Het land wat de Honda NSX, de Nissan GT-R en de Lexus LFA voortbracht wil straks de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verbieden.
Een jaar of tien geleden moest de doorbraak van de EV nog beginnen, maar er is de laatste jaren veel gebeurd. We zijn nu zelfs al in het stadium aanbelandt dat er data worden geprikt voor een verkoopverbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. In het Verenigd Koninkrijk mogen nieuwe auto’s in 2030 bijvoorbeeld niet meer voorzien zijn van een benzine- of dieselmotor.
Japan
Britten mogen dan eigenwijs zijn op bepaalde punten, ze zeker niet de enigen met dergelijke snode plannen. De grootste staat van de VS, Californië, wil een zelfde maatregel invoeren, alleen dan vijf jaar later. Ook in Europa wordt er volop over gesproken. Japan doet nu ook een duit in het zakje. De Japanse omroep NHK meldt dat er plannen zijn om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden. Dat zou ergens rond 2035 moeten gebeuren.
CO2-neutraal
De plannen zijn nog niet officieel, maar passen wel binnen het beleid van het land. Twee maanden geleden kondigde premier Suga aan dat Japan per 2050 CO2-neutraal wil zijn. Dat betekent dus dat de benzine- en dieselauto’s vroeg of laat in de ban gedaan moeten worden in Japan.
Auto-industrie
De consequentie is ook dat er voor de Japanse auto-industrie werk aan de winkel is. Toyota is marktleider in eigen land, maar zij hebben nog geen enkele volledig elektrische auto op het programma. Wel hebben ze de Mirai, die als waterstofauto net zo goed emissievrij is. In tegenstelling tot Toyota zette Nissan wel van begin af aan in op EV’s met de Leaf. Binnenkort krijgt die gezelschap van de Ariya. Honda was niet haantje de voorste, maar hun eerste EV is er inmiddels: de Honda e. Wouter heeft er zelfs al mee gedrift:
Nederland
Japan is nog een ver-van-ons-bed-show, maar het zal een kwestie van tijd zijn voor in Nederland ook zo’n verkoopverbod gepland wordt. Dit zal deels afhangen van de besluiten die de hoge heren in Brussel zullen nemen.
Via: Reuters
RAW zegt
Ben ik even blij dat Mazda toch eerst nog met een SkyActivX 6 cylinder lijnmotor op de markt komt voordat ze helemaal overstappen op de EV. Ik heb de MX-30 gereden en die voldoet prima als vervoermiddel maar als liefhebber kan ik nog steeds van mijn atmosferische hoogtoerige motor genieten.
seba zegt
Wat hebben een 3 en 6 op de oprit staan en laatst waren we opzoek naar een elektrische auto. Doe kleine opgevoerde boodschap autootjes hebben we links laten liggen maar bij een Jaguar/tesla stonden wij wat langer erover na te denken tot dat… we een concept van nieuwe 6 gezien hadden en nieuws over de 6 cilinder kwam. Nu gaan we nog twee jaar wachten.
s2000vtec zegt
Volslagen ouderwets en bekrompen. Een electromotor is zo veel fijner.
wessel04 zegt
@s2000vtec: je bent zelf volslagen bekrompen dat je dat zegt. Meningen verschillen nu eenmaal.
rolov zegt
@wessel04: hij heet s2000vtec. Denk je dat hij meent wat hij zegt?
wessel04 zegt
@rolov: hahah ja daar zit wat in. Ik heb hier alleen al zo veel mensen schokkende uitspraken zien, ook met dergelijk namen, dat ik het even serieus nam. Maar laten we inderdaad hopen dat je gelijk hebt ;)
chrisvis zegt
@rolov: kijk maar eens bij de reacties over de Peugeot gti. Hij meent het echt.
iphonistvongates zegt
Ze zijn wel doortastend in Japan hoor. Ik vraag me af wanneer ze hun besluit om 22 kolencentrales te activeren/bouwen terugdraaien en gewoon weer terug gaan naar hun 42 kerncentrales.
Ik ben groot fan van het japanse openbaar vervoer systeem. Vooral van die hele hele snelle treinen.
jwcroy82 zegt
Wordt een actiefilm over gemaakt over die hele snelle Japanse trein. Genaamd bullet train met brad pitt en nog een aantal andere grote namen. En daar in Japan rijden die dingen allemaal stipt op tijd, da’s wel wat anders dan die n~s die we hier hebben.
gregorius zegt
Eerst maar eens zien of zoiets doorgaat, net zoals in andere landen. Als het straks dichter in de buurt komt, zal je zien dan er rapporten komen dat het een negatief effect zal hebben op de economie om verschillende redenen. Daar gaan de politici mee aan de haal. De afgelopen 10 jaar hebben we wel geleerd dat hard schreeuwen goed werkt bij het populistische gedeelte van de bevolking; bij dat gedeelte zal ook een procentueel groter gedeelte zitten van elektro-haters en benzine-lovers.
Anyway, stel dat het door gaat, gaat Japan voor zichzelf elektro maken; terwijl ze nog kakkend veel goedkope op-benzine dingen produceren voor Afrika, Z-O Azie en Zuid-Amerika.
fanboy zegt
@gregorius: Ja dat laatste kan heel goed.
Maar die onzin dat zo’n transitie altijd geld kost ben ik niet zo van overtuigd. Er wordt zo vaak gezegd dat het allemaal zoveel geld kost, maar nooit over wat het oplevert. Als je geen (of veel minder) olie hoeft in te kopen, en die kosten verplaatsen zich naar nieuwe banen in je eigen regio, dan loont dat wel.
Dus stel een transitie kost 10 miljard, maar het levert 8 miljard op in lokale economie, dan kost het dus eigenlijk maar 2 miljard. Daarnaast hebben we het niet over alle onderliggende kosten, zoals vervuilde steden, dat zich heel erg indirect uit in zorg kosten, wat moeilijk is terug te halen.
Het is wel per regio verschillend, voor sommige regio’s kost opwarming van aarde ook gewoon geld (wij hogere dijken, California de water voorziening etc)
Voor Japan als tech land kunnen ze ook nog eens veel van de zaken oplossen met hun eigen bedrijven, dus dat is al een heel ander kosten plaatje.
Wij als EU maken jaarlijks 400 miljard over naar het midden-oosten in ruil voor brandstof heb ik eens gelezen, en uiteraard nog een hoop naar Rusland voor gas. Als je dat flink weet te verminderen is dat alweer winst.
gregorius zegt
dat is zeker waar.
Probleem is dat mensen een mening en een agenda hebben. Zeker met dit soort vraagstukken zullen de schattingen van de kosten en baten ver uit elkaar liggen.
De politicus heeft een mening en een visie en een agenda. Die sluit zich aan bij een partij die dat soort dingen delen. Daarna zoekt hij info die zijn standpunt lijkt te verdedigen. Daarna gaat hij schreeuwen. Of hij nou gelijk heeft of niet.
Dat zijn de gevaarlijke politici. En het is die groep die in de weg gaat zitten.
ericc zegt
Dan geraken ze niet meer van hun eiland. Ook schepen en vliegtuigen hebben verbrandingsmotoren. Vrachtzeilschepen?
wessel04 zegt
@ericc: precies, wel de industrie lekker laten doorstomen maar puffende autootjes keihard aanpakken. Ga een ander in de maling nemen hahah
fastshifter zegt
Ben benieuwd hoe lang Ferrari nog volhoudt dat ze ABSOLUUT niet elektrisch gaan worden. Hun markt wordt steeds kleiner zo…
posthumus zegt
@fastshifter: Denk dat de markt van Ferrari zich niet heel veel aantrekt van emmissievoorschriften
erikabarth zegt
Niet erg, zelden dat ze daar een leuke auto weten te maken.
shicomm zegt
Hele rare besluitvorming dit..
Al was het maar omdat de tekorten aan stroom alleen maar groter worden en met een enorme influx aan EV het net het helemaal niet meer kan bijbenen..
We negeren dan ook maar even fijntjes dat in met name steden als Tokyo en Kyoto menigeen de optie niet heeft om thuis op te kunnen laden…
supertjeduc zegt
@shicomm: zelfs in Tokio moeten ze hun auto ergens parkeren
Over 15 jaar kunnen auto’s vast draadloos op geladen worden
Dus gewoon parkeren en klaar
fanboy zegt
@shicomm: De meeste stedelingen hebben juist geen auto. En degene die een auto hebben, hebben daar ook een parkeerplek bij. En als zij er hun hoofd toezetten staan zo de parkeerplaatsen van alle 7-11’s en andere convenience stores vol met laadpalen, hebben ze zo voor elkaar.
De parkeerplekken zijn nu al high-tech daar, een lader erbij stelt weinig voor.
maotje zegt
@shicomm: tekort aan stroom? Waar haal
Je die informatie vandaan?
pjoes zegt
‘EV speelgoed lage bijtelling subsidievreters’. Kost ‘De Staat’ vermogen mislopen indirecte belastingen. BPM en MrB over 2 ton+ gewicht belasting betalen. Stoppen met onzin 01-2021 Iedereen Belastingen. Niet alleen lusten óók lasten. Tesla’s e/a dure EV rijden voor prijs simpel Upje sowieso bespottelijk?♂️
Mas zegt
Nog ff snel een GT-R kopen voordat er een stekker ? aan vastzit.
Arie Jan zegt
Eigenlijk moeten ze twee Autoblogs maken. Eentje voor verbrandingsmotoren en eentje voor alle elektrische auto’s. Dan hoef je dit soort treurige berichten ook niet te zien.
jdeboer zegt
Doet groen 7 een belletje rinkelen?
Dutchdriftking zegt
Tja, vooral het volledig verbieden is een dingetje. De massa van astmatische drie cilinder motoren naar elektro gebakjes, daar is niks mis mee. Zal in veel gevallen zelfs een verbetering zijn. Maar af en toe een analoge sportwagen (supercars zijn leuk maar veelal onbereikbaar) moet toch kunnen? Een fijne S2000 bijvoorbeeld.
jdeboer zegt
Huilen helpt niet, dit had iedereen, die niet liever als struisvogel geboren was, 10 geleden al aan kunnen zien komen.
Geniet van je benzine auto zolang het nog kan, ik ben alvast gaan verzamelen.
tokio zegt
2035 is er al lang geen benzine auto meer te krijgen… Is puur symboliek. Zelfs het volk dat hier op het forum zit denkt aan zijn portemonnee en heeft straks een EV. (en een vtec ergens in een schuurtje)