Mercedes mag van FIA maar één jaartje genieten van het innovatieve DAS-systeem. In 2021 kunnen F1-Mercedes-coureurs dus niet langer aan het stuur trekken.
Formule 1 is de absolute koningsklasse van de motorsport. De plek waar technologische innovaties gebeuren, waar alle teams proberen het beste uit hun motoren te persen en de allersnelste rondetijden neer te zetten. Op dit technologisch speelveld kunnen techneuten spelen met tech die wij jaren later in productieauto’s terug kunnen zien.
Althans, dat is het idee, toch? Nou, wat de FIA betreft kennelijk niet. Eerder deze week liet Mercedes immers een bizar tafereel zien op de F1-testdagen, toen Hamilton ineens aan zijn stuur begon te trekken. Het toespoor van de voorwielen kwam zichtbaar neutraal te staan, wat op het rechte stuk zorgt voor minder grip en dus een snellere bolide. Bij de eerste bocht drukte Hamilton het stuur weer in, kwamen de voorkanten van de voorwielen weer een beetje naar elkaar te staan. Dat zorgt weer voor iets meer grip op de voorwielen, wat wel zo fijn is in een Formule 1-auto.
Uiteraard heeft het Duitse team dit systeem een naam gegeven: DAS. Ofwel Dual-Axis Steering. Want je kan de wielen nu op twee assen beïnvloeden. Verder is Mercedes alles behalve scheutig als het gaat om details van dit F1-stuur; de precieze werking van het systeem is dan ook nog onduidelijk. Eveneens onbekend is de invloed op de rondetijden. Pas op de Australian Grand Prix van 15 maart gaan we dat zien.
Misschien hoopt Mercedes nu dat dit DAS geen zak verschil uitmaakt. Vanaf 2021 mogen ze dit systeem namelijk niet meer gebruiken. Althans, dat staat in het conceptversie van het technisch reglement van het volgende seizoen.
The re-alignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.
Dit is overduidelijk niet door een kinderboekenschrijver getikt, toch kunnen we er wel iets uithalen. Als je heel wat woorden weghaalt, staat er namelijk dat je de positie van de wielen alleen mag beïnvloeden door het stuur te roteren. Ofwel: het stuur is er alleen om te sturen, niet om Tom Cruise uit Top Gun na te doen.
Het blijft jammer voor Mercedes, natuurlijk. Heb je net miljoenen (vermoedelijk) geïnvesteerd in je geheime wapen, mag je die van de organisatie maar een jaartje gebruiken. Voor de rest van het speelveld is het natuurlijk wel goed nieuws: mocht dit foefje wél van grote impact zijn, is het alleen een extra jaar dat Hamilton met de hoofdprijs er vandoor gaat. Dus wat dat betreft verandert er eigenlijk niets in de Formule 1. Alhoewel, Max Verstappen denkt er dit jaar anders over…
Via: gptoday.net.
poursuivant zegt
Even de “ik ben Max-fan en niet bang -nou ja eigenlijk wel maar durf dat niet toe te geven- dat Hamilton er nog een titel aan vastplakt dit jaar maar zie het positief in” -reactie: de Mercedes zal die topsnelheid wel goed kunnen gebruiken want de Honda gaat gewoon harder nu echt wel zeker weten hoop ik jezus het zal toch wel????!1!
Ik ben in ieder geval blij om te zien dat de wet van de remmende voorsprong niet, of niet veel, van toepassing lijkt op Mercedes.
tfsi zegt
@poursuivant: En vergeet ook
Racing Point niet, die gewoon met een kopie van de W10 gaan rijden.
Ik ga er niet van uit maar het zal wat zijn als Max achten een Racing Point moet aanvangen. Dan wel Perez achter het stuur.
breakingpoint zegt
Wel vreemd dat ze zo vroeg dit al publiek maken. Als het écht veel voordeel zou bieden, gingen ze dit wel verzwijgen tot in Australië
sportevo zegt
@breakingpoint: je moet het natuurlijk wel in de praktijk kunnen uittesten of het echt werk. En veel opties tot testen heb je niet.
basv zegt
@breakingpoint: Nu kan de FIA bekijken of ze het goedkeuren en anders eventueel aanpassen. Anders zaten ze in Melbourne mogelijk met een illegale auto.
HZW zegt
Mercedes zal wel aan het Sandbaggen zijn, en gewoon weer de eerste startrij met grote overmacht bezetten in Australië.
Als ze bij Red Bull de term “Hoopgevend” hanteren over de eerste testweek, vind ik het niet erg overtuigend overkomen, hadden ze geroepen “the car is bloody awesome” dan zou ik zeggen Max zou mee kunnen doen om de wereld titel.
Zal wel weer net zo’n jaar worden als 2019, in de eerste 4-5 races te kort komen en het vervolgens de rest seizoen niet meer goed weten te maken.
Mercedes rijders 1 en 2, Max 3.
kle500 zegt
@HZW: Ook red bull wil zich niet te veel in de kaarten laten kijken, net als alle andere teams
Richmond zegt
@HZW: ze hebben de snelste rondetijden van deze week en die is maar 3 tiende langzamer, dan de pole van vorig jaar. Dus van Sandbaggen is geen sprake.
peug206 zegt
@benja01: zoek de trainingstijden van vorig jaar nog eens op en vergelijk ze met de pole van vorig jaar. Daar zit een groter gat tussen dan die 0.3 seconde…
Richmond zegt
@peug206: pole bottas 2019 Barcelona: 1:15.406 , Barcelona 2020 testdag 3 bottas 1:15.732. scheelt 4 tiende en een beetje.
peug206 zegt
@benja01: langzamer dus. Snelste ronde in de race was 1:18,492. Als dit een kwalificatie ronde was dan was het 3 tiende langzamer, was het een raceronde dan zijn we ineens bijna 3 seconden sneller. Mercedes is hier toch echt wel aan het sandbaggen, tenzij ze een brilante auto hebben en gewoon 3sec per ronde eraf gaan rijden.
onnes zegt
Niet echt jammer voor Mercedes, zo’n voorsprong heb je immers toch maar voor 1 seizoen max. Daarna zullen de andere teams (indien bewezen succesvol) het hebben nagemaakt.
rob5nismo zegt
@onnes: denk het niet aangezien het volgend jaar weer illegaal is
Robert zegt
Tja, deze ontwikkeling en de daaruit voortvloeiende besluitvorming past naadloos in het rijtje ontwikkelingen als de launch control, actieve ophanging, modulerende spoilers, dubbele diffusers, wing cars, enz., enz.
Dit maakt de Formule 1 juist zo leuk.
mundus zegt
@RRRobert Dat lees ik nou overal, dat dit de formule 1 juist zo mooi maakt. Maar uiteindelijk blijft f1 een sport en ik houd ervan als het spannend is en hard gestreden wordt voor een overwinning. Helaas hebben we dit al jaren niet echt meer gezien in de f1, en door een trucje als deze wordt het wéér een dominant mercedes jaar.
peug206 zegt
@mundus: kijk naar de indy of de trc. Veel meer actie.
boriske zegt
Mercedes wist dat ze dit truukje maar 1 keer konden toepassen (er zal politiek gelobbyd worden door Red Bull en Ferrari) en in de regelgeving van 2021 zou het sowieso niet kunnen dus brengen ze het dit jaar maar uit. Tactisch gekozen, mij maak je niet wijs dat ze dit vorig jaar niet konden introduceren, dit staat al lang op hun lijstje.
Dat wordt dus weer een makkelijke titel voor Hamilton (kan je dan de grootste aller tijden zijn?). Red Bull en Ferrari mogen het uitvechten voor de 2e plaats.
Heel jammer dit, had echt gehoopt op een spannend jaar maar een schouderklopje voor Mercedes voor dit uit te vinden. Ferrari of Red Bull had dit zelf maar uit hun hoed moeten toveren want als je al die jaren 2e viool speelt ga je toch iets creatiever uit de hoek moeten komen om het machtige Mercedes te kunnen verslaan.
Dutchdriftking zegt
Ergens hoop ik dat het systeem voor heel veel DNF’s van Mercedes gaat zorgen.
jack_abarth zegt
Waarom zou Mercedes deze truc eigenlijk zo duidelijk in beeld brengen? Dit had toch ook met een simpele knop(combinatie) kunnen gebeuren zodat het niet op zou vallen.
Edge zegt
@jack_abarth: Nee, dat mag juist niet. Nu is het technisch gezien een stuurbeweging. Op het moment dat je het met knopjes gaat doen, wordt het volgens de reglementen een rijhulp. En die zijn dan weer verboden. Mercedes toont dit enerzijds gedwongen (hoe kunnen ze het anders testen), anderzijds omdat ze geen moer geven om de concurrentie. Die moeten de hele voorkant van de auto opnieuw ontwerpen voordat ze met DAS aan de slag kunnen, dus Mercedes houdt hoe dan ook een voorsprong van maanden.
jack_abarth zegt
@edge:
Helder ????
Richmond zegt
@edge: zolang er van andere teams geen protest komt of verzoek tot onderzoek is het volgens de FIA legaal. Echter kan het zijn dat de race stewards in Australië alsnog zeggen dat het niet mag.
Edge zegt
@benja01: Ja, dat komt omdat de FIA dat hele DAS systeem nog niet gezien heeft. Die baseren zich puur op de informatie die Mercedes heeft verstrekt en volgens die interpretatie is het systeem inderdaad legaal. Het zou goed kunnen dat de FIA er zelf een andere interpretatie op nahoudt als men de boel na het onvermijdelijke protest van andere teams goed heeft onderzocht.
Richmond zegt
Ferrari zegt pas halverwege het seizoen met een das achtig systeem te kunnen komen: https://www.planetf1.com/news/ferrari-das/
dwfc zegt
Dat stond gisteren ook al gepubliceerd in AMS, de concurrentie heeft 6 maand nodig om het te realiseren.
Indien dit systeem over winst of verlies “zou” beslissen is het wel een fantastische zet van de Ster.
Nog vlug even dit seizoen inboeken !
dwfc zegt
Voila, voor de techneuten …mooi artikel en fotootje van het nieuwe stuurtje van de Ster.
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/vorteile-mercedes-trick-das-system-lenkung-toto-wolff/
jvdwinkel zegt
Hoezo Corruptie ? Als er teams sjoemelen met software of olie wordt er direct actie ondernomen… Nu met een mechanisch beïnvloedbaar systeem wat zelfs aerodynamica ook beïnvloed (kijk maar na hoe standen van banden invloed hebben op de stroomlijn) bij de wereldkampioen…. laten we het oogluikend voor 2020 toe…. HOE DAN ? F1 aantrekkelijker maken ? 2 zilveren auto’s voorop rest erachter… We hoeven het seizoen niet meer te kijken.. krijgen schumacher achtige taferelen dit seizoen.. Sla 2020 maar over en FIA…. SHAME SHAME SHAME !
VeniVidiVici zegt
@jvdwinkel: Mercedes mag van de Fia nog even dit jaar vals spelen zodat Hamilton easy op gelijke WK titels kan komen als Schumacher.
Design_Driven zegt
Dat het maar een jaar legaal is is juist een enorm voordeel voor MB. Nu moeten de andere teams gaan nadenken of ze wel gaan investeren voor een seizoen of niet. Sowieso hebben ze, als het überhaupt al goed werkt de concurrentie tuk. Die moeten nu hier naar kijken en kunnen dus minder andere dingen verbeteren.
Ik vind het geweldig, had ik niet verwacht in een jaar waarin de regelementen nauwelijks veranderen. Technische innovatie is toch onderdeel van de lol van F1