Vorig jaar nam de Toyota Prius in Japan de prijs van Auto van het Jaar mee naar huis, maar dit jaar gaat de award mee met de conculega’s van Honda. De Honda CR-Z mag zich in Japan Auto van het Jaar 2010-2011 noemen.
Honda heeft deze Japanse prijs nu voor de elfde keer gewonnen, iets dat aartsrivaal Toyota nog maar acht keer lukte.
Honda noemt z’n CR-Z de eerste hybride sportcoupé ter wereld. Dat klink natuurlijk leuk en sec genomen is dat niet gelogen, maar ik leg niet direct de associatie met een sportcoupé. Zelfs de opgedrikte SEMA uitvoeringen van de CR-Z doen eerder denken aan een hot hatch, dan een echte sportcoupé, maar ach, what’s in a name. De CR-Z is vooral een hybride die er redelijk normaal uitziet.
Uitgerust met een 1,5 liter i-VTEC vierpitter, bijgestaan door een elektromotor, komt het gecombineerde vermogen uit op 124 pk met 174 Nm koppel. Een sprintje naar 100 km/u duurt hiermee 9,9 seconden en de topsnelheid bereik je bij 200 km/u. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,0l/100km met een uitstoot van 118g/km. Vanaf 24.990 euro kun je ‘m ophalen bij de dealer.
Megakix zegt
Dit is dus de verkiezing onder de Japanse auto’s neem ik aan ? Of hebben ze ook andere merken erbij betrokken ?
gedwongenleaser zegt
@Megakix: Dat vraag ik mij ook af. Waarschijnlijk gewoon het totale aanbod alleen zullen Honda en Toyota daar over-vertegenwoordigd zijn :)
Atenza zegt
@gedwongenleaser: altijd leuk die vooroordelen.. zeker als het simpelweg niet klopt.. ;)
gedwongenleaser zegt
@Atenza: Geen vooroordeel, gewoon boeren logica. Als het niet klopt hoor ik graag hoe het dan wel is.
gedwongenleaser zegt
“Honda noemt z’n CR-Z de eerste hybride sportcoupé ter wereld.” Met 124pk en 0-100 in 10sec? Jea right… Waarom komen ze niet gewoon met een wat rappere versie, 150pk en 0-100 van rond de 8sec moet toch ook te doen zijn? Dan ben je iig iets sneller dan de gemiddelde persoon op de weg.
wouter zegt
@gedwongenleaser:
Precies wat ik dacht…
Dat vermogen en koppel is ook nog van de ICE en elektromotor bij elkaar dus ben benieuwd naar de werkelijke prestaties, denk dat er geen sprake meer is van “sport” inderdaad…
ow trouwens meneer, geen reactie meer in het Pagani Zonda RAK topic? :D
gedwongenleaser zegt
@wouter: ik ben niet ingelogged dus zie niet wanneer er ergens op gereageerd wordt, ik zal even kijken :)
johan zegt
@ megakix
is gewoon met alle merken die daar op de markt verkrijgbaar zijn, dus ook europese merken.
net zoals hier auto van het jaar wordt verkozen.
daar hebben europese merken weinig te zeggen, zoals op veel andere continenten japanse merken de baas zijn.
martinusgerhardus zegt
De CR-Z in het echt is ook echt verbazend mooi & apart.
VeniVidiVici zegt
Ik dacht toch echt dat die Jappaners smaak hadden :?
OT: @Dennis: Nog een nieuwtje om te posten over de Renault Zoé :) -> http://www.rtl.nl/xl/u/e41077e8-bda7-4f95-9c91-86d18fc6f6b7
Atenza zegt
Stuk mooier irl dan op de foto’s. Verkoopt in NL erg slecht trouwens, zonde.. en ik vind de CR-Z meer coupe dan een Megane Coupe ofzo hoor. De CR-Z oogt wel eventjes een stuk lager. Maar ja iets positiefs zeggen over een Jap mag blijkbaar niet..
Megakix zegt
@Atenza: jawel hoor….begin dan maar… ;-)
Mairsil zegt
Hij ziet er wel mijlen beter uit dan zijn hybride concurrenten. Helaas is de extreem laffe windtunnel-vorm van de Prius kennelijk niet voor niets. De CR-Z is maar nauwelijks vlotter, terwijl hij wel dik 25% meer brandstof verbruikt.
Al met al denk ik dat een gewone 1.4 TFSI-achtige hatch/coupe toch interessanter is. Alleen onze wazige belastingregelingen maken dit ding nog een optie.
Atenza zegt
@Mairsil: ah zijn we allemaal opeens arm en krenterig geworden? Je kan natuurlijk ook gewoon sparen voor een 1.4 TSI Scirocco of zeg ik nou wat engs?
vitorio zegt
@Mairsil:
De CRZ valt net niet in het 14%/mrb-vrij segment, dus je betaalt als leaser gewoon 20% bijtelling, dan kan je dus ook voor verschillende TSI-tjes kiezen, of bijvoorbeeld een alfa mito QV, 170pk, 0-100 in 7,5 seconden…
Vandaar dat dat hok hier niet verkoopt, het is een hybride met uitgesproken styling, zonder het belasting-voordeel, met twijfelachtige prestaties.. hoeveel meer redenen heb je nodig om em te laten staan?
Atenza zegt
VW Polo kreeg onderscheiding voor Importauto van het Jaar en de Peugeot RCZ kreeg de Special Award
.
BMW 5-serie, Jaguar XJ, Mazda Premacy (aka Mazda5), Mercedes-Benz E-Klasse, Nissan March (aka Micra), Peugeot RCZ, Suzuki Swift, Toyota Mark X en Volkswagen Polo waren de andere kandidaten.
Atenza zegt
Nog maar even een aanvulling (Dennis, is dit niet jouw werk..?)
.
1 Honda CR-Z 406 votes,
2 VW Polo 397,
3 Suzuki Swift 228,
4 Peugeot RCZ 190,
5 Nissan March 67,
6 BMW 5-series 62,
7 Jaguar XJ 54,
8 Mazda Premacy (Mazda 5) 51,
9 Toyota Mark X 26,
10 Mercedes E-class 19
gedwongenleaser zegt
@Atenza: Volgens mij belicht Dennis hier gewoon de Honda CR-Z, dat jij er behoefte aan hebt de hele lijst te behandelen maakt dat niet direct zijn werk :P
Atenza zegt
@gedwongenleaser: gewoon extra aanvulling op dit nieuwsbericht. Blijkbaar ook nodig gezien jouw eerste reactie in dit topic…
gedwongenleaser zegt
@Atenza: 1) Mijn reactie was gewoon een aanvulling op megakix waarbij ik een verwachting uitspreek, niets meer niets minder 2) Bedankt dat jij dergelijke aanvullende informatie hebt en dat hier deelt, dat wordt zeer gewaardeerd op een autoblog 3) Dat jij deze aanvullende info wel levert wil niet zeggen dat een ander daarom zijn of haar werk niet naar behoren doet.
Atenza zegt
@gedwongenleaser: jawel..
CSL zegt
@gedwongenleaser:
Jawel, top 10 is wel van belang..
CSL zegt
Waar zijn de Audi’s?
Megakix zegt
@CSL: waar ze horen…in de schuur bij de boekhoudertjes ? ;-)
duckje zegt
een goede keuze als eerste auto v.h. jaar in japan!
KaCh1ng zegt
een CR-Z , hoe verassend vd japanners :) ik vind dit de meest nutteloze auto, een mini cooper D is veel beter
Atenza zegt
@KaCh1ng: ja want die is wel ruim, goedkoop en extreem zuinig..