Voor de mensheid is een eeuw geen geweldig lange tijd, maar in de autowereld is het een eeuwigheid. Dit laat zich mooi illustreren aan de hand van dit voertuig, dat in 1899 het landsnelheidsrecord neerzette. Hadden we al gezegd dat het een EV was?
Het huidige landsnelheidsrecord is in handen van Andy Green, die met zijn ThrustSSC in 1997 een supersonische 1228 km/u neerzette. Dit record staat nog, ondanks initiatieven van de recordhouder zelf en anderen om dit aan te scherpen.
Een kleine 100 jaar voor Green echter, in een tijd waarin racen nog aan oude aristocraten en rijke industriëlen voorbehouden was, werden de eerste pogingen om heel hard rechtdoor te gaan ondernomen. Op elektriciteit wel te verstaan, want de EV kent een geschiedenis die erg ver terug gaat.
De Belg Camille Jenatzy was de berijder van de elektrische La Jamais Contente (‘nooit tevreden’), en de eerste die boven de 100 km/u uitkwam. Dat moet niet heel comfortabel geweest zijn in dit rare, hoge gevaarte. De aandrijving kwam van twee 25 kW motoren, goed voor 125 ampère elk. Met het bouwsel zette Jenatzy in maart 1899 een snelheid van 105,882 km/u op de klokken, wat twee dingen bewijst: 1) hij was niet bang aangelegd en 2) de meetapparatuur was in de 19e eeuw al verdomd precies.
Echt lang kon hij niet van zijn record genieten. Zo werd al in 1906 de 200 km/u-barrière geslecht door de Stanley Steamer. Bovendien overleed Jenatzy al in 1913 na een ongelukje tijdens de jacht. Overigens maakte Venturi onlangs nog een EV-hommage aan de JC, die in 2010 op de beursvloer van Parijs stond.
Momenteel staat de Jamais Contente in het musée de la voiture te Compiègne. Bekijk voor meer foto’s (die we overigens schaamteloos van Gizmag hebben geript, waarvoor dank) de gallery!
lincoln zegt
ja .. op slicks .. zo kan ik het ook ..
jerry zegt
Boer Harm lijkt wel een silo tank te hebben verbouwd…
Nouwja hij is in ieder geval gestroomlijnt, al kan je de bodem nou niet bepaald vlak noemen…
supervla zegt
Wel apart… dat ze in die tijd al een pc koeler hadden!
jrk68 zegt
En dan dat zwengeltje om te sturen.
Dan vraag ik me niet meer af of ie gek of geniaal was.
bbroek zegt
@jrk68: niet alleen de wagen maar ook de maker
bbroek zegt
@jrk68: de maker of de wagen (of natuurlijk allebei)
SimonMc zegt
De elektrische zetpil dames en heren.
E34M5Touring zegt
Maar de echte vraag?? Kan mijn I Pad erin?
jos1234 zegt
Is dat een amfibiewagen?
anakiet zegt
Wat is dit dan ???
Zie er al helemaal een Japanner met pilotenbril in zitten.
KAAAMIIIIIKAAAAZIIIEEEEE
BOEM !!!!
De term autobom heeft weer een heel andere betekenis gekregen.
Ruben00 zegt
@anakiet: Kon ik maar thumbs down geven…
Zelden zo’n reactie gezien die zo weinig met het onderwerp te maken heeft.
Ot: Gaaf dit, maar recordbrekende auto’s als de Thrust SSC zijn nog steeds voorbehouden aan rijke industriëlen.
anakiet zegt
@Ruben00:
Lijkt toch op een grote oude bom wielen ? :)
MrSkyline zegt
grappig, ik wist niet dat ze in 1899 al ATX voedingen hadden…
spark1337 zegt
Zijn tijd heel ver vooruit deze auto! Heel erg knap dat de maker met de techniek van die tijd zoiets gemaakt heeft. De romp wat laten zakken en dan heb je zomaar een vooroorlogse f1 racer qua aerodynamica.
motoragent zegt
@spark1337: Rond 1900 waren elektrische auto’s populairder dan auto’s met verbrandingsmotor, echt héél ver vooruit was het dus niet. Neemt niet weg dat het een mooie prestatie was :)
En dan te bedenken dat er tegenwoordig jongetjes van 16 op hun opgevoerde brommer ook die snelheid bereiken…
Hupke zegt
Wat voor type motoren (nuja gelijkstroom is obvious) waren dat? Ik vind enkel het merk.
25kW/600rpm=400Nm het heeft nog lang geduurd voordat er verbrandingsmotoren waren die met dat cijfer konden rondstrooien, en dan negeren we nog dat het al bij 600rpm was.
Als er 125A door ging dan moet er minstens 200V overgestaan hebben. (de weerstand van de rotor negeer ik dan nog maar even)
Prachtig gewoon, bijna zonde dat ze met zoiets bruut en lomp als die zalige verbrandingsmotoren zijn afgekomen.
redneckdarian zegt
Wat is het bereik?
redneckdarian zegt
@redneckdarian: Actieradius bedoel ik.
jordy14 zegt
Dan moet je ook wel lef hebben om in dat ding 100 te gaan met zon stuurtje/zwengel
mercedesfan zegt
Camille Jenatzy, ook genoemd de Rode Duivel. Dit vanwege zijn rosse haar en waaghalzerij.
Subarrator zegt
Grappig. Ruim 3 jaar geleden heb ik over deze recordwagen elders ook al eens een stukje geschreven: http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1229