic en Accord waren, in al hun carrosserie varianten, serieuze bestsellers in de jaren negentig. Toen kwam de zevende generatie Civic en de zesde generatie Accord; er werd een ‘premium’ prijskaartje aan gehangen i.c.m. een design wat de merktrouwe liefhebbers tenminste de wenkbrauwen deed optrekken. In een tijd waarin traditionele concurrenten als Toyota en Mazda nog steeds hun marktaandeel consolideerden, verdampte dat van Honda, hooguit gecamoufleerd door de belastingtechnisch voordelige hybrides en de SUV’s, maar die laatste verloren al snel net zo goed de aansluiting bij de Koreaanse en Europese concurrentie.
vaakbenjetebang zegt
@Robert: Honda heeft vanaf de latere jaren ’90 de aansluiting met de Europese markt verloren omdat hier door de in steeds grotere mate allesbepalende leasemarkt turbodiesels gevraagd werden die Honda weigerde te bouwen (waarvoor hulde, overigens). In meer of mindere mate geldt dit ook voor de andere Japanse fabrikanten, maar Honda maakte ook nog eens te dure auto’s voor het deel van de markt dat overbleef. De gemiddelde particuliere koper die een Nissan Almera of iets dergelijks overwoog kon het echt gestolen worden wat Honda soms aan mooie techniek kon bieden. Die zocht gewoon 4 meter auto met elektrische ramen en airco voor redelijk geld.
a_buis zegt
Is een harchback toch? Niet echt een coupé naar mijn idee maar kan me vergissen
isleofman zegt
Tsjah, de hatchback en of coupe discussie. Over de Celica kun je ook twijfelen wat mij betreft, is toch geen coupe?
fanboy zegt
@isleofman: dat noemde ze destijds een lift back.
Ik heb de twee generaties ervoor gehad.
Maar in de beleving van mensen is het hetzelfde als een coupe.
rob5nismo zegt
Dat is meer eind jaren 80.
En de del sol is geen coupé in mijn ogen
banderas zegt
Soms zou ik willen dat je gewoon elk oud model ooit nog nieuw kon laten bouwen. Bv. dat je een gloednieuwe Integra R nog kan krijgen. Lijkt me zo tof.
lekkerlinksrijden zegt
Toyota Paseo was er ook nog in de jaren 90 als ik mij niet vergis
Matc zegt
Je vergist je niet, maar wat moet die in dit lijstje?
Matc zegt
Je vergist je niet, maar wat moet die in dit lijstje?
Beste autoblog, wordt het niet eens tijd om een paar tientjes te investeren en te stoppen met het vreselijk traag en slecht werkende WordPress?
ggj1987 zegt
Ik mis er een aantal: Mazda RX-7, Honda NSX, Nissan 100NX, Honda Civic Coupé, CRX, Toyota Supra. Die waren allemaal leverbaar in Nederland.
danmar zegt
Subaru SVX had er ook wel tussen gemogen!
AS zegt
Zeker. Fijne wagen.
E34M5Touring zegt
Mijn overbuurman had een originele 200SX samen met een Maxima 3.0v6 24v. Ruilde ze beide in op een 350Z Gran Turismo edition (knalgeel). Rijd nog steeds een 370Z nu. Ik vond die 200sx altijd wel cool. Had ie em maar gehouden. Was nu een klap geld waard geweest.
Ik had als eerste auto een 91er Talon. Vond die niet langzaam. 150pk uit een 2l 16v was in die tijd een beetje de norm. Een 318iS hield me niet bij en zo waren er wel meer. Jammer dat je de auto’s uit dit lijstje nauwelijks nog ziet. In m’n jeugd zag je ze overal. Zal er altijd een zwak voor houden.
moveyourmind zegt
Mooie tijd was dat. Dit lijstje is al zo mooi en is nog maar een kleine selectie van de nichemodellen van alleen Japanse fabrikanten en dan alleen nog de coupé’s.
Voor de liefhebber was de keus haast oneindig, Bij de Europese fabrikanten stond er ook nog heel wat fraais in de showroom, de Alfa GTV, Coupé Fiat, Opel Calibra, Peugeot 405 Coupé, VW Corrado, BMW 3 en 8 serie, Lancia Kappa, Mercedes E-Klasse coupé, Volvo C70, de Rover 200 en 800 coupé die nauw aan de Civic en Legend verbonden waren.
Bijna niet meer voor te stellen, en dan waren er ook nog eens tig cabrio’s en roadsters te koop.
Matc zegt
Zelf een 200sx gehad. Geniale wagens qua rijden. Helaas worden dit soort wagens in Nederland niet gewaardeerd, daar kiest men inderdaad liever voor een Golf GTI of een Peugeot coupé. Helaas was het blok zwak qua drijfstanglagers die na een ton vervangen moesten worden, de meeste hadden dus geen lang leven en/of werden vaak op een mooie manier afgetrapt met driften. Mijne ooit verkocht voor een paar ruggen, nu zou dat 10x zoveel zijn, ach ja als je alles van tevoren weet.
tmenges zegt
Eigenlijk bizar hoeveel keus je destijds had aan ‘ gewone mensen’ coupe’s . Had destijds een civic coupe lsi in zo’n paarse kleur. Zijn helaas allemaal vergaan door foute tuning of weggeroest. Mooiste prelude is wat mij betreft de generatie tussen ’92 en ’97. Vind dat nog steeds een machtig mooi model die je helaas ook bijna nooit meer tegenkomt.
utregcity zegt
Die nieuwe Prelude wordt een hybrid op basis van de Civic en dus geen BEV. Wordt/is het zusje van de Acura Integra. Of ie naar Europa komt? Waarschijnlijk niet, want ‘wij’ willen SUF’s. 🙄
Richmond zegt
De vorige generatie prelude en Celica waren veel mooier
escort77 zegt
De Lexus SC 400 had hier ook wel bij gemogen. En de opvolger SC430 is volgens mij net te nieuw maar wel bedacht in de jaren ‘90 en had er met enige creativiteit dus ook bij gekund 😬
078spotter zegt
ik heb ze altijd heel gaaf gevonden,,mijn oom kocht in de jaren 90 een Mr2 man wat vond ik die gaaf als die op verjaardag kwam en dan die klapkoplampen in het donker zag,later had die ook nog een Paseo en een Celica en daarna nog een Impreza Wrx ook ben ik met een kennis naar mn 1ste italiaanse dag op Zandvoort geweest in een Mazda Mx3 ,als ik kon autorijden zou ik zeker iets leuks overwegen zoals een Prelude of Celica