Niet alleen in Nederland hebben we behoorlijk hoge ambities als het gaat om elektrische auto’s. Ook in Japanse zien verschillende grote bedrijven het elektrisch rijden helemaal zitten. Zij hebben nu de krachten gebundeld om een intelligent elektriciteitsnet te ontwikkelen met een nadrukkelijke focus op elektrische voertuigen.
De Japanse New Energy and industrial Development Organization (NEDO) is zodanig overtuigd van de toekomst van EV’s dat het bereid is om het grootste deel van de ontwikkelkosten van zo’n elektriciteitsnet voor rekening te nemen. Bedrijven Nissan, Hitachi en Orix werken inmiddels samen met NEDO aan een project dat ze EV 2.0 noemen.
Het idee is globaal dat acculaders op zonne-energie van Hitachi de accu’s van EV’s opladen. Systemen van Nissan zorgen ervoor dat de elektriciteit uit je EV ook gebruikt kan worden voor apparaten in huis. Slimme systemen van Orix zorgen voor een wisselwerking tussen de EV’s en het elektriciteitsnet, zodat EV’s bij piekbelasting ook weer stroom aan het elektriciteitsnet kunnen teruggeven en weer opladen wanneer het elektriciteitsnet minder belast wordt, bijvoorbeeld ’s nachts.
Met name dat laatste punt klinkt interessant. Het draagt bij aan een efficiënt en stabiel elektriciteitsnet, maar het lijkt me in de praktijk nog best lastig. Wanneer je met je auto weg moet, is het niet zo handig wanneer vlak daarvoor je accu leeg getrokken is door het elektriciteitsnet. Daarbij moet goed bijgehouden worden hoeveel stroom je verbruikt hebt en hoeveel stroom je teruggeleverd hebt. Tevens denk ik dat een dergelijke actieve wisselwerking de levensduur van de accu’s niet bevordert. Maar goed, geen domme jongen in Japan, dus daar zullen ze vast iets op bedacht hebben, zo niet, dan komt dat nog wel. De goede wil is er in ieder geval. Voor deze bedrijven nu maar hopen dat elektrisch rijden werkelijk een groot succes wordt, want vooralsnog zijn EV’s vooral een dure hobby. (via: gas2.0)
Autogek zegt
Kijk zo kan het dus ook. Dank je wel Dennis. ;)
Zo’n probleem kwa stoomuitval worden electrische auto’s toch niet.
Ten eerste: Ze zijn nu een enorme uitbreiding aan het electriciteitsnet aan het aanleggen om de capaciteit voor nu en de toekomst veilig te stellen.
En ten tweede: Wat denk je dat het aan anergie kost om olie uit de grond in je auto te krijgen? Des te minder vraag er komt naar brandstof, des te meer energie blijft er over voor de stroom om auto’s te voorzien van energie.
Ik was zelf trouwens ook zo ie zo van plan om zonnepanelen te nemen voor het opladen van de auto als ik over zou stappen op een electrische auto.
Jochempie zegt
Een dure hobby die over tien of twintig jaar nog steeds duur is als we onvermijdelijk over moeten stappen.
primramessar zegt
EV is de toekomst.
Zub-zero zegt
@primramessar: Waterstof is de toekomst.
Wouter zegt
Wat de toekomst is, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat olie het niet zal zijn.
Dus alle alternatieven moeten ten volle gesteund worden. Zeer goede actie!
Zoef zegt
Zogauw er substantieel op electriciteit gereden wordt stort de olieprijs in en dan?
Jochempie zegt
@Zoef: Nee hoor, het beetje wat de olieprijs kan instorten is bijna niet merkbaar. De accijnzen gaan namelijk niet instorten.
timberleek zegt
@sub-zero
amen
Buyck zegt
Dat is nu éénmaal de toekomst, olie zal alleen maar schaarser worden en stijgen in prijs. Benzine heeft geen toekomst meer als energiebron voor (de meeste) wagens.
RND zegt
zowel waterstof als elektriciteit is geen oplossing, het zijn beide energie dragers en geen bronnen. dus het energie probleem zal het iet oplossen. het enige voor deel is de uitstoot dus is het het zelfde als de katalisator een uitstelling van het probleem.
de enige echte oplossing is dan groen opwekken, maar daar is geen cappaciteit voor.. dus tot we kernfusica eindelijk onder de knie krijgen schieten we niet heel veel op
Joerek zegt
Hehe,
Hoeveel stroom denken ze te kunnen opladen met zonnepanelen? Een auto ga je er niet van laten rijden… Een dak vol zonnepanelen levert in een jaar als je geluk hebt misschien 1000 kwh op. Daar kan je dan wel 3500 km ver mee komen in een jaar! Laat staan wat een zonnepaneeltje op een dak van een auto opbrengt… (en dan ook nog eens delen met het net)
Dean zegt
In NL is er ook een soortgelijk systeem: de Mobile Smart Grid van Enexis. In tegenstelling tot ‘normale’ oplaadpaaltjes denken deze een beetje na, waardoor de auto’s NIET worden opgeladen als er een PIEK is in het net. Anders komt iedereen om 6u uit zijn werk en vrrrrrrt, boem. Het Smart Grid Systeem smeert het laden dan uit over de tijden dat er minder vraag is maar het aanbod (en dan met name het aanbod groen, bijvoorbeeld windenergie ’s nachts) relatief groot is.
King zegt
@ Dennis, ik wil niet miereneuken hoor, maar in de 2e zin staat “Japanse”?, ‘k neem aan dat dat “Japan” moet zijn! OT: wow helemaal te gek elektrische auto’s, echt brrr, word er warm van! :)