Weten jullie nog hoe Captain Slow het in een Range Rover won van een autonoom gestuurde vrachtwagen? De waarheid is toch net even anders.
Wat had je dan verwacht? Dit is TV. Dit is Top Gear! Een geweldig programma, daar niet van, maar waar entertainment de grootste prioriteit heeft, kan wel eens iets overdreven worden of juist weggelaten. Zo blijkt James May het niet van de grote boze robot had kunnen winnen zonder de hulp van een team monteurs, een vrachtwagen met onderdelen, en een grote zak met geld.
Toen collega tester Matt Farah van The Smoking Tire een Range Rover Evoque op kwam halen voor een ritje, werd hem vriendelijk doch dringend verzocht om de auto niet te beschadigen tijdens off-road avonturen. James May had daarvoor al 11 velgen van de nieuwe Range Rover gesloopt, en aangezien die dingen niet goedkoop zijn… De onvrede van de vertegenwoordiger, maar ook die van Farah zoals hieronder geciteerd, kunnen we goed begrijpen.
Top Gear fucks it up for everyone. Every car they touch comes back WRECKED, (and I know, I’ve now tested 3 cars immediately after they were done with them). Top Gear, especially in James’ Range Rover film, implies things are totally possible that aren’t possible without a support truck and a massive budget for cracking 11 rims in a single day, which would have left any normal person stranded. It’s not that I don’t like Top Gear, it’s great as entertainment, but it desensitizes the audience to the difference between what is possible and what is not possible in a car if you don’t have an entire support team and a dozen backup rims laying around.
Dat alles mogelijk wordt gemaakt, is juist de charme van Top Gear. Het is een autosprookje waarin de voertuigen nooit stuk gaan — of in ieder geval met een rol duct-tape en wat tie-wraps weer te repareren zijn. Het is niet grappig als jij hetzelfde trucje uithaalt, tot je buitenspiegels in de modder vast komt te staan, een week moet wachten voordat iemand een deugdelijke sleepauto ter plekke heeft, je een maandsalaris aan de reparaties uit moet geven en thuiskomt met malaria èn hepatitis B. Daar bestaan weer andere programma’s voor. Auto’s zijn ons heilig, dus laat Top Gear gewoon verder gaan met hun prachtige verhalen.
Update: Volgens Top Gear gaat het hier niet om 11 velgen, maar om 5 lekke banden. Dit aantal is inclusief de auto’s van het filmteam. Land Rover bevestigt dit. Volgens hen is het niet ongewoon dat de standaard M&S banden tijdens zwaar offroad werk een keer lek raken. Er werd juist gekozen om de pers, in dit geval Top Gear, met “gewone” rubbers te laten rijden in plaats van speciale offroad versies om een zo realistisch mogelijke indruk te maken. Klassiek gevalletje van overenthousiaste vertegenwoordiger en een jaloerse journalist.
willempieee zegt
Amen!
ej20g zegt
Second that!
heidi zegt
@ej20g:
Tweede dat?
ej20g zegt
@heidi: wat Maru typt…
Polo90 zegt
En toch blijft het feitelijk nog steeds per aflevering het meest bekeken programma ter wereld!
potver7 zegt
Ik zat me zoiets al af te vragen toen ik naar die aflevering van Top Gear zat te kijken. Het waren geen kleine steentjes waar hij met flinke snelheid op reed…
RobertJ zegt
@potver7: Precies, op zulk ruig terrein kan zo een set lichtmetalo’s met straatrubbers nooit overleven, zelfs al waren het velgen en banden die lek gingen had ik het nog een hele prestatie gevonden wat die raro deed in het terrein! :)
Robert zegt
Ik vind dat het autosprookje anders is afgegleden van car entertaining tot het niveau van een behoorlijk voorspelbare personality-show, waarbij de elkaar-afzeik-grappen, sub-zero-cool-car-adoratie en anders-dan-de-britten-beledigingen keurig over de drie heren verdeeld worden uitgekauwd.
Volgend jaar maar eens doorschuiven naar omroep MAX, die ouwe lullen. Trekken ze waarschijnlijk weer meer publiek dan bij Verooonica.
vinox zegt
En dat is waarom ik tegenwoordig Top Gear bekijk om entertained te worden en Drive om geïnformeerd te worden.
Barnato zegt
@vinox: Je vergeet Fifth Gear voor team tests en presentatoren die wel kunnen rijden en Top Gear US voor echte entertainment vergeleken met Top Gear UK die steeds hetzelfde doen
lamborgfan zegt
@Barnato: Tonight on fifth gears show..
Vicky goes fast in a….. On Brands Hatch ( to show you her skills)
I go mad in the latest Ferrari (to show you my skills)
Jason potatoe goes flatout on a track (to show you his skills.)
Johnny talks about a new mercedes..
Het is ook een grote poppenkast dat joh. De vriend/man van Vicky is ook een producent van top gear, niks infowaardig meer aan.
Hoewel die team tests dan wel weer heel leuk zijn! (:
midasracer zegt
@lamborgfan: Lul niet man. Het is een heel wat serieuzer programma dan TG en ze zijn niet subjectief. In de meest recente aflevering brandde Jason de nieuwste Morgan af en testte dat ventje met dat enge baardstreepje gadgets om je brandstofverbruik te verminderen. Verder een vergelijking tussen de nieuwe Porsche 911 en BMW m3 MET Nurburgring Sabine erbij. Vicky reed helemaal niet, maar mocht een Lambo van 3 ton verkopen. Hele goede aflevering van een hele goede serie. Kan TG niet meer aan tippen. Dat is een chips en bier programma geworden.
SNDR zegt
@midasracer: Kom op man, Fifth Gear probeert gewoon Top Gear te kopiëren. wat is er nuttig aan een test, waarin ze proberen zo hard mogelijk te driften? Of zo ver en hoog mogelijk proberen te springen met een nieuwe Beetle? Meer van: Kijk ons eens een leuk programma zijn, met onze wanhopige pogingen TG te evenaren…Top Gear laat er iig geen twijfel over bestaan dat ze entertainen in plaats van serieus testen. Moet wel zeggen dat TG het laatste seizoen niet echt leuk meer was, allemaal te gesc ript…
midasracer zegt
@SNDR: Het toont wel aan hoe goed de handling is van de auto en hoe goed de bestuurder de auto aanvoelt. Ze doen helemaal niet TG na, die doen alleen gescripte dingen met een voorliefde voor absurde grapjes. Natuurlijk doet Fifth Gear ook wel bedenkelijke dingen en jatten ze ook wel zoals de race met de Boxster tegen een vliegtuig of achteruit slalom rijden. Maar er zit toch meer consumenteninfo in dan bij TG. Met name de test van de Morgan (ook vwb de eerlijkheid) en de oplichterij van de zuinigheidgadgets vond ik erg interessant. Ook de test met de 3-wieler en het bezoek aan de fabriek was geweldig.Dat heb ik TG in jaren niet zien doen. Die vinden het alleen maar leuk om zoveel mogelijk te trashen, indertijd nog een forum zien ontploffen over een Stratos replica.
heidi zegt
Het huidige seizoen was wel “ineens” afgelopen.
Hoeveel afleveringen waren het? Zes o.i.d.?
hansaplast zegt
11 gesloopte velgen, zet dat even tegenover de waarde die het heeft om als autofabrikant exposure te krijgen voor je nieuwe model in Top Gear… Wat een gezwets!
metalmike zegt
Zegt dit niet meer over de belabberde kwaliteit van de Range Rovervelgen, in plaats van de manier waarmee Top Gear met auto’s omgaat?
rolf92 zegt
@metalmike: In de Afrika special heeft James ook 2 velgen van zijn Volvo 850 R gesloopt. Je kan dus wel stellen dat Top Gear ruig met de auto’s omgaat, maar dat zal niemand verbazen.
sebasjuhh zegt
@metalmike: Ben bang van niet
bsxc2 zegt
De mannen het zelf laten betalen en niet de BBC, dan zullen ze het de volgende keer wel laten.
hamerhaai zegt
@bsxc2: Onzin. Zij maken op deze manier tv, meer entertainment dan informatief.
Paar velgjes waarmee je zoiets maakt is budget, waarop deze sowieso minimale invloed hebben..
mashell zegt
@bsxc2: met hun salarissen kan dat best. Maar het is entertainment, zo’n productie mag wat kosten. En op de kosten van zo’n item zijn 5 velgen niks, als het moet kan er zelfs een hele auto worden afgeschreven.
nooffence zegt
Tja voor hun is geld geen onderwerp
rolf92 zegt
Hoeveel Kia’s hebben ze wel niet gesloopt met hun rugby wedstrijd, waren dat er geen 10?
Goedkope reclame voor Kia, een kwartier reclame voor €200.000 bekeken door 350 miljoen mensen. Zelfde geldt dus ook voor Land Rover, maar 11 velgen zijn een schijntje vergeleken met 10 Kia’s.
aadzor zegt
Huh dat had ik niet verwacht. Het was toch een auto test? Als hij kapot gaat is dat toch deel van de test?
Pure chauvinisme als je het mij vraagt. Hadden ze dat met een X5 ofzo ook gedaan? Of gewoon gezegd dat hij kapot ging?
ropbp zegt
Top gear heeft niets met autojournalistiek van doen. Daarvoor kun je beter naar Fifth gear kijken.
baklava zegt
Goh er wordt reclame gemaakt in een tv show. Hoe verrassend.
mikehks zegt
Toch probeert elk programma top gear na te apen ..,
tim_vanvlerken zegt
Even een vraag, waarom worden hier twee verschillende range rovers genoemd in het artikel alsof het dezelfde auto is?
De range rover die het won van de autonome truck is een vogue en de wagen die the smoking tire kwam halen was een Evoque waarvan 11 velgen waren gesloopt?
P.S the evoque was die gene die naar Las vegas vlamde door de woestijn.
maru zegt
@tim_vanvlerken: Het was niet de bedoeling om je in verwarring te brengen. Heb het aangepast, zodat het hopelijk nu wel duidelijk is. :)
trickyz zegt
Dit verhaal is inmiddels ontkracht door zowel Top Gear als Land Rover:
http://jalopnik.com/james-may-destroyed-11-wheels-during-top-gears-range-r-471836901
rolf92 zegt
@trickyz: Matt Farah is dus gewoon jaloers op de baan van James May!
maru zegt
@rolf92: Bedankt voor de tip. Heb er een update bij geplaatst.
bungabungastig zegt
Hepatitis B? Misschien als je de crew van Spuiten en Slikken meeneemt, Maru.
Carreza zegt
Ik lees tegenstrijdige berichten hierover…
Land Rover ontkent dit hele zaakje al kunnen die uiteraard wel een deal gemaakt hebben met Top Gear, aangezien ze de Range Rover zo positief in beeld hebben gebracht…
Ach, zelfs al was het nep, Top Gear blijft briljant.
Jochen zegt
5 lekke banden om 100 miljoen mensen te vermaken, lachertje. Top Gear klopt aan alle kanten, het weet niet voor niets zoveel mensen te boeien. De rest zijn copy cats.
Mijn voorkeur zou hebbeb: meer nieuwswaarde, maar vanwege de eindeloze herhalingen en het super snelle verspreiden van nieuws via internet begrijp ik ook wel dat er steeds minder nieuws in een uitzending wordt gestopt.
kaasboerin zegt
@Jochen: topgear klopt aan alle kanten?
Hahahah, neehee.
Topgear is entertainment, “zelfs” meiden en oudere kerels vinden ’t leuk, die weinig met auto’s hebben.
Voor serieus consumentenadvies kan je beter naar Chris Harris kijken.
Fifth gear vind ik ook steeds minder worden.
upstream zegt
Range Rover (Tata) zal wel mooi het verhaal meespelen en dus inderdaad ontkennen dat er 11 velgen werden gebroken… Het verhaal is waarschijnelijk wel waar maar het staat beter te ontkennen en de mensen te doen geloven in de superreclamespot die de James May test was voor de nieuwe Range…
gerrelekker zegt
Tjah, Range Rover, ’t is toch ook zo’n voetballersauto. Hoe zou het vergaan zijn hadden ze een Toyota Landcruiser gebruikt?
mightymike zegt
De nieuwe RR was nog niet uit en toch hebben ze bij de desbetreffende RR dealer wel 11 nieuwe, zelfde maat, velg klaar liggen?? Vind het van beide kanten een apart verhaal. Als TG zo’n goed filmpje maakt over de nieuwe RR dan is dat toch positief voor jouw als autoverkoper?? Dan ga je toch niet dit soort negatieve dingen roepen?? Nu komt geen een RR meer een berg op;)
mashell zegt
@mightymike: dealer? Journo’s lenen de auto gewoon van de fabrikant of importeur. Dealers zijn er voor het gewone volk en gek genoeg ook voor drugsverslaafden.
ducky zegt
Ik vond tijdens die aflevering ook al dat die velgen serieus moesten afzien op zo’n terein. Het zagen er mij sowieso niet erg offroadproof exemplaren uit.
xilver zegt
Muggenneukers… TG is op en top entertainment, voor informatief nieuws kijk je maar naar Fifth Gear…
shicomm zegt
Farrah dikt wel vaker dingen aan dus erg verbazen doet het me niet..