Hyundai vind het welletjes geweest met de Ioniq.
Toyota is natuurlijk de grote pionier als het gaat om groene zuinigsheidswonders (met een ietwat eigenaardige vorm). De eerste Prius viert dit jaar al zijn 25-jarig jubileum. Honda kwam ook al vroeg tot het inzicht dat er groene auto’s moesten komen, met de Insight.
De Koreanen waren ietsje later, maar in 2016 kwam er eindelijk een Koreaanse Prius-killer: de Hyundai Ioniq. Er was geen twijfel mogelijk dat dit een Prius-rivaal was: de auto’s waren vrijwel even groot en hadden een vergelijkbaar silhouet. Maar het belangrijkste was natuurlijk de techniek: het waren allebei hybrides met een vierpitter die volgens het Atkinsons-principe liep.
Hyundai ging echter verder dan Toyota. Ze stopten niet bij een hybride en een plug-in hybride. De Ioniq kwam ook meteen als volledig elektrische auto. De eerste volledig elektrische Toyota’s rijden anno 2022 nog steeds niet rond.
Op dit gebied was Hyundai dus een stuk vooruitstrevender dan Toyota. De Ioniq was ook de eerste auto die als normale hybride, plug-in hybride én volledige elektrische auto werd geleverd.
De elektrische Hyundai Ioniq viel niet zozeer op door zijn actieradius, maar wel door zijn efficiëntie. Met een verbruik van 13,8 kWh per 100 km (WLTP) is het een van de zuinigste EV’s die je kunt krijgen.
Inmiddels is de Ioniq echter al zes jaar oud en er is een compleet nieuwe generatie EV’s. Qua carrosserievariant is de Ioniq ook een beetje achterhaald. Het is namelijk geen cross-over. Daarom is het moment nu aangebroken dat de Ioniq met pensioen mag. Dat laat Hyundai vandaag weten. Het laatste exemplaar zal volgende maand van de band rollen.
De naam Ioniq zal uiteraard nog wel voortleven. We kennen al de Ioniq 5 en er zal nog een hele reeks Ioniq-modellen volgen. Het was in eerste instantie zelfs de bedoeling dat Ioniq een apart merk zou worden, maar daar heeft Hyundai toch vanaf gezien.
redbeams zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Bella Macchina zegt
Heel verwarrend, een plug-in waar de stekker uitgetrokken wordt rijdt toch noch altijd op zijn ICE of heb ik het verkeerd begrepen?
bernoulli zegt
Plug-In’s hebben ook een beperkte range volledig elektrisch.
stefan82 zegt
Behalve alstie net geladen is. Dan kun je ook op de accu rijden.
potver7 zegt
Pardon, de carrosserievariant is achterhaald omdat het geen crossover is?
De enige reden dat al die EV-fabrikanten kiezen voor crossovers is dat de packaging een stuk makkelijker is met al die batterijen in de vloer. Crossovers zijn populair omdat er verder niet zoveel keus is in EV-land, het is puur een modegril die door de branche is gecreëerd.
Richmond zegt
Dat kan, maar het zijn er zoveel omdat mensen de oude traditionele carrosserie varianten laten staan. Dus het is en – en
mashell zegt
Onzin, crossovers zijn ook als brandstof wagens populair. BMW i4 is een populaire EV en net als de Tesla Model 3 geen crossover.
ronaldotour zegt
Ik denk dat Machiel het cynisch bedoelde van de crossover. Verder heb ik zelf de facelift 38 kWh en het is zeker geen spectaculaire auto, maar alles klopt wel en het rijdt spotgoedkoop.
fanboy zegt
Jammer. Dit blijft echt de komende 10 jaar de goedkoopste EV om te rijden. Goedkoper nog dan elektrische hatchbacks. En super betrouwbaar en de accu blijft ook met hoge kilometerstanden op originele capaciteit.