Terwijl bij ons de Ford S-Max is verkozen tot Auto van het Jaar, hebben de Japanners écht kijk op de zaak. Een 21-koppige vakjury bekroonde de Brera tot Auto van het Jaar in Japan. Terwijl het op de Japanse thuismarkt aan aanbod niet ontbreekt, werd de Italiaanse Brera tot winnaar uitgeroepen.
De Brera is volgens de jury de perfecte combinatie van exclusieve, Italiaanse elegantie, hoogwaardige technologie en sportieve prestaties. De auto werd geprezen om zijn exterieur- en interieurdesign en zijn gunstige prijs/kwaliteitverhouding. De Japanse Auto van het Jaar prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Japan Automotive Hall of Fame (JAHFA). Dit is een non-profit organisatie ter bevordering van de auto-industrie in Japan. De leden van JAHFA zijn afkomstig uit de academische wereld, de industrie, culturele instellingen, politiek en media. Ik zeg kan alleen maar concluderen dat de Jappanners het begrepen hebben. (bron: Alfa Romeo)
Rick dos zegt
Duidelijk geen kennis van zaken die Japanners!
Dennis zegt
@Rick dos: Jij verkiest natuurlijk de S-Max boven de Brera.
Stephan zegt
Jappens zijn dus wel slim.
Rick dos zegt
But of course! ;)
Stek zegt
Ik heb bij de Brera dat ik het in het begin best vet eruit vond zien maar nu vind ik het toch niet mooi meer. Beetje een soort mislukte bodykit idee krijg ik er nu bij zeker als je de instap motor erbij denke vind ik de vier uitlaten nou beetje over de top.
Stephan zegt
En concurrenten als audi tt hebben veeeeel meeeer vermogen in de instap modellen?
stefan zegt
Geef mij maar een SKYLINE 350GT laat de BRERA maar.
Pipo_de_Clown zegt
krijgen we dat gezeik met audi, mercedes, bmw is beter… ja misschien wel iets ja, maar daar rijd elke rente hoer al in :) dus je moet wat eh?
vinnet altid opmerkelijk waarom iedereen altijd zo ontzettend tilt aan of een alfa 260pk heeft in de 3.2 motor en een audi TFSI daar 300 uit haalt (om maar wat te noemen), met beide kan je sportief rijden en ik geloof niet dat alle auto rijders de bochten “buiten-binnen-buiten” pakken.
Nog zoiets, de Pagani Zonda S gaat net 0.2 seconde sneller over het circuit dan een Ferrari Enzo… lekker boeiend? ze gaan beiden tering hard (verschil amper merkbaar, tenzij je schumacher heet) en je zal in beide nooit rijden haha
Ahura zegt
Dit is dus niet te vergelijken met de Auto van het Jaar verkiezing van Europa. De belangrijkste (en vergelijkbare) Japanese Car of the Year Award werd gewonnen door de Lexus LS460:
1: Lexus LS460 – 516
2: Mitsubishi i – 306
3: Citroën C6 – 199
4: Mercedes S-klasse – 177
5: Audi TT – 136
6: Honda Stream: – 110
7: Peugeot 1007 – 43
8: Suzuki SX4 – 32
8: Mercedes E320 CDI – 32
10: Mazda MPV – 24
Vorig jaar won de Mazda Roadster (MX-5)
MiuRa zegt
zag gister nog een zwarte brera, wat een schoonheid
JLJ zegt
Ze hebben het IMHO niet zo goed begrepen. Een organisatie ter bevordering van de auto-industrie in Japan kiest een buitenlandse auto van het jaar??
Dennis zegt
@JLJ: Wat hadden ze dan moeten doen? Hadden ze schijnheilig een Japanse auto moeten kiezen, terwijl ze een Europese auto oprecht mooier vinden? Dit kan voor de Japanse autobouwers nu juist een goede prikkel zijn om kritisch te blijven kijken naar hun eigen creaties.
Citrofiel zegt
@ Ahura; Wel de C6 op drie!!! Ze zijn wel slim. (Al heeft hij wel heel veel minder punten tov nr. 1 en 2.)
De prijs/kwaliteitsverhouding zou goed zijn volgens de JAPPANNERS. Als die er geen verstand van hebben weet ik het ook niet meer. Waarom geeft iedereen dan altijd zo af op de slechte kwaliteit?
TheAnswer zegt
@ Dennis,
“Japanners snappen het”, wat bedoel je daar mee? Alsof Europeanen beter zijn?
Het zijn de Japanners die beste auto’s bouwen en ook meest auto’s verkopen wereldwijd. En ze zullen ook binnenkort de grootste worden.
Het zijn eerder de Europeanen die het nog moeten “snappen”.
Dennis zegt
@TheAnswer: Wat ik daarmee bedoel is dat ik persoonlijk vind dat de Brera veel meer de titel “Auto van het Jaar” verdient, dan de Ford S-Max. Bij de Europese Auto van het Jaar verkiezing, was de Brera ook in de race, maar moest het dus afleggen tegen de Ford S-Max. Natuurlijk wordt bij de Auto van het Jaar verkiezing verder gekeken dan alleen het uiterlijk bla bla bla bla… en smaak is heel persoonlijk, maar ik denk dat wanneer je op straat aan 100 willekeurige personen vraagt welke auto ze mooier vinden, de Brera toch de meeste punten scoort. De Japanners hebben m.i. dus een slimme keuze gemaakt, dat is wat ik bedoel.
Karaya zegt
@TheAnswer
Japanse auto’s hebben geen ziel, dat zijn slechts consumentenartikelen.
Frank zegt
Een auto kies je niet zuiver op looks. Dat is hier precies wel gebeurd.
Dennis zegt
@Frank: Ik quote: “De Brera is volgens de jury de perfecte combinatie van exclusieve, Italiaanse elegantie, hoogwaardige technologie en sportieve prestaties. De auto werd geprezen om zijn exterieur- en interieurdesign en zijn gunstige prijs/kwaliteitverhouding.”
Rick dos zegt
Thx Dennis you made my point! ;)
Zoef zegt
Omdat de Europeaan voor het niet-autorijden kiest kiest hij ook een niet-auto. Logisch toch?
TheAnswer zegt
@ Karaya,
“Japanse auto’s hebben geen ziel”, wat voor onzin zit jij nou weer te uiten?
Het zijn geen exoten als Lambo, Aston Martin of Porsche enz…
Maar op alle andere gronden als klanttevreden-, betrouwbaar-, milieuvriendelijkheid en prestaties scoren zij het beste. Denk je nou echt dat ze dat kunnen bereiken zonder hart en ziel in de auto’s te stoppen?
Lebastille zegt
Hmm ok Alfa Romeo heeft mooi design al is de achterkant van de Brera ietwat lomp, maar sportieve prestaties? Uit testen komt de brera helemaal niet zo goed naar voren, veel te zwaar, onderstuurd dacht ik zelfs. Ben het niet eens met de keuze en ook niet met het lijstje van de top 10 van beste auto’s.
davy zegt
@ JLJ : onpartijdige jury misschien? Nou ja, dan hebben de Japanners het inderdaad beter begrepen dan de Europeanen ;)
Karaya zegt
@Lebastille
M’n broodrooster doet het ook al tien jaar probleemloos, toch heb ik nog nooit iets van een ziel in het ding kunnen ontdekken.
rm zegt
Tja, japanners hebben dan ook kleine voetjes…
JANUS zegt
Mooie auto, Alfa Lomeo !!
Amigdale zegt
De Brera zou een mooie auto geweest zijn als deze wat meer te onderscheiden viel van de Alfa 159. Het interieur is quasi hetzelfde maar -nog erger- de voorpartij delen ze ook! De auto kan enkel pronken met zijn originele achterkant, voor de rest heeft ie toch bitter weinig troeven.
Hij valt een beetje tussen twee segmenten in. Tussen die van de coupés die duidelijk gebaseerd zijn op een sedan (CLK en BMW 3 Coupé) -maar dan zonder hun achterbank- en die van de sportcoupés als de Audi TT, BMW Z4, Nissan 350Z, Porsche Cayman, enz. maar dan zonder hun rijkwaliteiten!
Daar waar de Mazda RX-8 het beste van twee werelden biedt -genoeg ruimte achterin, goed weggedrag, puike prestaties en een originele look- heeft de Brera geen ruimte achterin, is hij wat zwaar en log en heeft de look veel te veel gelijkenissen met de 159 om nog “exclusief” te zijn, om nog een opvallende verschijning in het straatbeeld te zijn.
Bij een vrouw is alleen een knappe kont ook niet voldoende he ;)
Topless zegt
De Japanners maken zelf ook auto’s die de titel verdienen (Mazda MX-5 bijvoorbeeld), maar ze geven met hun keuze wel aan dat ze snappen dat een auto meer nodig heeft dan veel opbergvakjes of een laag brandstofverbruik om een dergelijke titel te verdienen. Een auto moet bezitsdrang oproepen. Bovendien laten ze zich niet leiden door chauvinisme.
@Karaya
Mijn Braun scheerapparaat doet het ook prima, maar heeft geen ziel. Mag ik daarom aannemen dat ook Duitse auto’s geen ziel hebben?
SamSam zegt
Ik snap niet wat er zo mooi is aan deze auto…lijkt eerder op een kakwagen
SamSam zegt
Liever de SLR722, das pas mooiiiii
heidekonijn zegt
@samsam
Dat komt omdat je nog niet uit je anale fase bent.
Karaya zegt
@Topless
Pavarotti heeft nu eenmaal meer ziel dan der Heino. ;)
F430 zegt
Hopelijk kunnen zij vanaf nu wat aandoen om hun auto’s wat meer style te geven.
silly zegt
heel goed,een auto die opvalt en toch mooi is.
Dus niet zo van,is het nou een audi of een lexus,of misschien een mercedes???
En niet te vergeten,temperamentoooooooooo
silly zegt
en…….de helft van de prijs
david zegt
De Brera zou een mooie auto geweest zijn als deze wat meer te onderscheiden viel van de Alfa 159. Het interieur is quasi hetzelfde maar -nog erger- de voorpartij delen ze ook!
@ Amigdale
Vind je het gek dat ze dezelfde voorpartij delen, ziet er zo goed uit. Trouwens ieder merk doet dat zowat tegenwoordig. Bij audi hebben ze ook allemaal dezelfde geitensik grille en het verschil tussen een jetta en een R32 is ook niet al te makkelijk te zien.
Inkoppertje is natuurlijk porsche
Stephan zegt
Het interieur zit in de Brere wel wat meer gekantelt. Dus je zit wat lager en sportiever.
Maar heeft elke VW niet zelfde saaie interieur?
Patrick zegt
Groot gelijk die jappaners……schitterende wagen die Brera…mooier in ieder geval dan de S-max.
Ilquadrifoglio zegt
Mooie prijs voor Alfa Romeo… Al zal het een aantal jaar duren voordat de herpositionering van Alfa Romeo pas echt voltooid is.
Alfa Romeo is absoluut uniek, met geen ander merk te vergelijken. Alfa Romeo heeft ‘soul’, al kan ik begrijpen dat mensen die het niet rijden dit niet begrijpen.
Ooit schreef Orazio Satta Puliga (een belangrijk persoon in de Italiaanse autogeschiedenis):
“Alfa Romeo is a unique way of living and feeling a car. There is no definition that explains what Alfa Romeo really is. You can compare it with those irrational emotions, that sometimes have a human spirit, for which it is impossible to find a logical explanation. We are in the domain of feelings, passion, of things that are closer to a man’s heart than his brain”.
Het opmerkelijk dat als je over dat ‘soul’ praat, alle Alfisten waar ook ter wereld precies begrijpen wat je bedoeld, dat maakt het merk uniek.
Turbopaultje zegt
@ Iq: Exact :-)
Miquelli zegt
@ Ilquadrifoglio,
Amen…
heidekonijn zegt
@ quadri
Exact. Ziel.
Karaya zegt
When I see an Alfa Romeo pass I always raise my hat
Henry Ford
Ray zegt
@Ahura
Wat doet die Honda Stream nou in dat lijstje van je? Is er in Japan al een nieuwe uit dan?
nvd zegt
Alfa Rulez!
Rico zegt
Als het onderwerp auto’s wordt aangesneden lopen de gemoederen altijd hoog op.
De meesten die kritiek geven halen hun informatie uit de zogenaamde ‘neutrale’ pers en hebben zelf nog nooit in de auto gereden (laat staan bezitten) waar ze commentaar op geven.
Ik ben zelf al heel wat jaren professioneel aktief in de autowereld en steeds zijn het de schippers aan wal die het toch steeds “beter weten”.
Om zo neutraal mogelijk te blijven en niemand van deze kritikasters voor de borst te stoten wil ik even over enkele feiten van de Brera praten.
De Brera lijkt op de 159. Het is andersom, de Brera was er 3 jaar eerder!
Daarom heeft de 159 ook zo’n mooie uitstraling, juist omdat deze van de Brera is afgeleid.
Het dashboard van de Brera zou niet goed genoeg zijn omdat het van de 159 is gekopieerd. Nou ik kan je wel vertellen dat er weinig dashboards zijn die zo mooi zijn in dezelfde prijsklasse dan de 159 of de Brera. En…. waar materialen zoals aluminium in verwerkt worden. De meesten moeten genoegen nemen met een kunststof dashboard.
O.K. er zijn ook snellere auto’s maar…. Er zijn maar weinigen die echt tot het uiterste kunnen gaan wat zelfs de langzaamste auto’s in deze klasse te bieden hebben.
En als laatste.
Rij met een Brera door de straat, nu en over 20, 30 of 40 jaar zullen de hoofden zich nog vaak draaien om deze machine te bewonderen. De Alfa heeft nu eenmaal iets wat er velen niet hebben.
Scighera zegt
Kijk, van dit soort berichten wordt ik vrolijk van! Complimenti.
alfa brera bestuurder zegt
Vergelijking van een alfa met andere wagens gaat gewoonweg niet op, discussiëren of champagne lekkerder is dan een glas bordeaux houdt evenmin steek.
De Brera is gewoon een schitterende auto, een alfa “pur sang”.
Tombnolz zegt
Exporteert Alfa dan naar Japan? Wist ik niet!
Mva zegt
I learned everything from Alfa Romeo
Enzo Ferrari
http://www.youtube.com/watch?v=7hnlRBRc7ck
alfa 156 zegt
wat een gezeik over de kwaliteit mijn alfa gaat minder kapot als mijn vorige jappen auto dus ze snappen het echt
Herman zegt
Rico schreef wat ik dacht. Thanks!
Ook ik vraag me af of de critici weleens in een Brera hebben mogen rijden. Ik heb de Brera eens twee dagen meegekregen van mijn dealer en ik was onder de indruk. Het was ‘maar’ een 2.2 instapper (whats in a name) maar daar ben je bepaald niet mee gestraft. Het is dat mijn zoon niet achterin kan zitten anders wist ik ’t wel….
THeo zegt
Ik rij al meer dan 40 jaar ALFA ROMEO en het plezier is er niet minder om geworden. Stuurt als geen ander – ziet er uit als geen ander.
Alfa weet steeds opnieuw weer de verbazen met zijn mooie modellen.
Jos K zegt
“You are not a propper petrolhead unless you have owned a Alfa Romeo” Jerremy Clarkson.
Het klopt dat de prestaties van de Brera niet overweldigend zijn. Maar dat is niet het doel. Het gaat om passie en design.
AR heeft zelf al gezegd niet tevreden te zijn over de GM motoren die zij nu gebruiken en zijn al weer eigen motoren aan het ontwikkelen.
Het is inderdaad wel grappig om te zien dat het meest negatieve commentaar komt van mensen die niet eens een rijbewijs bezitten of petjes wiens budget niet verder komt dan een duitser van minimaal 10 jaar oud…
En als je dan persee performance wilt hebben neem je toch een AutoDelta versie, dan rij je dezelfde Brera met 400pk!!